Kirjoittaja Aihe: Hopeanuoli -lehti  (Luettu 78847 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pinus

  • Jäsen
  • Viestejä: 50
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #135 : 30.06.2023 klo 12:16:30 »

Jotkin sanat lehdessä tänä päivänä luettuna osoittavat sen, että Suomi on muuttunut valtavasti 70- ja 80-luvulta. Esimerkiksi intiaani-sanaa ei kyseenalaisteta. Nykyäänhän ei intiaani-sana ole suositeltava, vaan sen tilalla pitäisi olla ”Amerikan alkuperäisasukas”. Ja vielä tuolloin n-sanaa käytettiin mustista yleisesti ja täysin neutraalisti eikä mitenkään halventavasti.


Lainaus intiaanitutkija Riku Hämäläiseltä (2022):
"1800-luvulla Intian asukkaita alettiin kutsua intialaisiksi, ja termi intiaani vakiintui tarkoittamaan yksinomaan Amerikan alkuperäisasukkaita. Näin suomen kielen sanalla ei ole sekaannusta aiheuttavaa kaksoismerkitystä (Amerikan alkuperäisasukas ja intialainen). Sille ei myöskään ole koskaan muodostunut negatiivisia merkityksiä. Suomen kielessä sana intiaani on neutraali yleisnimitys Amerikan alkuperäisväestöstä."

Myös itse olen sitä mieltä, että kaiken amerikkalaisen termikiistelyn tuominen suomen kieleen ei ole järkevää. Meillä toimii aktiivisesti mm. intiaanikansojen tutkijoiden tai aiheesta muuten kiinnostuneiden yhdistys Suomen Intiaaniyhdistys ry.

Pinus

  • Jäsen
  • Viestejä: 50
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #136 : 01.07.2023 klo 17:39:07 »
Lainaus käyttäjältä: Sampsa Kuukasjärvi link=topic=2330.msg550953#msg550953
Poikkeuksena kiowien vastustajat komanssit ja apassit ovat lähes aina pahoja.
[/quote

Muuten, historiallisesti komanssit ja kiovat olivat liittolaisia.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 890
  • Hornan kekäleet!
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #137 : 03.07.2023 klo 12:03:40 »
Nykyäänhän ei intiaani-sana ole suositeltava, vaan sen tilalla pitäisi olla ”Amerikan alkuperäisasukas”.

Minkä tiedon mukaan intiaani-sana ei ole suositeltava? Tuossa on aika tuore artikkeli, jonka mukaan se ihan hyvin kelpaa, koska sillä ei ole Suomessa negatiivista merkitystä. Tietenkin olisi aina parempi puhua heimosta, jos se on tiedossa.

https://www.sammagazine.fi/ajankohtaista/voimmeko-kutsua-yhdysvaltain-alkuperaisvaestoa-intiaaneiksi-6.111.25421.e00906743c?fbclid=IwAR3KriW3ZICcoRyYmemA6waa6Tpbx2S213ARuo5wK21LwLjaFiSQzgVk0mo

EDIT. Jahas. Pinus oli kiinnittänyt huomiota samaan asiaan.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2023 klo 12:06:30 kirjoittanut Janne »
"Tex-tieteen yli-morisco"

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #138 : 03.07.2023 klo 17:28:26 »
Siis mediassa on ollut välillä juttua, että intiaani-sana saattaa olla loukkaava ja sitä pitäisi siksi välttää. Tärkeimmät syyt loukkaavuuteen lienevät se, että se ei ole alkuperäiskansojen itsensä antama ja että se viittaa kolonialismiin.

Kiitos, Pinus ja Janne. On hyödyllistä kuulla asiantuntijan eli Riku Hämäläisen tuore lausunto. Itse olen ollut varovainen ja hieman vähentänyt intiaani-sanan käyttöä. Vaikka se kiistatta on suomessa neutraali sana ja muutenkin kätevä, myös sen pohja on ”intialaisessa” ja se on sikäli ikävä kaiku menneestä.

