Author Topic: Ensimmäinen ihminen -sarjakuva netissä.  (Read 15048 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JV

• Jäsen
Ensimmäinen ihminen -sarjakuva netissä.
« on: 23.04.2004 klo 21:20:05 »
Hei.

Julkaisen netissä kuukausittain The First Man -sarjakuvaa. Toivoisin, että joku sivuilleni löytäisikin.
http://www.kolumbus.fi/juha.veltti/sarjak.htm

Tähän mennessä on nähtävissä kolme ensimmäistä kappaletta, 10-20 -sivuisia. Sarjakuvasta tulee vähintäänkin 200-sivuinen, toivoakseni paljon pidempikin.

Kyseessä on hieman aikuisempaa, kokeellisempaakin sarjakuvailmaisua. Koetan hieman erilaisia lähestymistapoja jaksosta toiseen ( välillä sivusta toiseen). Ilmaisu hakee vielä muotoaan, ja tarinakin avautuu pikkuhiljaa...

Lähimpinä vaikuttimina on ollut jotkut Vertigo-sarjat sekä McKeanin ja Sienkiewiczin sarjakuvallinen tuotanto.

Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan kommenttejanne!

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
Re:Ensimmäinen ihminen -sarjakuva netissä.
« Reply #1 on: 23.04.2004 klo 22:17:36 »
Pitää lukea jatkossakin.
Ensimmäisessä osassa oli pieniä tyylillisiä heilahteluja ihmisten kuvaamisessa, mutta kolmas osa näytti jo hyvin tasalaatuiselta. Siirtyminen värillisestä kerronnasta lyijikynäjälkeen värillisellä paperilla toimi hyvinkin tehokkaasti ainakin ekat kerrat. Kannattaa katsoa ettet ylikäytä efektiä. Toisen osan aikana oli nähtävissä enemmänkin McKean vaikutteita (varsinkin sivu 9), mutta noista vesivärikuvista tuli mieleeni myös Jon J. Muth. Katsotaan sivun 100 paikkeilla miten tyylisi ja tarina on kehittynyt.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

MMikael

• Jäsen
« Reply #2 on: 23.04.2004 klo 23:18:36 »
Kokeellista kyllä...
Kuvitus on hienoa pidin kovasti. Ote varsin taiteellinen jotkut kuvat todella säväyttäviä. Miinusta mielestäni ehkä se että teksti jää vähän voimakkaan kuvan varjoon.

Esa

• Jäsen
« Reply #3 on: 23.04.2004 klo 23:36:51 »
Tuo maalauksellinen tyylisi on mahtavaa! Kerropa vähän kuinka piirrät!?

JV

• Jäsen
« Reply #4 on: 25.04.2004 klo 00:10:55 »
Suurkiitokset kommenteista. Hegelle sen verran, että McKean, Muth, Kent Williams ja Sienkiewizc ovat suuria suosikkejani, vaikka minun tyylini onkin hieman erilainen.

McKean joskus haastattelussa mietti sitä, että täysmaalattu kuvitus hidastasisi sarjakuvan luonnollista rytmiä, missä varmaan osatotuus piileekin. Silti sellaisia kaipaisi enemmänkin.

McKeanin ja Sienkiewizcin kerronnalliset kokeilut tietysti ovat jotain, mikä minua kiinnostaa kovasti. Vaikka toisaalta kuljetankin tarinaani pitkälti aika perinteisellä tyylillä.

MMikaelille taasen kommenttina: olet varmasti oikeassa, minä olen lähtenyt kuvataiteilijapohjalta sarjakuvia tekemään. Kuten sanoin, toisaalta pitkälti kuljetan tarinaa aika perinteisesti, se että jotkut kuvat nousevat esiin, on osittain rytmillinen juttu.

Minulle sarjakuva on vahvasti visuaalinen media, useimmiten minä nautin eniten sarjakuvista, joissa kuvitus nousee omalle huomiotasolleen- ettei se ole vain jotain blankomustanaamiokuvitusta. Se on yksi pyrkimyksistänikin, että kuvat ovat oleellisessa roolissa kommunikoimassa, ei vain narratiivisena, vaan ekspressiivisena ja symbolisena elementtinä...

Eppu kyseli miten piirrän... En tiedä mitä tarkalleen tarkoitat; piirän lyijykynillä, tussilla, tussiterillä. Ensimmäisen osan mustekynällä, mutta se on vähän tuhruista. Osan sivuista olen kasannut vasta tietokoneela yhtenäiseksi sivuksi, tai käytännössä kaikki kun sivut pitää skannata parissa osassa joka tapauksessa. Suuren osan kuvista olen värittänyt vesiväreillä, jonkin verran säätäny sävyjä Photoshopilla, jolla olen lisäillyt tietty kaikki paallekkäislayerit ja korjaillut joitain mokia.

