Kirjoittaja Aihe: Nostalgia on asia jolla puolustellaan kaikkea huonoa  (Luettu 16790 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Nostalgia on asia jolla puolustellaan kaikkea huonoa
« Vastaus #15 : 28.02.2013 klo 17:41:32 »
Minä en koe nostalgiaa. Minä en myöskään pidä Smallvillestä. Eikä se voi tuottaa minulle minkäänlaisia tunteita kun en pidä siitä.

Eli kuka tässä nyt ei ymmärrä toisen kommentteja yhtään? Ymmärrän täsmälleen mistä puhun, ja siksi vaadinkin että joko lakkaatte puhumasta tästä aiheesta tai sitten lakkaatte valehtelemasta lempijutuistanne.

Ja sitäpaitsi Jiksin uskottavuutta laskee se, että hän jauhaa nostalgiasta täällä, ja toisaalla haukkuu Sandmaniä emoiluksi. Koskaan ei pitäisi pilkata asioita joita rakastaa.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 28.02.2013 klo 18:11:26 »
Eikä se voi tuottaa minulle minkäänlaisia tunteita kun en pidä siitä.

Tuoko ei ole tunne?

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #17 : 28.02.2013 klo 19:14:15 »
Minä en koe nostalgiaa.
Parinkymmenen vuoden kuluttua koet suunnattomia nostalgiasäväreitä ja uhoat vähemmän.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 28.02.2013 klo 23:43:18 »
Koskaan ei pitäisi pilkata asioita joita rakastaa.

Miksei? Eikö se nimenomaan ole tervettä käytöstä? Nauraa omille rakkauden kohteilleen? Minun mielestäni ainakin kaikkia asioita pitää pilkata, tai ainakin ottaa pilkka vastaan jossakin määrin. Siksihän me molemmat myönsimme pitävämme South Parkista, vai käsitinkö väärin?

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #19 : 01.03.2013 klo 00:33:32 »
Miksei? Eikö se nimenomaan ole tervettä käytöstä? Nauraa omille rakkauden kohteilleen? Minun mielestäni ainakin kaikkia asioita pitää pilkata, tai ainakin ottaa pilkka vastaan jossakin määrin. Siksihän me molemmat myönsimme pitävämme South Parkista, vai käsitinkö väärin?

Hmmm. Joo, totta. Mutta siis on olemassa kahdenlaista pilkkaa. Pilkkaa jossa nauretaan asialle, ja pilkkaa jossa loukataan asiaa. Itselle pitääkin nauraa, mutta pitää myös aina sanoa ääneen jos rakastaa jotakin asiaa. Äh. Antaa olla. Tämä keskustelu on tässä. Unohtakaa kaikki mitä sanoin ja jatkakaa elämäänne. Ei minulla mitään pointtia ole. Unohtakaa.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
Vs: Nostalgia on asia jolla puolustellaan kaikkea huonoa
« Vastaus #20 : 02.03.2013 klo 11:21:54 »
Google tuottaa Noin 115 000 000 tulosta hakusanoilla "Nostalgia is bad". Nuff said?

jaervinen

• Vieras
« Vastaus #21 : 02.03.2013 klo 21:19:59 »
Ei vaan 417 000.
Nostalgia is bad = 116 000 000
"Nostalgia is bad" = 417 000
 ::)

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 09.03.2013 klo 05:07:52 »
Myös snuffi leffat ovat niiden katsojille ja harrastajille nostalgiaa. Snuffi leffat ovat pahoja, nostalgia on pahaa.

Ares B

• Jäsen
« Vastaus #23 : 09.03.2013 klo 10:55:30 »
Myös snuffi leffat ovat niiden katsojille ja harrastajille nostalgiaa. Snuffi leffat ovat pahoja, nostalgia on pahaa.

"You keep using that word. I do not think it means what you think it means."

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #24 : 09.03.2013 klo 12:11:48 »
Tää oli Riddle tosi huono vertaus.

"Nostalgia tarkoittaa menneen ikävöintiä, kaihoa ja haikeutta. Nostalgiaan liittyy usein menneen aikakauden ihannointia. Sananmukainen merkitys sanalle nostalgia on koti-ikävä, kotimaan kaipuu. Se on johdettu kreikan kielen sanoista nostos, kotiinpaluu ja algos, tuska."

