Author Topic: Ensimmäinen ihminen -sarjakuva netissä.  (Read 15049 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mia2_

• Guest
Re:Ensimmäinen ihminen -sarjakuva netissä.
« Reply #45 on: 10.11.2004 klo 20:39:22 »
Äh, en minäkään muista enää kontekstia... tuon edellisenkin viestin kirjoitin kyllä ulkomuistista päivän tai parin päästä itse sarjiksen lukemisesta joten ei kannata minun muistiini luottaa...  ;) siinä todellakin oli vain muutama esimerkki, ei ehdottomia korjausehdotuksia koska en itsekään enää konteksteja tarkkaan muistanut... Mutta: juuri niin kuin Rami sanoikin että in time for something on oikein. Niin kuin sanoit, on time tarkoittaa aikataulussa oloa, mutta myös ehtimistä johonkin tapaamiseen yms. (jos sen tarkka kellonaika on selvillä) esim. I want to be in the hospital on time for my appointment, mutta: I hope I get there in time to see the doctor before he leaves. Joissain tapauksissa käy molemmat joten kyse on sävyeroista... kannattaa siis pyytää muutamaa eri natiivia lukemaan.

Mutta noin yleensä ottaen se kieli oli kyllä oikein sujuvaa!  :)

JV

• Jäsen
Re:Ensimmäinen ihminen -sarjakuva netissä.
« Reply #46 on: 10.11.2004 klo 22:18:11 »
Mia2 taitaa tarkoittaa ekassa jaksossa olevaa "we'll never get the job done in time", yhteydessä, jossa päähenkilö esittää epäluottamuksensa siihen että hän ja työkumppani saisivat homman valmiiksi ajoissa jotta hän ehtisi neuvolaan, jossa on vaimonsa ultraäänikuvaus. Sehän on vähän rajatapaus esittämistämme asiayhteyksistä. Mutta kyllä minä sitä in timea itse edelleen käyttäisin. En minä sinua, mia2, tästä tilille vaadi  ;), vaan nöyrimmin kiitän mielenkiinnosta, samoin Rautkorpea.

Se minkä tässä sarjistani tehdessä olen oppinut, että dialogi on ihmeen hankala englannintaa. Suorasanaisessa tekstissä väittäisin välttäväni ihan omalla fiiliksellä virheet, mutta jostain syystä puheteksti ei olekaan niin simppeliä, eikä varsinkaan elävän kielen kirjoittaminen...
« Last Edit: 11.11.2004 klo 00:36:18 by Veltti »

JV

• Jäsen
Chapter 12 viimein valmis!
« Reply #47 on: 09.02.2005 klo 20:55:48 »
Hei.

Olen pitkän viiveen jälkeen saanut First Manin uuden jakson tehtyä, jatkossa luulen että sivuja syntyy tiiviiimmällä tahdilla.

Chapter 12 on "Rubick Cubick" -tarinakokonaisuuden  viimeinen osa, jatkossa luvassa ehkä perinteisempää tarinankuljetusta...

JV

• Jäsen
Re: Ensimmäinen ihminen -sarjakuva netissä.
« Reply #48 on: 26.03.2005 klo 21:08:37 »
Kolmastoista osa on valmis, ja tästä tarina kunnolla lähteekin liikkeelle! Kokeilevamman osion vastapainoksi vauhdikkaampaa kerrontaa.

http://www.kolumbus.fi/juha.veltti/sarjak.htm

Hanna

• Jäsen
« Reply #49 on: 10.04.2005 klo 14:24:55 »
Hups, olin unohtanut lukea uusimman osan...
Olen diggaillut todella paljon First Manista. Kaikessa kokeellisuudessaan se on ollut mielestäni raikas tuulahdus monien perinteisten tarinoiden rinnalla, kertomus joka imaisee mukaansa. Kuvitus on kerrassaan upeaa, kokeellista sanan positiivisessa merkityksessä. Tämä uusin jakso oli tosiaan hieman perinteisempää tarinankuljetusta, kuten itsekin totesit. Se tuli hyvään saumaan, ainakin itse aloin jo kaivata jotakin tämän tyylistä. Jään innolla odottamaan mitä tuleman pitää!
Klik klik --> Sarjisblogini

dbc

• Jäsen
« Reply #50 on: 12.04.2005 klo 14:59:28 »
Ihan luettavaa tavaraa ja tarinan juurtakin tuntui olevan.
Piirustustyyli on kuitenkin liian naismaista minun makuuni.

Anatomian ja perspektiivin hallinta on puutteellista,
mutta se on kai tyylillinen kysymys...

O.K.

• Jäsen
« Reply #51 on: 13.04.2005 klo 12:52:11 »
liian naismaista

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Naismaista? Haluatko perustella mikä tekee tyylistä naismaisen ja miten se eroaa miesmäisestä?

dbc

• Jäsen
« Reply #52 on: 13.04.2005 klo 14:55:34 »
Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Naismaista? Haluatko perustella mikä tekee tyylistä naismaisen ja miten se eroaa miesmäisestä?

Ensivaikutelma oli, että sarjakuva on naisen tekemä.
Luulen, että se johtui piirustustyylistä, ei aiheesta.
Nää on näitä oletuksia... se oli vain minun mielipiteeni.

