Kuvataide (tai 99,9% siitä) on kuvia ilman tarinaa (sen esittämistä). Vastaavasti sarjakuvista vain muutama pyrkii kuvaamaan PELKÄSTÄÄN jotain tunnetta, väriä, universaalia ideaa tai sommittelujippoja (joihin siis kuvataide usein pohjaa) ilman tarinaa. Kyse on siis kahdesta aivan eri asiasta ja siksipä näitä tyylisuuntiakaan ei kannattaisi yli rajojen liian vakavasti yrittää rinnastaa.
Sarjakuvassa ei tarvitse olla tarinaa. Toki useimmissa on, mutta se ei ole välttämätöntä.
Ja vastaavasti monissa maalauksissa on tarina, kuten hdc totesi. Mielestäni tarina tekee teoksesta mielenkiintoisemman, mutta pelkällä fiilistelylläkin pärjätään.
Esimerkiksi
abstrakti sarjakuva on sarjakuvaa jossa ei kerrota mitään ilmeistä tarinaa. Näistä on runsaasti esimerkkejä joita voi tarkastella
Andrei Molotiun kokoomateoksesta Abstract Comics (
blogi aiheesta). Ja varmaan löytyy esimerkkejä perinteisistä sarjakuvista joiden pääasiallinen tarkoitus tuntuu olevan komeiden kuvien esittely, koska tarina on olematon.
Kuvataiteen ongelma on se ettei sen perinteinen muoto, yksi kuva tai maalaus, anna mahdollisuutta kertoa kummoistakaan tarinaa. Mutta silti on olemassa runsaasti yksikuvaista taidetta, jota nimitetään sarjakuvaksi.
Sarjakuvaa, kuvataiteita ja kirjallisuutta yhdistää se että niitä kaikkia tulkitaan pelkästään yhdellä aistilla, näköaistilla. Näistä kolmesta sarjakuva on se joka sisältää kaksi muuta, eli on niiden superluokka. Tällöin kuvataiteet ja kirjallisuus ovat sarjakuvan osajoukkoja.
Sarjakuvan pioneeri
Rodolphe Töpffer määritteli 1825 hengentuotteensa seuraavasti:
"
Piirroksilla ilman tekstiä on vain hämärä merkitys; teksti ilman piirroksia ei merkitse mitään. Nuo kaksi yhdessä muodostavat tavallaan romaanin, sitäkin omaperäisemmän, sillä teos ei muistuta sen paremmin romaania kuin mitään muutakaan."
Toisin sanoen kirjallisuudesta puuttuu kuvat ja vastaavasti maalauksista tai (valo)kuvista teksti. Vasta sarjakuva on täydellinen taidemuoto.
Kai Mikkonen toteaakin kirjassaan "Kuva ja sana" että ”
Kuvaa ei voi koskaan kokonaan kuvata kielellä, eikä kaikkia kielellisesti ilmaistavissa olevia asioita voi kääntää kuviksi.” Sarjakuvassa nämä puutteelliset osa-alueet yhdistyvät hyvinkin ilmaisuvoimaiseksi taiteeksi. Kuvataiteet ja kirjallisuus ovat toki mielenkiintoisia poikkeuksia sarjakuvasta.
Sarjakuva tulisikin nostaa sille kuuluvalle paikalle.
Taiteiden huipulle.