Olen kuullut, että kun suomalaiset ovat käyneet Yhdysvalloissa ja käyttäneet viattomasti englannin sanaa ”Indian”, amerikkalaiset (nimenomaan valkoiset) ovat pahasti järkyttyneet: ”Et VOI sanoa noin!”. Kuulemma ”Indian” on sikäläisissä suosituksissa yhtä paha ja kielletty kuin ”punanahka”.

Toisten kunnioittaminen on tärkeää. Siksi en äsken tässä ketjussa kirjoittanut julki n-sanaa, vaikka se on lievempi kuin se toinen, lyhyempi n-sana, joka päättyy u:hun. Syy: en toivo, että edes se löytyy Kvaakista haulla.

Joo, heimot erosivat toisistaan paljon. Hopeanuolen palstallakin korostetaan usein sitä, että intiaaneilla ei yleensä ollut yläkäsitettä mantereen ihmisille. Heillä oli tapana puhua vain eri heimoista.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #139 : 04.07.2023 klo 12:40:17 »
Lännen sarjakuvissa vois olla hankala laittaa puhekuplaan, että "Amerikan alkuperäisasukkaat hyökkäävät!" Toki, jos he tietävät, mikä heimo hyökkää, niin voivat ehkä sanoa että vaikka apashit hyökkäävät. Historiallinen konteksti kuitenkin vaatinee "intiaanin" käyttöä, koska uudisasukkaat eivät aina varmaan tienneet, ketkä sieltä ovat tulossa, eivätkä varmaan välittäneetkään siinä vaiheessa kun nuolia alkoi sataa päälle. Sarjakuvantekijäin (tai ihan minkä tahansa fiktiivisen korrontataiteen tekijän) kannattaa pitää päänsä kylmänä toki näitten kanssa. Dialogia ei voi modernisoida ihan miten vain joutumatta anakronistiseen tilanteeseen. Toi N-sana otsikossa särähti pahasti, mutta ei ehkä niin kovasti jos se olisi puhekuplassa. Sepä on kiinni myös paljon siitä kuka puhuu, puheen rekistereitä on loputtomasti, ja ne ovat kiinni puhujahahmon persoonasta. Nykyään olis helppoa ja houkuttelevaa laittaa toi n-sana konnan suuhun, mutta ei se niin yksinkertaista ole - se kun oli aikanaan ihan normiyleiskieltä. Tosin on vielä se pahempikin n-sana.

Timo

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 890
  • Hornan kekäleet!
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #140 : 09.07.2023 klo 19:13:32 »
Nykyään olis helppoa ja houkuttelevaa laittaa toi n-sana konnan suuhun, mutta ei se niin yksinkertaista ole - se kun oli aikanaan ihan normiyleiskieltä. Tosin on vielä se pahempikin n-sana.

Uusimmassa nuoressa Tex Willerissä on ku klux klanilaisia, jotka korrektisti puhuvat pelkistä mustista. Ihan hyvä niin, mutta olen varma, että aikoinaan se poppoo käytti puheessan joitakin ihan muita sanoja.

Joka tapauksessa kiitos Sampsalle, että nosti esille Hopeanuoli-lehden suvaitsevaisuudeen. Tämä on seikka, johon en ole lainkaan kiinnittänyt huomiota, vaikka lapsena nämäkin lehdet kuluivat oikeasti käytössä. Nyt, kun ajattelee, niin aika paljon eurooppalaiset länkkärisarjat ovat tässä suhteessä hengenheimolaisia: Tex, Blueberry, Lännentie, Ken Parker jne. Mikä mahtaa olla tilanne jenkkiwesternien suhteen? Niitä en ole kovin paljoa lukenut paitsi Jonah Hexiä, mutta siinä annetusta intiaanikuvasta tai muusta vastaavasta ei tule mitään mieleen. Taisivat kaikki olla tasapuolisesti kyynisiä kurkunkatkojia rotuun katsomatta... Mutta kyllä, tässä olisi oiva tutkimuskohde.
"Tex-tieteen yli-morisco"

TexKiller

  • Jäsen
  • Viestejä: 734
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #141 : 09.07.2023 klo 19:42:38 »
Uusimmassa nuoressa Tex Willerissä on ku klux klanilaisia, jotka korrektisti puhuvat pelkistä mustista. Ihan hyvä niin, mutta olen varma, että aikoinaan se poppoo käytti puheessan joitakin ihan muita sanoja.