Kun sinä muistelet 20 vuoden kuluttua tämän hetkisiä suosikkisarjakuviasi, tuskin vertaat niitä snuffiin? Tai lyttäät maanrakoon?
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 09.03.2013 klo 19:29:13 »
Snuffileffat ovat "paskoja" siinä mielessä ettei niitä ole olemassa. Ellei tarkoiteta alkuperäistä The Snuffia, joka on perus-gorepelleily jonka ympärille legenda muodostui (Hei kattokaa tää, tässä kuolee oikeesti joku!). Yhtään ihmistä ei tiettävästi ole tapettu kaupallisen elokuvan kuvauksessa tarkoituksella, vaikka kaiken maailman kukkahattutädit sellaista ovat moraalisen rappion kouristuksessa ja faktoja tarkoituksella tarkastamatta huudelleetkin.

Eli en tiedä minkälainen ihminen kokee nostalgiaa asioita kohtaan, jotka ovat täyttä mielikuvitusta. Itsepetoksinen?

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #26 : 09.03.2013 klo 20:27:47 »
No minä ainakin kovasti nostalgision aikaa jolloin snuffi elokuvista vielä puhuttiin ja jolloin ne olivat täyttä totta. Yhtä harhautunutta on mielestäni muistella menneitä huonoja asioita, kuten huonosti tehtyjä elokuvia, kuin muistella aikaa jota ei ollut olemassa koskaan. En minä koskaan ole tuntenut mitään kaipuuta siihen että Joel Schumacher pilasi Batmanissä kaiken mitä pidin arvokkaana. Enkä ymmärrä miksi pitäisi. Sehän oli traumaattista. Lapsuuteni pahemmin pieleen kuin orpolapsilla. Olisin elänyt vaikka ilman vanhempia, mutta en ilman Batmaniä, joka oli minulle isähahmo, ja opetti minulle kaiken tärkeän elämässä. Se on todellista rakkautta, että ei koe asioita kohtaan nostalgiaa, vaan todella välittää niistä asioista. Ja antaa niille ansaitsemansa arvostuksen. Kuten esimerkiksi South Park, joka itseasiassa pilkatessaan asioita, ilkeimmällä mahdollisella tavalla ja ketään säästämättä, kunnioittaa niitä asioita ja niiden merkitystä, kertomalla miksi ne näyttävät typeriltä, ja tekemällä sen hauskimmalla ja älykkäimmällä mahdollisella tavalla.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #27 : 09.03.2013 klo 20:48:35 »
No minä ainakin kovasti nostalgision aikaa jolloin snuffi elokuvista vielä puhuttiin ja jolloin ne olivat täyttä totta. Yhtä harhautunutta on mielestäni muistella menneitä huonoja asioita, kuten huonosti tehtyjä elokuvia, kuin muistella aikaa jota ei ollut olemassa koskaan. En minä koskaan ole tuntenut mitään kaipuuta siihen että Joel Schumacher pilasi Batmanissä kaiken mitä pidin arvokkaana. Enkä ymmärrä miksi pitäisi. Sehän oli traumaattista. Lapsuuteni pahemmin pieleen kuin orpolapsilla. Olisin elänyt vaikka ilman vanhempia, mutta en ilman Batmaniä, joka oli minulle isähahmo, ja opetti minulle kaiken tärkeän elämässä. Se on todellista rakkautta, että ei koe asioita kohtaan nostalgiaa, vaan todella välittää niistä asioista. Ja antaa niille ansaitsemansa arvostuksen. Kuten esimerkiksi South Park, joka itseasiassa pilkatessaan asioita, ilkeimmällä mahdollisella tavalla ja ketään säästämättä, kunnioittaa niitä asioita ja niiden merkitystä, kertomalla miksi ne näyttävät typeriltä, ja tekemällä sen hauskimmalla ja älykkäimmällä mahdollisella tavalla.

