Kirjoittaja Aihe: Vihaamasi sarjakuva?  (Luettu 136480 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Red Sea

• Vieras
Re:Vihaamasi sarjakuva?
« Vastaus #45 : 14.04.2004 klo 14:43:17 »
Lainaus
Joku antoi myös ymmärtää, että Hesarissa ilmestyvä Minun Elämäni olisi paska sarjakuva. Olen kyllä aivan päinvastaista mieltä, mutta myönnän kyllä sen, ettei se ole nuorille lukijoille välttämättä kovinkaan helppo pala niellä.

Timo Mäkelän tajunnanvirran ongelma on siinä, että siinä ajelehtii vain klisheitä. Kunnioitettavia pyrkimyksiä sarjalla on, sitä en kiistä. Mutta pitääkö sen kuvata Helsingistä vain jotain senaatintoreja ja esplanadeja? Menisi vaikka Kontulan Lidliin tai Helsinginkadulle yöaikaan, nyt se jää parhaimmillaankin kovin mitäänsanomattomaksi ja valjuksi.

Mutta ehkä se on Hesarin sunnuntaisarjojen linja. Pentti Otsamon sarjakin on ollut hämmästyttävällä tavalla triviaali kehitelmä. Kuulemma se päättyy kohta.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #46 : 14.04.2004 klo 15:24:26 »
Länsiväylä on espoolainen ilmaisjakelulehti, joka julkaisee sivuillaan neljää espoolaisten ammattilaisten tekemää sarjakuvaa (+ yhtä poliittista pilakuvaa). Siinä missä muut lehdet luopuvat jatkosarjoista, koska "lukijauskollisuus on kuollut käsite" Länsiväylä otti valikoimiinsa jatkosarjan nimenomaan sitouttamaan lukijoita.

Siinä mielessä toimiva strategia , että ainakin minä valitsen Metron mieluummin kuin Satasen juuri Modestyn takia.
- Harmi vaan ettei sitä nykyään jaeta Pasilassa >:(
« Viimeksi muokattu: 14.04.2004 klo 15:25:02 kirjoittanut Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #47 : 14.04.2004 klo 16:07:43 »
Alueuutiset "junttilehti"? Ahaa. No, mieluummin minä olen juntti sitten. Nimittäin Länsiväylä on aivan turha lehti. Jutut on NIIN espoolaisen sisäänpäinkääntyneitä juppijuttuja että ex-espoolainen melkein yrjöää. Inhosin koko sen ajan asuinpaikkaani kun Espoossa asuin. Hyi. Kirjastot tosin ovat hyviä.

Palatakseni aiheeseen ne Länsiväylän sarjakuvat, vaikka kuinka olisivat ammattilaisten tekemiä, eivät ole kovinkaan hauskoja tai edes mielenkiintoisia. Piirrosjälkikin jo vieroittaa.

Tottakai Länsiväylä on sisäänpäinkääntynyt espoolaisten hyväksi. Sehän on pääasiassa espoolaisille tarkoitettu. Mitä nyt mukaan on otettu Kauniainen, Kirkkonummi ja Lauttasaari (!). Alueuutiset sen sijaan ei ennen uutta aluejakoa varsinaisesti suoraan kilpaillut Länsiväylän kanssa muusta kuin Espoon levikistä, sillä Alueuutisethan ilmestyy toki muuallakin. Alueuutiset Espoon alueella tosin muuttui hiljattain vain Espoon alueeseen keskittyväksi Alueuutiseksi, joten täällä ilmestyvä Alueuutinen on eri kuin muualla ilmestyvä. Alueuutisissa ei muistaakseni ole ensimmäistäkään sarjakuvaa ja kun sen sisältöä katsoo ja vertaa muihin alueen lehtiin metrosta, satasesta ja kaupunkiuutisista aina Hesariin asti, voidaan minun mielestäni Länsiväylän "turhuus" arvioida uudelleen ja olla vahvasti eri mieltä.

