Kirjoittaja Aihe: Hopeanuoli -lehti  (Luettu 78850 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #105 : 12.02.2020 klo 23:24:57 »
Kiitos Morgan Kane muuten siitä, että mainitsit jossain aikaisemmassa postauksessasi  tuosta True West aikakausi lehdestä. En muistanut kiittää. Kiitos!  Kävin nimittäin heti luettuani postauksesi heidän web sivuillaan ja pidin kovasti näkemästäni. Kaikenlaista hunajaa villi länsi harrastuksesta ja kulttuurista. Ja mikä parasta. Siellä oli monta sivua ihmisiä, jotka ovat jollain tavalla suhteessa villiin länteen. Oli kirjailijoita, näyttelijöitä ja ties mitä. Voi kun aika riittäisi. On niin paljon kaikenlaista villi länsi teemaa, mutta meillä ihmisillä vain rajoitetusti aikaa.
Minua harmittaa kovasti se, kun en puhu pahus  vieköön englantia, ymmärrän jotain, mutta pakko käyttää google kääntäjää joka kerta, jään niin paljosta vaille. Google kääntää usein miten sattuu.
Yritän etsiä jotain infoa noista järjestöistä mistä puhuit.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2020 klo 23:30:47 kirjoittanut OM »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #106 : 16.02.2020 klo 21:43:33 »
Sain kerättyä kaikki Hopeanuolet. Kerääminen ei kestänyt tehokkaasti montaa kuukautta eikä ollut kovin hankalaa. Kiskaisin ensin netin kautta kolme isoa lehtierää edullisesti (tyyliin 80 lehteä neljällä kympillä). Sitten paikkasin puutteet divareissa kalliimmilla täsmähankinnoilla. Lopuksi tarkistin lehtien kunnon ja hankin netistä joitakin parempikuntoisia kappaleita kaikkein kalliimmalla.

Tuntui siltä, että kukaan muu ei kerää Hoppareita, sillä moni myyjä tarjosi kaupan päälle ylimääräisiä lehtiä. Lehtien keskimääräiseksi kappalehinnaksi tuli noin euro myös postikulut mukaan lukien. Samoja numeroita ja tyydyttäväkuntoisia kertyi kyllä runsaasti enkä varmaan pääse niistä myymällä eroon. Julisteita puuttuu paljon. Harvinaisimpia numeroita tuntuivat olevan vuoden 80 ensimmäisen puoliskon numerot.

Pitää joskus ehtiä lukemaan kaikki!

EDIT: Toki minulla oli jo ennestään useita kymmeniä Hopeanuolia eli ihan nollasta en aloittanut keräämistä viime vuoden lopulla. Keräsin myös kaikki taskukirjat.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2020 klo 21:48:11 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #107 : 31.07.2020 klo 11:36:55 »
Olen kesällä selannut kaikki Hopeanuolet läpi. Nimisarjaa en jaksanut lukea, koska jutut ovat usein niin samanlaisia: Hopeanuoli ja Pekka jäljittävät ja ampuvat, Ted ja Harri koheltavat, Kuunsädettä lähennellään ja hän käyttää ”judoa”, joku sankari pannaan köysiin, mutta Tinka puree köydet poikki jne. En ole huomannut, että yksikään tarina olisi julkaistu uudestaan, mutta viisi kertaa on julkaistu sama kansikuva kahdesti (27/83 = 8/78, 4/84 = 4/78, 8/84 = 21/78, 43/84 = 20/78 ja 25/84 = 15/83:n kaksisivuisen kannen takakansi).

Kansitekstien perusteella seitsemässä numerossa oli liitteenä juliste: 13 – 14/77, 25 – 26/78, 24/79, 14/80, 24/80, 14/81 ja 24/82. Muissakin saattoi olla, mutta en nähnyt siitä sisäsivuilta mainintaa.

Kakkossarjoissa on vielä onnettomampi painoasu kuin muistin, viivat häviävät välillä tyystin. Hiawatha on niissä oma suosikkini, ja siinä on hyvän taiteen lisäksi myös mukaansa tempaavat juonet. Panen tähän näytteet lehden parhaimmista sarjakuvista Turokista ja Hiawathasta.

Myös tuo Royn mainitsema viimeinen Mohawk oli paljon parempi kuin lehden pääsarja, ja on minulla joku hämärä mielikuva jostakin villissä lännessä seikkailevasta alien pyssysankarista, mutta en muista enää kyllä sen sarjan nimeä. (Saattoi se hahmo olla ehkä tulevaisuudestakin. Hemmo oli kuitenkin ihan ihmisen näköinen)

Italialaisia mv sarjiksia: Eastwood-henkinen olikos se nyt Comanche vai apache kid(?) ja tietenkin mies altair Vsta eli avaruusmuukalainenmuukalainen runokielellä villissä lännessä.