Mielestäni N-sanaa voisi yhä käyttää sarjakuvissa kunhan sitä ei viljellä liikaa. Texin tarinassa Rautanaamio noin kävi, N-sana mainittiin niin monta kertaa että alkoi väkisinkin hymyilyttää sanan toistuva käyttö. Onneksi sentään jälkisensuuria ei harrastettu vaan kronussa julkaistiin alkuperäisellä dialogilla, tarinasta hyvät muistot kersa-ajoilta.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2023 klo 19:55:32 kirjoittanut TexKiller »

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #142 : 11.07.2023 klo 19:02:06 »
Muuten, historiallisesti komanssit ja kiovat olivat liittolaisia.

Uskon, että niin oli. Sarjakuvassa Hopeanuoli on hyvissä väleissä komanssien ison päällikön kanssa, mutta pienemmät päälliköt joukkoineen aiheuttavat harmia. He esim. ryöstävät jotakin valkoisilta tai heimoilta tai hyökkäävät valkoisten kimppuun. Hopeanuoli yrittää koko ajan estää sotaa natiivien ja uudisasukkaiden välillä.

Muistaakseni jonkin lehden palstalla Ukkoskarhu kirjoitti, että oikeasti kiowat eivät olleet valkoisten kanssa niin rauhanomaisia kuin Hopeanuoli-sarjakuva esittää.

Joka tapauksessa kiitos Sampsalle, että nosti esille Hopeanuoli-lehden suvaitsevaisuudeen. Tämä on seikka, johon en ole lainkaan kiinnittänyt huomiota, vaikka lapsena nämäkin lehdet kuluivat oikeasti käytössä. Nyt, kun ajattelee, niin aika paljon eurooppalaiset länkkärisarjat ovat tässä suhteessä hengenheimolaisia: Tex, Blueberry, Lännentie, Ken Parker jne. Mikä mahtaa olla tilanne jenkkiwesternien suhteen?

Myös Hopeanuolen sisäsivuilla ollut Hiawatha-sarjakuva on selkeästi intiaanien puolella. Senkin voi laskea eurosarjaksi, koska sitä tehtiin Euroopassa, vaikka piirtäjä on argentiinalainen Carlos Roume. Täällä espanjankielisessä blogissa on hänen kuvistaan näytettä.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #143 : 16.07.2023 klo 18:53:09 »
Hopparin numerossa 1/80 on humoristinen piirros lehden ”Heimoneuvoston” eli toimituksen jäsenistä. Liitän siitä kuvan.

Piirrostyylin perusteella tekijäksi on helppo tunnistaa nimimerkki Ukkoskarhu, joka vuosien aikana laati lehteen satoja piirroksia. Toisinaan hän signeerasi työnsä piirroksella, jossa on kaksi mustaa karhunkäpälää.

Tuottelias Ukkoskarhuhan kirjoitti myös hyvin runsaasti intiaaniaiheisia artikkeleita ja vastasi palstalla lukijoiden kysymyksiin.

Piirrosten mukaan toimituksessa oli tuolloin seitsemän jäsentä. En osaa nimetä heistä kuin kaksi. Ukkoskarhun oikea nimi oli Seppo Haltsonen niin kuin on jo kerrottu tässä ketjussa.

Alimpana oleva Pureskeltu Pohje on Hannele Willberg, joka päätoimitti tuolloin monia Yhtyneitten Kuvalehtien sarjakuvia.

Kotkan Katse, joka esiintyy lehdessä joskus myös muodossa Kotkankatse, lienee toimitussihteeri. Hän oli palstanpitäjä, vaikka hän ei itse vastannut kysymyksiin, vaan Ukkoskarhu. Hänestä puhutaan lehden palstalla ”Hopeanuolikerhon heimopäällikkönä”. Koetin etsiä toimitussihteerin nimiä monen eri Hopeanuolen apinalaatikoista, mutta en nähnyt sitä mainituksi milloinkaan.

