Meikäläiselle joulutaskari on nykyään yksi vuoden kohokohtia, ehdottomasti eniten odottamani yksittäinen sarjakuvajulkaisu. Ei voi mitään, italialaiset joulutarinat ovat heikkouteni. Tai ei se mikään heikkous ole, mahtavaa kamaahan nuo ovat. Juuri sellaisia joulutarinoita, joista minä diggaan, kaikkine kliseineenkin niissä on vain "se oikea tatsi".
Uusin Jouluteemataskari oli tuttuun tapaan erinomainen kokonaisuus. Tito Faracin ja Silvio Cambonin Roope-tarina, kerrassaan nerokasta. Mastantuonon Palle Pulppu -tarina, huikeaa settiä. Bruno Ennan ja aina yhtä vaikuttavan Roberto Vianin Taikis, Pescen ja Mazzarellon Mikki, Macchetton ja De Vitan Indiana Hopo (Indyähän täällä kaipailtiin!), Sistin ja Cambonin Pekka, loistavaa joulutarinointia kaikki. Cambonilta mukana siis kaksi tarinaa, todella harvinaista herkkua!
Ultrasankaritkin onnistuvat viihdyttämään (tällä kertaa tekijöinä siis Giorgio Salati ja Marco Gervasio), ja kenties hieman yllättäen myös Tulipanon ja Deianan Taikaviitta-tarina. Siinä on sitä perinteisen yllätyksetöntä ja lepsua joulufiilistä, jota myös italialaisissa tarinoissa rakastan. Figusin ja Del Conten Pelle-tarinan kaltaiset ei-niin-nerokkaat mutta jotenkin välittömät talviset tarinat saavat myös tällaisissa kokonaisuuksissa aina hyvälle tuulelle. Ottavio Panaron keskitasoinen yksisivuinen on kirjan heikointa antia, mutta ei ole sekään missään tapauksessa ärsyttävä, vain rahtusen yllätyksetön.
Muiden valituksiin en viitsi sen kummemmin ottaa kantaa, sillä makuasioista on kuitenkin kyse. Minulle nämä joulutaskarit ovat aina suuren juhlan paikkoja, ja toivon, että tämä Suomeenkin saatu perinne jatkuu vielä pitkään.
E: Piti vielä sanoa, että vähän jäi harmittamaan Pikku-Aku -tarinan puute. Lurker hiukan ko. hahmosta juuri edellisellä sivulla vinoili, mutta itse tykkään italialaisesta versiosta todella paljon ja etenkin joulutarinoihin se sopii loistavasti. Korhosen räpellykset ovat sitten asia erikseen. Pikku-Akua on usein näissä jouluisissa Teemataskareissa nähty, mutta ei valitettavasti tällä kertaa.