Kirjoittaja Aihe: Lucky Luke  (Luettu 210821 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
Vs: Lucky Luke
« Vastaus #180 : 16.05.2013 klo 17:38:25 »
Mielenkiintoista, että tuolla tasolla on kämmäilty siinä määrin, mitä etusivun arvion esimerkkiruudut antavat ymmärtää. Toisaalta, ymmärrän hyvin Achdéa: itsekin olisin tähän mennessä julkaissut jo tusinan verran sarjakuvaromaaneita, jos käsiä ei olisi niin julmetun vaikea piirtää!

Edit: Vaan mitäpä jos tuossa toisessa esimerkkikuvassa Lucky Luken vieressä oleva sotilas ihmetteleekin juuri tuota Luken asekättä? Tarkoituksellista?
« Viimeksi muokattu: 16.05.2013 klo 18:01:15 kirjoittanut Janne Kuusinen »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #181 : 16.05.2013 klo 18:20:52 »
Ihmettelevä tyyppi voisi ihmetellä ihan vaan omaa kättään tai hattuaan. Tai Luken minikokoista vasenta kättä. Ihmeteltävää tosiaan riittää, koko albumillinen.

Sisällöntuottajien puolella pientä keskustelua herätti kansikuvan Averell. Minusta hänen puuskassa olevat kätensä on piirretty väärin, irti rinnasta. Uskoisin, että Morris olisi piirtänyt kädet enemmän kiinni kehoon.

Achde piirtää ihan kuin hän ei olisi koskaa nahnytkään kättä, satulaa, asetta yms.  ???
« Viimeksi muokattu: 16.05.2013 klo 18:26:03 kirjoittanut Tertsi »

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #182 : 17.05.2013 klo 08:50:45 »
Ihmettelevä tyyppi voisi ihmetellä ihan vaan omaa kättään tai hattuaan. Tai Luken minikokoista vasenta kättä. Ihmeteltävää tosiaan riittää, koko albumillinen.

Tertsin arviossa näkyy taas se, että hän itsekin harrastaa sarjakuvan tekemistä, jolloin kiinnittää tiettyihin asioihin herkemmin huomiota kuin muut. Minulle, joka en osaa piirtää edes istuvaa kissaa, Achden kuvitus menee täydestä kuin väärä raha. Ainut, mikä Achden Lucky Lukeissa on minua häirinnyt, on kököt käsikirjoitukset.
"Tex-tieteen yli-morisco"

tertsi

• Vieras
« Vastaus #183 : 17.05.2013 klo 09:29:37 »
. Ainut, mikä Achden Lucky Lukeissa on minua häirinnyt, on kököt käsikirjoitukset.
Myös käsikirjoituksen taso mainittiin arvostelussa.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #184 : 17.05.2013 klo 09:32:43 »
Minulle, joka en osaa piirtää edes istuvaa kissaa, Achden kuvitus menee täydestä kuin väärä raha.

Ei istuvaa kissaakaan ole aina niin helppoa piirtää, joten jos sen hallitsee, osaa jo kuitenkin jotain :)

Ainut, mikä Achden Lucky Lukeissa on minua häirinnyt, on kököt käsikirjoitukset.

Tässä olen Jannen kanssa samoilla linjoilla, piirrosjälkeä enemmän häiritsevät jotenkin heppoiset juonet, vaikka välillä bongaan itsekin noita Tertsin mainitsemia kökköyksiä. Köysi kaulalla -albumi oli mielestäni tässä suhteessa pohjanoteeraus, vaikka alkuasetelma Daltoneita uhkaavasta kuolemantuomiosta olikin kiinnostava. Goscinny on Goscinny, mutta ihan kelpo Lukeja käsikirjoitti hänen jälkeensä mm. Lo Hartog van Banda, hänkin tosin jo edesmennyt.

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #185 : 17.05.2013 klo 09:40:57 »
keskustelua herätti kansikuvan Averell. Minusta hänen puuskassa olevat kätensä on piirretty väärin, irti rinnasta.

Tuli tuosta mieleen, että minusta asento on tietoisesti piirretty. Jos kädet lepää puuskassa rinnan päällä, se voi viestiä harmitusta, välinpitämättömyyttä tms. Mutta jos ne ovat tuolla lailla ilmassa, ele on uhmakkaan suuttunut. Vähän niin kuin pikkulapsi, joka ei ole saanut tahtoaan läpi.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2013 klo 09:42:41 kirjoittanut T.Kokkila »

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #186 : 17.05.2013 klo 09:49:06 »
Koetin itse tuota Averell-asentoa, eikä kyllä kovin luontevalta tuntunut. Tähän yhteen kertaan taisi jäädä. Luulisin, että tuommoinen puuhkalevitaatio-käsiasento tulisi tehtyä vain, jos pitää näytellä tai demonstroida pökkelömäistä stereotyyppi-intiaania.

