Oikeistolainen sarjakuva ei välttämättä pistä silmään, koska se on nykyarvojen mukaista. Tarkoitan tällä sitä, että elämme arvoiltaan suht oikeistolaisessa markkinatalousyhteiskunnassa ja ehkä sen asiaintilan hyväksymisen merkkinä voi pitää jo sitä, että systeemiä ei aktiivisesti kritisoi.
Hm. Toisaalta tän varsin rahanahneen porvarillisen järjestelmän "kapinallisina" meille markkinoidaan rasisteja, fasisteja ja uusnatseja, yleensä isänmaallisuuteen vedoten. Ja mulla on kuitenkin sellainen käsitys, että nää systeemikriittiset äärioikeistolaiset on sitä mielipuolta että järjestelmän pitäis olla vieläkin rahanahneempi ja porvarillisempi. Eli kapinallisuus ja yhteiskuntakrtiikki ei sinänsä vielä takaa sitä että oltaisiin hyvien puolella.
Monilla näistä kapinaliikkeistä on myös rahoitus ja selustatuki vankasti suurpääoman leirissä.
edit: mutta vähän tästä keskustelusta tulee mieleen se vanha vitsi "miksi ei ole oikeistolaisia intellektuelleja"
Mä en osaa kaivata oikeistolaista sarjakuvaa yhtään nykyistä enempää, en edes uteliaisuuden nimissä. Mä toivon että sarjakuva on perusluonteeltaan aina vallitsevaa yhteiskuntajärjestelmää kritisoiva, tahattomastikin. Liian monipuolinen ja vaikeasti hallinnoitava media, että sitä voisi tehokkaasti käyttää propagandassa. Luultavasti toivon liikoja.
Muistutan kaikille nyt, että Sauli Niinistö käytti presidentinvaalikampanjassaan ensi kertaa tehokkaasti street-team -markkinointia, nuoria porvareita jotka palkattiin soluttamaan keskustelupalstat. Vaikka slogan oli niin orwellilaisen älytön kuin "Työväen presidentti" (Sveitsissä majailevasta pankinjohtajasta), kampanja oli silti äärimmäisen tehokas ja ellei sen aikataulutuksessa olisi tapahtunut laskuvirhettä, meillä saattaisi hyvinkin olla nykypolitiikkamme linjan mukainen presidentti. Perish the thought.