Kiitos mia2 tarkoista huomioistasi. Hieman kommenttia (ja puolustelua):
Kielestä:
Sarjakuvaani on kyllä lueskellut yksi jenkkiläinen kirjallisuuden professori, ehkä hän ei kohteliaisuuttaan, tai siksi että saa työnsä puolesta ihan tarpeeksi kieliopin oikomisista, ole huomauttanut kieliopin puutteista. Osa kielioppivirheistä saattaa olla pyrkimystäni puhekielisyyteen, osa tietysti taitamattomuuttani. Tavallaanhan englanninkielinen versio on raakakäännös, aikataulussani ei ole mahdollisuutta joka pilkkua viilata. Mutta olet ihan oikeassa siinä, että olisi hyvä jos löytyisi englanninkielinen tyyppi, joka jaksaisi nähdä vaivan korjata kielioppi ja ilmaisuvirheet.
Palovammoista ja lääketieteellisestä ulottuvuudesta:
On totta että olen ohittanut sen mitä sairaalassa konkreettisella tasolla on tapahtunut liian nopeasti. Tietysti siksi, että niin vakavat vammat, jotka Johanneksella oli, (sellaiset vammat, jotka olisi lääketieteellisesti aiheuttaa kuoleman alle vuorokaudessa) olisi erittäin vaikea ilmaista lääketieteellisellä kielellä, tarkoitukseni on kyllä vielä pohtia aihetta tutun lääkärin kanssa, ja ehkä jossain muodossa lisään tarkempaa skenaariota tapahtumista. Mutta mitään Teho-osastoa en sarjasta halunnut, ja jos olisin lähtenyt kuvaamaan sairaalaoperaatioita, olisi siihen helposti mennyt ensimmäiset 60 sivua.
Mutta tiettyjä asioita minun siis olisi pitänyt selvittää hieman tarkemmin. Tosiasiassahan chapter2:ssa Johanneksen onnettomuudesta on kulunut melkolailla puoli vuotta, mitä ei tekstissä mainita, mutta joka näkyy Johanneksen vaimon vatsan kasvamisessa.
Ja pointtihan on siinä, että Johanneksen keho on parantunut ja toiminut ällistyttävällä ja epänormaalilla tavalla, mistä hiuksien kasvaminenkin on osoituksena , se miksi ne ovat mustat, on taasen oma asiansa.
Synnytys:
Synnytyksesä minulla on kyllä omakohtaista kokemusta, tyttäreni synnytyksestä, tietystikään siinä ei niin analyyttisesti asioita ehtinyt tai pystynyt tarkkailemaan.
Olet oikeassa, että synnytyssivun alimmassa kuvassa käsien asento on hieman luonnoton, noissa kuvissa olen kyllä käyttänyt sangen tarkkaan referenssimateriaalia, mutta alimmassa kuvassa muuttanut naisen asentoa tajuamatta samalla kätilön kätten asentoa. Siitä tuleeko vauva aina tietyin päin en ole varma, muistaakseni se valokuvissa kyllä tuli noin. Käsittääkseni lapsi voi olla aikas monemoissa asennoissa äitinsä vatsassa loppuvaiheessakin, jotkuthan meinaavat tulla polvet edellä...
Se onko äiti alasti vai kaapu päällä riippuu tietysti synnyttäjästä ja hänen häveliäisyydestä, mutta ymmärrät varmaan että se on aika hikistä hommaa...
Katariinallahan on semmoinen kaapu päällä, mutta se on käännetty pois tieltä ja pois hiostamasta sivulle.
Muutoin, se vähä mitä synnytystä näytetään, pyrkii olemaan suht uskollinen totuudelle, Katariinallahan on sivuilla 6 ja kahdeksan päällä anturit mittaamassa supistuksia ja vauvan pulssia, ihan loppuvaiheessahan ne, ainakin muistaakseni, otetaan pois.
En suinkaan kiellä sitä että tarinassani on suuria puutteita, ja olen jättänyt ehkä oleellisiakin yksityiskohtia pois kokiessani tärkeämmäksi tarinan etenevyyden. Ehkä minun tarinassa kuitenkin on tärkeämpää se sisällöllinen taso, tietyt realistiset yksityiskohdat eivät ehkä ole niin tärkeitä minulle tekemisessäni.
Arvostan kovasti sinun huomioitasi - on hienoa saada noin tarkkaa kritiikkiä!