Keskittyy liikaa suomalaisen tuotannon huonosti piirrettyyn, taiteelliseen, kokeilevaan osa-alueeseen.
Jos kysyt keneltä tahansa kuvaa opettavalta, saisit vastaukseksi, että kirjan työt ovat hyvin piirrettyjä. "Kokeileva osa-alue" - niin, siitähän toimittaja Hänninen kirjassa kirjoittaa. Olet aivan oikeassa.
Tarkemmin, mitä palautetta on tullut ja keneltä?
Kirjaa on esitelty julkaisun jälkeen vajaassa kymmenessä eri tapahtumassa siellä täällä. Mieleen muistuu nyt ainakin festivaaleja ja kirja-alan tapahtumia Jenkeissä, Venäjällä, Ranskassa, Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Sveitsissä ja tietenkin Suomessa, missä teosta on esitelty kaikissa tämän vuoden sarjakuvatapahtumissa, tuoreimpana Helsingin kirjamessuilla. Kirja on päätynyt kohdemaissa 200-300 kustantajalle, toimittajalle jne. Kuten sanoin, yleinen palaute on ollut pelkästään positiivista, sanoi sen sitten nykiläinen sarjakuvakauppias, sveitsiläinen festivaalijohjaja tai ranskalainen tv-kanava. Paras kommentti taisi olla olla saksalaisen Carlsenin kustannustoimittajalta, joka kertoi FCA:sta saaneensa käyntikortin, millä voi talon sisällä oikeasti esitellä kaikkea sitä suomalaista sarjakuvaa, mitä hän haluaisi siellä julkaista.
Ainoa negatiivinen palaute on itse asiassa Kvaakista.
Miten tätä on tarkoitus viedä?
FCA:n vienti rakentuu sen yhteysverkon päälle, mitä julkaisijoilla ja yhteistyötahoilla (esim. FILI, lähetystöt jne.) on. Kirjaa viedään teoskohtaisesti sellaisiin paikkoihin, missä se voi poikia jotain.
Jos jotakuta kiinnostaa saada mielipiteeni asiasta muuttumaan (en kyllä ymmärrä miksi), voisi vaikka lähettää kirjan minulle, niin tutustun asiaan tarkemmin.
Minä luulin, että olit lukenut kirjan, mutta tässä onkin kyse jonkinlaisesta telepatiasta.
Kirjan voit hakea Akateemisesta. Maksaa 29.90 e.
Finnish Comics Annual ainakin nimenä kuulostaa aika mahtipontiselta.
Royal Comics Syndicate.