Kirjoittaja Aihe: Keräilytarvikkeet  (Luettu 40420 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hill Street

• Jäsen
Vs: Keräilytarvikkeet
« Vastaus #75 : 27.04.2014 klo 21:08:41 »
Oman kokemuksen perusteella ei kannata teipata mylaria tai ainakin kannattaa minimoida teipin käyttö. Ostin v -91 Forbidden Planetista mylartaskuja, joissa ei ole minkäänlaista lippaa, pääty on vain auki. Teippasin niitä sitten ensimmäisinä vuosina arkistointiteipillä koko pituudelta kiinni. Nyt yli 20v myöhemmin jos pakkauksia avaa, mylar on ennallaan, mutta teipin liima on jotenkin reagoinut mylarin kanssa niin, että toisin kuin arkistointiteippi muihin kohteisiin kiinnitettynä, sen liima venyy ja tarttuu joka paikkaan ja jättää liisterivanan mylariin, kun taas teipin pintaosa on luovuttanut elastisuutensa ja se viipaloituu avatessa pieniksi paloiksi. Uudelleen sulkeminen on mahdotonta ja poistaminen jättää teipinpala-sekaisen epämääräisen liimaraidan, jota on kohta käsissä ja pöydässä ja joka paikassa.

Joissain ohuissa mylareissa (tai oletan että nekin on ehkä mylaria, mutta alkuperäispakkausta=varmuutta minulla ei ole), joissa on lippa, lippa taipuu ja ottaa muotonsa viimeistään ajan kanssa ihan siististi ilman teippiäkin. Itse en tosin ole enää aikoihin taittanut omassa käytössä olevia mylareita (enkä muoveja jotka oletan mylariksi).

Pahveihin liittyen, roudasin samasta paikasta - niin ikään suolaisen hintaisia - happovapaita tukipahveja. Myyjä neuvoi vielä miten niitä käytetään (kiiltävä puoli lehteä vasten) ja minun mielestä pahvit ja niillä tuetut lehdet on edelleen alkuperäisessä kunnossa, eikä pahveja ole mielestäni mitään tarvetta vaihtaa. Olen käyttänyt niitä myös normaaleissa ei-happovapaissa polyetyleenipusseissa.

VesaH

• Jäsen
« Vastaus #76 : 27.04.2014 klo 21:46:32 »
Paksumpia Mylar-pusseja on paksuudeltaan kahdenlaisia, 4 mil ja 2 mil (mil = tuuman tuhannesosa). Samasta materiaalista on ohuempiakin, vähän rahisevia pusseja, paksuus kai 1 mil. Niistä käytettiin ainakin ennen nimeä Mylite erotuksena varsinaisista Mylareista.

Hill Street

• Jäsen
« Vastaus #77 : 01.05.2014 klo 19:59:41 »
Ok. Omani näyttävät olevan 75 micronia, eli nopeasti googlaten vastaisi ~3 mil paksuutta. Museum quality archival storage. Niissä näkyy hienosti mylarille ominainen, öljyä laineilla muistuttava sateenkaariefekti. Noissa lipallisissani efektiä ei näy ja siksi olen suhtautunut niihin aina pienellä varauksella että onkohan ne sitten kuitenkaan aitoa kamaa.

Mylite on jostain tuttu nimi, mutta en saa päähäni mistä. Mylar on tietääkseni rekisteröity tavaramerkki, joten mylite voi olla kai samaa tai samankaltaista tavaraa, mutta joltain sellaiselta valmistajalta joka ei ole halunnut maksaa lisenssejä, tai joka kiertää mahdollisia patentteja jonkinlaisella omalla pinnoiteratkaisulla. Tjsp. Tai ajalta ennen kuin Mylar karkasi arkikieleen ja menetti tavaramerkkisuojan kuten kännykkä.

Petke

• Jäsen
« Vastaus #78 : 17.02.2015 klo 22:47:33 »
Mistä ihmeestä te ostatte noita säilytyspusseja sarjakuville?
Olen käyttänyt tuota comicland.de:tä mutta edellinen tilaukseni (14/1) on vieläkin "auki"  >:( Luulen että "ongelma" on magazine size pussit ja tausta pahvit...taitaa tuolla lafkalla olla vähän vaikeuksia saada niitä (pusseja ei taida juuri nyt edes pystyä tilaamaan?). Soitin jopa firmaan "mahtavalla" saksankielen taidollani.. ."7 days" ja kamat piti olla heillä - jep...tuo oli tammikuussa.

