Kirjoittaja Aihe: Tempo  (Luettu 700 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Tempo
« Vastaus #225 : 12.12.2009 klo 18:14:15 »
tempo luettu eilen junamatkalla ja hyväksi todettu.

Piirrosjälki on lennokasta ja rosoista, joku voisi sanoa että jäljessä näkyy manga-vaikutteita.
itse ohjaisin kyllä silloin sen jonkun optikolle näöntarkastukseen.

Pikon ja Fantasion ystävyyden koettelu ja hahmojen omat ulkoiset motiivit oli tuotu heidän historiaansa kunnioittaen ja silti siten että noviisikin pysyy sarjassa  kärryillä.

Kivijättiläisten lempeähkö pilkka von dänikenin teorioita ja salaisten kansioiden henkeä kohtaan yhdistyy mediakritiikkiin(TSH maorit ja discovery channel-versioon Branson-Gatesista Tomb raiderina[Bill Callaway toi mieleen Bring M. backaliven.Jesh!])

Toimivaa ja hyvää sarjakuvaa, josta saa eniten irti jos pitää elokuvallisesta seikkailusarjakuvasta.
Eräskin Natasha-albumi tulee mieleen kuin myös nostalgisesti sekä hämäräperäinen hylky kuin Tintin Rakham punaisen aarrekin.

käännös on heikoin lenkki, mikä on kyllä kehu sekin tässä yhteydessä. Varsinaista nillittämistä ei ole.

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #226 : 14.12.2009 klo 20:02:16 »
Tämähän oli yllätys. Olin varma että ensimmäinen numero myi niin heikosti, ettei toista tulekaan. Piirrosjäljen perusteella tykkäsin siitä edellisestä enemmän, mutta olihan tämä hauskempi, vauhdikkaampi ja toimivampi. Hyvä juttu joka tapauksessa.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #227 : 17.12.2009 klo 15:16:04 »
Moi, Egmont-setä!

Kirjoitan taas lukijanpalstallenne. Halusin vain kertoa, että tällä kertaa löysin Tempon todella helposti ensimmäisestä marketista. Se osui heti silmiin etsimättä. Olen aivan varma, että tämän sinä setä teit ihan minua ajatellen. Kiitoksia paljon siitä.

PS: Minulla on hockeyarena.netissä tosi kova tiimi. Yökaudet valvon tuloksia odotellen ja ryystän ES:ää jännityksestä täristen. Siinä tiimissäni pelaa sellainen tanskalaispuolustaja kuin Egmont Frederiksen. Onko setä sukua sille?
http://www.hockeyarena.net/fi/index.php?p=public_team_info_players.php&team_id=371#

Parhain terveisin, Jari, 44v.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #228 : 20.12.2009 klo 18:41:27 »
Kivijättiläiset on minusta hieno seikkailu. Tarina menee koko ajan eteenpäin ja se on nokkela, vauhdikas ja nykyaikainen sisältäen mm. viittauksia Sormusten Herra -leffoihin. Henkilöt ovat hauskasti liioiteltuja ja heitä on tehty selvästi erilaisiksi kuin albumeissa. On erityisen rohkea veto, että Fantasio lähtee pimun matkaan. Kaikkiaan lehti on selvästi raikkaampi kuin aiempi. Lisää tällaista!

Tämähän oli yllätys. Olin varma että ensimmäinen numero myi niin heikosti, ettei toista tulekaan. Piirrosjäljen perusteella tykkäsin siitä edellisestä enemmän, mutta olihan tämä hauskempi, vauhdikkaampi ja toimivampi. Hyvä juttu joka tapauksessa.

Uskoisin, että päätös kahden ”minialbumin” julkaisusta oli tehty riippumatta ensimmäisen myynnistä.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #229 : 20.12.2009 klo 21:30:37 »
Kivijättiläiset on minusta hieno seikkailu.
Seikkailu toimi minustakin paremmin kuin edellisen numeron P&F.

En ole aiemmin ollut huomaavinani P&F seikkailuissa vastavaa päähenkilöiden seksuaalisuutta (vaikkakin aika lailla taustalla oli toki vieläkin) kuin mitä tässä alpparissa.

Toisin Kitariinassa oli kyllä enempi karismaa kuin tämän alpparin vosuissa yhtensä, mutta täysin platonisena muistelisin tämän olleen suhteessaan päähenkilöihin. Ja toisinpäin.

