Kirjoittaja Aihe: Natasha  (Luettu 2885 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
Natasha
« : 10.07.2005 klo 15:09:28 »

... jokaisessa albumissa ennen tätä viimoista Walthéryllä on ollut joku apuna piirtämässä taustoja eli yhteensä yhdessätoista albumissa.

...Toivottavasti herra W. tekee jatkossakin kaiken itse. No, rankkaa on!

Työn alla olevan "Atolle 66" -albumin taustat olivat kuulemma vielä viikko sitten (heinäkuun alussa 2005) Bruno di Sanon työpöydällä, ja meneillään oli joku sivu 30 tai sinnepäin. Jollen muista väärin: olimme juomassa olutta ja syömässä hyvää ruokaa. Tämmöinen muistiinpano mulla kuitenkin on kirjoitettuna lehtiönreunaan.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Vs: Natasha
« Vastaus #1 : 11.07.2005 klo 12:08:30 »
Odotellessa tutustukaapa "Muistoja Mona Lisasta" -albbariin, jossa on siis kaksi tarinaa, ns. historiallinen Natasha "Monna Lisa eli Léonard de Vincin La Joconden" jäljillä sekä Natacha et les Petits Miquets, joka selvittää Walterin sarjakuvaharrastusta. Nyt lakki päästä, kapteeni Turbot lausuu pari sanaa kaikille sarjakuvaihmeisille:

"Vous n´allez pas me dire qu ´a´votre âge, vous vous intéressez encore a´ce genre de litterature... c'est pueril, mon ami! Mais oui... Euh, je lisais bien le petit groom "Tintin", la' ...Et son petit chien "Spip" ...ouand j'etais tout petit garcon, mais avouez que..."
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2 : 11.07.2005 klo 13:08:41 »
kapteeni Turbot lausuu pari sanaa kaikille sarjakuvaihmeisille:

"Vous n´allez pas me dire qu ´a´votre âge, vous vous intéressez encore a´ce genre de litterature... c'est pueril, mon ami! Mais oui... Euh, je lisais bien le petit groom "Tintin", la' ...Et son petit chien "Spip" ...ouand j'etais tout petit garcon, mais avouez que..."
Tuo lihavointi edellä on mun tekemä.

Miksi tuo on käännetty ja hänen koirastaan Milousta ?
Kuinkas paljon nuo kääntäjät oikein ottavat vapauksia alkuperäistekstin suhteen?
Tässähän rupeaa itämään semmoinen ajatus, että mäkin alan kääntämään sarjiksia hälläväliä-tyylillä ja saan siitä muutaman lisärovon itselleni. Eihän sarjisten kääntämisessä tarvitse näköjään osata alkukieltä ollenkaan, kun voi itse pistellä omiaan niin paljon kuin huvittaa.

>:( !

Hieman ammattiylpeyttä tai  edes tervettä järkeä, kiitos!
« Viimeksi muokattu: 11.07.2005 klo 20:17:35 kirjoittanut Veli Loponen »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #3 : 11.07.2005 klo 14:25:14 »
Kaija Rekola-Salon käännös on "ihan kiva", mutta siitä puuttuu kaukorantamainen lennokkuus.
Tuo äskeinen lainaus on suomennettu näin:

"Mutta... Hyvänen aika Waltteri, ette kai väitä olevanne vieläkin kiinnostunut tuontyyppisestä kirjallisuudesta... sehän on lapsellista...! Aivan... Oh, minäkin luin pikkupoikana tarinoita pikku hissipoika Tintistä ja hänen koirastaan Milousta, mutta myöntäkää toki, että..."

Enemmän ressaa seuraavalla sivulla oleva käsittämättömyys, kuvassa selvästi näkyvä partiopuukko, merkiltään Gilwell, on väännetty "Glockiksi" ilmeisesti ontuvan reikärauta/aikarauta-sanaleikin hyväksi.
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #4 : 11.07.2005 klo 14:25:47 »
Natasha, muistoja Mona Lisasta luettu:
Albumi sisältää kaksi seikkailua: Muistoja Mona Lisasta, Lentoemäntä ja pikku riiviöt.

