Muumi 3 -kirjassa (Turun Sanomat 1979) on Lars Janssonin esipuhe, jonka kopioin tuohon alle sellaisenaan kiinnostuneiden luettavaksi.
Tove Jansson oli vuoteen 1959 mennessä piirtänyt Muumi-sarjaa jo neljän vuoden ajan ja huomasi äkkiä, ettei hänellä enää ollut aikaa omistautua kirjoittamiselle ja maalaamiselle. Hän päätti lopettaa Muumin piirtämisen ja arveli sen merkitsevän sarjan loppua. Näin ei kuitenkaan käynyt. Hänen englantilainen kustantajansa Associated Newspapers oli sitä mieltä, että Muumi menestyisi edelleenkin ja niin se ilmoitti hankkivansa sarjalle uuden piirtäjän.
Olin jo tuolloin jonkin aikaa piirtänyt Muumia helpottaakseni Toven työtaakkaa ja silloin äitimme keksi ehdottaa, että minä ottaisin Muumin piirtääkseni. Näin asia pysyisi ikään kuin perheen keskeisenä eikä sarjakuvahahmojen ulkonäkö liikaa etääntyisi alkuperäisistä. Niinpä istuuduin piirtämään Muumeja. Piirtelin lukemattomia arkkeja täyteen mitä merkillisimmän näköisiä muumeja ja kun ne vihdoin alkoivat muistuttaa alkuperäisiä, kokeilin oikein muutamaa kuvasarjaakin tehdäkseni työn hauskemmaksi ja mielekkämmäksi. Lähetin ne näytteeksi Lontooseen mutta kustantaja luuli niitä Muumin jatkosarjan osiksi ja valmisti piirroksistani matriisit. Eikä minun sen jälkeen enää auttanut muu kuin jatkaa sarjaa, joka sattui olemaan tässäkin kirjassa esiintyvä Muumin lamppu. Sarjoja kertyi vuoteen 1975 mennessä suunnilleen 70.
Lars Jansson