Mareliini

• Jäsen
« Vastaus #230 : 27.01.2010 klo 11:33:28 »
Löysinpäs Tempo kakkosen eilen. Tietenkään en ole kvaakkia seurannut tarpeeksi ahkerasti, jotta tietäisin nämä etukäteen. No joo.

Tarina oli hyvä. Värikkäämpi, mielenkiintoisempi kuin Tempo ykkönen. Mutta se piirrostyyli! Ehdin eilen jo päivikseeni raivota pahimmat höyryt. Kai se tuollainen uppoaa paremmin nykylukijoihin, mutta on hankala lukea tarinaa jonka kuvista ei pysty nauttimaan. No, olen ehkä turhan kapeakatseinen tämän sarjan osalta, mutta tuo ei ollut oikeaa tyyliä. Ei ollut. Ei. Olo oli kuin varhaisia franquineja lukiessa: tekstin pystyi lukemaan mutta kuvituksen vain vilkaisemaan, sellaisia puistatuksia se paikoitellen aiheutti.

Sikäli jännä, että Ajan pyörteissä Fantasion ulkonäkö oli mielestäni epäonnistunein ja tässä taas selvästi Pikon pärstää parempi. MUTTA kalju? Miten ihmeessä?

Ääh, luen tänään uudestaan ja pakottaudun tarkkailemaan jälkeä. Kun kerta nämä herrat jatkavat pääsarjaa on kai siihen pakko tottua. Tai sitten alan boikottiin  ^-^. Itse tarinassahan ei ollut mitään vikaa vaikka äskettäin hankkimani Sarasvatin hiekka kummitteli koko ajan taustalla.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #231 : 27.01.2010 klo 12:13:29 »
Nostan virtuaalista hattua, miten kukaan uskaltaa! Kirjoittaa nyt Kvaakiin tällainen suorastaan kerettiläinen mielipide:
Olo oli kuin varhaisia franquineja lukiessa: tekstin pystyi lukemaan mutta kuvituksen vain vilkaisemaan, sellaisia puistatuksia se paikoitellen aiheutti.
Offtopiahan tämä, sillä tarkoitan että Fanquinia ei sopisi noin rienata. :) Lukisin silti kyllä mielelläni lisää moisia ruokottomuuksia (perusteluineen) miehelle itselleen omistetusta ketjusta.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2010 klo 12:18:11 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #232 : 27.01.2010 klo 12:52:48 »
Nostan virtuaalista hattua, miten kukaan uskaltaa! Kirjoittaa nyt Kvaakiin tällainen suorastaan kerettiläinen mielipide: Franquinia ei sopisi noin rienata.

Kai moni muukin on vähän sitä mieltä että alkuaikojen Franquin oli vielä vähän kuivahkoa?

Minä laitan virtuaaliseen hattuun virtuaalista paskaa, nimimerkki Mareliinin kommentit piirustustyylistä kuulostavat vähän vastaavilta kuin hupaisimmat revittelyt jossain Tex Willer- tai Aku Ankka-ketjuissa. "Akun räpylä on piirretty väärin!" "Texin takatasku on väärässä kohtaa persettä!" "Ei ollut oikeaa tyyliä. Ei ollut. Ei."

Anteeksi mitä? ;D

Kyseisen albumisarjan koko ajatus taisi olla siinä että näkisimme persoonallisia tulkintoja Pikosta ja Fantasiosta eikä siinä että piirtäjät kilpailisivat siitä kuka onnistuu parhaiten matkimaan Franquinin tapaa piirtää ihmisen pärstä tai hiukset.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #233 : 27.01.2010 klo 13:42:08 »
Kyseisen albumisarjan koko ajatus taisi olla siinä että näkisimme persoonallisia tulkintoja Pikosta ja Fantasiosta eikä siinä että piirtäjät kilpailisivat siitä kuka onnistuu parhaiten matkimaan Franquinin tapaa piirtää ihmisen pärstä tai hiukset.

Hetkinen! Kuvittelin että Tempossa piti julkaista muutakin kuin Pikoa ja Fantasiota. Ymmärsinkö väärin? Täytyy kyllä sanoa, että olen hieman ihmeissäni, kun tulee kaksi Pikoa ja Fantasiota peräjälkeen.

(Tosin en ymmärrä vieläkään, miksi AATK 1:ssä ei ollut Akua ollenkaan, joten ehkä en ole oikea ihminen puhumaan!)

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #234 : 27.01.2010 klo 14:46:33 »
Hetkinen! Kuvittelin että Tempossa piti julkaista muutakin kuin Pikoa ja Fantasiota. Ymmärsinkö väärin? Täytyy kyllä sanoa, että olen hieman ihmeissäni, kun tulee kaksi Pikoa ja Fantasiota peräjälkeen.

Tarkoitin albumisarjalla siis tuolla Euroopan sydämessä varsinaisen Piko ja Fantasio-sarjan ulkopuolella julkaistavaa sarjaa "Une aventure de Spirou et Fantasio par..." jossa tekijät vaihtuvat joka albumissa, en Tempoa. Itseänikin vähän tympäisi kun tuli kaks numeroo puhtoista hissipoikaa peräkkäin.

Mareliini

• Jäsen
« Vastaus #235 : 27.01.2010 klo 19:33:24 »

En ajanut kommentissani sitä, että kaikkien pitäisi piirtää Franquinin tavalla. Ei tietenkään! Olen kyllä itsekin kummastellut, miten olen niin pahuksenmoisen herkkänä tämän sarjan suhteen. Monissa muissa sarjoissa olen avarakatseisempi ja melkein minkalainen jälki vain käy.

Siis en minä tässäkään sarjassa mitään Franquinin matkimista vaadi. En tiedä.. ajatus katkesi. Mutta pointtini oli se, etten pitänyt piirrostyylistä. Kiitos. Häivyn nyt tästä muuanne..

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #236 : 27.01.2010 klo 19:55:41 »
Siis en minä tässäkään sarjassa mitään Franquinin matkimista vaadi. En tiedä.. ajatus katkesi. Mutta pointtini oli se, etten pitänyt piirrostyylistä. Kiitos. Häivyn nyt tästä muuanne..

Jees olihan se jotain muuta. Itse suhtaudun Pikoon ja Fantasioon aika neutraalisti, sarjan parhaat ajat on vuosikymmenien päässä joten tällaiset poikkeavammat jutut tuntuvat lähinnä virkistäviltä. Jamie Hewlett-vaikutteita olin näkevinäni mutta muuten ihan persoonallista ja rentoa jälkeä edusti mielestäni tämä viimeisin. Enpä tuota oikein itsekään osaa kummemmin analyseerata.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #237 : 27.01.2010 klo 21:46:22 »
Kiitos. Häivyn nyt tästä muuanne..

Älä häivy, pliis.

Jää tänne "pelmuuttamaan" meidän luutuneitä käsityksiämme. Mielipiteesi ja tapasi kirjoittaa oli oikein virkistävä piristyspaukku.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #238 : 28.01.2010 klo 09:32:30 »
Ja tämäkö:
...alkuaikojen Franquin oli vielä vähän kuivahkoa?

ei sitten

...kuulosta vähän vastaavalta kuin hupaisimmat revittelyt jossain Tex Willer- tai Aku Ankka-ketjuissa.

???

Piirustustyyleista keskusteleminen kuuluu makuasioihin ja on siten juurikin paikallaan Kvaakissa! Se että joku rohkenee rinnastaa uudessa Tempossa esiintyneen "Jamie Hewlett-vaikutteisen persoonallisen ja rennon jäljen" "kuivaan varhaiseen Franquiniin" on vähintään mielenkiintoista. Vai oliko kyse sittenkin vain siitä että molemmat putoavat kategoriaan "ei minua varten"?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #239 : 28.01.2010 klo 10:14:26 »
Se että joku rohkenee rinnastaa uudessa Tempossa esiintyneen "Jamie Hewlett-vaikutteisen persoonallisen ja rennon jäljen" "kuivaan varhaiseen Franquiniin" on vähintään mielenkiintoista. Vai oliko kyse sittenkin vain siitä että molemmat putoavat kategoriaan "ei minua varten"?

En tiedä millä perusteella nimerkki Mareliini vertasi tätä tuoreinta Tempoa varhaiseen Franquiniin (koska hän ei sitä perustellut, ainoastaan että puistatuksia aiheutti), itse tahdoin tuoda esiin vain sen pointin että ei se Franquin tai ainakaan koko tuotantonsa niin pyhä lehmä ole kuin sinun viestisi antoi ymmärtää.

Mielestäni piirustusjäljen kuvaaminen kuivahkoksi tai vaikkapa rennoksi on piirun verran eri asia kuin valitus siitä että FANTASIO OLI KALJU ITKUPOTKURAIVARI!!

Mut pienissä nyansseissa mennään. Keskustelkaa te vain virkistävästi Fantasion tukasta. Seuraan mielenkiinnolla.