Muiden henkilöiden joukossa lienevät taittaja, latoja ja kääntäjä. Mielestäni lehden artikkelien kirjoittajina Ukkoskarhun lisäksi näkyy ihan muita intiaaninimiä kuin tässä toimituksessa, eli he lienevät olleet avustajia ja freelanceja.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #144 : 17.09.2023 klo 12:47:20 »
Lisättäköön lehden hajahuomioihini se, että Hopeanuolen omissa seikkailuissa näkyy kesken kaiken usein tiedotusruutuja. Niissä saatetaan mainostaa esim. jotakin kilpailua tai intiaanituotetta. Olisi kiinnostavaa tietää, ovatko nuo poikkeavat kohdat eli tyhjät ruudut suomalaisen toimituksen tekemiä vai alkuperäisiä saksalaisia. Jos kohdat ovat suomalaisten tekemiä, onkohan niissä poistettu sarjakuvaruutuja vai siirtyvätkö sarjisruudut vain myöhemmiksi eli onko siis vain sivutaittoa muutettu.

Näitä elementtejä minä yhä ihmettelen. Melkein jokaisessa Hopeanuolessa on jollakin sarjakuvasivulla ruutujen keskellä tietoisku, mainos tai ilmoitus (esim. kilpailu- tai kirjeenvaihto-). Nämä ylimääräiset tekstit tulevat monesti jopa kesken toiminnan, jolloin tulee vaikutelma, että kohdasta on tylysti poistettu sarjakuvaa.

Useimmiten elementti on vain yhden ruudun tilalla, mutta joskus se vie enemmän tilaa ja rikkoo selvästi sivun harmoniaa ja taittoa. Panen tähän näytteen, jossa sivun alin ruutu on pienempi kuin pitäisi olla.

Ovatkohan nämä elementit suomalaisen toimituksen tekemiä vai jo alkujaan saksalaisissa tai norjalaisissa lehdissä?

Julisteista vielä, että Kvaakin jäsen jussih möi minulle hiljattain yhden julisteen, ja minulla on nyt kaikki seitsemän kerättynä. 8] Voin myydä kaksi ylimäräistä julistettani, jos jotakuta kiinnostaa ostaa.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #145 : 22.09.2023 klo 19:49:00 »
Panen tähän muutaman skannin Hopeanuolen numerosta 15/81 tarinasta ”Sinitakit tulevat”. Näissä näkyy minusta osuvasti lehden nimisarjan katsomus.

Ensimmäisessä näytteessä Hopeanuoli vihastuu, kun hän saa selville, että rautatietä ollaan suunnittelemassa kiowien metsästysmaille. On huomattava, että hän ei kuitenkaan tarinan jatkossa tee mitään väkivaltaista valkoisille tunkeutujille.

Kun vihamieliset vaeltavat apassit ovat hyökänneet rautatien rakentajien kimppuun, valkoiset sotilaat syyttävät hyökkäyksestä paikallisia kiowia. Toisessa näytteessä Hopeanuoli toteaa, että valkoiset eivät erota heimoja toisistaan.

(Jatkuu alla seuraavassa viestissä. Foorumin ohjelma näköjään vaatii, että kuvat pitää panna kahteen eri viestiin.)

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #146 : 22.09.2023 klo 19:50:58 »
Kolmannessa näytteessä majuri, josta nyt on tullut ystävällinen, kiittää Hopeanuolta siitä että Hopeanuoli ja Pekka auttoivat sotilaita vangitsemaan apassit. Hopeanuoli vastaa hänelle, että hän ja hänen ystävänsä taistelevat kaikkia pahantekijöitä vastaan, myös intiaaneja.

Neljännessä kuvassa Hopeanuoli tekee majurin kanssa diilin, että rautatietä ei vedetä kiowien metsästysmaiden läpi. Kuunsäde lausuu, että tärkeintä on vapaus.