Jenkeistä löysin "jonkun" liikkeen - n. 30 $ paketti UPS:lla oli maksanut tänne pohjolaan jotain 130 $  :laugh:

Siis hakusessa liike josta saisi (ainakin) silver age sekä magazine size pusseja ja pahveja + "korkkaripusseja" (en tiedä koon virallista nimeä  ??????
Stultus est sicut stultus facit

Chessman

• Jäsen
« Vastaus #79 : 17.02.2015 klo 23:13:27 »
Mistä ihmeestä te ostatte noita säilytyspusseja sarjakuville?

Kysäiseppä vaikka seuraavista antikoista: Kulkukatin poika,ss libricon,makedonia,ensipainos. Tuskin panevat pahakseen,jos ostaisit jotain niiden pussien sisällekkin samalla kertaa.

JJalonen

• Jäsen
« Vastaus #80 : 18.02.2015 klo 06:50:15 »
Eikös nuoita ole Amazonit täynnänsä?

USA, UK, Saksa... postikulut vaan vertailuun. ???

Petke

• Jäsen
« Vastaus #81 : 18.02.2015 klo 07:44:24 »
Kysäiseppä vaikka seuraavista antikoista: Kulkukatin poika,ss libricon,makedonia,ensipainos. Tuskin panevat pahakseen,jos ostaisit jotain niiden pussien sisällekkin samalla kertaa.
?
Johan oli perin omituinen vastaus (kauneinta mitä tähän hätään keksin).

Ensinnäkin olen Helsingin alueelta ja Kulkukatin pojasta olen kysynyt (on ns. "minun divarini" - tunnen omistajan hyvin, täältä olen pääasiassa lehtini ostanut ja näin tulen tekemään myös tulevaisuudessa), Libriconista (tuntevat minut myös siellä ainakin jotenkin :p ja heiltä myös ostan lehtiä) olen kysellyt ja kummassakaan ei näitä pusseja/pahveja ole.

Okei Kulkukatin pojassa on kaiketi noita silver age pusseja myytävänä, kerran tehtiin vähän vaihtokauppoja - minä annoin muutaman taustapahvin koska omistaja oli ystävällisesti sitä ennen antanut minulle muutaman säilytyspussin (ilman että pyysi mitään maksua - joilla pääsin hiukan alkuun harrastukseni kanssa). Niin ja olen minä myös Makedoniasta lehtiä ostellut, vaikka Tampereella ovatkin :) Oikein ystävällistä palvelua puhelimessa (=hyvät kuvaukset lehdistä joita olen kysellyt, muita tarvikkeita en ole kysynyt sen myönnän - netistä en ainakaan ole heidän sivuilla tarvikkeista mainintaa löytänyt - paikan päällä en ikinä ole käynyt) ja sitä kautta olen ihan hyviä tilannut. Ensipainosta en ole käyttänyt.

Eli kyllä minä ihan lehtiä (jotka yleensä ovat jo pusseissa (kyseisissä divareissa) - eli en niitä varten niitä pusseja tarvitse, mutta kyllä lehtiä ILMAN pusseja saa muualtakin) näistä liikkeitä ostan ja mielestäni ihan hyvin heitä kannatan. Mielestäni yksi maailman parhasita paikoista on hyvä divari, asiantunteva henkilökunta ja sitten vain kiertää ympäri liikettä ja tehdä löytöjä. Siinä ilmapiirissä on vain jotain mitä ei muualta löydä.

Eli tuosta sinun vastauksesta ei ollut mitään hyötyä (kiinnostaisi melkein tietää kuinka monet Aku Ankat olet näistä divarteista ostanut, koska olen jostain lukenut että sinulla on about kaikki - mutta toisaalta, ei se minua kiinnosta).

Ja sitten "etsi netistä USA, UK..." Juu kyllähän sitä hiukan olen etsinytkin mutta tulos on ollut aika huono - siksi tämä kysymys.