Tässä taidetaan unohtaa, että Länsiväylä on espoolaisten ja sen pienten ympäryskuntien sekä Kauniasten oma lehti ja luonnollisesti se on EX-ESPOOLAISELLE turhempi lehti kuin moni muu... Missään muussa lehdessä ei kuitenkaan käsitellä sanomalehdille tyypillistä materiaalia aina paikallisista ajankohtaisuuksista, kunnallispolitiikasta, sosiaali- ja terveyspolitiikasta, kulttuurista, urheilusta ja ympäristöstä jne. niin kattavasti tämän levikkialueen sisällä (Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi ja Lauttasaari) kuin mitä Länsiväylä tekee ja tällä tarkoitan tuota em. levikkikokonaisuutta ajatellen. Tottakai Lauttasaarella, Kirkkonummella ja Kauniaisilla on omakin ohut paikallislehtensä, mutta kokonaisuutta ajatellen Länsiväylä on enemmän kuin tarpeellinen. Kyse on levikkialueesta ja lehden lukijoiden keskeisestä vaikutus- ja asiointialueesta. Monille se on ainoa lehti mitä talouteen tulee ja sen eduksi on myös sanottava, että toistaiseksi se on ainoa tapaamani ilmaisjakelulehti, joka todella täyttää tilattavan sanomalehden kriteerit. Se antaa lukijalle enemmän, kuin ilmaisjakelulehdeltä voi yleisesti ottaen odottaa tai edellyttää. Toisin sanoen, täällä asuvan ei välttämättä tarvitse "tilata" muuta pysyäkseen ajanhermoilla niin levikkialueen yritysten tarjonnan, kuin kunnallisten tapahtumien ja ajankohtaisuutisoinnin suhteen. Minä ainakin olen erittäin tyytyväinen Espooseen, espoolaisuuteen ja Länsiväylä-lehteen. En saa sitä postilaatikkoon, koska en halua sitä kilon läjää muita mainoksia, mutta onneksi sen voi aina kauppareissulta hakea vaikkapa Sellosta...

« Viimeksi muokattu: 14.04.2004 klo 16:09:54 kirjoittanut Axuz »

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #48 : 14.04.2004 klo 16:09:24 »
Johan. Siinäpäs oli tekstiä. Ja juuri sen suuntaista kuin arvasinkin.

T: Ilkeämielinen anti-Espoo Provokaattori Häh Häh Hää!!!

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #49 : 14.04.2004 klo 16:15:29 »

Siinä mielessä toimiva strategia , että ainakin minä valitsen Metron mieluummin kuin Satasen juuri Modestyn takia.
- Harmi vaan ettei sitä nykyään jaeta Pasilassa >:(

Metro on myös minun mielestäni ja käyttötarvettani ja kiinnostustani ajatellen parempi lehti. Sen sarjakuvat ovat yleisesti ottaen parempia ja tuoreempia ja lisäksi minua ovat aina ilahduttaneet lehden viihdyttävät kolumnit. Satanen on molemmissa suhteissa verraten kuiva formaatti. Uutiset ovat tietenkin koko lailla samoja kuin Metrossakin, mutta juuri sarjakuviensa ja kolumniensa voimalla Metro on paljon "trendikkäämpi" valinta. Ja täällä pääkaupunkiseudulla millään muulla ei tunnu olevan väliä kuin tuolla "trendikkyydellä". Jos jokin ei ole "trendikäs", se ei kuulu pääkaupunkiseudulle...  ::) Sinänsä outo juttu, mut näin se näyttäis menevän. Ja pahasti olen valitettavasti sortumassa tämän valtavirran mukana ryömiväksi selkärangattomaksi ja tahdottomaksi vätykseksi...  ;D

Mia

• Jäsen
« Vastaus #50 : 15.04.2004 klo 11:29:09 »
Onkohan täysin epäkorrektia vihata Kramppeja ja nyrjähdyksiä Christer Nuutisen piirtämänä...? En voi mitään sille, että ne Pääsiäissaarelta karanneet hahmot ärsyttävät yli kaiken. Ylityöstetyt ruudut yhdistettynä (teko)taiteelliseen pohdiskeluun eivät toimi. Traumoistaan on kuulemma hyvä kertoa. ;D

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #51 : 15.04.2004 klo 11:46:28 »
Onkohan täysin epäkorrektia vihata Kramppeja ja nyrjähdyksiä Christer Nuutisen piirtämänä...?

On, mutta saat anteeksi ;)
Klik klik --> Sarjisblogini

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
« Vastaus #52 : 19.04.2004 klo 13:06:45 »
Onko ihan pakko ???

Ei mulle sarjikset ole koskaan vihan tunteita herättänyt.

On kyllä muutamia tullut vastaan joita ei ole viitsinyt vaivautua lukemaan kuin pari strippiä.

Huonot alpparitkin kyllä yrittää kahlata läpi jos niissä olisi vaikka joku oivallus loppupuolella. Ja jos ei olisikaan niin en siitä vihaiseksi ole tullut. Turhautuneeksi ehkä ennemmin.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2004 klo 13:07:35 kirjoittanut Zippo »
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #53 : 19.04.2004 klo 19:10:04 »
Eipä kai sitä osaa vihata viivoja paperilla. Non Stop- aikana muistan olleeni pettynyt, kun jotkut sarjat veivät tilaa omasta mielestäni paremmilta sarjoilta.

Samanlaiset fiilikset on joitain sanomalehtiä selatessa, että miksi tässä on tämmöinen, kun parempaakin olisi tarjolla.

