Kirjoittaja Aihe: Jääkö sarjakuvat unhoon!!! :(  (Luettu 18562 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
Vs: Jääkö sarjakuvat unhoon!!! :(
« Vastaus #60 : 23.12.2010 klo 18:41:28 »
En myöskään jaksa uskoa että kovinkaan moni lahjoittaisi tekijälle rahaa vaikka se hoituisi yhden napin painalluksella. Ehkä hardcorefanit ja ne jotka haluavat tukea kiltteyttään, mutta suurin kuluttajaryhmä taitaa vain ottaa iloisena vastaan kaiken mitä vain ilmaiseksi saa.

Vertailun vuoksi Humble Bundle. Uutta pakettia (DRM-vapaita indiepelejä) on myyty yli 200000 kappaletta, keskimääräinen käyttäjä maksanut 7 taalaa. (ok, osa menee keräyksiin).
« Viimeksi muokattu: 23.12.2010 klo 22:34:20 kirjoittanut echramath »
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #61 : 23.12.2010 klo 20:38:04 »
Uskon, että e-julkaisuissa ollaan kärsivällisempiä kuin näissä, jotka päivittävät kerran kaksi viikossa, mutta aika pitkälti sekin menee taitelijan tukemisen piikkiin kuin itse tuotteen ostamisen. Teoreettisesti ajateltuna ostanko mä kirjan kaupasta vai netistä, yllätys, yllätys, useimmiten se tulee kuitenkin ostettua kaupasta ihan sen takia, että se oli siellä kaupassa. Hävettää tunnustaa, miten vähän on kuitenkaan hyviä nettisarjakuvia tullut paperille asti ostettua.

Mun mielestä se riippuu täysin kertomatyylistä sopiiko sivu vai kaksi viikossa vai sitten luku kerrallaan. Phoenix-Requiemin tekijä tuottaa sivuja juuri kuin pupu papanoita (käsittääkseni 7 sivua viikossa kahteen sarjaan ja suht hyvälaatusta neliväridigimaalausta vieläpä), mutta voi jumaliste, en ole ainakaan tekijän omaa sarjakuvaa saanut luettua sataa sivua pidemmälle juuri velton tarinankerronnan takia. Siksi nettisarjakuvassa kuvakerronta ehkä vaatii hieman tiiviimpää otetta, jos ei halua päivittää hulluna. Tämä nyt ei tarkoita sitä, että jos sivulla on tunnelmakuvia, se heti karkoittaa kaikki pois, vaan lähinnä sitä, että selkeästi jaoteltu tarina ja kohti "t

Remind-sarjakuvantekijä listasi, millaisista summista on kyse tällaisessa sivubisnesmeiningissä; click. Vaikka niitä onkin monenlaisia, tämä ehkä nyt lähinnä sitä, mitä ite olet katsellut. Siihen tosin valitettavasti vaikuttaa niin paljon se minkä kokoinen fanbase on jo/kehittyy, itsensämarkkinointi ehkä se suurimpia kynnyskysymyksiä saadakseen ne lukijat sinne.

Pidemmissä sarjakuvissa se kyllä menee enemmän tai vähemmän siihen suuntaan, että HC-fanit jaksavat olla ne, jotka lukevat loppuun ja ne, joilla on varaa, panostavat sitten rahallisesti. Tosin tämän takia E-julkaisut, 99 cents-tyyliin ois omiaan nyt tällaiseen ADHD-ympäristöön. Ongelmana itse näkisin tosin sen, että se on aika DC/Marvel-wannabe-painotteista tällä hetkellä ja niin näemmä yleisökin, mutta toivottavasti parempaan päin. Lisäksi sekin, että vaikka sarjakuvan tekeminen vie...teknisesti enemmän aikaa kuin sivun kirjoittaminen, silti on jotenkin naurettavaa nähdä joissakin pätkissä julkaistavissa e-julkaisuissa sellainen "4,99 $"-lätkä, vaikka se menis todennäköisesti tuon hintaisena painettuna versiona.

Tosin, mitä Roju sanoi, jos sen tarinan pystyisi pätkimään suht pieniin lukuihin, se olis ystävällisempää kyllä ainakin tekijälähtöisesti.

maisonterre

• Vieras
« Vastaus #62 : 25.12.2010 klo 16:53:51 »
Mä mietin just tota kun aloitin piiiiiitkän sarjakuvan joka ilmestyy luku kerrallaan nettiin. Jaksaako kukaan odottaa kuukauden uutta lukua? Netissä kun kaiken pitää tapahtua HETIHETIHETIHETINYT!!!! Kaiken lisäksi kaiken maailman harastelijasarjakuvaa on netissä niin paljon, että ei kukaan huomaa tai muista yhtä tekelettä jollei se ole poikkeuksellisen hyvä.