Mona Lisa seikkailussa Walthéryä on avustanut Seron joka on piirtänyt ainakin lentokoneet, kenties muitakin taustoja on kirvonnut hänen kynästään. Ainakin joissakin (meren) aalloissa on Seronin tyyli tunnistettavasti esillä. Herrojen yhteistyö istuu aikalailla saumattomasti yhteen. Piirrostyössä ei ole moitittavaa, vaan pelkästään kehuttavaa. Walthéryn viivassa on mukavasti eloa (viiva välillä paksua ja rehevää ja sälillä taas ohuen ohutta), ero on selkeä verrattuna aikaisemmin  suomeksi albumeina ilmestyneisiin tarinoihin, joissa W:n viiva on vain muisto entisestä.
Mona Lisan tarina on  mukavasti kieli poskessa tehty pieni "action"-tarina. En osaa sen enempää analysoida kuin että antaisin kouluarvosanaksi käsiksestä  7,5 - 8-

Sitten albumin helmi, Lentoemäntä ja pikku riiviöt
Tarinan idea on rautainen! Sarjakuvapiirtäjät kaapataan ja pakotetaan kukin piirtämään albumi privaattikäyttöön! Tarina on kaoottinen ja sisäpiirivitsien määrää voi vain arvailla. Läppä lentää jatkuvalla syötöllä ja lentokoneen miehistön hermot ovat koetuksella. Varsinkin  kustantaja Dupuisardin kommentit albumin loppupuolella saivat virneen meikäläisen naamalle. Siinäpä sympaattinen verenimijä!
Walthéryn piirrosjälki on parempaa kuin koskaan. Todella rennonoloinen viiva on nautinnollista katsottavaa. Piirros on jotenkin jopa luonnosmaista, mutta kuitenkin viimeisteltyä. Harmi, ettei W ole piirtänyt muita seikkailuja tähän tyyliin! Ja taustat on myöskin Walthéryn käsialaa. Tämä tekee tarinan graafisesta ilmeestä yhtenäisen. Tuolla edellä A. Rauhala mainitsi, että Natashan uuden seikkailun taustat tekee Di Sano. Mikä pettymys! Di Sanon tyyli on paljon jäykempää ja varovaisempaa kuin Waltheryn oma tyyli.

Käännöstä en voi tuomita, koska ei ole alkutekstiä, mihin verrata. Mutta sellainen tunne tuli muutamissa kohdissa, että onpa loihdittu erittäin jäykkää ja vieraanoloista suomen kieltä luettavaksemme. Samoin moni vitsi menettää teränsä kieliasun takia (tai ainakin luulen näin). Aion ostaa ranskankieleisen albumin ja tehdä pienen vertailun tänne Kvaakkiin, jos se tuntuu tarpeelliselta.

Sellaistakin ihmettelin, että miksi lentoyhtiö Bardaf on väännetty suomeksi muotoon Bardarf. Walter ja Natasha teitittelevät toisiaan. Onko näin ollut muissakin albumeissa?

Aika paljon on kolmoispisteitä ... lauseiden sisällä. Vaikea..lukea...(EDIT: no, tässä mä ehkä liioittelen)

Eikös nitroglyseriiniä ripotella eikä sirotella?

sivu 38 (planssi 36), vasen alareuna: "paikanpäällä kirjoitetun". Onko se tosiaan "kirjoitetun", ei siis esim. "piirretyn"?

Ladottu teksti asiallista ja menettelee. Totta kai käsin tekstaus olisi kivempaa katseltavaa, mutta kaipa se on liian kallista.

Loppukuvassa:
...käsikirjoittajat ja kuvittajat... surkuteltavaan seikkailuun!? Ruotsiksi lukee underlig!! Mites ranskaksi?

Sitten vielä yksi erittäin outo asia:
Kansikuvassa vasemmassa reunassa piirros loppuu kesken ja parin sentin matkalla on vain väripintoja. Ainakaan ruotsinkielisessä albumissa ei tätä kökköyttä ole.

Mutta kaikesta huolimatta: Suosittelen! Tämä on yksi ranskalaisbelgialaisen koulukunnan helmistä, mielestäni.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2005 klo 17:22:49 kirjoittanut tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #5 : 11.07.2005 klo 14:29:53 »
Kaija Rekola-Salon käännös on "ihan kiva", mutta siitä puuttuu kaukorantamainen lennokkuus.
Tuo äskeinen lainaus on suomennettu näin:

"Mutta... Hyvänen aika Waltteri, ette kai väitä olevanne vieläkin kiinnostunut tuontyyppisestä kirjallisuudesta... sehän on lapsellista...! Aivan... Oh, minäkin luin pikkupoikana tarinoita pikku hissipoika Tintistä ja hänen koirastaan Milousta, mutta myöntäkää toki, että..."

qu ´a´votre âge
Kyllä minä olisin laittanut tuohon puhekuplaan sanat: "(vielä) sinun iässäsi".

