Kirjoittaja Aihe: Nostalgia on asia jolla puolustellaan kaikkea huonoa  (Luettu 16791 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Nostalgia on asia jolla puolustellaan kaikkea huonoa
« Vastaus #30 : 10.03.2013 klo 01:29:07 »
Sinä et totta totisesti käsitä lainkaan mitä puhut.

Kun jonain päivänä et enää kykene ymmärtämään, miksi Turtles-animaatio olikaan parasta ikinä, se on sitä nostalgiaa...

Tuota...miten se voi olla nostalgiaa? Tai siis...miten se menee yksiin tämän aiemman...

"Nostalgia tarkoittaa menneen ikävöintiä, kaihoa ja haikeutta. Nostalgiaan liittyy usein menneen aikakauden ihannointia. Sananmukainen merkitys sanalle nostalgia on koti-ikävä, kotimaan kaipuu. Se on johdettu kreikan kielen sanoista nostos, kotiinpaluu ja algos, tuska."

...kuvauksen kanssa? Siis ensinnäkin, en koskaan pitänyt alunperinkään sitäpaitsi Turlesista. Makuni ei ole muuttunut miksikään. Ainoa ero on se, että muutun kokoajan paremmaksi ilmaisemaan juttujen objektiivisesta näkökulmasta myönteisiä ja negatiivisia asioita, mutta koen subjektiivisesti asiat siinä mielessä, että perustelen asioita maullani, ja kerron siitä vähän.

Miten sinä ihanoit mennyttä aikaa, jos se aika on ollut silloin jo mielestäsi huono? Kuka on niin sairas, että kaipaa menneisyyden huonoja elokuvia? Minä ihan oikeasti sain elinikäiset traumat kaikista niistä karmeuksista jota meille tyrkytettiin kun olin pieni ja "tyhmä". Juoksen päivittäin kadulla psykoosissa jakamassa ihmisille aseita 80-luvun Turtleseita vastaan vainoharhaisuuttani. Jos kutsut sitä menneen ajan ihanoimiseksi, niin olet pahempi kuin minä.

"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #31 : 10.03.2013 klo 02:41:46 »
Tuota...miten se voi olla nostalgiaa?

...kun samaan aikaan kyynel valuu silmäkulmastasi ja kaipaat aikaa, jolloin fanitit Turtlesia.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #32 : 10.03.2013 klo 04:58:13 »
...kun samaan aikaan kyynel valuu silmäkulmastasi ja kaipaat aikaa, jolloin fanitit Turtlesia.

Mutta kun en fanittanut. Vai yritätkö nyt taas ärsyttää minua? Et nyt kyllä onnistu. Tai sitten logiikkasi on joko sumeaa, sinulla on sarkasmi mittari ylikierroksilla tai sitten et ole lukenut mitään mitä olen yrittänyt tässä selittää tai ymmärtänyt sitä oikein.

Minä olen psykopaatti! Psykopaateilla ei ole tunteita! Ja Nostalgia on tunne!
Tai siihen ainakin tarvitaan tunteet. Tosin sanotaan että vessassa käymiseenkin tarvitaan tunnetta...
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #33 : 10.03.2013 klo 11:59:13 »
Minä olen psykopaatti! Psykopaateilla ei ole tunteita! Ja Nostalgia on tunne!
Tai siihen ainakin tarvitaan tunteet.
Joo, mutta psykopaattikin ymmärtää mitä nostalgia tarkoittaa, kun se hänelle selitetään, toisin kuin sinä. Kykenemättömyys myötätuntoon ei myöskään tarkoita, ettei pystyisi tuntemaan nostalgisia tuntemuksia. Asiat eivät ole niin yksioikoisia, kuin usein väität niiden olevan.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #34 : 10.03.2013 klo 12:12:48 »
Joo, mutta psykopaattikin ymmärtää mitä nostalgia tarkoittaa, kun se hänelle selitetään, toisin kuin sinä. Kykenemättömyys myötätuntoon ei myöskään tarkoita, ettei pystyisi tuntemaan nostalgisia tuntemuksia. Asiat eivät ole niin yksioikoisia, kuin usein väität niiden olevan.

No ei olekaan, mutta jos lukisitte niitä minun viestejäni, niin oisitte jo ymmärtänyt mikä pointtini on, ettekä olisi jauhanut paskaa. Ihan sama. Vedetään tämä sitten ihan lekkeriksi eikä yritetä tuoda tähän mitään tolkkua. Olen yrittänyt selittää tätä asiaa Kvaakissa jo monta vuotta eikä kukaan täällä edes lue viestejäni ymmärtääkseen mitä milloinkin ajan takaa. Äh, minä en jaksa potkia juoppoa ylös. Antaa olla.