(googlea osaan siis käyttää ja lehtiä mm. yllämainituista divareista ostan, nyt vain olisi hakusessa liike/osoite josta tarvitsemiani tavaroita saisi)

Whee

• Vieras
« Vastaus #82 : 18.02.2015 klo 12:39:01 »
Itse olen ostanut omat pussit boostepistä. Niiltä ainakin löytyy hyvät valikoimat eri kokoja ja taustapahveja. Postimaksutkaan ei päätä huimaa.

http://www.boostep.fi/kirjallisuus-englanniksi-sarjakuvien-sailytys-c-35_60_2146.html

Chessman

• Jäsen
« Vastaus #83 : 18.02.2015 klo 18:26:12 »
?
Johan oli perin omituinen vastaus
Ei minun mielestä,koska olen makedoniasta muiden kauppojen siivittämänä ainakin kerran ostanut läjän pusseja/pahveja. Myönsit että et ole edes kysynyt,ja kritisoit silti vastaustani?

En kyllä tiedä heidän tämän hetkistä varasto tilannettaan,koska omista ostoksistani on 2-3 vuotta aikaa.

Ostelija

• Jäsen
« Vastaus #84 : 18.02.2015 klo 20:09:54 »
Ei minun mielestä,koska olen makedoniasta muiden kauppojen siivittämänä ainakin kerran ostanut läjän pusseja/pahveja. Myönsit että et ole edes kysynyt,ja kritisoit silti vastaustani?

En kyllä tiedä heidän tämän hetkistä varasto tilannettaan,koska omista ostoksistani on 2-3 vuotta aikaa.

Ensipainoksesta saa pusseja mutta ei kartonkeja, Libriconista myös pitäisi saada pusseja, ensipainoksen tarrasysteemi kestää muutaman avauksen, kartonkeja voi saada lähinnä tuurilla kentältä.

Hill Street

• Jäsen
« Vastaus #85 : 18.02.2015 klo 20:17:36 »
Itse olen roudannut noita vain ulkomaanreissuilta, koska kulut on aika muhkeat varsinkin pahveille jos postitse tilaa. Joku verkkokauppa joskus jopa selitti, että heillä oli kyllä etsimääni tuotemerkkiä liikkeessä myytävänä, mutta eivät myyneet sitä postimyynnissä, koska kulut nousee suhteettomiksi ja asiakkaat valittaa. Eivät suostuneet lähettämään, vaikka lupauduin maksamaan etukäteen kaikki mahdolliset kulut!? Suomessa en ole nähnyt mylaria myytävän missään. Mutta linkin takana olevan videon perusteella eBaysta näitä saattaisi löytää edullisimmin. Halpaa se ei kuitenkaan ole, jos nimenomaan mylaria haluaa. Itselläni on lähinnä --harkituissa kohteissa-- CollectorLinen tuotteita ja tuolla videolla on joku toinenkin asialliselta vaikuttava tuotemerkki jonka jälleenmyyjiä voi yrittää jäljittää.

https://www.youtube.com/watch?v=GWSog-48Nvs

Aiemmin kun kirjoitin että arkistointiteippi ajanmittaan "sulaa" mylarissa, niin ilmiötä on sittemmin selitetty minulle sillä, että arkistointiteipinkin liima alkaa muhia mylarissa, koska mylar ei laske yhtään ilmaa lävitseen ja liiman kosteus ei pääse ajan mittaan hiljalleen haihtumaan kuten se haihtuisi miltä tahansa muulta huokoisemmalta tai epätasaisemmalta muovipinnalta, tai esimerkiksi paperilla paperipinnan läpi. Mylarin pinta on niin sileä ja ilmaa läpäisemätön, että jos kaksi kalvoa laskee päällekäin, väliin ei jää teoriassa molekyyliäkään ilmaa. Siksi kahden toisiinsa painetun mylarin rajapinta taittaa valoa samalla tavalla sateenkaaren väreissä kuin öljyn ja veden rajapinta.

Kuulostaa loogiselta, en tiedä onko ultimate totuus.

Petke

• Jäsen
« Vastaus #86 : 18.02.2015 klo 22:52:46 »
No niin..."korkkarikokoiset" suojapussit tuli tilattua ebays:tä (Saksasta - testimielessä, suht asialliset kulut, Visa vinkuu....). Niin ja testaili kyllä myös Amazon:a - aina kun löytyi muuta sopivaa tavaraa, lähes aina "ei voi lähettää USA:n ulkopuolelle" ilmoitus tuli, joten se siitä  :-\

Magazine kokoiset pahvit on nyt uudestaan tilattua tuolta comicland.de:stä - peruin aikaisemman tilaukseni, koska ei siitä näköjään mitään tullut...ehkä tämä nyt toimii...laskua odotellaan.... :sleepy:

