Kirjoittaja Aihe: Nostalgia on asia jolla puolustellaan kaikkea huonoa  (Luettu 16787 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Nostalgia taas on asia jolla turhan usein puolustetaan kaikkea huonoa...

Varsin usein nostalgia on ruusu, joka nousee lantakasasta.

Kun uusilla tarinoilla ei ole nostalgiaa apunaan, niiden on oltava roimasti parempia noustakseen nostalgisten klassikoiden rinnalle.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Nostalgia on asia jolla puolustellaan kaikkea huonoa
« Vastaus #1 : 26.02.2013 klo 14:01:18 »
Varsin usein nostalgia on ruusu, joka nousee lantakasasta.

Kun uusilla tarinoilla ei ole nostalgiaa apunaan, niiden on oltava roimasti parempia noustakseen nostalgisten klassikoiden rinnalle.

Ei, vaan jo lähtökohtaisesti huonoinkin uusi tarina on parempi, kuin yksikään nostalgiaa tuottava. Minä en käytä moista tekosyytä mistään. Jos jokin tarina on hyvä, se on hyvä. Ei siinä ole mistään nostalgiasta kyse, vaan puhtaasti makumieltymyksestä. Minusta ihmisessä on ongelma itsessään, eikä tarinassa, jos yritetään käyttää nostalgiaa tekosyynä huonolle maulle. Olkaa rehellisesti omia itsejänne, älkääkä jauhako paskaa jostain mitä ei oikeasti ole. Vai pelkääkö Jiksi, että jos paljastuisi että hän oikeasti tykkää kaikista Claremontin X-Meneistä, että joku tuomitsee hänet?  ;)

Sama juttu pätee tähän Quilty pleasure sanaan jota viljellään vieläkin. Se että jos joku tykkää Moulin Rougesta, ei ole mielestäni mitenkään hävettävää verrattuna siihen, että väittää kokevansa jotain syyllisyyttä siitä että kattoo jotain niinkin paskaa.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

koivisto

• Jäsen
« Vastaus #2 : 26.02.2013 klo 15:08:11 »
Komppaan Riddleä.
Hyviä, uusia tarinoita on pilvin pimein. Niitä julkaisulistoille.
Vanhoja, klassikoita on Suomessa julkaistu kiitettävästi. Kiitos niistä, mutta uusia tarinoita kehiin. Väittäisin, että nykyiset käsikirjoittajhahuiput pesevät mennen tullen vanhat suuruudet. Bendis, Johns, Millar, Morrison!

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3 : 26.02.2013 klo 20:22:01 »
Hämiksen painos muuten näyttäisi olevan ainoastaan 5 000 kpl tänä vuonna. Ja Ryhmä X:llä vain 4 000, mikäli Aikakauslehtien liiton tiedot pitävät paikkansa.  :(

Täytyypä päivittää, jahka kerkeän, se vanha taulukko supersankarilehtien painosmäärien kehityksestä eri vuosina ja laittaa se tähän.

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 26.02.2013 klo 20:27:28 »
Mutta entäs jos lehti loppuu kesken? Kovakantisissa sentään saa koko tarinan kerralla, kun taas lehdissä se julkaistaan 1-2 osaa kerrallaan. Entäs jos lehti lopetetaan kesken tarinan?

No eipä ole kyllä minun elinaikanani ikinä lehti loppunut kesken, jos siis tarkoitat sitä, että se myytäisiin loppuun. Se on tietty ikävää, että jos koko lehden julkaisu loppuu kesken tarinaa. Mutta kovakantisten kanssa tuskin olisi varmaan saanut sitä alkuakaan, kun jos edellinen kovakantinen olisi jo myynyt niin huonosti, että kokonaisen tekeleen julkaisuun oltaisiin edes ryhdytty. Luulisin. Enhän minä toki mitään lehtialaa niin paljolti ymmärrä.

Mitä tulee nostalgiaan, itse yritin vain käyttää sitä perusteena sille miksi pidän jostakin, en siksi, että sillä puolustelisin jotain mistä en muuten tykkää. Olen mielestäni ihan semi-rehellisesti ladellut tiskiin mielipiteeni kiertelemättä ja kaartelematta. Jos joku minulle toimii, niin se toimii. Niitä perusteita on toki hyvä miettiä ja näin, ja tätä vain tässä yritin.