Niin mutta onko lapsuutesi Batman nyt siis paskaa ja snuffia vain koska nostalgisoit sitä tässä? Eli onko nostalgiasi tässä jotenkin oikeutetumpaa kuin muilla? Nostalgia on henkilökohtainen juttu ja ihmiset kokevat sitä eri asioista. Ei 60-luvun Batman tai Batman&Robin ole paskaa kaikkien mielestä, vain sinun eikä sen takia kannata tyrmätä niiden toisissa nostattamaa nostalgiaa. Nostalgia on yleensä erittäin subjektiivinen hyvä kokemus eikä sitä kannata leimata huonoksi. Sarjakuva tai elokuva voi mielestäsi olla huono, mutta se ei herätä sinussa yhtään nostalgiaa eikä siten merkitse sinulle mitään.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 09.03.2013 klo 21:58:58 »
Niin mutta onko lapsuutesi Batman nyt siis paskaa ja snuffia vain koska nostalgisoit sitä tässä? Eli onko nostalgiasi tässä jotenkin oikeutetumpaa kuin muilla? Nostalgia on henkilökohtainen juttu ja ihmiset kokevat sitä eri asioista. Ei 60-luvun Batman tai Batman&Robin ole paskaa kaikkien mielestä, vain sinun eikä sen takia kannata tyrmätä niiden toisissa nostattamaa nostalgiaa. Nostalgia on yleensä erittäin subjektiivinen hyvä kokemus eikä sitä kannata leimata huonoksi. Sarjakuva tai elokuva voi mielestäsi olla huono, mutta se ei herätä sinussa yhtään nostalgiaa eikä siten merkitse sinulle mitään.

Mutta kun en koe nostalgiaa Batmanin vuoksi. Juuri siksi että koko saaga pilattiin kahdella elokuvalla. Mikä ei toki poista sitä tosiasiaa, että Batman Returns on edelleen hyvä elokuva. Mutta tähän ei liity mitään nostalgiaa, vaan pystyn täysin objektiivisesti arvioimaan elokuvia, ja asioita, oli ne sitten vanhoja tai uusia. Koen uuden usein parempana kuin vanhan, vaikka poikkeuksia on, koska haluan kehitystä, mutta haluan kehitystä niillä samoilla arvoilla jotka koen hyväksi. Pitäkää minua vaikka sitten tunteettomana ihmisenä, mutta en vain ymmärrä miksi pitää haikalla vanhojen asioiden perään, etenkin jos ne olivat huonoja, kun uudet asiat tarjoavat uusia näkökulnmia vanhoihin asioihin, kuten esimerkiksi Nolanin Batmanit.

Pidän silti Batman Returnsia parhaana Batman elokuvana, koska olen esteetikko, ja se johtuu puhtaasti esteettisistä syistä. Toki estetiikallakin voi puolustaa huonoja asioita, mutta ero on siinä, että jos nyt vaikka otetaan esimerkkinä nuo snuffileffat, niin mielummin perustelen asiaa jolloin kierolla pimeyden estetiikalla, koska kauneus on katsojan silmissä, kuin nostalgialla, koska nostalgia puolustaa myös niiden pahuutta puolustamalla asioita joita ne edustivat, oli sitten todellisia tai eivät. Estetiikka taas puolustaa vain kauneutta, ja omaa estetiikantajua. En sano etteikö sekin voisi olla väärin, mutta joskus on valittava kahdesta pahasta se vähiten paha.

Ja toisaalta, tässä ei ole kyse nostalgian pahuudesta, vaan siitä että milloin se on oikeutettua. Jos pystyt arvostelemaan elokuvaa myös objektiivisesti tai nimeämään jotain mistä subjektiivisista syistä pidät, tai edes kuvaamaan tunnetta mitä se aiheuttaa parilla lauseella. Jos jokainen Kvaakissa kirjoittaisi vain arvosteluihinkin että "Nostalgia" olisi meillä aika huonoja arvosteluja. Ensinnäkin, kaikki eivät pysty käsittämään nostalgiaa. Toiseksi, siitä ei voi oikein keskustella objektiivisesti. Kolmanneksi, siitä ei voi keskustella ollenkaan. Neljänneksi, se ei minusta anna arvoa teokselle, toisin kuin perustelut, olkoon ne sitten subjektiivisia. Siis kauttaaltaan minulle tulee nostalgia argumentista lähinnä mieleen joku Hitler argumentti tyyliin että "Saksalaiset ovat pahoja, koska natsit/Hitler". Ei kukaan voi mitenkään kiistää sitä, ymmärtää sitä tai edes puoltaa sitä, koska samantyyppisen johtopäätöksen voi tehdä mistä tahansa. Jotkuthan perustelevat uusiakin asioita nostalgialla. Ja sitäpaitsi nostalgia argumentti pitäisi käyttää vastaa viimeisenä, jos sitä yleensä ottaen pitäisi käyttää. Itselle pitää antaa mahdollisuus perustella miksi rakastaa jotain asiaa. Mutta joo, minä uskon, että rakkaus on tietyssä määrin pyytetöntä, eikä vaadi perusteluja, mutta ei kokonaan. Sitäpaitsi vihakin voi olla pyytetöntä.