Ainoa asia joita nyt en vielä löytänyt oli magazine koon suojapussit....tuo boostep.fi on näköjään ihan kätevä paikka noille silver age pusseille ja taustapahveille, mutta en halua uudelleen suljettavia magazine koon pusseja (ne mitä minulla  vielä on eivät ole kovin hyvä laatuisia (tulleet "jostain"), mm. materiaali "rapisevat" ja sivuissa on "litteät" saumat joista en pidä). Ehkäpä tuota isoa kokoa löytyy sitten "jostain" divarista :)

//no niin uusi uljas päivä koittanut ja nyt tiedän suunnilleen missä Suomen markkinoilla mennään  :P Tai noh... Helsingissä Good Fellows olisi paikka josta löytyy pusseja vähän joka lähtöön, samoin sieltä saa aika monen kokoisia taustapahveja!!!! (tosin minun magazine kokoa ei juuri nyt ole...ne rahdit ja tullit  :( ). Lisäksi selvisi hiukan miksi Makedoniasta ja Libriconista myös joitakin suojapusseja saa - enempään detaaleihin menemättä, syy = yhdistävätekijä.

Ellen olisi ollut jo menossa "muualle", olisin Good Fellowsissa käynyt, varsinkin kuin kuulin ettei liikkeen omistaja mahdollisesti enää "kovin kauan" liikettä jatka  :( Varmasti pian tulen siellä vierailemaan ja vähän verestelemään vanhoja DC-muistoja (ei taida tosin jäädä vain muisteloiksi :)) ja kannattamaan hyvää liikettä.

///Pikkaisen alkaa mennä jo pakkomielteen puolelle, mutta mitäs sitä ihminen vapaapäivänään muuta tekis kuin ravaisi eri liikkeissä etsimässä vastauksia  :P

Nyt olen sitten onnellinen uusien magazine koon happovapaiden taustapahvien omistaja :) Tein pienen testitilauksen tuolta Myyrmannin taidekehystämö Taidekiilasta - ihan hyvät tuli! Ehkä hiukan paksua tuo taustapahvi on, mutta ero on hyvin pieni verrattuna niihin mitä minulla aiemmin on hankittuna (ns. virallinen pahvin paksuus...on jotain .xx mm?). Itseasiassa pidän tuosta uudesta pahvista (taitaa olla ihan "perus" paspartuu-pahvi?), koska on tosi jämäkkää tavaraa ja sain juuri niin monta kuin halusin - ei tarvinnut tilata isoja määriä, kauhealla rahdilla (joita olisin sitten seuraavat vuodet pyöritellyt nurkissani).

En tiedä kelpuuttavatko muut kyseisen kaltaisia pahveja... Mutta tarvittaessa vastaava temppu pitäisi onnistua mistä tahansa kehystämöstä tilattuna.

Summa summarum: Kaikken, pussit ja pahvit (eri kokoisina) näköjään SAA Suomesta kun näkee (vähän...) vaivaa  :laugh: Piirit ovat täällä pohjolassa pienet ja  ihmiset avuliaita.

Pitäisiköhän seuraavaksi metsästää noita muovisia koteloita sarjakuville? (siis niitä joissa näkyy myytävänä pisteytettyjä sarjiksia (greidattuja))....ehkä joskus toisten :)
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 klo 18:54:00 kirjoittanut Petke »

jatsihatsi

• Jäsen
« Vastaus #87 : 21.02.2015 klo 12:56:53 »
minigrip ja folio on parempi ku joku vitun mylar 4 mil.

poptique74

• Jäsen
« Vastaus #88 : 12.04.2015 klo 15:27:08 »
Eräs tämän foorumin Ihmesarja-keräilijähän näitä taannoin kauppasi vaan olen valitettavasti hävittänyt yhteystiedot. Itsellänikin olisi nyt jokseenkin akuutti tarve.

traviss

• Uusi jäsen
« Vastaus #89 : 12.04.2015 klo 17:04:40 »
Itse olen pussini ja pahvini tilannut täältä:

https://www.archonia.com/comicshop/en/encyclopedia/series/4639/supplies-comic/

Kauppa toimii EU alueella ja hinnat ja postikulut ovat mielestäni varsin kohtuulliset.
Erityisesti voin suositella näitä Ultimate Guardin kamoja:

https://www.archonia.com/comicshop/en/encyclopedia/series/4868/ultimate+guard+comics+protection+supplies

Silver age koko toimii parhaiten suomalaisille sarjiksille.