Kirjoittaja Aihe: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!  (Luettu 53716 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
Re: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #60 : 05.07.2005 klo 13:35:52 »
Mitä sitten tapahtuu?puristellaan finnejä hänen suuntaansa? Vai soittaako sun äiti ja nuhtelee?

I fart in your general direction..
« Viimeksi muokattu: 05.07.2005 klo 14:05:28 kirjoittanut q-mies »
t.Q

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re: VIHAAN SARJAKUVALAINAAJIA
« Vastaus #61 : 05.07.2005 klo 16:01:55 »
Kyllä keräily on aina hyvä vaihtoehto elämälle. Kirjastoja pitäisi toki käyttää enemmän, mutta kun se on vaan niih hienoa kun voi tarrata ihka omaan teokseen... ellei sitten joku rääveli ole lainannut sitä pitkäaikaisesti. Siksi en juurikaan lainaile tavaroitani, mikä on ihan hyvä periaate kuten kaikki Ankardo-albbarin "Koiran paluu" lukeneet tietävätkin.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #62 : 05.07.2005 klo 16:10:22 »
Kyllä keräily on aina hyvä vaihtoehto elämälle. <snip>

Elämä on päivien keräämistä. Sitten kun on kerännyt kaikki...

lasse

• Jäsen
« Vastaus #63 : 05.07.2005 klo 16:27:12 »
Ootko sä se sama vanha Lurker?

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #64 : 05.07.2005 klo 16:30:13 »
Ootko sä se sama vanha Lurker?

Kuten kaikki kunnon sankarit, olen palannut seikkailemaan uutena inkarnaationa takanani yksi "identity crisis".

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #65 : 05.07.2005 klo 16:35:15 »
Elämä on päivien keräämistä. Sitten kun on kerännyt kaikki...

Että en päivääkään vaihtaisi pois, niinkö? Elämän päivät vaihtareina, sehän sopisi hyvin Tähtivaeltajaan scifi-idikseksi.

Suosittelen lämmöllä Philip K. Dickin tuotantoa. Luin juuri "Ruukunkorjaajan" joka herätti muutamiakin ajatuksia, ei niinkään juonensa mutta yksityiskohtiensa puolesta.

Keräilijöitä muistuttelen tässä samalla, että Booktori järjestetään jälleen Turussa ei ensi- mutta sitä seuraavana viikonloppuna:

http://booktori.antikvariaatti.net/
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Ile

• Vieras
« Vastaus #66 : 08.07.2005 klo 15:05:45 »
Haha, vähän off-topic, mutta laitetaan, kun tapahtuma niin minua ilahduttaa.

En keräile sarjakuvia - ostan ja luen niitä, sillä ne ovat hyviä. Parhaimpia Timo Tiikerit ja Ällit & Tällit. No, kävi niin, että kerran kolutessani divaria, tuli joku keräilijä siihen viereen kyselemään, että Ällejä ja Tällejäkö etsit, minullapa on melkein kaikki. Selvisi kuitenkin, ettei hänellä ollut juuri ensimmäisen albumin ensimmäistä painosta, joka minulla ihan vahingossa oli (taisin ostaa kuudella-seitsemällä eurolla, hyväkuntoisen arvo on kymppejä). Keräilijä meinasi saada hjärttäslaagin, kun iloisesti kerroin lueskelevani monesti ko. sarjakuvaa ruokapöydässä, kahvikupin tai keittolautasen ääressä.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #67 : 08.07.2005 klo 15:58:40 »
En keräile sarjakuvia - ostan ja luen niitä, sillä ne ovat hyviä. Parhaimpia Timo Tiikerit ja Ällit & Tällit. No, kävi niin, että kerran kolutessani divaria, tuli joku keräilijä siihen viereen kyselemään, että Ällejä ja Tällejäkö etsit, minullapa on melkein kaikki. Selvisi kuitenkin, ettei hänellä ollut juuri ensimmäisen albumin ensimmäistä painosta, joka minulla ihan vahingossa oli (taisin ostaa kuudella-seitsemällä eurolla, hyväkuntoisen arvo on kymppejä). Keräilijä meinasi saada hjärttäslaagin, kun iloisesti kerroin lueskelevani monesti ko. sarjakuvaa ruokapöydässä, kahvikupin tai keittolautasen ääressä.

