Author Topic: Blueberry  (Read 352666 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
Vs: Blueberry
« Reply #1215 on: 20.11.2019 klo 13:36:50 »
Tulkitsenko oikein, että ei pärjää laadussa pääsarjalle ja intregraaleille ei tarvetta?

Eka ehkä oikein, mutta kyllä minä näistäkin integraalin ostaisin vieläpä ihan mielelläni.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Reply #1216 on: 20.11.2019 klo 13:43:55 »
Eka ehkä oikein, mutta kyllä minä näistäkin integraalin ostaisin vieläpä ihan mielelläni.
Sama täällä...ostan heti jos tulee integraaleina. Ehkä varsinkin siinä ensimmäisessä Nuoruus alpparissa olisi voinut käyttää vähän pienempää ruutu-kokoa. Se näyttää jotenkin huonosti piirretyltä, kun on niin isot ruudut. Kyllä selvää pokkarikokoahan noi on.
Itse olen kyllä tykännyt lukea noitakin...ihan hyvää ajankulua niistäkin saanut. Kolme ekaahan on Giraudin tekemiä ja Charlier kässäröinyt 5 ekaa nuoruus-albumia, joten kyllähän ne pitäisi olla ihan siedettäviä.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

trendkiller

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #1217 on: 20.11.2019 klo 17:47:06 »
3 ekaa albumia on pelkkää lämmittelyä. Nelosesta eteenpäin viihdyin hyvin.
Welcome back, Frank.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Reply #1218 on: 27.11.2019 klo 16:48:58 »
Näköjään adlibriksen mukaan viimeinen integraali on saatavissa 2020 viikolla 1.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #1219 on: 27.11.2019 klo 18:15:47 »
Näköjään adlibriksen mukaan viimeinen integraali on saatavissa 2020 viikolla 1.
Pitääks noi ilmoitukset yleensä paikkaansa?
Ainakin tämän mukaan Ranskassa olisi jo ilmestynyt ja kaiken järjen mukaan ne on yhdessä painettu. Rekkakuorma Suomeen tulee toki hieman hitammin, mutta silti...
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Reply #1220 on: 28.11.2019 klo 23:27:04 »
Pitkä artikkeli uusimmasta Blueberrystä.
http://bdzoom.com/148966/lart-de/le-retour-de-blueberry-antiheros-americain-selon-sfar-et-blain/

Värillinen albumi on ilmestyy joulukuussa, mutta mustavalkoinen on jo kauppojen hyllyllä. Kuvanäytteet on lupaavia. Albumi on piirretty täysin eri tyylillä kuin Giraud, mutta alkuperäistä sarjakuvaa kunnioittavassa hengessä. Toivottavasti tämä saadaan suomeksi.

Vähän on pelkistetympi piirrostyyli, mutta muuten tuntuu osaavan piirtää...hevosetkin näyttää hevosilta. Joo kyllä tän ostaisi. Toivottavasti tule suomeksi. Mut toivon kyllä Marshall Integraali-kirjan nyt ekaksi.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Reply #1221 on: 29.11.2019 klo 14:20:41 »
Blain on impressionisti, piirtää tarpeeksi lähelle "oikein" että lukijan mielikuvitus täydentää vaikutelman ja lopputulos on parhaimmillaan huumaavaa. Toivon julkaisua suomeksi, jos tämä tarina saadaan loppuun niin voisi korvata Maalari ja merirosvon hyllyssä.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

smaxx

• Jäsen
« Reply #1222 on: 01.12.2019 klo 15:06:08 »
Näyttää ihan riittävän hyvältä. Tarinat sitten ratkaisee onko tuolla arvoa.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Reply #1223 on: 04.12.2019 klo 07:27:01 »
SS. Libriconin uutiskirjeessä sanottiin että OK corral pitäisi olla heillä saatavilla liikkeestä jo 5.12. Iltapäivällä.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #1224 on: 16.12.2019 klo 12:33:55 »
koska oletettavasti vanhoja painofilmejä tjms. on suurennettu se about 10%, niin siinä on käynyt niin, että kuvassa ja viivoissa olevien yksityiskohtien määrä ei ole noussut koon kasvua vastaavasti, koska siinä filmillä ei ole niitä yksityiskohtia.

Mielenkiintoista. Enpä tiennyt, että noinkin voi käydä. En ole kyllä huomannut mitään erikoista sivuissa, mutta STD on tunnetusti Kvaakin tarkkasilmäisin havainnoitsija. Samalla totean, että tieto lisää tuskaa.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Reply #1225 on: 20.12.2019 klo 16:26:45 »
Luin ensimmäistä suomeksi ilmestynyttä Blueberry-integraalia. Aluksi olin innoissani että julkaisukoko on hiukan isompi kuin vanhoissa albumeissa. Mutta sitten alkoi häiritsemään, että mites nää näyttää vähän jotenkin huonosti piirretyiltä. Tulin sitten siihen johtopäätökseen, että koska oletettavasti vanhoja painofilmejä tjms. on suurennettu se about 10%, niin siinä on käynyt niin, että kuvassa ja viivoissa olevien yksityiskohtien määrä ei ole noussut koon kasvua vastaavasti, koska siinä filmillä ei ole niitä yksityiskohtia.

Asia olisi eri jos integraalien matsku olisi kuvattu Giraudin originaalipiirroksista (10% suurempina kuin aikaisemmat julkaisut). Originaaliplanssit lienevät hajallaan ympäri maailmaa.ja niiden haaliminen painatusta varten ei ole mahdollista.