Tuon scifisarjan nimi on Mies Sirius 5:stä (Wander: The Man from Sirius 5). Se oli varmasti Hopeanuolen erikoisin sarja! Päähenkilö alien on tupsahtanut villiin länteen ja puhuu vanhanaikaista runollista kieltä, koska oppimisen lähteenä oli Maan asukkaiden vanhoja kirjoja. Panen näytteen tästäkin. Sarjan luojina muuten olivat itse Denny O’Neil ja Jim Aparo, kertoo Western Comics Adventure -blogi. Tuolla linkissä on kokonainen tarina luettavissa alkuperäismuodossa.

Hopeanuolen kansikuviin ilmaantuu hyvä taiteilija alkuvuonna 1978. Sisäsivuilla ei nähty yhtä hyviä pääsarjan piirtäjiä. Viimeisinä vuosina Hopeanuolen taiteen keskimääräinen taso laski selvästi.

Toimitukselliset sivut ovat erittäin antoisat ja niillä olisi hedelmällistä aineistoa vaikkapa intiaaneja käsittelevään graduun. Niiden takia varmasti tästä lehdstä tuli niin iso aikoinaan Suomessa.

Mosabacka

• Jäsen
« Vastaus #108 : 01.08.2020 klo 09:34:24 »
Kiitos Hopeanuolikatsauksesta! Wander oli mielenkiintoinen sarjakuva kuin myös Turok, joka tosin seikkaili myös Mustanaamiossa. Hieman samoja ajatuksia minulla on Hopeanuolesta eli varsinainen pääsarja oli kilttiä, lapsille suunnattua länkkärisarjakuvaa. Vähän kuin olisi lukenut lännen Aku Ankkaa.

Olisi makea lukea kaikki Hopeanuolet putkeen. Kuinka monta niitä on?
kehittyvä willeristi

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #109 : 01.08.2020 klo 11:32:21 »
Aiemmin ketjussakin mainittu 264 lehteä ja 5 pokkaria. Putkeen lukemisessa itse hopeanuoli alkoi kyllä tuntumaan hieman saman toistolta mutta kakkossarjat oli ihan hyviä.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #110 : 01.08.2020 klo 13:33:31 »
Jep. Luku löytyy myös Wikipediasta. Keräilijän kannattaa huomata yksi kaksoisnumero vuonna 1977 ja kaksi kaksoisnumeroa vuonna 1978, minkä takia fyysisiä lehtiä on olemassa vähemmän kuin mitä kansien numerointi sanoo vuosien lopussa. Noiden lisäksi julkaistiin lehdistä kokoelmia: sidottuja puolivuotiskirjoja ja puolet ohuempia (mahdollisesti nidottuja?) ”keräilykirjoja”.

Kokemukseni mukaan täydellistä kokoelmaa ei ole tänä päivänä netin avulla ollenkaan vaikea kerätä, mutta julisteiden kanssa se on vaikeaa. Itselläni on vain kaksi julistetta ainakin seitsemästä. Lehtiä on mukava lukea putkeen silloin kun niissä on jokin jatkis kuten tuo Hiawatha.

Tietääkseni Turok ei ollut Mustiksessa. Sekoitatkohan, Mosabacka, sen Thun’daan, joka sijoittui nykyaikaan, mutta jossa oli apinamaisia ihmisiä ja esihistoriallisia eläimiä salatussa laaksossa? Thun’da oli väri-Mustiksissa ja piirtäjänä oli Frazetta.

Mosabacka

• Jäsen
« Vastaus #111 : 03.08.2020 klo 08:39:26 »
Voi hyvinkin olla, että Turok ei seikkaillut Mustanaamiossa ollenkaan. Hopeanuolia ja Mustanaamioita tuli luettua samoihin aikoihin, joten muistikuvat sekoittuvat.
kehittyvä willeristi

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #112 : 03.08.2020 klo 16:30:00 »
Selvä, Mosabacka. Itse muistan, että lapsena en jaksanut lukea Hopeanuolen mustavalkoisia sarjoja, eikä mikään niistä jäänyt mieleeni. Mustavalkoista Mustista luin innokkaasti.

Kuunsäteen sääriä esiteltiin Hopeanuolissa. Tsekatkaa, jos ette usko.

Ördög

• Jäsen
« Vastaus #113 : 27.06.2021 klo 19:48:20 »
Juttua suomalaisten inkkari-innostuksesta, ja siinä sivussa Nopeahuolesta (joksi lehteä aikanaan kutsuttiin).

Intiaanit saapuivat Suomeen vuonna 1890 - suomalaisten kiinnostus intiaaneja kohtaan huipentui lähes vuosisata myöhemmin

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/06/21/intiaanit-saapuivat-suomeen-vuonna-1890-suomalaisten-kiinnostus-intiaaneja
Lainaus
Intiaaniharrastus nousi Suomessa uuteen kukoistukseen, kun Lehtimiehet päätti vuonna 1976 ryhtyä julkaisemaan Hopeanuoli-sarjakuvaa.

Hopeanuolen piirtäjä oli belgialainen Frank Sels. Sarjakuvaa julkaistiin Saksassa, josta se löysi tiensä Pohjoismaihin. Suomalainen versio käännettiiin norjalaisesta versiosta.

Myös norjalaisessa versiossa oli asiatietoa intiaaneista, mutta hyvin pian Hopeanuolen suomalaisessa versiossa asiajuttuja ryhtyi tekemään joukko kotimaisia intiaaniharrastajia. Näkyvin ja tuotteliain heistä oli nyt jo edesmennyt Seppo "Ukkoskarhu" Haltsonen.

Ukkoskarhu myös veti monia lasten ja nuorten intiaanileirejä. Ukkoskarhun ja muiden harrastajien vetämille leireille osallistui vuosina 1978-85 kaksi ja puoli tuhatta lasta ja nuorta.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2021 klo 19:50:06 kirjoittanut Ördög »

jussih

• Jäsen
« Vastaus #114 : 01.02.2022 klo 19:01:52 »
Kokemukseni mukaan täydellistä kokoelmaa ei ole tänä päivänä netin avulla ollenkaan vaikea kerätä, mutta julisteiden kanssa se on vaikeaa. Itselläni on vain kaksi julistetta ainakin seitsemästä.
Mulla löytyy neljä julkkaa, tässä kuvat.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #115 : 01.02.2022 klo 20:55:12 »

Komeaa! Pystytkö nimeämään mistä numeroista nuo ovat? Yksi, tuo alhaalla vasemmalla, näyttää minulle tutulta.

Julisteet olivat ainakin näissä numeroissa: 13–14/77, 25–26/78, 24/79, 14/80, 24/80, 14/81 ja 24/82. Tämän pystyy päättelemään kansiteksteistä tai palstalta. Muitakin saattoi olla. Minulla on kaksi viimeksi mainittua julistetta.

jussih

• Jäsen
« Vastaus #116 : 01.02.2022 klo 21:50:09 »
Komeaa! Pystytkö nimeämään mistä numeroista nuo ovat? Yksi, tuo alhaalla vasemmalla, näyttää minulle tutulta.

Julisteet olivat ainakin näissä numeroissa: 13–14/77, 25–26/78, 24/79, 14/80, 24/80, 14/81 ja 24/82. Tämän pystyy päättelemään kansiteksteistä tai palstalta. Muitakin saattoi olla. Minulla on kaksi viimeksi mainittua julistetta.
Tuo jossa tyttö ratsailla, on kiinni numerossa 14/1981. Muut on irtona, joten niistä en osaa sanoa.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #117 : 05.02.2022 klo 16:31:47 »
Tuo jossa tyttö ratsailla, on kiinni numerossa 14/1981. Muut on irtona, joten niistä en osaa sanoa.

Selvä. Joo, tämä 14/81:n juliste minulla on. Näköjään itse Frank Selsin nimmari lukee tuossa. Tyttö on ihan Kuunsäde. En tiedä, miksi hän on tässä maalauksessa ja etenkin saksalaisten lehtien kansimaalauksissa joskus vaaleassa asussa eikä meille tutussa punaisessa mekossa.

Pistän oheen kuvan toisesta julisteestani numerosta 24/82. Siinä on päällikkö Pontiac.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #118 : 25.07.2022 klo 18:08:31 »

Tässä lisätietoa julisteista. Löysin kaksi Hopeanuoli-lehteä, 13–14/77:n ja 14/80:n, joissa on julisteet tallessa.

Jussin laittaman "Hopeanuolijulkat"-kuvan oikeassa alakulmassa oleva juliste, jossa Hopeanuoli ja Pekka ovat kuusimetsässä, on julkaistu numerossa 14/80.

Numerossa 13–14/77 on kaksi kertaa isompi juliste, jossa on intiaanipäällikön valokuva ja teksti ”Kuuma intiaanikesä ’77”. Sitä siis ei ole tuossa jussih:n kuvassa. En pysty ottamaan kunnollista kuvaa siitä, koska se on taitettu ja on niiteillä kiinni. Päälliköllä on iso sulkapäähine.

Eli "Hopeanuolijulkat"-kuvan kaksi ylimmäistä julistetta ovat todennäköisesti peräisin numeroista 25–26/78, 24/79 ja 24/80, mutta en tiedä mistä mikin on. Yhdestä noiden lehtien julisteista ei ole vielä kuvaa tässä ketjussa.

(E: Tekstin selvennystä.)
« Viimeksi muokattu: 25.07.2022 klo 18:22:12 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

jussih

• Jäsen
« Vastaus #119 : 17.10.2022 klo 22:07:11 »
Tässä kuva Hopeanuoli 25-26/78 julkasta, löytyi 50 sentillä kirpparilta, aukaisin varovasti niitit, otin kuvan ja laitoin takas.