Haluan ymmärtää, mutta haluan myös että minua ymmärretään.
Sitäpaitsi et osoittanut mitään todisteita väitteillesi.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2013 klo 12:16:13 kirjoittanut Michael Riddle »

Mambrinon kypäri

• lukee, myös sarjakuvia
  • Jäsen
« Vastaus #35 : 10.03.2013 klo 21:22:51 »
No ei olekaan, mutta jos lukisitte niitä minun viestejäni, niin oisitte jo ymmärtänyt mikä pointtini on, ettekä olisi jauhanut paskaa. Ihan sama. Vedetään tämä sitten ihan lekkeriksi eikä yritetä tuoda tähän mitään tolkkua. Olen yrittänyt selittää tätä asiaa Kvaakissa jo monta vuotta eikä kukaan täällä edes lue viestejäni ymmärtääkseen mitä milloinkin ajan takaa. Äh, minä en jaksa potkia juoppoa ylös. Antaa olla.

Haluan ymmärtää, mutta haluan myös että minua ymmärretään.
Sitäpaitsi et osoittanut mitään todisteita väitteillesi.

Minulle on ainakin tätä triidiä lukiessa jäänyt hieman hämäräksi mikä oikeastaan nostalgiassa sinussa herättää närää.

En ymmärrä miksi nostalgia olisi itsessään jotenkin väärin, jos niin yrität väittää (siis "jos", nimittäin tämä jäi hieman hämäräksi). Siis väärin siinä mielessä, että olisi väärin pitää jostain sinänsä huonosta teoksesta koska se on nostalginen (ja pitäisi olla jotenkin "rehellinen" ja myöntää pitävänsä siitä jostain muusta syystä).

Puolestaan se kyllä on totta, että sarjakuvan tai minkään muunkaan teoksen hyvyyden (semmoisessa objektiivis-esteettis-taiteellisessa mielessä) perusteleminen nostalgialla on huono argumentti, koska "se on nostalginen" ei tosiaan kerro teoksesta itsestään usein mitään. On hyvin subjektiivista mikä herättää nostalgisia tuntemuksia ja mikä ei.

Toisaalta, taideteosta (tai viihdettä, jos viihdyttämiseen suhtautuu taiteena tai w/e, ymmärtänette mitä tarkoitan) arvioitaessa, etenkin varsinaisen kritiiikin funktio ei pelkästään ole arvioida jonkin teoksen ansioita valitun esteettisen teorian puitteissa. Hyvä kritiikki on myös itsessään viihdyttävä, ellei peräti nautittava teksti; voisipa sitä ajatella taide-esseen kaukaisena pikkuserkkuna. Hyvän kynäilijän kertomus siitä, kuinka jokin teos herätti nostalgisia tuntemuksia, voi olla hyvinkin ...lukemisen arvoista luettavaa, vaikka se ei paljonkaan kertoisi itse teoksen ominaisuuksista.

Edelleenkin
toisaalta nostalgisista kokemuksista puhuminen saattaa olla mielekästäkin. Eri ihmisillä nostalgiaa herättävät monet erilaisest asiat, mutta moni (vähintään sitten iän myötä) kokee nostalgiaa ylipäätään jostain. Siten useimmat pystyvät ymmärtämään toisen ihmisen nostalgista kokemusta vertaamalla sitä omiinsa, vaikka nostalgian kohteet olisivat ihan erilaiset. Sellaisessa keskustelussa ei välttämättä saavuteta mitään uusia totuuksia sarjakuvien tai minkään muunkaan totuuksista, mutta subjektiivisista kokemuksista lätiseminen voi olla muuten  positiivista sosiaalista toimintaa. Samanikäiset kokevat nostalgiaa samoista asioista.

[Seuraavaksi paljon tekstiä. Lukeminen omalla vastuulla. Tiivisttettynä: Yritän selittää omaa käsitystäni siitä mitä nostalgia on: nostalgiaa aiheuttava objekti vain aiheuttaa muistelua/assosiaatiota/ajattelua menneisyydestä, eikä siinä prosessissa se alkuperäinen nostalgiaobjekti ole mitenkään merkityksellinen. Eikä edes se menneisyys jota nostalgisoidaan. Siten en oikeastaan ymmärrä koko keskustelua, koska en ymmärrä miten nostalgisointi voisi olla esteettinen ajatusrikos. Tai jotain.]
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #36 : 10.03.2013 klo 21:30:07 »
Kyllä minä ainakin luen viestisi, ja joskus harvoin jopa myöntänyt olevani samaa mieltä, enkö vain?