Sinänsä vänkää, että minäkään en tätä ennen ole kiinnittänyt huomiota noihin klappauksiin Achdén piirrosjäljessä. Lähtökohtaisesti se on mielestäni oikeinkin morrismaista ja toimivaa, mutta kunnon kässäreitä on minunkin ikävä.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #187 : 17.05.2013 klo 09:51:51 »
Tuli tuosta mieleen, että minusta asento on tietoisesti piirretty. Jos kädet lepää puuskassa rinnan päällä, se voi viestiä harmitusta, välinpitämättömyyttä tms. Mutta jos ne ovat tuolla lailla ilmassa, ele on uhmakkaan suuttunut. Vähän niin kuin pikkulapsi, joka ei ole saanut tahtoaan läpi.
Sitten kun mulla on aikaa, niin kaivan tai piirrän itse esimerkkikuvan. Elokuussa.

Minusta Averellin rintakehän pitäisi olla uhmakkaasti ylöspäin ja kädet lepää siinä päällä, nyt Averellin rinta on lysyssä (kädet ja torso siis tavallaan eripariset). Taas esimerkki siitä, että  Achde ei tunne ollenkaan piirtämiensä asioiden perusolemusta edes pintapuolisesti, kuten nyt vaikkapa ihmiskehon anatomiaa tai revolverin rakennetta.

Tyhjästä on paha nyhjästä.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2013 klo 09:57:52 kirjoittanut Tertsi »

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #188 : 17.05.2013 klo 10:53:08 »
Minusta Averellin rintakehän pitäisi olla uhmakkaasti ylöspäin ja kädet lepää siinä päällä, nyt Averellin rinta on lysyssä (kädet ja torso siis tavallaan eripariset).

Tässä Tertsi on oikeassa, käsien asento tuo etäisesti mieleen ripaskatanssin. Itse piirrän paljon huonommin, mutta en olekaan ammattikuvittaja.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #189 : 17.05.2013 klo 12:37:46 »
Myös käsikirjoituksen taso mainittiin arvostelussa.

Joo, ja sen suhteen olen samoilla linjoilla. Mutta on tässä uusimmassa kuitenkin paras teksti kuin missään muussa Achden kuvittamassa LL:ssa. Enkä ollenkaan kritisoi antamaasi kritiikkiä kuvituksen suhteen. Totesin vain, että en itse ollut kiinnittänyt huomiota asiaan. Tässä on siis kyseessä sama asia kuin esim. fonteissa (ja muutamassa muussakin jutussa), joihin en ole oikeastaan kiinnittänyt mitään huomiota elleivät ne ole olleet ihan hirveitä. Asterixien eri painoksia vertaillessani, ja oikeastaan Tertsin tönäistyä oikeaan suuntaan, näin ns. valon. Mutta, palatakseni asiaan, en ole ollenkaan varma, haluanko tämän kuvitusasian suhteen nähdä valoa. Voi pian lukunautinto häiriintyä. Toisaalta olisi kai pakko havahtua, jos aion kvaakkiin sarjakuva-arvosteluja itse vielä tehdä.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #190 : 17.05.2013 klo 13:07:00 »
Mutta on tässä uusimmassa kuitenkin paras teksti kuin missään muussa Achden kuvittamassa LL:ssa.
Ekat 15-20 sivua kulki minusta oikein kohtuullisesti, sitten pilvilinna romahti. Tarinassa oli mielestäni oikeinkin hyviä ideoita tai niiden poikasia, mutta niitä ei osattu hyödyntää ollenkaan.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #191 : 14.06.2013 klo 18:07:46 »
Kun näitä on nyt käännetty uudelleen, niin vieläkö satunnaiset yleisön edustajat huudahtelevat "Oikeaa puhetta!" kun joku ehdottaa jotain?
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #192 : 03.08.2013 klo 20:17:29 »
Ostin kirpparilta opuksen Lucky Luke saa haasteen. On se meikäläisellä aiemminkin ollut, mutta tulipa taas mahtava lukuelämys koettua. Onkohan sen kaikki tarinat julkaistu LL kirjastossa?

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #193 : 07.08.2013 klo 21:41:17 »
Ostin muutamalla eurolla opuksen jossa on koottuna Jean "Gir / Moebius" Giraudin pilapiirroksia kristilliseen La Vie-lehteen. Yhdessä niistä käsitellään kunnioittavalla sävyllä Morriksen kuolemaa.

Sigma

• Jäsen
« Vastaus #194 : 13.08.2013 klo 13:05:10 »
Ostin muutamalla eurolla opuksen jossa on koottuna Jean "Gir / Moebius" Giraudin pilapiirroksia kristilliseen La Vie-lehteen. Yhdessä niistä käsitellään kunnioittavalla sävyllä Morriksen kuolemaa.

Aika näppärä. Muistuttaa Mustikan venaamista teloitusjonossa Chihuahuan vankilassa albussa La derniere carte.
"Los amigos de nuestros amigos son nuestros amigos."