Samaa mieltä olen: Lennokkuus puuttuu, totta tosiaan!!!!!!!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #6 : 11.07.2005 klo 19:46:46 »
" le petit groom "Tintin", la' ...Et son petit chien "Spip" ...

Kääntäjä missasi siis Turbot'n sekoilun Spiroun ja Tintin välillä.  :P

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #7 : 11.07.2005 klo 20:06:42 »
No, ei hän ihan kokonaan missannut: "hissipoika Tintti" osoittaa hänen olleen hitusen kärryillä. Vain hitusen. Tai tosiaan(!), onhan mahdollista, että kääntäjä luuli, että Tintti on oikeastikin hissipoika, ja  että Spip on suomeksi Milou.

Voi hyvät hyssykät!
Eikö kukaan tarkista käännöksiä? Maksaahan se painaminenkin kai jotain?  Kannattaako tällaista sutta tosiaan tehdä?
« Viimeksi muokattu: 11.07.2005 klo 20:11:27 kirjoittanut tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #8 : 11.07.2005 klo 21:05:59 »
No muistatteko kun herra Switch sekoili sarjakuvahahmoissa Bretzelburgin radioamatöörissä? Toisessa käännöksessä oli vähän eri jutut kuin ekassa.

Mitäs se sekoili?
Mulla on vaan tuo Nonari-albumi.

EDIT:
Olisi varmaan kannattanut käännättää tuo "Lentoemäntä ja pikku hirviöt" jollakin sellaisella henkilöllä, joka tuntee ennestään ranskalaisbelgialaista sarjakuvaa. Siis seikkailun erityisluonteen takia.

Nyt on myöhäistä enää rypistää...
« Viimeksi muokattu: 11.07.2005 klo 21:21:12 kirjoittanut tertsi »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #9 : 12.07.2005 klo 11:04:46 »
No no pojaat, muistatteko "roskakäännösten aatelin" ts. Trumf-albumit... jotka tosin oli käsin tekstattu. Ehkä kaikkein eniten nykyalbuissa rassaa tuo ladonta aina kannesta lähtien. Mutta vielä pari käännösesmeskaa:

s. 27: Partioasuinen MiTacq jää kiinni turvatarkastuksessa, partiopuukko selvästi vyöllään.

Dupuisard: Dupuisard, éditeur; Hm... puis-je savoir ce qui a provoque cette sonnerie, Monsieur le douanier?
Tullimies: Hein? Mh...son Gilwell et son petit sifflet!
Dupuisard: ...Ah! Le sifflet ...euh, oui!! Mais le Gilwell, qu'est-ce que c'est?
Tullimies: Un couteau! Une arme blanche, quoi! ...
Tillieux: Tu vois, c'est comme dans notre boulot. c'est interdit! ...Moi, je l'ai tojoures dit: Les armes blanches, il faut les mettre en couleur... Et on n'aura plus de ennui!
MiTacq: Brof!

Samma på suomeksi:

Dupuisard: Dupuisard, kustantaja. Hmm, saisinko tietää, herra tullimies, mikä tuon hälytyksen aiheutti?
Tullimies: Häh? Hmm... Hänen Glockinsa ja pieni pillinsä!
Dupuisard: ...Ah! Pilli... Öh, niin!! Mutta mikä se Glock oikein on?
Tullimies: Pistooli! Reikärauta siis...!
Tillieux: Näetkös, kiellettyä aivan kuin meidänkin hommissamme..! Olen aina sanonut että aikaraudan kanssa selviää koneessa paljon pienemmin harmein...!
MiTacq: Pyh.

(Hoohoo jaajaa. Miks ihmeessä Glock? Olisihan niitä tuttuja veitsi/puukko-synonyymeja löytynyt: Marttiini, Bowie-veitsi tai vaikka Rambopuukko. Tässä on kääntäjä mennyt siitä mistä aita on katalin, eli kääntänyt tekstin kehnon sanaleikin varjolla "sopimatttomasti".)

Nitroglyseriinikohta:

Turbot: Il...Il vient de pulveriser mon kepi a'la nitroglycerine!...
Suomex sama: Hän hän sirotteli juuri lakkiini nitroglyseriiniä...!