Eli siis lukija on eri asia kuin keräilijä? Jos näin on niin en voi siis sanoa itseani keräilijäksi, vaikka yritän saada kasaan kokonaisia sarjoja, koska luen niitä?
No, ihan sama. Ei ole mitään järkeä ostaa mitään mitä ei sitten käytä joten eikös ole ihan luonnollista lukea ostamiaan sarjakuvia. Mitä sitte jos se sattuu olemaan niin mukavaa lukea ruokapöydässä. Eihän hyväkuntoisilla ole mitään arvoa jos meitä lehdensotkijoita ei olisi. Ja sitäpaitsi muutama kahvitahra lisää tunnearvoa.

Joten keräilijät, eiköhän se ole jo aika kiittää meitä siitä että teidän hyllyssä oleva uniikkikappale on sentään jonkin arvoinen  ;)

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #68 : 26.07.2005 klo 01:30:13 »
Keräily voi olla kilpailutilanne joissain tapauksissa, mutta useimmissa tapauksissa keräily on mukava harrastus ja kokoelman karttuminen ja siihen kertyvät niteet ovat kunkin itse määritettävissä. Eikös jokainen aseta itselleen kriteerit, mitä keräilee ja mitä ostaa.
-P.

Eiköhän tuossa ole se normaalein tilanne. Omilla kakaroilla on todennäköisesti jo aivan muut mielenkiinnon kohteet joten realistinen sarjakuvakerääjä ei usko edes kokoelman jäävän jälkipolville vaan könttäkauppana divariin. Eikä silloin ole väliä vaikka Bob Moraneilla olisi tunnearvoa
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Flemming Andersen

• Vieras
« Vastaus #69 : 06.12.2006 klo 23:56:46 »
Itse en sarjakuvia hirveästi ostele. Jos olisin ostanut jokaisen lukemani sarjiksen, paperia pursuaisi kotona useammastakin huoneesta, eikä vain 6-7 kirjahyllystä. Minulla on melko korkeat vaatimukset osetattville sarjakuville, kirjoille ja leffoille. Tämä johtuu osittain ehkä budjetista, mutta yksi kriteeri on auttamatta se, että sarjan on kestettävä kaksi tai useampaa lukukertaa vuodessa.

Ja sarjakuvien keräilystä, tai ostamisesta, ihan miten vain haluatte:
sarjakuva vaatii parempaa kuntoa kuin kirja, ihan siitä syystä että se sisältää muutakin kuin pelkkää tekstiä. Tavallisen kirjan sivut voivat näyttää miltä tahansa, kunhan tekstistä saa selvää. Sarjakuvan kuvituksen taas pitää olla melko lailla priimakunnossa ettei lukukokemus kärsi. Kansi ei aina ole niin tärkeä, paitsi tietty jos sen on väsännyt sarjan tekijä itse, on aina plussaa jos naarmuja ym. ei löydy.

Mitä tulee keräilijöihin, jotka sinetöivät sarjakuvat muovikelmuihin ja hamstraavat säilykkeet kosteussäädettyyn huoneeseen myydäkseen, sitä ei tueta. Bisnesideana tuo ei ainakaan ole mistään kotoisin ja jokaisen säälittävän keräilyn-ilosta-keräilijän löydös on poissa potentiaaliselta lukijalta. Se on epäkunnioittavaa.
Paitsi jos jostain syystä olisi teidossa erityisen hyvät ansaitsemismahdollisuudet tuolla saralla voisin itse kuvitella hamstraavani kalsaripellelehtiä ilman mitään muuta aietta kuin myyminen kenelle tahansa joka on valmis maksamaan siitä vähintään kaksinkertaisen hinnan, mutta en oikeilla sarjakuvilla näin tekisi.

