Onhan sitä ennenkin povattu vainka minkä taiteenlajin katoamista tai ainakin täydellistä marginaalistumista. Yhteistä sellaisille ennustuksille tuntuu olevan se, että ne tähän mennessä menneet poskelleen.
Vajaat 20 vuotta sitten ennusteltiin ihan vakavissaan, että teknomusiikki hautaa rockmusiikin lähitulevaisuudessa. Vuosituhannen vaihteessa alkoikin näyttää siltä, että toisin päinhän sinä käy. Tällä hetkellä näyttää siltä, että molemmat porskuttavat.
Teatteri ei ole kadonnut mihinkään, kansanmusiikki ei ole kadonnut mihinkään, jazz ei ole kadonnut mihinkään.
Eri asia on se, että kaikkien ilmiöiden asema kulttuurissa ja yhteiskunnassa muuttuu.
Pikkupoikana 80-luvun alussa minua pelotti, että ehkä Disney-sarjakuvia ei enää tehdä silloin kun olen aikuinen. Nyt taas näyttää siltä, että minä itse kuolen ennen kuin Aku Ankka.
Viihde-elektroniikan vallankumous on toki vaikuttanut ja vaikuttaa sarjakuvan asemaan. Mutta en minä näe yhtään syytä miksi se - tai mikään mukaan näköpiirissä oleva asia - tappaisi sarjakuvan. Kulttuurin pitää muuttua aivan tunnistamattomaksi ennen kuin sarjakuva katoaa. On se sen verran hyvä keksintö.