Niih, "silpppuaminen" ja "sirottelu" eivät ole ihan sama asia...
« Viimeksi muokattu: 12.07.2005 klo 11:09:37 kirjoittanut VesaK »
- Barack Obama

Rmäki

• Vieras
« Vastaus #10 : 12.07.2005 klo 11:09:37 »
Voi hyvät hyssykät!
Eikö kukaan tarkista käännöksiä? Maksaahan se painaminenkin kai jotain?  Kannattaako tällaista sutta tosiaan tehdä?

Mitä näitä turhia tarkistamaan suurella rahalla, kun se hoituu täällä ilmaiseksi asiantuntijoiden parissa. Kuten kaikki tiedämme, on vain yksi oikea tapa kääntää sarjakuvia ja kaunokirjallisuutta. Johan sen Raamattukin sanoo.
Rmäki

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #11 : 12.07.2005 klo 11:37:44 »
Mitä näitä turhia tarkistamaan suurella rahalla, kun se hoituu täällä ilmaiseksi asiantuntijoiden parissa.

Nii-ih, hyvähän se sinun on sanoa, koska osaat hommasi. Tuo Egmontin julkaisujen käännösten ailahtelu tässä kismittää: Hellblazer oli erittäin jees kiännös, mutta sitten taas tämä Natasha... ME vaatimme euroillemme vastinetta!

Mutta summa mummorum: Alustavana kutsuna ilmoitetaan, että suomentaja/kustannustoimittaja Rmäen elävältä hiilostaminen suoritetaan heti Vee niinkuin Vendettan ilmestymistä seuraavana tiistaina Tammelan torilla Tampereella. Omat halstarit ja makkaratikut mukaan, niillä voi tökkiä Rmäkeä sekä paahtaa Hipporox-mustamakkaroita ja Penga-vaahtokarkkeja. Koko perheen tilaisuus nähtävissä myös reaaliaikaisena livenä täällä kvaakissa.
Huom! Painovirhevaraus.

ExtraBonuksena tässä tuo Raamatunkohta johon Rmäki ilmiselkeästikin viittasi: ote Salomonin, Daavidin pojan, Israelin kuninkaan sananlaskuista:

Lainaus
1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa?
1:23 Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne.
1:24 Kun minä kutsuin ja te estelitte, kun ojensin kättäni eikä kenkään kuunnellut,
1:25 vaan te vieroksuitte kaikkia minun neuvojani, ette suostuneet minun nuhteisiini,
1:26 niin minäkin nauran teidän hädällenne, pilkkaan, kun tulee se, mitä te kauhistutte;
1:27 kun myrskynä tulee se, mitä te kauhistutte, kun hätänne saapuu tuulispäänä, kun päällenne tulee vaiva ja ahdistus.
1:28 Silloin he minua kutsuvat, mutta minä en vastaa, etsivät minua, mutta eivät löydä.

« Viimeksi muokattu: 12.07.2005 klo 12:09:51 kirjoittanut VesaK »
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #12 : 12.07.2005 klo 11:44:26 »
Kuten kaikki tiedämme, on vain yksi oikea tapa kääntää sarjakuvia ja kaunokirjallisuutta. Johan sen Raamattukin sanoo.

Turha vinoilla!
Tuo albumi on poikkeuksellisen huonosti käännetty. Ei ole kysymys makuasioista.

Ja kuten VesaK sanoi: Haluamme rahoillemme vastinetta.

EDIT: Hubinon on vääntynyt muotoon "Hubon".
« Viimeksi muokattu: 12.07.2005 klo 11:55:19 kirjoittanut tertsi »

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
« Vastaus #13 : 12.07.2005 klo 12:13:37 »
Ai perhana mitä sanailua täällä tänään.

Pitääkin lähteä käymään kotona ja toivoa, että tämä käännöskukkasten helmi olisi tullut postissa.  :D Tuskin maltan odottaa, että pääsee lukemaan.
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #14 : 12.07.2005 klo 13:12:34 »
Natasha, muistoja Mona Lisasta luettu:
Albumi sisältää kaksi seikkailua: Muistoja Mona Lisasta, Lentoemäntä ja pikku riiviöt.
- - -
sivu 38 (planssi 36), vasen alareuna: "paikanpäällä kirjoitetun". Onko se tosiaan "kirjoitetun", ei siis esim. "piirretyn"?
- - -
Loppukuvassa:
...käsikirjoittajat ja kuvittajat... surkuteltavaan seikkailuun!? Ruotsiksi lukee underlig!! Mites ranskaksi?

36/38:
une histoire de 44 pages de chacun d'eux!...Des originaux créés ici même...

Loppukuva:
Ont participé à cette lamentable aventure, messieurs les dessinateurs et scénaristes: