... nuo albumit ovat minulle ennen tuntemattomia (Vieux Bleu, 2 x Ceux de chez nous, Contes de bon vi tins).
Osaako kukaan kertoa millaisesta kamasta on kyse ja kuinka paljon Walthery on osallistunut tekemiseen?
Noir Dessinhän on kotiseuturomanttinen vallonikustantamo, joten nuo kaikki ovat lyhyitä juttuja sieltä vuorten ja jokilaaksojen paikallishistoriasta.
Vieux Bleu on tarinaa 1900-luvun alun Cherattesta (Walthéryn kotikylä Liègen pohjoispuolella), missä sedät lyövät vetoja kyyhkyskilpailuista ja hölmöilevät. Walthéry on siihen käsittääkseni piirtänyt kaiken. Ja itse pidän kovasti.
Ceux de Chez Nous on tehty kimpassa Jean-Francois de Marchinin kanssa, samaan tapaan ehkä kuin ne pari P'tit Bout de Chique -albumia. Walthéryn kannet, ehkä lyijäykset, tussauksen työnjaosta en mitään osaa arvata, mutta de Marchin on värittänyt paljon muutakin, joten varmaan tämänkin. Pikku kertomuksia kakaroiden kommelluksista niiltä menneiltä ajoilta, kun Liège oli vielä lintukoto kaukana maailman melskeistä.
Contes dè Bon Vî Tins on satukirja: kaikkia vanhoja perinnesatuja (punahilkkaa ja susihukkaa jne.). Ei sarjakuvaa, mutta kuvitettu, näin olen antanut itselleni luvan ymmärtää.
Hiivatti, pitäisiköhän tuo loota laittaa tilaukseen, kun käännöspalkkiot tulevat...