Tuon Tertsin lainaaman selityksen mukaan minimalismi ei naivismiin kuulu, päinvastoin, joskin surrealismia se kyllä lisää...
Näemmä joo, mutta minulla ei todellakaan tule naivismista ensiksi runsaat yksityiskohdat mieleen. Ehkä runsaat yksityiskohdat ovat enempi maalaustaiteen naivismin piirre? Niin kuin Reima sanoi:
Ero maalaustaiteeseen ja naivismin määrittelyyn siellä voisi olla hyvä tehdä. Sillä yhden (tai kymmenen) kuvan maalaaminen öljyväreillä on niin eri asia kuin kuvien piirtäminen peräkkäin julkaistuksi tarinaksi.
Sellainen yksityiskohtien runsaus, jossa kauempana olevissa kohteissa ei ole vähemmän yksityiskohtia kuin läheisissä kohteissa, on minusta kyllä naivismia. Sellaisesta puhutaan tulla Wikipedian artikkelissa. Hmm, ja Don Rosa ei ole naivismia.

Aika äkkiä tullaan sen kysymyksen eteen, että voiko naivismi olla tietoisesti valittu piirrostyyli? Minusta ei voi, mutta jonkun muun mielestä varmaan voi. Siinä mielessä vaikkapa juuri Beyerin ja Åsa Grennvallin teosten rankkaaminen naivismiksi tuottaa minulle vähän tuskaa sekin. Ku ei voi tietää tyyppien työskentelystä, se vaikuttaa aidolta mutta onko se sitä...
Onhan se hassua, jos meidän pitää arvioida taideteosta taiteilijan tarkoituksilla, siis esim. sillä, onko hän tehnyt teoksen tahallaan naivistiseksi vai ei. Käsittääkseni taiteen arvioinnissa ja nauttimisessa keskeistä on
teos eikä taiteilijan aikomukset. Teoksen arvioinnissa on toki mukana ulkopuolisia seikkoja, esim. yhteiskunnan arvot, taiteilijan imago yms., mutta eihän me voida varmasti tietää tekijöiden aikeita ja taitoja.
Esimerkiksi sanoisin että enimmän osan ns. taidesarjakuvasta voisi laskea naivistiseksi...
Naivisteja varmaan löytyy etenkin kotimaisista naispuolisista piirtäjistä. Googlettamalla tulee naivismiin liittyviä luonnehdintoja mm. Tiina Pystysen, Kati Kovácsin ja Kaisa Lekan töistä.