Suurkiitokset kommenteista. Hegelle sen verran, että McKean, Muth, Kent Williams ja Sienkiewizc ovat suuria suosikkejani, vaikka minun tyylini onkin hieman erilainen.
McKean joskus haastattelussa mietti sitä, että täysmaalattu kuvitus hidastasisi sarjakuvan luonnollista rytmiä, missä varmaan osatotuus piileekin. Silti sellaisia kaipaisi enemmänkin.
McKeanin ja Sienkiewizcin kerronnalliset kokeilut tietysti ovat jotain, mikä minua kiinnostaa kovasti. Vaikka toisaalta kuljetankin tarinaani pitkälti aika perinteisellä tyylillä.
MMikaelille taasen kommenttina: olet varmasti oikeassa, minä olen lähtenyt kuvataiteilijapohjalta sarjakuvia tekemään. Kuten sanoin, toisaalta pitkälti kuljetan tarinaa aika perinteisesti, se että jotkut kuvat nousevat esiin, on osittain rytmillinen juttu.
Minulle sarjakuva on vahvasti visuaalinen media, useimmiten minä nautin eniten sarjakuvista, joissa kuvitus nousee omalle huomiotasolleen- ettei se ole vain jotain blankomustanaamiokuvitusta. Se on yksi pyrkimyksistänikin, että kuvat ovat oleellisessa roolissa kommunikoimassa, ei vain narratiivisena, vaan ekspressiivisena ja symbolisena elementtinä...
Eppu kyseli miten piirrän... En tiedä mitä tarkalleen tarkoitat; piirän lyijykynillä, tussilla, tussiterillä. Ensimmäisen osan mustekynällä, mutta se on vähän tuhruista. Osan sivuista olen kasannut vasta tietokoneela yhtenäiseksi sivuksi, tai käytännössä kaikki kun sivut pitää skannata parissa osassa joka tapauksessa. Suuren osan kuvista olen värittänyt vesiväreillä, jonkin verran säätäny sävyjä Photoshopilla, jolla olen lisäillyt tietty kaikki paallekkäislayerit ja korjaillut joitain mokia.
Yritän nyt vähentää tietokonekäsittelyä ja tehdä mahdollisimman suoraan kaiken paperille. Mutta jotkut tyylilliset jutut on tietysti kätevämpi hoitaa koneella.