Oiskohan e-kirjoissa eri meininki, riittäisikö niissä ihmisten kärsivällisyys vaikka materiaali ilmestyisi samaa tahtia kuin paperilehdissä?

Saman kolikon eri puolet... koska nettiin on mahdollista postailla sivu kerrallaan, ei suinkaan tarkoita, että nettiin on pakko postailla sivu kerrallaan, sitä mukaa kuin tarina valmistuu. Tarina on mahdollista tehdä ensin valmiiksi ja julkaista sitä vasta sitten. Kärsivällisyys on toki - no, siis kärsimystä - mutta menee paperiversionkin tekemiseen kuukausia - ainakin minulla.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #63 : 25.12.2010 klo 16:59:40 »
Tarina on mahdollista tehdä ensin valmiiksi ja julkaista sitä vasta sitten. Kärsivällisyys on toki - no, siis kärsimystä - mutta menee paperiversionkin tekemiseen kuukausia - ainakin minulla.

....tai vuosia. Joskus tarinaan menee viikko/kuukausi ja paperiversioon sitten....

Sarjakuvat eivät varmaankaan jää täysin unhoon koskaan, muuttuvat toki ajan myötä ja kuten kaikessa muutoksessa: mitä enemmän muuttuvat sitä enemmän palataan alkuun/pysytään samassa.

Digitaalisuus muuttaa mutta tuskin nämä eBook-laitteet. Enemmän iPadit yms jolla voi oikeasti tehdä jotain muutakin ja jonka kuluttajahinta on järjellisempi.
Sisältö vaatii yhä tekijän, digitaalisenakin, ihmisen tai koneen.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #64 : 25.12.2010 klo 20:07:32 »
Ei sarjakuva mihinkään katoa. Nykyäänkin penskat käyttävät sarjakuvaa ilmaisukeinona netissä eri fanifictioihin yms. tietämättä välttämättä koko alan histroriasta hölkäsen pöläystä. Eli minusta sarjakuvan historia jää unholaan.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #65 : 30.12.2010 klo 11:49:56 »
Ei jää sarjakuvat unhoitukseen.
Iso osa tulee kylläkin menemään lukulaitteisiin, tabletteihin ja vastaaviin.

Paperiversiot säilyy ainakin
a) lahjatavaroina, mihin kovakantisiin siirtyminen osaltaan auttaa
ja b) satunnaisostoksina.

Lukulaitteissa on kuitenkin tulevaisuus. Ei pidä liikaa keskittyä siihen miten paljon ipadit ja galaxytabit maksaa nyt ja miten huono piirtotarkkuus niissä vielä on. Mielummin voi kuvitella sellaisen alle satasen hintaisen A4 kokoisen tuotteen, jossa tarkkuutta riittää, yksityiskohtiin pääsee zoomailemaan ja värintoisto on parempaa kuin missään painotuotteessa ikinä.

Muutaman vuoden joutuu odottelemaan, mutta sen verran menee muutenkin tarjonnan järkiintymiseen ja omistus-vuokrausoikeuksien selkiinnyttämiseen. Ei mulla kävisi mielessäkään ostella vanhoja spidermänejä parin dollarin kappalehintaan, mutta toisaalta jos saisi esim. *kaikki* vanhat rautamiehet viidelläkympillä tai satasella niin jopa syntyisi liikevaihtoa.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #66 : 30.12.2010 klo 17:21:24 »
Toisaaltaan lähinnä kiinnittäisin huomion softiin, jotka eivät ole asenteella "vain iPadille/Galaxylle" jne. koska se nyt eniten nappaisi potentiaalisia asiakkaita kuin se, millä sitä lukee (ellei Apple sitten päätä vetää niin sisäsiittoista ilmapiiriä, ettei heille julkaistavia juttuja saa julkaista muualla). Lukukokemuksen tarjoaminen monella tuotteella edesauttaisi aika paljon sitä lukijakuntaa, joka ensisijaisesti haluaa _lukea_ sarjakuvia, eikä pussittaa niitä, vois jopa kasvattaa lukijamääriä sitten näiden "Painos loppu"-tilanteiden kohdalla.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #67 : 30.12.2010 klo 22:38:11 »
Monet ostavatkin sekä Kindlen että iPadin.

Ne on naiveja ihmisiä, härskisti vaan pidetään siitä mikä on hyvää.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

judea

• Vieras
« Vastaus #68 : 01.01.2011 klo 16:09:04 »
Suomessa nyt on ongelmana kieli. 5,3 miljoonasta ihmisestä pitäisi vakuuttaa sellainen osa antamaan itselle rahaa, että homma kannattaisi.

Asiaa! :)

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #69 : 04.01.2011 klo 14:11:53 »
Ei jää sarjakuvat unhoitukseen.
Iso osa tulee kylläkin menemään lukulaitteisiin, tabletteihin ja vastaaviin.

Paperiversiot säilyy ainakin
a) lahjatavaroina, mihin kovakantisiin siirtyminen osaltaan auttaa
ja b) satunnaisostoksina.

Lukulaitteissa on kuitenkin tulevaisuus. Ei pidä liikaa keskittyä siihen miten paljon ipadit ja galaxytabit maksaa nyt ja miten huono piirtotarkkuus niissä vielä on. Mielummin voi kuvitella sellaisen alle satasen hintaisen A4 kokoisen tuotteen, jossa tarkkuutta riittää, yksityiskohtiin pääsee zoomailemaan ja värintoisto on parempaa kuin missään painotuotteessa ikinä.

Muutaman vuoden joutuu odottelemaan, mutta sen verran menee muutenkin tarjonnan järkiintymiseen ja omistus-vuokrausoikeuksien selkiinnyttämiseen. Ei mulla kävisi mielessäkään ostella vanhoja spidermänejä parin dollarin kappalehintaan, mutta toisaalta jos saisi esim. *kaikki* vanhat rautamiehet viidelläkympillä tai satasella niin jopa syntyisi liikevaihtoa.

Huokaus. Does not compute. Jos Jarmo on "vanha nilkki" Avatariaan mukaillen niin minä taidankin olla sitten "dinosaurusnilkki". Vieläkään en "osaa" lukea miltään ruudulta mitään pitempää tekstiä. Se on vaan helvetin rasittavaa niin silmille kuin sielullekin, ns. ei silmä lepää. Hmmm...noh, minä olenkin lähes kaikessa "vanhan linjan mies"...

Eikä tuo "zoomailukaan" minua niin kauheasti innosta...

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #70 : 04.01.2011 klo 15:54:07 »
Vanhojen kirjahyllyjen penkomisessa on kyllä sitä jotain mitä ei tavoita vaikka saisi ladattua lukulaitteeseensa kaikki maailman kirjat. Jostain syystä sarjakuvien kohdalla en kuitenkaan tunne aivan samoin. Ehkä syy on siinä että nettisarjakuvat ovat lyöneet itsensä läpi ja digitaaliseen julkaisuun on jo tottunut. Ei sillä ettenkö parhaat sarjakuvat haluaisi lukea vastakin paperilta.

Ja joo, zoomailu on ärsyttävää. Ominaisuus voi olla mukava olemassa, mutta sarjakuva pitäisi voida lukea ilman sitä.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #71 : 06.01.2011 klo 12:08:59 »
Mun mielestä kuitenkin "on going"-sarjakuvat ovat ihan eri kaliiberia niiden kanssa, jotka on jo julkaistu isommassa mittakaavassa. Jotain, jota julkaistaan kerran kaksi viikossa ei tarvitse lähetä lukemaan lukemisen takia, mutta kun eteen tunkaistaan parisatasivunen kirjake, kyllä sitä ihan samalla tavalla irvistelee lähtä lukemaan kuin jotain eeppisen pitkää webbisarjakuvaa.

judea

• Vieras
« Vastaus #72 : 21.02.2011 klo 15:51:46 »
Olen aika varma, siitä mitä Jukka sanoi. Että sarjakuvat tulevat lisääntymään näytöllä.

Uutisissa puhuttiin, että sarjakuvat on nousussa.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2011 klo 16:02:00 kirjoittanut judea »

Memmil

• Jäsen
« Vastaus #73 : 21.02.2011 klo 19:45:34 »
Itse hieman pelkään paljon puhuttavia lukulaitteita ja kirjojen sähköistymistä.

Itse olen vasta 16-vuotias ja en todellakaan osaa kuvitella nauttivani kirjojen ja sarjakuvien lukemisesta joltain ruudulta. Valitettavasti sarjakuvien paikan ovat varastaneet tietokoneet ja konsolipelit. Sarjiksia ostavat vaan ne harvat kiinnostuneet, muutoin vain satunnaisesti Aku Ankkaa "matkalukemiseksi" tai lahjoiksi.

Täydelliseen sarjakuvan katoamiseen en kuminkaan usko. Toivottavasti se tulee olemaan aina yhtä saatavilla.

DC comicsin keräilijä

• Uusi jäsen
« Vastaus #74 : 29.07.2011 klo 22:10:12 »
uskon, että aina löytyy keräilijöitä, jotka ovat valmiita perustamaan antikvariaatteja ja jopa kokonaisia kustantamoja. Enkä muuten usko, että Amerikkalainen sarjakuvakulttuuri unohtuu ihan vähään aikaan...