Mutta minusta on väärin, että kun puhutaan nostalgiasta, oletetaan että kaikki tuntevat sitä. Se on pahempaa, kuin se että sanoo nostalgiaa pahaksi, koska siinä selkeästi pidetään nostalgiaa tuntemattomia ihmisiä jotenkin vääristyneinä. Pahaksi sanominen kun on mielestäni sama kuin sanoisi jotain asiaa jotain asiaa yliluonnolliseksi, koska en usko pahuuteen. (lukekaa tästä lisää muualta Kvaakissa jossa olen kertonut tästä filosofiastani), ja se on siten vitsikkäämpi ilmaisu kuin se että käytännössä väittää toisella olevan jotain vikaa mikä on olemassa ja sitä ei voi hallita. Eikä siihen ole lääkettä. Lisäksi en okein ymmärrä, että miksi kaikkien ihmisten pitäisi kokea nostalgiaa, koska elän siinä näkemyksessä että ihmiset ovat yksilöitä, ja minusta tuo on hyvin solipsistinen oletus. En myöskään oikein ymmärrä miksi ihmisten pitäisi aina reagoida nostalgia argumenttiin malliin "Jaahas. No se selittääkin kaiken." vaikka minusta se herättää enemmän kysymyksiä, vähemmän ymmärrystä ja se ei selitä oikeastaan yhtään mitään, kun taas jos sanon että "Minä en tunne tätä kohtaan nostalgiaa." on jotenkin väärin olla tuntematta tai että on väärin olla sitä ikäluokkaa joka tuntee.

En usko että nostalgikot aina tekevät tätä tahalleen, mutta minusta he käyttäytyvät usein aika kusipäisesti muita kohtaan. Enkä sano, etteikö tuo snuffi argumentti ei olisi yhtälailla kusipäämäisyyttä, mutta se olikin provo, ja osoitus siitä että miten voi myös olla kusipää. Nostalgikot ovat turhan herkkiä pitämänsä asian suhteen, ja siksi käyttäytyvät noin. Kai. Tai niin olen sen ymmärtänyt. Tai ehkä minä kompensoin pahaa oloani siitä että en tunne nostalgiaa huonoihin tai hyviin asioihin. Päättäkää itse. Ette te kuitenkaan minua ja pointtiani ymmärrä.

Ps.
En minä ole koskaan haukkunut 60-luvun Batmaniä. Minusta se oli hauska. Ja siinä on ajalleen toimivia ratkaisuja, mutta ei minulle toimivia ratkaisuja. Tai siis, kyllä minä niistä pidän, mutta en samalla tavalla kuin Batman Returnsistä. Tämä on maku kysymys ei nostalgia kysymys, vaikka sekin on subjektiivista. Ainoastaan Darth Mika kokee nostalgiaa Batman & Robinia kohtaan, mutta hän heittää siitä avoimesti vitsiä, mikä on mielestäni tosi arvostettava piirre ihmisessä. Lisäksi hän mitä ilmeisemmin tiedostaa että Googlessa löytyy varmaan miljoonia negatiivisia arvosteluja ja kommentteja elokuvasta. Eli minusta pitää olla kuitenkin jotain suhteellisuuden tajua, vaikka kokeekin nostalgiaa aidosti "huonoihin" asioihin.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2013 klo 22:09:14 kirjoittanut Michael Riddle »

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #29 : 10.03.2013 klo 00:26:25 »
Mutta minusta on väärin, että kun puhutaan nostalgiasta, oletetaan että kaikki tuntevat sitä.

Sinä et totta totisesti käsitä lainkaan mitä puhut.

Kun jonain päivänä et enää kykene ymmärtämään, miksi Turtles-animaatio olikaan parasta ikinä, se on sitä nostalgiaa...