Ja kyllä minä saan käyttää sanoja jos haluan. Ehkä Pamelan Barb Wire on minulle guilty pleasure, sinä voit sanoa että minä vaan tykkään siitä. OK?

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #5 : 26.02.2013 klo 20:52:12 »
What Ifeistä löytyy hyviä tarinoita mutta yleensä tarinat olivat yhden numeron pituisia eli niitä saisi urakalla pistää yksiin kansiin että saisi satasivuisen spessun (ala vaikka Mustis) tai koirjan (ala vaikka Kostajat Saarroksissa) täyteen ja osa tarinoista liittyy täällä näkemättömiin tarinoihin joten konteksti olisi hukassa.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #6 : 26.02.2013 klo 22:27:40 »
Claremontin pesti X-miesten parissa on käsite.

Eri asia sitten, ettei nykykäsitys hyvästä sarjakuvasta enää käy yksiin aikansa tuotosten kanssa. Vaan ei hätää, sillä nostalgia lennähtää pelastamaan päivän viitta liehuen!

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 26.02.2013 klo 22:59:46 »
Claremontin pesti X-miesten parissa on käsite.

Mutta kun Claremontin uudet X-julkaisut ei ole mikään käsite, vaan vain ja ainoastaan hänen Byrnen kanssa tehdyt jutut. Sitäpaitsi ei käsitteisiin liity mitään nostalgiaa, ne vain ovat käsite. Sinä perustelet aina huononkin sarjakuvan nostalgialla, eikä sinun kommenteissasi ole oikein mitään tarttumapintaa.

What Ifeistä löytyy hyviä tarinoita mutta yleensä tarinat olivat yhden numeron pituisia eli niitä saisi urakalla pistää yksiin kansiin että saisi satasivuisen spessun (ala vaikka Mustis) tai koirjan (ala vaikka Kostajat Saarroksissa) täyteen ja osa tarinoista liittyy täällä näkemättömiin tarinoihin joten konteksti olisi hukassa.

Joo, osa, mutta ei kaikki. Julkaistaisiin tietenkin ne tarinat jotka liittyvät tarinoihin jotka täällä on nähty. Minä ostaisin tämmöisen julkaisun, ja uskon että varmasti joku muukin. Siinähän olisi hieman sitä Jiksin uskonnollista paskaa eli nostalgiaa.

Ja kyllä minä saan käyttää sanoja jos haluan. Ehkä Pamelan Barb Wire on minulle guilty pleasure, sinä voit sanoa että minä vaan tykkään siitä. OK?

Ei tässä ollut nyt kyse siitä mitä ihminen sa ja ei saa sanoa, minun pointtini oli lähinnä siinä että ei tuommoinen nostalgia juttu pitkälle kanna, eikä se kiinnosta kaikkia. Sitäpaitsi minusta nostalgia ei riitä perusteluksi, minusta se on lähinnä tapa kiertää itse perustelu. Ihan sama jos minä sanoisin vaikka että Barb Wire on hyvä koska se on elokuva. Sinä et voisi kiistää etteikö se olisi elokuva, mutta et voisi oikein sanoa mitään muutakaan. Nostalgia ei synnytä keskusteluja. Aito kritiikki synnyttää. Ja jos kyse on nostalgiasta, niin vähintään pitäisi kertoa edes vähän tarkemmin että mikä näitä nostalgisia tuntemuksia synnyttää ja mikä ei, ja miksi.