Mutta hämmentääkseni tätä kohta ylikiehuvaa hernekeittoastiaa entisestään, tarjoan omat senttiseni.

Minun mielestäni huono on aina huonoa, ja hyvä on aina hyvää huolimatta siitä koska se on tehty. Ja siitä voidaan kiistellä loputtomiin, kuinka huonoa on joku huono ja kuinka hyvää joku hyvä, ja missä määrin ja millä tavoilla. Jokaisena aikakautena on tehty omat mestariteoksensa ja omat hirvittävyytensä ja ennen kaikkea valtava, musertava, vuoren kokoinen läjä turhaa mitäänsanomattomuutta.

Itse fanitan syvästi 80-luvun popkulttuuria. Etenkin elokuvissa ja musiikissa tuntui silloin olevan kaikki asiat niin kohdallaan rytmitajusta ja näyttelijöistä ohjaukseen ja yleiseen asenteeseen. Se ei kuitenkaan tarkoita, että automaattisesti hyväksyisin kaiken silloin tehdyn täytenä nerokkuutena, vaan pyrin kohdistamaan sen samoille armottomille joskin täysin subjektiivisille laatumääreilleni. Samoin en hauku asioita vain siksi että ovat uusia, niin paljon kuin nykyiset hälläväliä -asenteet, munattomuus ja tylsyys muotisuuntauksina minua ärsyttävätkin. Ymmärrän myös, että näkemykseni ovat kovasti värittyneitä: vanhoista asioista meille yleensä esitetään niitä konsensuksen hyväksi katsomia ja ajan kestäneitä merkkiteoksia, ei niitä kaikkein karseimpia pökäleitä. Kaikesta tästä huolimatta mielestäni tajuan, että tekovuosi ei sinänsä merkkaa laatuun nähden yhtään mitään, vaan laatu tulee teoksesta itsestään.

Nostalgia, minulle, on ikään kuin kaikesta tästä täysin ulkopuolinen ilmiö. Hyvä on aina hyvää ja paska on aina paskaa, mutta paskastakin pystyy toisinaan nauttimaan nostalgisella tavalla. Mikä on ehkä taiteen nauttimisessa kaikkein henkilökohtaisinta ja vaikeitten määriteltyä. Joten mielestäni on melko turhaa sanoa, että huonoja asioita muokataan hyviksi sillä, että nostetaan pyhä nostalgia -kortti esille. Ainakin omalta kannaltani. Joskus vain sitä huomaa nauttivansa huonoista asioista vastoin kaikkea logiikkaa ja omaa haluaan. Ja silloin on hyvä esittää edes jonkinasteinen perustelu sille, että miksi. Ja siihen käyttötarkoitukseen nostalgia on mielestäni hyvä termi. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei nostalgisinkaan juttu varmasti ole "hyvä" pelkästään siksi, että se on nostalginen, ne ympyrät eivät ikään kuin kohtaa. Se asia on hyvä omilla termeillään kyseisen henkilön mielestä, ja vielä sen lisäksi hän saattaa kokea nostalgiaa sitä kohtaan.

Näin itse olen asian mieltänyt.

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Vastaus #37 : 10.03.2013 klo 21:32:08 »
Puolestaan se kyllä on totta, että sarjakuvan tai minkään muunkaan teoksen hyvyyden (semmoisessa objektiivis-esteettis-taiteellisessa mielessä) perusteleminen nostalgialla on huono argumentti, koska "se on nostalginen" ei tosiaan kerro teoksesta itsestään usein mitään. On hyvin subjektiivista mikä herättää nostalgisia tuntemuksia ja mikä ei.

Toisaalta, taideteosta (tai viihdettä, jos viihdyttämiseen suhtautuu taiteena tai w/e, ymmärtänette mitä tarkoitan) arvioitaessa, etenkin varsinaisen kritiiikin funktio ei pelkästään ole arvioida jonkin teoksen ansioita valitun esteettisen teorian puitteissa. Hyvä kritiikki on myös itsessään viihdyttävä, ellei peräti nautittava teksti; voisipa sitä ajatella taide-esseen kaukaisena pikkuserkkuna. Hyvän kynäilijän kertomus siitä, kuinka jokin teos herätti nostalgisia tuntemuksia, voi olla hyvinkin ...lukemisen arvoista luettavaa, vaikka se ei paljonkaan kertoisi itse teoksen ominaisuuksista.

