Alueuutiset "junttilehti"? Ahaa. No, mieluummin minä olen juntti sitten. Nimittäin Länsiväylä on aivan turha lehti. Jutut on NIIN espoolaisen sisäänpäinkääntyneitä juppijuttuja että ex-espoolainen melkein yrjöää. Inhosin koko sen ajan asuinpaikkaani kun Espoossa asuin. Hyi. Kirjastot tosin ovat hyviä.
Palatakseni aiheeseen ne Länsiväylän sarjakuvat, vaikka kuinka olisivat ammattilaisten tekemiä, eivät ole kovinkaan hauskoja tai edes mielenkiintoisia. Piirrosjälkikin jo vieroittaa.
Tottakai Länsiväylä on sisäänpäinkääntynyt espoolaisten hyväksi. Sehän on pääasiassa espoolaisille tarkoitettu. Mitä nyt mukaan on otettu Kauniainen, Kirkkonummi ja Lauttasaari (!). Alueuutiset sen sijaan ei ennen uutta aluejakoa varsinaisesti suoraan kilpaillut Länsiväylän kanssa muusta kuin Espoon levikistä, sillä Alueuutisethan ilmestyy toki muuallakin. Alueuutiset Espoon alueella tosin muuttui hiljattain vain Espoon alueeseen keskittyväksi Alueuutiseksi, joten täällä ilmestyvä Alueuutinen on eri kuin muualla ilmestyvä. Alueuutisissa ei muistaakseni ole ensimmäistäkään sarjakuvaa ja kun sen sisältöä katsoo ja vertaa muihin alueen lehtiin metrosta, satasesta ja kaupunkiuutisista aina Hesariin asti, voidaan minun mielestäni Länsiväylän "turhuus" arvioida uudelleen ja olla vahvasti eri mieltä.
Tässä taidetaan unohtaa, että Länsiväylä on espoolaisten ja sen pienten ympäryskuntien sekä Kauniasten oma lehti ja luonnollisesti se on EX-ESPOOLAISELLE turhempi lehti kuin moni muu... Missään muussa lehdessä ei kuitenkaan käsitellä sanomalehdille tyypillistä materiaalia aina paikallisista ajankohtaisuuksista, kunnallispolitiikasta, sosiaali- ja terveyspolitiikasta, kulttuurista, urheilusta ja ympäristöstä jne. niin kattavasti tämän levikkialueen sisällä (Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi ja Lauttasaari) kuin mitä Länsiväylä tekee ja tällä tarkoitan tuota em. levikkikokonaisuutta ajatellen. Tottakai Lauttasaarella, Kirkkonummella ja Kauniaisilla on omakin ohut paikallislehtensä, mutta kokonaisuutta ajatellen Länsiväylä on enemmän kuin tarpeellinen. Kyse on levikkialueesta ja lehden lukijoiden keskeisestä vaikutus- ja asiointialueesta. Monille se on ainoa lehti mitä talouteen tulee ja sen eduksi on myös sanottava, että toistaiseksi se on ainoa tapaamani ilmaisjakelulehti, joka todella täyttää tilattavan sanomalehden kriteerit. Se antaa lukijalle enemmän, kuin ilmaisjakelulehdeltä voi yleisesti ottaen odottaa tai edellyttää. Toisin sanoen, täällä asuvan ei välttämättä tarvitse "tilata" muuta pysyäkseen ajanhermoilla niin levikkialueen yritysten tarjonnan, kuin kunnallisten tapahtumien ja ajankohtaisuutisoinnin suhteen. Minä ainakin olen erittäin tyytyväinen Espooseen, espoolaisuuteen ja Länsiväylä-lehteen. En saa sitä postilaatikkoon, koska en halua sitä kilon läjää muita mainoksia, mutta onneksi sen voi aina kauppareissulta hakea vaikkapa Sellosta...