Sarjan katsomuksen voisi summata niin, että Hopeanuoli on realistinen päällikkö, joka ymmärtää, että alkuperäisasukkaat eivät pärjää valkoisille voimakeinoin. Apassit, jotka tässä tarinassa tavallaan taistelivat kiowien oikeuksien puolesta, eivät ymmärrä tätä. Hopeanuolen mielestä valkoisten kanssa pitää olla keskusteluyhteydessä ja yhteistyössä ja heidän kanssaan pitää joustaa, jotta tärkein asia heimon vapaus säilyy. Tässä tarinassa kiowien ystävällinen toiminta valkoisia kohtaan synnytti vastavuoroista ystävällisyyttä valkoisissa.

Oikeassa historiassa ilmeisesti kiowat taistelivat sinnikkäästi valkoisia vastaan viimeisten heimojen joukossa. Näin ainakin lehden sisäkannessa lukee.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #147 : 30.09.2023 klo 13:03:11 »
Jatkan Hoppareiden lukemista ja yksinpuheluani.

Numeron 20/77 sarjakuvassa sivulla 10 näkyy seinällä kalenteri, jossa lukee vuosiluku 1868. Ilmeisesti(köhän?) tämä on vuosi, jolle Frank Sels sijoitti sarjansa.

Pari erikoista mainosta on osunut silmiini.

Sarjakuvaruutujen välissä näkyy aika erikoinen moponviritysmainos ainakin numeroissa 19/77 ja 10/78. Eikös virittäminen ole ja ole ollut myös tuolloin laitonta? Laitan siitä kuvan.

Numerossa 23/77 on toimituksellisilla sivuilla mainos ja pieniä kuvia seksifilmeistä (!). Niitä voi tilata kaitafilmiprojektorille samoin kuin Väiskiä ja Ohukaista ja Paksukaista.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #148 : 30.09.2023 klo 13:05:58 »
Luin lehdestä 18/78 raportin kesällä pidetystä Hopeanuolileiristä. Siinä kerrotaan seuraavaa: ”Naissotureista kaikkein kuuluisin ja urhein, Kotkankatse, vieraili leirillämme torstaina” (lihavoinnit minun). Mitä ihmettä, Kotkankatse onkin nainen? Henkilön oikeaa nimeä ei sanota tässä eikä kai muuallakaan lehdissä.

Kotkan katse on mies numeron 1/80 piirroksessa, jonka skannasin tähän ketjuun muutama viesti sitten – hän on piippua polttava viiksimies. Tämä on hämmentävää.

Ehkä Kotkan katse tai Kotkankatse annettiin nimeksi lehden kulloisellekin toimitussihteerille, koska se työ vaatii tarkkuutta. Valitettavasti toimitussihteerin nimeä ei lue lehdissä.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #149 : 30.09.2023 klo 14:50:16 »
Kuka tietää nuolihaukan seikkailuissa muistaakseni 2 tai 3 osaista tapausta missä oli huron päällikkö joka otti yhteen seminole päällikön kanssa? Kuka on piirtänyt nuolihaukan seikkailut? Mistä niitä löytäisi netistä?

Tähän on jäänyt vastaamatta. On wanha viesti, mutta vastaan. Huroneita vastaan taistellaan Nuolihaukassa ainakin Hopeanuolen numeroissa 26/77, 27/77 ja 1/78. Ehkä tarkoitit tätä? En ole lukenut näitä tarinoita, vaan vain vilkaissut.

Nuolihaukka on alkuperäiseltä nimeltään Strongbow the Mohawk. On brittiläistä alkuperää; vuoden 1953 Comet-lehdessä on julkaistu ensimmäinen jakso. Piirtäjinä olivat ainakin Geoff Campion, Philip Mendoza ja Patrick Nicolle. Tunnistan viimeksi mainitun nimen Robin Hoodista.

Tämän ranskankielisen sivun mukaan sarjan jaksot olivat kuusisivuisia. Suomalaisessa Hopeanuolessa julkaistiin kerrallaan monta jaksoa alkaen lehden numerosta 22/1977.