Enpä taidakaan vielä luopua vanhoista albumeistani.

Ja mielenkiintoista nähdä, vaivaako tuo yksityiskohtien puute myöhempiä tarinoita/integraaleja.

Katselin suurennuslasin kanssa hieman kuvia ja vertailin albbuihin. Tulokset ovat mielenkiintoisia - ja ristiriitaisia. Sanoisin noin lonkalta, että molemmissa on puolensa. Integraalien viiva on hieman paksuuntunut, mahdollisesti paperin laadusta johtuen, mutta albumien ohuemmista viivoista taas sitten osa on kadonnut. Joku paikan asiantuntijoista varmaan voi joko tyrmätä tai tukea huomioitani.
Mutta kyllä sanoisin että integraalien taso riittää, ja niissä on myös parempi tekstaus. Ja myös paremmat versiot tarinoista.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

OM

• Jäsen
« Reply #1226 on: 20.12.2019 klo 20:48:24 »

Minusta on tosi nastaa että joku kirjoittaa tälläistä hienoa analyysia ja pohdintaa painotuotteen täs tapauksessa Blueberryn graafisesta olemuksesta. Minulle ei oikein selvinnyt, mistä albumista nuo kaksi näytettä ovat. Minulla on jokunen ruotsinkielinen blueberry jossakin laatikossa jäänteenä menneestä. Minua kiinnostaisi kovasti tietää, missä blueberry albumissa on paras viiva ruuduissa. Joku kerran puhui täällä Blueberry albumista joka on uudessa Intergraalissa nimeltä Apaches. Lasketaanko tuo albumi yleisesti Blueberry sykliin vai millainen tuon albumin syntytarina on. Koska kieliä en osaa niin olisi kiva jos joku tietäisi tästä enemmän.
Selasin tänään divarissa blueberryn nuoruus albumia, jossa oli punainen kansi. Sen oli julkaissut Jalava. Minulla ei tuota albumia ole. Ihmettelin albumin paikoin huonoa painojälkeä varsinkin albumin loppua kohti mennessä. Ihankuin läpi paistaisi valkoisia ääriviivoja jolloin ruudusta tuli ainakin omiin silmiini utuinen ja epäselvä kuva. Voin tietenkin olla väärässä kuten niin usein olenkin!

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #1227 on: 20.12.2019 klo 21:50:22 »
Joku kerran puhui täällä Blueberry albumista joka on uudessa Intergraalissa nimeltä Apaches. Lasketaanko tuo albumi yleisesti Blueberry sykliin vai millainen tuon albumin syntytarina on. Koska kieliä en osaa niin olisi kiva jos joku tietäisi tästä enemmän.

En ole vielä livenä sitä nähnyt, mutta se kertoo Blueberryn kohtaamisesta Geronimon kanssa, ja on leikattu kokoon viiden edellisen albumin materiaalista. Myös uusia sivuja ja tekstiä on tiettävästi mukana.

OM

• Jäsen
« Reply #1228 on: 21.12.2019 klo 10:09:36 »
Kiitos Petteri ja STD vastauksistanne. Varsinkin tuo leikelty versio nimeltä Apaches on mielenkiintoinen tuttavuus. Hyvin kiinnostava uutinen.
Täällä mainittiin Blainin piirtämästä uudesta Blueberry albumista.  Koska hän on minulle täysin uusi piirtäjänä, katsoin hänestä hiljan You tule videon, jossa häntä haastatellaan ranskankielellä edessään ilmeisesti uuden albumin luonnoksia ja valmiita originaaleja. Blain on ainakin minulle uusi tuttavuus piirtäjänä. Mielenkiintoiseksi videon teki pieni klippi hänen piirtämästä albumista King Kong. Kuvamaailma ja sekä värimaailma, jota hän käyttää tekee hänen tarinan kerronnasta kiinnostavan ja erottuvan. Minua harmitti vain se, etten ymmärtänyt mitään mitä videossa puhuttiin kun kieliä en osaa.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #1229 on: 22.12.2019 klo 23:34:28 »
Huomaamme, että ruotsalaisessa piirrosviivan reuna on täysin skarppi(ja iskee lukijan tajuntaan kuin miljoona volttia), mutta Likellä viivan reunaa kiertävät rasteripisteet. Kyse ei kuitenkaan ole piirrrosviivan rasteroitumisesta (huh), vaan ikään kuin mustan viivan alla olisi värillinen/harmahtava viiva, joka pilkistää viivan reunan alta.
Vai onko se sittenkin sininen joka on kohdistettu puoli milliä väärään kohtaan. Noissa näkee myös sen että värierottelu on tehty eri tavalla eli sininen ja ruskea muodostuvat eri kuvissa erilaisista rasteripisteistä, vaikka lopputulos näyttääkin samalta.

Eli sanoisin että tässä on kyse vanhan analogisen ja uuden painotekniikan erosta, pikemminkin kuin mistään virheestä uudessa painoksessa. Molemmilla on puolensa ja se on sitten makuasia mistä kukakin pitää.

Omasta mielestäni analogiset offsetit ja kivipainot voittaa usein, mutta ei silloin kun pitää toistaa tarkasti värittäjän suunnittelemat monimutkaiset ja pikkutarkat väriskaalat sekä liukumat. Sekin on makuasia että tarvitaanko jälkimmäisiä oikein mihinkään. :-)

Suuremmasta painokoosta on iloa jos on yhtään heikot tai ikääntyneet silmät, vaikka yksityiskohdat eivät niissä olekaan lisääntyneet.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson