Kirjoittaja Aihe: Tempo  (Luettu 728 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
Vs: Tempo
« Vastaus #150 : 16.07.2009 klo 18:44:16 »
Kahdella ja kolmella eurolla Huutonetissä nuo näyttävät menevän, jos menevät. Ihan kohtuullinen hinta minusta.

Tuon verran niistä olisinkin valmis maksamaan, poika on kova fani. Vaan nämä Boavistan kullat ja vastaavat on sellaisia että niistä nautin itsekin, toi laatu heittelehtii.

edit. sorry, vähän harhauduttiin.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #151 : 16.07.2009 klo 19:11:19 »
edit. sorry, vähän harhauduttiin.

ei oikeastaan, marsupilamien hinta kuuluu keräily/myyntipuolelle mutta se on eurooppalaista sarjakuvaa.
Itse en pistäisi pahakseni Marsupilamiakaan Tempossa.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #152 : 16.07.2009 klo 19:36:01 »

Marsupilamin häntä ei ole aina saman pituinen!!!!!!!!!!!!!!! Kauheaa. Tex Willerin panosvyön kapasiteetti vaihtelee ruudusta toiseen.
Asterix kuorii perunoita!!!!!!!!! Vittu miten väärin.
Taikajuomapadan kahvaa ei voi käyttää (kokeilkaapa huviksenne). = surkea sarjakuva.

Tero, älä kiihdy. Anteeksi kun naurattaa, kyllähän bede on meille molemmille oikeasti vakava asia.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #153 : 16.07.2009 klo 19:51:04 »
BD on vakava asia, kuten sarjakuva muutenkin.
Tempoon vaan ladataan valtavia odotuksia koska eurooppalainen sarjakuva ei ole liikoja juhlinut vuosikymmeniin, niin Jysäys kuin Tempokin ovat ilahduttavia valoläikkiä.

Tertsi: Tigresse blanchesta sentään voi vetää perspektiiviviivoja. samaa ei kannata vaivautua tekemään kaikista sarjakuvista.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #154 : 16.07.2009 klo 19:52:51 »
Anteeksi kun naurattaa,
No, menköön tämän kerran...
« Viimeksi muokattu: 16.07.2009 klo 19:56:56 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #155 : 16.07.2009 klo 19:54:34 »
samaa ei kannata vaivautua tekemään kaikista sarjakuvista.
Joo. Heti tuli pari semmoista sarjakuvaa (vai pitäisikö sanoa "irvikuvaa") mieleen, että perspektiiviäkään ei voi kritisoida.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #156 : 17.07.2009 klo 09:14:13 »
Ei ole monessa sarjakuvassa täällä muuten kiinitetty huomiota kukkapurkkien kokoon tai perspektiiviviivoja vedelty.
Touche!
Kukkapurkit muistuu mieleen nyt kun mainitset, perspektiiviviivoja en muista.

No, jokainenhan arvottaa tietty siitä vinkkelistä mikä itsestä tuntuu olennaiselta.
Ehdottomasti. Juuri minun pointtini.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #157 : 17.07.2009 klo 13:05:40 »
Ei ole monessa sarjakuvassa täällä muuten kiinitetty huomiota kukkapurkkien kokoon tai perspektiiviviivoja vedelty.

edit:
Tämän perusteella Piko ja Fantasio on paska sarjakuva kun rusetti vaihtuu kesken kaiken ja välillä pöydällä on lamppu ja välillä ei. Blueberryssä kenraalilla on hanskat ja sitten seuraavassa ruudussa taas ei. = aivan paskaa.

No, jokainenhan arvottaa tietty siitä vinkkelistä mikä itsestä tuntuu olennaiselta.
VT-keskusteluun osallisena voisi kommentoida sitä sen verran että kyseessähän oli osin humoristinen keskustelu ja osin vastinetta täysin kritiikittömälle suitsutukselle.
Piirtäjät nyt kiinniittävät huomiota tuollaisiin pikkuseikkoihin (sekä omissa että muiden töissä) mutta ei se tarkoita että ns. klaffivirhe tekisi sarjasta automaattisesti paskan. Sen sijaan keskinkertainen viritys voi muuttua sietämättämäksi jos piirtäjä lepsuilee myös maailmansa sisäisessä logiikassa.

Omaan silmääni pisti Tempossa aluksi juuri alun vinjettisivun palikoitunut logo, kolhon näköinen 16pisteen Arial-fontti sekä joka sivulle lätkäisty Tempo-logo. Nämä, samoin kuin tummien ruutujen väritystä häiritsevä, viivan reunan alta paistava valkoinen ovat pieniä, mutta harmittavia laatuvirheitä. Kirjoitusvirheet on helppo sivuuttaa, samoin turhat sivut nyt jotenkin voi vielä niellä, mutta olisin silti ottanut mieluummin vaikka 10 senttiä halvemman lehden ilman täytesivuja.