Ei sitä osaa sarjakuvia vihata, mutta niitä HENKILÖITÄ, jotka tekevät päätöksiä sarjakuvista, niin kenties. Onneksi en kuitenkaan tiedä tai tunne näitä ihmisiä.

Mutta ei kai nyt sentään niitäkään vihaa, vaan ihmettelee vaan niin kauhiast, joskus.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #54 : 19.04.2004 klo 20:56:30 »
Ei sitä osaa sarjakuvia vihata, mutta niitä HENKILÖITÄ, jotka tekevät päätöksiä sarjakuvista, niin kenties. Onneksi en kuitenkaan tiedä tai tunne näitä ihmisiä.

Mutta ei kai nyt sentään niitäkään vihaa, vaan ihmettelee vaan niin kauhiast, joskus.

En minäkään pysty niitä vihaamaan, vaikka välillä vähän ottaakin aivoon. :-\ Sitä kuitenkin toivoisi, että ensin otettaisiin selvää asioista ja vasta sitten tehtäisiin päätökset....

Markustus

• Jäsen
« Vastaus #55 : 24.04.2004 klo 15:36:34 »
Kaksi sarjakuvaa: (nyky)Harald Hirmuinen ja Pikku-Piko.
Haraldin nyky"seikkailut" ovat niin ärrh. Eivät ne liity viikinkeihin mitenkään. Ja PP! Siinähän tuhotaan Pikon ja Fantasion maine! Tome & Janry tekivät muuten niin hyvää Isoa Pikoa, mutta tämä Pikku-Piko.........

Yäk.
Heippa

Esa

• Jäsen
« Vastaus #56 : 24.04.2004 klo 17:32:19 »
Pikku Piko tosiaan on ihan outo sarja, kun ei sillä ole minkäänlaista yhteyttä Isoon Pikoon. Hirveä Pikkupervo! Pahin ongelma Pikku Pikossa on se, että sïinä on kännyköitä ja muita nykyajan vempaimia, kun oikeasti sen pitäisi sijoittua jonnekin 60-70-luvulle. Ne Pikon kaverit on kanssa tyhmiä, siinä voisi seikkailla Fantasiokin. Tome ja Janry olisi voineet tehdä ihan oman tyypin Pikku Pikosta, eikä liittää mitenkään Pikoon & Fantasioon.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #57 : 24.04.2004 klo 23:05:13 »
Tuollapa osui silmään yksi sarja mitä kyllä vihaan, nimittäin Tex Willer. En ole ikinä pitänyt oikein länkkäreistä enkä siten myös sarjakuvalänkkäristä, mustavalkoisesta sotkuisesta piirustuksesta.

Cocco Bill on eri asia. Samoin Lucky Luke jossain määrin. Niissä on huumoria. Olen niin tosikko etten oikein pidä sarjakuvista (tai kirjoista) joissa ei ole huumoria. Ei mitään slapstickia vaan ihan hienovaraista kuten esimerkiksi Jules Vernellä. Onko niitä muuten tehty sarjakuviksi? On varmaan. Luin juuri Robinson-koulun ja siinä oli todella taidokkaita kuvituksia, sellaista pikkutarkkaa viivaa, tuhansia aaltoilevia viivoja ja valoisat kohdat ilman viivaa, tummat kohdat tiheämpää tai sitten täysin mustaa.  Näytti erittäin työläältä tussityöltä. Millään muulla työkalulla ei saa niin tarkkaa ja yksityiskohtaista jälkeä. Tai saa tietokoneella ehkä, mutta tuossa ei tietenkään ollut siitä kyse, yli sata vuotta vanhasta kuvituksesta luulisin.

Menipä nyt off topic. Rupesin kehumaan vaikka piti haukkua. Verne on kyllä hirveä rasisti, mutta kai se oli yleistä siihen aikaan, mutta silti.

migi

• Jäsen
« Vastaus #58 : 25.04.2004 klo 01:20:49 »
Ehdottomasti Baby Blues, jonka suomenkielistä nimeä en tähän hätään muista. Ensinnäkin piirrosjälki on suoraan sanottuna törkeän huonoa, ja toiseksi "vitsit" ovat usein niin laimeita että melkein itkettää.
Lisäksi voisin mainita sen kuinka sarja on niin amerikkalainen ettei monilta osin edes sovi Suomen oloihin (kulttuurierot). Ja vielä sen lisäksi suomentaja tekee aivan ääliömäisiä virheitä melkein joka toisessa stripissä.

Miksi herran tähden sitä edes julkaistaan täällä lehdissä!?

migi

• Jäsen
« Vastaus #59 : 25.04.2004 klo 12:28:14 »
Totta, sen tajuan kyllä minäkin ;)
Mutta siinäkin tyylilajissa on paljon parempia sarjoja saatavilla. Miksi valita huonoin?