Kirjoittaja Aihe: Vihaamasi sarjakuva?  (Luettu 136561 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

1978 villiä metsää

• Jäsen
Re: Vihaamasi sarjakuva?
« Vastaus #150 : 26.09.2005 klo 14:45:05 »
Oho, Rojun kotisivuja ei oltukaan eritelty. Tarkoitin sitä mielipideautomaatin ensimmäistä sivua. Jotenkin on jäänyt myös huomaamatta ne 12 muuta sivua, joihin pääsee klikkaamalla sarjakuvaa. Hieno poikkileikkaus Rojun urasta täytyy myöntää, vaikkakin toivoisi että sarjikset oltaisiin tallennettu isompaan kokoon. Nyt teksti on paikoin aika tihrua.

- Vihaan...(etsin viikonlopun lehdistä kuumeisesti jotain)...öööteuvolylyä....kivittäkää pan.sep.häm 050924 hus pois ruuduista

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
Re:Vihaamasi sarjakuva?
« Vastaus #151 : 26.09.2005 klo 15:00:32 »
Laihosen ja Ludvigin laadusta puhuttaessa joudun jääväämään itseni, koska olen sen piirtäjä.

Miksikäs se ei enää ilmesty?

RikkiLusikka

• Vieras
« Vastaus #152 : 13.10.2005 klo 15:26:01 »
Kammotus!
Muunmuassa lehtipisteistä löytyvä Digimon-sarjakuvalehti.
Piirrokset ovat aivan kammottavia (manga on selvästi parempaa laatua mutta juoni aivan yhtä tyhjä kuin piirrossarjassakin).
Tai screenshoteista kootut sarjakuvat(kuten nämä Duel Mastersit ja Beybladet) - siis kaikki tuollainen lapsille suunnattu hengetön oheismateriaali. Niitä ei tueta.

Villivarsa- ja Hevoshullu-lehdissä ilmestyvissä sarjakuvissa on aina sama kaava.
On tyttö ja tämän hevonen. He ovat onnellisia. Sitten tulee pakollinen ongelma/onnettomuus/pahis, ja tyttö esim. menettää hevosen. Mutta sitten tyttö saa hevosensa takaisin, ja he ovat taas onnellisia.

Jessus.

Sitten on nämä korean näköiset mutta juoneltaan tyhjät viritelmät. Siis perusviihdettä. En vihaa, mutten myöskään erikoisemmin pidä niistä.
Witchblade/The Darkness on hyvä esimerkki. Olen erehtynyt ostamaan sitä pari numeroa ja kamalinta on kun juoni katkeaa dramaattisessa kohdassa (mitä Jackie löytääkään limbosta?! miten hänen isänsä kuoli?!) eikä se kuitenkaan jatku mitenkään henkeäsalpaavasti. Se vain polkee paikoillaan. Ja ai kato, Sarah Pezzini keikistelee puolialasti vaikka se ei mitenkään liity juoneen.
Tylsää.

Mitäs muita vielä...  Liukuhihnatuotteet. Tai laaduton mainstreamp***a.
Esimerkiksi suurin osa mangasta(tai sarjakuvasta yleensä) joka pukkaa markkinoille (en ole tutustunut Narutoon tai Ragnarökiin eikä kiinnosta).
Väsähtäneet sanomalehtistripit.
Karvinen. Etenkin Karvinen. Miksei Jim Davis jo lopettaisi? Samat vitsit väännetty jo miljoonaan kertaan.
Vihaan.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #153 : 23.04.2006 klo 20:18:01 »
Maailma- tai ainakin Suomi - on täynnä turhautuneita räpistelijöitä jotka eivät itse saa mitään kelvollista aikaiseksi mutta purputtavat mieluusti netissä miten kehnoja ja hengettömiä sarjixia toiset heidän mielestään tekevät.
Teollisesti tuotettu lastensarjakuva on se mikä itselläni mättää juuri nyt - luin puoli vuosikertaa Aku Ankkaa 2005, ja se jos mikä on hyvä esimerkki, että "teollistakin" sarjaa voi tehdä hyvin. Melko vähän on aivan ohityräyksiä päässyt lehden sivuille.
Mutta sitten ovat nämä samasta putkesta suolletut "varmat hittisarjat", kuten esmes elokuvien oheen rakennellut jatkopalikat... Simpson-sarjakuvat lienevät ainoita edes jotenkin onnistuneita. Niitäkään en kyllä mielelläni lue.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