Hassua että Don Rosa arvostelee edellämainittuja "keräilijöitä" vaikka itse säilyttää Uncle Scrooge-ja ja WD Comics & Stories-eja melko samalla lailla.... Otaksun kuitenkin, että hän sentään lukee lehtiään?
« Viimeksi muokattu: 28.12.2006 klo 19:01:05 kirjoittanut Flemming Andersen »

Wade

• Jäsen
« Vastaus #70 : 21.04.2007 klo 13:47:42 »
Mikä sitten on sarjakuvakerääjän ja sarjakuvaholistin ero? Kerääjä kerää hullun lailla, pakkomielteenomaisesti sarjakuvia, itse edes enempiä niiden sisällöstä välittämättä?

Minuakin on sanottu kerääjäksi, mutta kieltäydyin kunniasta. Minä en välitä, onko sarja täydellinen (jos se ei ole hyvä- koko sarja), vaan välitän siitä, että itselläni on lukemista, mistä nauttia ja mitä joskus jättää tuleville sukupolville.

Onko minuun sitten jäänyt kerääjän piirteitä? Pakko myöntää, että on! Jotkut sarjat tulee pakonomaisesti kerättyä, joskus alitajunta sykkii sellaistenkini sarjojen perään, mitkä ei enempiä kiinnosta... Uusissa fantasiabonelleissa on ollut sama juttu, ne on pakko saada kaikki.

Kuitenkin voin lohduttaa itseäni sillä, että pystyn pitämään intoni kurissa, jopa loistavissa sarjoissa. Tutkiminen ja syynäys on saanut riittää hetkeksi, nyt keskityn vain hyviin sarjoihin. Ehkä.

Voin lohduttaa itseäni myös toisella asialla: en ole ainoa tässä maailmassa!
Wade Koivurinne

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #71 : 23.06.2008 klo 20:06:37 »
Kuten aiemmin totesin, en ole keräilijä. Valitsen silti lehdet hyllystä tähän tapaan. Samoin syynään hedelmät ja vihannekset. Ja leivät. Ja oikeastaan kaiken muunkin, mitä ei ole erillispakattu...

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #72 : 23.06.2008 klo 20:19:32 »
No häh. Minä valitsen maitoni aina noin. Syykin on. Liikkeessä kutvaleet pistävät päivän vanhempaa maitoa aina etualalle.  8]
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #73 : 23.06.2008 klo 20:57:56 »
Syykin on.

Pitäisiköhän tuo päiväysmerkintöjen syynääminen laskea. Kiivit ja tomaatit kelpaavat tarkempaan syyniin vasta, jos ne näyttävät kelvollisilta. Near mint vähintään...

Tosin esim. valkosipulista on vaikea sanoa mitään, ennen niiden hypistelemistä. Toivottavasti muut pitävät käsiensä puhtaudesta yhtä hyvää huolta kuin minä...

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #74 : 26.08.2011 klo 14:13:46 »
Keräilyvietin on pakko olla evoluution tuote, metsästäjä-keräilijä -sisimpämme muinaisajoilta on yhä hengissä, mutta juurien ja terävien kivien sijasta keräämme. Kuka mitäkin.

Huuto.netissä voi todeta, kuinka keräily on myös laumavietti. Kun joku alkaa kerätä Tarzaneja, muutama muukin alkaa kerätä niitä. Hinnat nousevat. Vanhat Buck Jonesit ja Robin Hoodit saivat pitkään olla rauhassa, nyt nekin menevät. Hyvänen aika, Action Force -lehdilläkin alkaa jo olla kohtuullisen kivat hinnat!

EDIT: typo
« Viimeksi muokattu: 26.08.2011 klo 14:24:33 kirjoittanut Lurker »