Näköjään yritimme samanaikaisesti sönköttää jotakin samankaltaista. Menipä sekavaksi.

Sinä kyllä argumentoit sen paljon itseäni paremmin.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #38 : 10.03.2013 klo 21:38:30 »
Täytyy kuitenkin muistaa, ettei nostalgisinkaan juttu varmasti ole "hyvä" pelkästään siksi, että se on nostalginen, ne ympyrät eivät ikään kuin kohtaa.

Mahdollisesti lännenharrastajat ja fiftari-meininkiin hurahtaneet kuitenkin ovat tässä hyvä esimerkki päinvastaisesta. Niissä piireissä ikään kuin kaivataan jotain sellaista, minkä koetaan nykyelosta puuttuvan.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #39 : 10.03.2013 klo 22:52:02 »
Kaveri selitti tässä tänään asian tavalla jonka voin ymmärtää.
Elikkä nostalgia ei ole hyvää eikä pahaa. Vaan kaipuuta.
Jotain jota ei enää ole, tai ole saavutettavissa.
Vähän niin kuin viihtyisä kahvila, jossa keskustellaan nauttien kahvia ja tupakkaa.
Se heijastaa luonnetta, ja suhdetta tulevaisuuteen. Parempaan uskovat eivät nostalgisoi.

Tähän pystyn samaistumaan. Minä ymmärrän mikä merkitys turvallisuudella, viihtyisyydellä ja rauhalla on ihmisille. Koen ne itsekin tosi tärkeinä. Minä en taas pysty samaistumaan siihen, että jos joku kokee kaipuuta huonoon elokuvaan, koska se on aiheuttanut minulle traumoja, eli se tuottaa minulle turvattomuuden tunnetta, epämukavuutta ja levottomuutta. Tämä johtuu siitä, että olen aito eskapisti, ja fiktio on tuonut minulle nämä samat tunteet kuin tuo kahvilakin.

Sama juttu on makuasioissa. Pystyn samaistumaan siihen, että ihminen vaikka ihan makunsa vuoksi tykkää elokuvista joissa on pingviinejä, koska itsekin tykkään esimerkiksi elokuvista joissa on robotteja. Mutta en pysty samaistumaan ihmiseen, joka yrittää arvostella valheellisilla "objektiivisilla" mielipiteillä asioiden kehnoutta, ja etenkin silloin kun kyseessä on vaikka aihe josta tiedän enemmän kuin hän.

Toinen asia on tulkintavirhe. Voin hyvin samaistua siihen, että tulkitsee elokuvan tms. väärin, eikä löydä siitä niitä asioita mitä muut löytää ennen kuin ne selitetään hänelle, koska itselleni käy usein näin. Mutta en missään nimessä samaistu siihen, että esittää tulkintavirheensä faktana.

Mutta nyt käännetäänkin potti toisinpäin, eli keskustellaan minun näkemyksestä:
Onko parempaan uskominen sitten hyvää vai pahaa?

JJalonen

• Jäsen
« Vastaus #40 : 11.03.2013 klo 11:44:45 »
Riddle pikkuhiljaa lähestyy nostalgia-käsitteen määritettä, joskin on vieläkin hieman syrjällään. :)

"Se heijastaa luonnetta, ja suhdetta tulevaisuuteen. Parempaan uskovat eivät nostalgisoi."

Tämä on ehdottoman väärin. Optimismi tai pessimisimi eivät suoraan vaikuta nostalgiaan. Tuo saavuttamattomuus on avainsana. Nykyhetkellä ja tulevaisuudella ei myöskään ole laadullista suhdetta nostalgian tunteeseen. Se, että haikailee, kun ennen kaikki oli niin paljon paremmin, ei ole nostalgiaa.

Koko tämä ketjuhan on kategorisesti virheellinen, koska nostalgialla ei voi kriittisesti arvioida sarjisten, kirjojen tai elokuvien taiteellisia arvoja. Ei hyvyyttä, ei huonoutta.

Nostalgia perustuu teoksen ulkopuolisiin olosuhteisiin ja mielikuviin. Milloin katsoin, missä katsoin, kenen kanssa katsoin; miten merkittävästi vaikutuin.

Nostalgia on myös makuja, hajuja ja tuttuja ääniä.