wilpå

• Jäsen
« Vastaus #154 : 23.04.2006 klo 22:11:36 »
Taskukirjat viimeisen 10 vuoden aikana. Kumikalleja ja mitä perkeleen indiana hopoja, oksu! Kaikki manga, en vain käsitä sitä ylisöpöilyä ja vauhtiviivoja. Viivi ja Wagner, piirroksessa ei vikaa mutta ne "vitsit", herra-isä! Nämä tulivat nyt ekana mieleen ja tahdon myös sanoa että en näitä nyt vihaa, mutta en vaan niitä halua lukea ts. Ovat omasta mielestäni silkkaa guanoa! Bubbling under: Nykyiset marvelin ja dc:n bulkki super-sankari pieruilut.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #155 : 23.04.2006 klo 22:41:44 »
Maailma- tai ainakin Suomi - on täynnä turhautuneita räpistelijöitä jotka eivät itse saa mitään kelvollista aikaiseksi mutta purputtavat mieluusti netissä miten kehnoja ja hengettömiä sarjixia toiset heidän mielestään tekevät.

Mutta kyllä kai negatiivista(kin) palautetta toisten tekemisistä saa antaa, vaikka itse ei pystyisikään piirtämään tai käsikirjoittamaan mitään vastaavaa? En minäkään osaa soittaa mitään instrumenttia, mutta luulen silti pystyväni erottamaan hyvän levyn huonosta.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

laureline

• Vieras
« Vastaus #156 : 23.04.2006 klo 23:18:27 »
Minä vihaan Viivi ja Wagner -sarjakuvaa. Wagner on ruma ja Viivi tyhmä ja sillä on tyhmät housut ja Wagnerilla ei oo paitaa päällä ja sillä on rumat korvat.

kauna

• Jäsen
« Vastaus #157 : 23.04.2006 klo 23:20:49 »
Sikasarjakuvia ei ole helppo tehdä. Ehkä Juba kuitenkin paremmin...

laureline

• Vieras
« Vastaus #158 : 23.04.2006 klo 23:24:26 »
Sikasarjakuvia ei ole helppo tehdä. Ehkä Juba kuitenkin paremmin...
Minä vihaan Jubaakin kun se piirtää mun vihaamaa sarjakuvaa.  :P
Hyh.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #159 : 24.04.2006 klo 01:01:59 »
Wagnerilla ei oo paitaa päällä ja sillä on rumat korvat.
Mutta se sun sikahahmohan on ihan Wagnerin näköinen. Vihaatkos sitäkin?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #160 : 24.04.2006 klo 10:01:18 »
Henkilö kykenee arvostelmien tekoon, vaikkei osaa ihmeemmin piirtää, kirjoittaa, säveltää tai soittaa. Kokemus on opettanut häntä tekemään erotteluita yhä tarkemmin.

Aivan samaa mieltä.

Avainkysymys onkin: Miksi tällainen henkilö kaikesta huolimatta saattaa hakeutua vapaaehtoisesti kuuntelemaan toistamiseen tuota ruostunutta Neilia, tai lukemaan tuota parhaat päivänsä ohittanutta random-sarjista? Miksi hän tämän turhan tekonsa jälkeen tuhlaa vielä enemmän aikaansa ja alkaa purkaa esteettistä mielipahaansa julkisella paikalla? Ja miksi hän purkauksen jälkeen palaa takaisin Neilin ja random-sarjiksen pariiin? Miksei hän suosiolla keskity siihen musiikkiin ja siihen sarjakuvaan, jonka äärellä hän todella saa esteettistä mielihyvää?