Ja kyllähän sinä tässä nyt olet kuitenkin yrittänyt vähän perustella myös ihan rationaalisilla perusteilla sitä että miksi lehti on parempi. Ja onhan se siis parempi siinä mielessä että siinä lukija tavoittaa kääntäjät yms. kirjepalstalla, ja voi antaa kritiikkiä. Mutta toisaalta, ei kaikki lukijat oikein tiedä mitä lehdeltä oikein halauvat, ja siksi kovakantiset graphic novelit ovat parempi vaihtoehto. Koska niillä harvemmin osutaan hutiin. Mitä tulee taas julkaisun lopettamiseen, niin keskimäärin yksi tarina jenkeissä sisältää noin 6 osaa. Tämä siis vastaa yhtä kovakantista. Se on koko tarina. Useimmiten. Lehdellä menee näiden julkaisuun 3 numeroa. Kostajat lopetti 3 numeron jälkeen. Kuten monet muutkin julkaisut. Useimmiten. Hinta on toki ongelma, mutta pidemmälti ajateltuna ei. Sen takia Pulp julkaisu onkin nerokkain Egmontin keksintö ikinä. Halpaa, mutta jatkoa ei tarvitse julkaista kun sitä ei ole.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013 klo 23:04:10 kirjoittanut Michael Riddle »
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #8 : 27.02.2013 klo 00:23:18 »
Sinä perustelet aina huononkin sarjakuvan nostalgialla

Nostalgia ei tunne huonoa sarjakuvaa...

Kyllä koko Marvelin 60-luku on nostalgiaa, ja nostalgian voimalla mm. Kurt Busiek ja Alex Ross ovat ratsastaneet enempi ja vähempi kaikessa tuotannossaan.

Monet uusklassikot tehdään juuri nostalgian maaperää kuokkimalla, ja onhan melkoinen osa esim. DC:n modernia supersankarituotantoa ollut sitä värikkään iloista nostalgiapuuhailua, joka ehti 90-luvun yrmistelyssä unohtua.

Never underestimate the power of the nostalgia side.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 27.02.2013 klo 05:40:44 »
Nostalgia ei tunne huonoa sarjakuvaa...

Kyllä koko Marvelin 60-luku on nostalgiaa, ja nostalgian voimalla mm. Kurt Busiek ja Alex Ross ovat ratsastaneet enempi ja vähempi kaikessa tuotannossaan.

Monet uusklassikot tehdään juuri nostalgian maaperää kuokkimalla, ja onhan melkoinen osa esim. DC:n modernia supersankarituotantoa ollut sitä värikkään iloista nostalgiapuuhailua, joka ehti 90-luvun yrmistelyssä unohtua.

Never underestimate the power of the nostalgia side.

Ilmeisesti viittaat Marvelsiin.
Marvels ei ole hyvä nostalgian vuoksi, vaan puhtaasti sen takia että siinä oli uniikki ote ja perspektiivi tylsiin (Klassikko = Kaikkien tietämä = Ennalta-arvattava = tylsä) tarinoihin. Lisäksi tällä parivaljakolla Hollywood leffamainen ote. Siinä ei auta nostalgia, päinvastoin, että voi ymmärtää sen, että miltä tuntuu kun Galactuksen kokoinen järkäle rymistää pääsi yli. Busiek kirjoittaa spektaakkeleita. Alex Ross taas kuvittaa nämä spektaakkelit. Se mitä todellisuudessa Marvelsista pitäminen vaatii, on estetiikan tajua, perspektiivin tajua ja mielikuvitusta. Nostalgia on siinä vain tiellä.

Minulle ihan sama oikeastaan. Älä tyrkytä kuitenkaan minulle uskontoasi. Se pilaisi elämäni, koska joutuisin valehtelemaan itselleni sarjakuvista joita rakastan ja sarjakuvista joita vihaan.

Haluaisin kyllä esimerkkejä näistä viittamistasi DC:n "nostalgiapuuhailuista". Minä kun en koe tuota kerettiläistä tunetta, koska minä arvostelen sarjakuvat laadun ja oman henkilökohtaisen makuni mukaan, en mielenterveysongelman mukaan, joten en huomaa, milloin jossain ollaan nostalgisia. Tosin, jos oikein muistan, sinä luet sarjakuvasi kirjastosta, joten sinulla ei ole tarpeeksi selkeää käsitystä siitä että mitä yhtiöt kasuttaaltaan julkaisevat.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #10 : 27.02.2013 klo 16:14:55 »
Haluaisin kyllä esimerkkejä näistä viittamistasi DC:n "nostalgiapuuhailuista".