Yritän nyt vähentää tietokonekäsittelyä ja tehdä mahdollisimman suoraan kaiken paperille. Mutta jotkut tyylilliset jutut on tietysti kätevämpi hoitaa koneella.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Reply #5 on: 25.04.2004 klo 15:27:07 »
Parantaa kuin sika juoksuaan. Vaikea sanoa mikä kolmannessa osassa tarkkaan ottaen on niin paljon ensimmäistä parempaa, mutta on kyllä. Ehkä kerronta alkaa loksahtaa paikoilleen.

Suurella mielenkiinnolla odotellaan jatkoa.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #6 on: 25.04.2004 klo 20:22:25 »
Mielenkiintoinen tekniikka. Ehkä vähän sekavakin, kun vaihtelee niin paljon. Ei sarjiksesi ole ehkä lähimpänä omaa juttua, mutta on siinä jotain, mistä meikäläinenkin sai kiinni. Enemmän diggailin siitä lintusarjiksesta. Siinä tarinassa on upea oivallus.

8)

TeroH

• Latteuksien latelija
  • Jäsen
« Reply #7 on: 25.04.2004 klo 21:27:00 »
Jos nyt totean ensin yleisesti, että itse pidin sarjakuvastasi.  Mielenkiintoista nähdä, miten homma jatkuu. :)

Eri näkökulmat rytmittyvät mukavasti erilaisilla kuvaustavoilla, ja tyylien vaihteleminen rikkoo muutenkin ennakko-odotuksia siitä mitä olettaisi seuraavaksi tapahtuvan. Eli pakottaa ajattelemaan ja paneutumaan, mikä ei koskaan olo huono asia.

Kritiikkinä sanoisin, että dialogisi tökkii: Jotenkin se kuulostaa monin paikoin yliselittävältä ja hieman epäluontevalta. En nyt suoranaisesti osaa analysoida tarkemmin, mutta monessa paikoin on kuin teksti olisi käännetty suoraan suomesta englantiin. Mutta tämä on tietysti vain oman kielikorvani mielipide.

Pitää vielä käydä läpi lnuo muutkin sivultasi löytyvät tarinat läpi, kunhan kerkiää.
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

Lasse M.

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Reply #8 on: 26.04.2004 klo 18:21:07 »
Halusin vain ilmoittaa, että kolmosen saunakeskustelu oli visuaalisesti pirun hyvän näköistä.

JV

• Jäsen
« Reply #9 on: 07.05.2004 klo 19:58:16 »
Edelleen kiitoksia kommenteista ja oikeaanosuvasta kritiikistä.

Ilmoitan tässä vain sitä että sarjakuvan neljäs os on nyt netissä luettavissa

http://www.kolumbus.fi/juha.veltti/sarjak.htm

Sankoin joukoin tutustumaan!

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #10 on: 07.05.2004 klo 21:33:05 »
Ilmoitan tässä vain sitä että sarjakuvan neljäs os on nyt netissä luettavissa

Paranee koko ajan...

8)

Esa

• Jäsen
« Reply #11 on: 08.05.2004 klo 13:25:16 »
Näin on. Tämä on sellaista taiteellista sarjakuvaa josta pidän. Jokainen sivu on oma taideteoksensa. Pidän tarinankerronnastasi.

Kookos

• Jäsen
« Reply #12 on: 10.05.2004 klo 09:13:39 »
Vau. Jäin välittömästi koukkuun. Hieno tyyli.
Kai Saarto

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Reply #13 on: 10.05.2004 klo 21:37:57 »
Eipä ole ennen tullut synnytystä sarjakuvasta luettua, ainakaan tästä kuvakulmasta.  :o Ja palautteeseen. Uusimman osan 4 ensimmäisen sivua  eivät tunnu kovin tarpeellisilta tarinalle. Sivulla seitsemän hoitaja näyttää lähinnä uneliaalta/turtuneelta " taas tämmönen verta vuotava hullu" -tyyliin. Sivut 11 ja 12 on eri hyviä, sivu 21 tuntuu hiukan hutaistulta.

Ja tarina taasen, se tuntuu muuttuvan yhä mielenkiintoisemmaksi, näinkös minä siellä Odininkin. Tosin näissä astraalisen henkitason kuvioissa on aina piilevä mahalaskun mahdollisuus.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Holle

• Jäsen
« Reply #14 on: 10.05.2004 klo 22:43:33 »
Vaikuttavaa. Tässä sarjakuvassa on paljon sellaista mistä minun ei kuuluisi pitää, mutta niiden summassa asiat tuntuvat loksahtavan paikoilleen. Monenlaisia ratkaisuja , miten harkittuja mitkäkin ovat??? Harvoin luen pidempiä nettisarjoja mutta tämä viehättää.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com