Kake

• Jäsen
  • "Sweet Spirit, comfort me!"
« Reply #53 on: 13.04.2005 klo 15:33:37 »
Tykkäsin. Tuli hyvät fiilikset.  ;D
Parani lopuunpäin mennessä.
Iloisempi ois saanu olla...

JV

• Jäsen
« Reply #54 on: 15.04.2005 klo 21:10:05 »
Hups, olin unohtanut lukea uusimman osan...
Olen diggaillut todella paljon First Manista. Kaikessa kokeellisuudessaan se on ollut mielestäni raikas tuulahdus monien perinteisten tarinoiden rinnalla, kertomus joka imaisee mukaansa. Kuvitus on kerrassaan upeaa, kokeellista sanan positiivisessa merkityksessä. Tämä uusin jakso oli tosiaan hieman perinteisempää tarinankuljetusta, kuten itsekin totesit. Se tuli hyvään saumaan, ainakin itse aloin jo kaivata jotakin tämän tyylistä. Jään innolla odottamaan mitä tuleman pitää!

Kiitoksia, Hanna. Lämmittää aina kuulla noin positiivista palautetta. Muista projekteista johtuen First Man ei etene ihan niin nopeaan tahtiin kuin toivoisin, ja välillä on ollut suunnitteilla sen laittaminen telakallekin, mutta kun kuvittelen ja tiedän että sitä joku lukeekin, enhän minä voi sitä kesken jättää...

Tarkoitus on kyllä keskittää voimavaroja pariin muuhunkin sarjisprojektiin...

Ja kiitos kakelle ja dbc:llekin. Olen itsekin tajunnut että aika synkkää kamaahan tuo tarina on ollut, ja tarkoitus olisi sitä hieman kerronnallisesti keventää...

Hanna

• Jäsen
« Reply #55 on: 16.04.2005 klo 12:32:26 »
...välillä on ollut suunnitteilla sen laittaminen telakallekin, mutta kun kuvittelen ja tiedän että sitä joku lukeekin, enhän minä voi sitä kesken jättää...

Et niin ;)
Klik klik --> Sarjisblogini

JV

• Jäsen
« Reply #56 on: 03.05.2005 klo 21:26:21 »
Uusin osa F. Mania on ehkä teille tuttu Zarazel englanninnoksena. Mielestäni teksti rullaa paremmin näin, fontti on selkeämpilukuisempi. Lisäksi Zarazelin linkittyminen F. Maniin tuo asioihin uutta ulottuvuutta, tai vähintään hämminkiä.

Minulle on ollut melkolailla alusta asti että Zarazel kuuluu tiettyyn samaan mytologiajatkumoon.

Olen laittanut kotisivuni uusiksi. Kannattaa painaa F5 jos ei muuten päivity. Graafinen ulkoasu sivuilla on muuttunut aika paljon, ja toimintakieli on nyt täysin englanti...

Laittakaa kommenttia....

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Reply #57 on: 12.06.2005 klo 00:17:38 »
Ehkäpä enemmän hämminkiä. Varsinkin noin keskelle mällättynä.
Ehkä prologina toimisi paremmin.

Muutoin on tullutkin kehuttua jo aiemminkin.
Uutta materiaalia vaan kaipaillaan.

JV

• Jäsen
« Reply #58 on: 17.06.2005 klo 10:46:06 »
Niin, se Zarazel sai nyt luvan toimia epilogina...

Valitettavasti netissä ilmestyvä the First Man on luultavasti nähnyt viimeisen numeronsa. Syinä on se, että First man on asettunut liian usein muiden projektien väliin, joko niin että se on kiinnostuksessa mennyt muiden projektien yli, tai luonut ylimääräistä kiirejännitettä. Lisäksi tähänastisissa tarinoissa näen niin paljon parantamisen ja muuttamisen aihetta.

Kun on sopiva aika, alan luultavasti First Manin saagan alusta, ja paperiprinttiin pyrkien. Tällä hetkellä olen työntäyteinen muiden sarjakuvaprojektien kanssa, joista varmasti tulee kotisivuillenikin näytettä ja infoa.

First Man on toiminut minulle erinomaisena kokeilualustana, josta olen saanut paljon vahvuuksia sarjakuvan tekoon. Vanhat jaksot ovat netissä nähtävillä tarkemmin määrittelemättömän ajan, kuitenkin useita kuukausia.

Pahoittelen sarjakuvani säännöllisiä lukijoita, mutta ymmärrätte, ettei tämmöistä taloudellisesti kannattamatonta sarjakuvaa ole järkeä riippakivenä kantaa. Ja luottakaa minuun, että First Man näkee vielä uuden inkarnaationsa, ja tarina saa jatkoa, sen verran tärkeästä tarinasta minulle on kyse.

(Itse asiassa yhden jakson olisin halunnut vielä tehdä, joka muutamia keskeneräisä juonenkäänteitä selvittäis, mutta en osaa varmaksi luvata, ehkä syksyllä.)
« Last Edit: 17.06.2005 klo 10:48:40 by Veltti »