Joskus 1980-luvun taitteessa John Waynen länkkäri  saapui ensiesitykseensä "kuukauden westerninä". Tuona iltana kotoamme pamahti sähköt. Epätoivoinen kymmenvuotias repi tuolloin calvininraivolla hiuksiaan ja soitti isovanhemmilleen. Siellä oli sähköt, joten fillarin selkään ja tuli perseen alla sotkemaan viiden kilometrin välimatkaa. Jo edesmenneen isoisäni kanssa sitten katsottiin yksi lapsuuteni vaikuttavimmista westerneistä, poikkeuksellisen "rankka" Big Jake.

Big Jake on minulle nostalginen elokuva. Elokuvan laadullinen hyvyys tai huonous on täysin yhdentekevä sivuseikka tähän nostalgiseen kokemukseen.

Kriittisemminkin katsottuna Big Jake on varsin viihdyttävä länkkäri, parhaammasta päästä Waynen loppu-uran tuotoksista. Olenkin havainnut olevani onnekas siinä suhteessa, että omat nostalgiset kulttuurin tuotokset ovat näin jälkeenpäin myös kriittisestikin arvioiden nautinnollista koettavaa.

Sarjakuvapuolella voin kaivaa hyllystäni viisivuotiaana isältäni saadun Postivaunut-albumin. Hivenen kulunut ja kakkospainos, mutta tämä pysyy hyllyssä. Edelleenkin Lucky Luke on ylivoimainen suosikkini, Corton seurassa tietenkin.

No, on siellä sentään Starsky ja Hutch. Voi pojat, miten se oli nostalgista autohulluutta... ja samalla nyt täysin katsomiskelvotonta kökköyttä.

Hups!
Luin näin jälkeenpäin Mambrinon kommentin. Näemmä samaa asiaa. :laugh:

« Viimeksi muokattu: 11.03.2013 klo 17:12:55 kirjoittanut JJalonen »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #41 : 11.03.2013 klo 11:51:06 »
Omat kokemukset voivat aiheuttaa nostalgisia värinöitä kuten JJ Jalosella.
Taideteoksen eli vaikkapa elokuvan sisältökin voi olla nostalgista. Juonen ohella, lavasteet, teemat, asenteet, puvut voivat vedota nostalgisuudellaan.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #42 : 11.03.2013 klo 12:00:15 »
Hassua, että ysärikin on jo täyden nostalgisoinnin kohde. Just'han se oli.
http://nuoruusdisko.blogspot.fi/

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Vastaus #43 : 11.03.2013 klo 12:16:52 »
Kymmenkunta vuotta riittänee nykyään nostalgiasykliin. Varmaan jossain päin maailmaa nostalgisoidaan jo täyttä häkää  2000-luvun alkua, jolloin musiikkilehdet hypettivät Strokesin debyyttialbumia ja "rockin renessanssia".
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #44 : 11.03.2013 klo 12:36:57 »
Lurker, hyväksy tosiasiat: 90-luku oli yli 10 vuotta sitten. Elämme nyt 2010-lukua, emme 2000-lukua. Ne ovat eri vuosikymmentä. 90-luku on jo muinaishistoriaa nostalgikkojenkin silmissä. 2000-luvullakin nostalgisoitiin 80-lukua, vaikka se "oli just".

Mutta siis te selititte ja selitätte yhä asiat minulle väärin. Teidän pitää selittää minulle ne verraten vaikka asioihin joista pidän. Kuten tuo kahvila juttu. Siten pystyn käsitellä ne päässäni lempeällä tavalla, enkä vastusta niitä heti ilman että käsittelen niitä.

Jiksin Turtles vertaus esimerkiksi oli todella kamala. JJalosen tarinaan voin jokseenkin samaistua. Ja tämmöisesätä tavasta ilmaista nostalgiaa minä pidän. Minulle opetettiin koulussa historiaakin tarinoiden keinoin, kuten myös uskontoa ja äidinkieltä. Lisäksi meillä oli ilmaisutaidon kursseja, joissa opettelimme ilmaisemaan itseämme tarinoiden ja pitämiemme asioiden, kuten leikkien avulla. Nämä muistot opetuksesta ovat jääneet alitajuntaani, ja opin vielä nykyäänkin asiat näin. En opi asioita, jos joku huutaa ja karjuu ja takoo sitä asiaa minun päähäni. Koska itse koen tämän opetustavan parhaaksi, opetan sillä myös lapselleni asioita, samoin kuin ystäville ja kaikille muillekin. Ehkä tämäkin on sitten koulunostalgiaa jollakin tapaa.