Tarinassa oli yllättävän paljon luettavaa. Hahmojen uudentaminen ei häirinnyt, mutta olihan se juoni aika perustauhkaa ja loppuratkaisu jonkinlainen antikliimaksi. "Lapsi ratkaisee" alkaa olla suurin piirtein yhtä huono (ja yleinen) loppuratkaisu kuin legendaariset "sitten minä heräsin" ja "maailma räjähti".
No, eipä sitä aikamatkailulta voi kovin ihmeellistä realismia odottaakaan.

Eniten pidin ympäristöjen kuvauksesta. Ja jos tämä yhtään lykkäisi sarjakuvalehtiformaatin kuolemaa niin se olisi hyvä (vähemmän ja vähemmän perinteinen albumimuoto innostaa). Mutta kyllä tämä niin perussarjakuvaa oli että pois tiekseen. Mielenkiintoista, miten vanhoja juttuja lukee eri tavalla kuin uusia. Entisten aikojen teelmyksille antaa helpommin naiiviuden anteeksi, mutta kyse voi olla myös siitä että ne ovat jollain tapaa rehellisempiä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #158 : 17.07.2009 klo 13:29:59 »
Jaa-a. Menee taas niin...asiantuntevaksi tämä keskustelu täällä mutta jälleen täytyy sotkea lusikkansa soppaan: kuten Reimalla äsken oli arvostelua jostain fontista niin olen jo pitempään hämmästellyt että oikeasti kuinka moni "tavallinen" lukija kiinnittää sarjakuvassa huomiota johonkin ihmeen fonttiin?

Noh.

Enhän minä EDELLENKÄÄN mistään mitään tiedä  :angel:

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #159 : 17.07.2009 klo 14:49:46 »
Jaa-a. Menee taas niin...asiantuntevaksi tämä keskustelu täällä mutta jälleen täytyy sotkea lusikkansa soppaan: kuten Reimalla äsken oli arvostelua jostain fontista niin olen jo pitempään hämmästellyt että oikeasti kuinka moni "tavallinen" lukija kiinnittää sarjakuvassa huomiota johonkin ihmeen fonttiin?

Ei yksikään. Tämmöiset asiat ottavat vain kovimpien harrastajien silmään ja tietysti niiden, jotka tekevät työtään sarjakuvien parissa.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #160 : 17.07.2009 klo 14:58:40 »
Niin minä vähän ajattelinkin.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #161 : 17.07.2009 klo 15:17:41 »
Niin minä vähän ajattelinkin.

Tosin jos tekstityyppi on vaikealukuinen tai tekstaus huolimatonta, niin koko sarjakuva voi tuntua huonolta, vaikkei se "tavallinen" lukija osaisi siihen syytä edes sanoa. Ammattilaisen vastuulla on huolehtia siitä, että kuluttaja saa kuranttia tavaraa senttiensä eteen.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #162 : 17.07.2009 klo 15:26:54 »
Tosin jos tekstityyppi on vaikealukuinen tai tekstaus huolimatonta, niin koko sarjakuva voi tuntua huonolta, vaikkei se "tavallinen" lukija osaisi siihen syytä edes sanoa. Ammattilaisen vastuulla on huolehtia siitä, että kuluttaja saa kuranttia tavaraa senttiensä eteen.
... ainakin jos ammattilainen elättelee kuvitelmia siitä, että kuluttaja sijoittaa senttejään hänen tarjoamaansa tuotteeseen vielä jatkossakin.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #163 : 17.07.2009 klo 15:54:07 »
oli arvostelua jostain fontista niin olen jo pitempään hämmästellyt että oikeasti kuinka moni "tavallinen" lukija kiinnittää sarjakuvassa huomiota johonkin ihmeen fonttiin?
Niin voihan sen sanoa lyhyemminkin, lehti oli toimituksellisen osionsa puolesta aika ruma ja kolho, vaikka ilmeisesti oli yritetty tyylikästä? Sinänsä hauska kysymys tämä että mikä pistää kenenkin silmään. Minä uskon että maallikkokin tunnistaa tyylin, tyylittömyyden ja yleisvaikutelman. Esimerkiksi paperi, väritys, toimitustyö herättävät tunteita ja mielikuvia, vaikka niitä ei osaisikaan eritellä.
Pidän sarjakuvaa kuitenkin aika visuaalisena juttuna ja siksi se Tempo-logo häiritsi alkuun niin pahasti. Mielessä pyöri vain kysymys: kuka piru niitä on sinne lätkinyt ja MIKSI!? Ei sen puoleen, Jysäyksen sivunumeroissa oli melkein yhtä paha/häiritsevä korostus.

Luennasta on jo aikaa ja se antaa perspektiiviä. Kun piirrostyyli ei ole mitenkään briljeeraavaa tai erityisesti juuri minun mieleeni ja värityskin niin tehdasmaista, niin päällimmäinen tunne taisi olla että pitäisi lukea Franquinin klasikkoja uudelleen.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #164 : 17.07.2009 klo 15:57:05 »
Ööööhhh...MIKÄ logo? Minä en edes huomannut koko logoa  ???