Mitä esimerkkejä sinä oikein kaipaat, kun 1990-luvun synkistelyn jälkeen kustantamot oivalsivat, että supersankarit ovat todellisuudessa värikkäitä puuhapetejä, kun lukijat karttoivat sitä väkivaltaroskaa, jota heille tarjottiin.

Ota esimerkiksi vaikka suomeksi julkaistu Morrisonin JLA. Siinä oiva esimerkki, kuinka luodaan uutta sarjakuvaa tuttuja hahmoja kunnioittaen. Sen parempaa nostalgiaa ei olekaan kuin tekijät, jotka ymmärtävät hahmoista sen olennaisimman.

Millä tavoin tämä nyt enää tämän vuoden Egmontin julkaisuohjelmaan liittyy, mene ja tiedä kun sinun kanssasi koettaa kommunikoida.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #11 : 27.02.2013 klo 16:36:43 »
Millä tavoin tämä nyt enää tämän vuoden Egmontin julkaisuohjelmaan liittyy, mene ja tiedä kun sinun kanssasi koettaa kommunikoida.

Syy on minun. Toivoin Marvel-lehden paluuta ja ehdotin sen sisällöksi pääasiassa vanhempaa tavaraa nostalgianälkäisille (ostovoimaisille) keski-ikäisille. Mutta kyllä mulle kelpaa myös uudemmat hyvät tarinat ja kovakantiset. Kyllä mä edelleen uskon että tarinakokonaisuudesta riippuen 50-150 sivuinen hyvin toimitettu lehti hintaan 6,95-14,95€ voisi hyvinkin saavuttaa sen 4000-5000 ostajaa, mikä noilla nykyisillä on. Marvel on myös brändinä niin iso, että se ehkä tuolta lehtihyllystä pomppaisi paremmin useamman mukaan, kuin joku "avengers kostajat". Ei sillä ettenkö MINÄ sitäkin ostaisi, mutta you get the point...?
« Viimeksi muokattu: 27.02.2013 klo 16:38:16 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 27.02.2013 klo 21:52:07 »
No, minulle ainaskin kelpaa melkolailla kaikki Marvel mitä saavat suomeksi työnnettyä. Eli hyvää lykkyä vaan heille.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 28.02.2013 klo 11:40:35 »
No minulle kelpaa myös ihan mikä vaan, mutta mielummin kovakantisena, koska sitten voin jättää sen ostamatta mikäli se ei miellytä. Lehtien kohdalla tämä päätös on vaikeampi.

Mitä tulee Jiksin ja minun keskusteluun nostalgiasta, niin se on ikuista eikä se ole kenenkään muun kuin Jiksin syytä koska hän ei edes yritä ymmärtää minun pointtiani.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #14 : 28.02.2013 klo 14:04:38 »
^Minusta tuntuu, että Jiksin ja Riddlen välinen keskustelu muodostui sellaiseksi kuin muodostui siitä syystä, ettei Riddle ymmärrä täysin kaikkien käyttämiensä termien merkitystä.
Sitäpaitsi ei käsitteisiin liity mitään nostalgiaa, ne vain ovat käsite. Sinä perustelet aina huononkin sarjakuvan nostalgialla, eikä sinun kommenteissasi ole oikein mitään tarttumapintaa.... Nostalgia ei synnytä keskusteluja. Aito kritiikki synnyttää...
Ajattele, Riddle, asiaa vaikka siten, että sinun tapauksessasi viidentoista vuoden kuluttua voi olla hyvin nostalgista palata esimerkiksi Smallville -sarjan jaksojen pariin, jolloin juuri nostalgia tuo niihin sellaisen lisän, mikä niistä sinun näkökulmastasi vielä nyt puuttuu.

Edit. Tämän nostalgialööperin voisi jo siirtää johonkin muualle tästä ketjusta. Johonkin hyvin hyvin hyvin muualle...
« Viimeksi muokattu: 28.02.2013 klo 14:07:02 kirjoittanut Gothicus »
"Ihminen on ihmiselle kettu."