Jos vaikka erehdyn ostamaan Neil Youngin uuden levyn / jonkun random-sarjakuvan vaikkapa tekijän vanhojen meriittien perusteella ja se osoittautuukin täydeksi rimanalitukseksi, niin kaipa se tuppaa harmittamaan. Sitten törmään muutamaan samanhenkiseen harrastajaan, joiden kanssa sitten voidaan vaihtaa mielipiteitä tuosta nimenomaisesta tuotoksesta.

"Esteettinen mielipahan purkaminen" on yksinkertaisesti ajanvietteeksi tarkoitettua mielipiteiden vaihtoa, tapahtuipa se sitten kasvokkain tai verkossa, ja negatiivisten tunteiden julkituominen keskustelussa on mielestäni aivan suotavaa, etenkin jos mielipiteensä pystyy myös perustelemaan kunnolla.

Keskustelun jälkeen voi vaikkapa palata esteettistä mielihyvää aiheuttavien levyjen ja sarjakuvien pariin, mutta ehkäpä sille Neilille tai random-sarjakuvalle antaa myös uuden mahdollisuuden, mikäli keskustelukumppani on vaikka keksinyt siitä jonkun sellaisen pointin, jota ei itse ole tullut hoksanneeksi.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

laureline

• Vieras
« Vastaus #161 : 24.04.2006 klo 15:21:52 »
Mutta se sun sikahahmohan on ihan Wagnerin näköinen. Vihaatkos sitäkin?
EI YHTÄÄN sen näköinen ja kaikki mun kirjoja lukeneet voivat todistaa sen. Tämä ehdottomasti tappeluketjuun! TÄMÄ ON HENKILÖKOHTAINEN LOUKKAUS Kuinka saatoitkaan kirjoittaa noin. ?? ...ja minä kun luulin että olemme ystäviä  :'(

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #162 : 24.04.2006 klo 15:31:34 »
EI YHTÄÄN sen näköinen ja kaikki mun kirjoja lukeneet voivat todistaa sen.
No ehkä sikasi on sitten kirjoissasi eri näköinen kuin vaikkapa netissä. Tietenkään sun sialla ei ole housuja, joka muuttaa vähän ulkoasua, mutta pää ja ilmeet ovat yleensä ihan samanlaisia. Itse asiassa tästä yksi kerta puhuttiin vaimonkin kanssa ja pohdittiin, että mikä yhteys sun sialla ja Wagnerilla oikeastaan on.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #163 : 24.04.2006 klo 15:38:29 »
Mutta kyllä kai negatiivista(kin) palautetta toisten tekemisistä saa antaa, vaikka itse ei pystyisikään piirtämään tai käsikirjoittamaan mitään vastaavaa?

Tietysti saa, kunhan ei ole avoimen katkera = typerä.
Oikein huonot sarjat - joita ei voi oikein sarjakuviksi edes laskea, voivat olla loistavia, kunhan ne on tehty rehellisesti. Olipa sitten kyseessä tahallinen tai tahaton humoristisuus.
Itseäni nauratti kovasti stripintapainen, jossa kaksi äärettömän jäykästi huopatussilla piirrettyä äijää kertoo vanhaa vitsiä toisilleen: "Mun vaimoni on enkeli. - Ai mun elää vielä"
Tai rutasesti piirretty kuva, jossa porukkaa on hississä ja yksi hahmo tokasee: "Se on pakkanenkin laskemaan päin." Tähän vastaa toinen: "Elämmehän järjestäytyneessä yhteiskunnassa."

Joo, ei näitä voi tajuta täysin ellei näe. Pääasia että tekee eikä ruikuta.   
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

laureline

• Vieras
« Vastaus #164 : 24.04.2006 klo 15:58:31 »
No ehkä sikasi on sitten kirjoissasi eri näköinen kuin vaikkapa netissä. Tietenkään sun sialla ei ole housuja, joka muuttaa vähän ulkoasua, mutta pää ja ilmeet ovat yleensä ihan samanlaisia. Itse asiassa tästä yksi kerta puhuttiin vaimonkin kanssa ja pohdittiin, että mikä yhteys sun sialla ja Wagnerilla oikeastaan on.

Ei mitään yhteyttä hyvä Veli, ei mitään. Mun sika ei ole mikään tietty sika ja sen sukupuoleen lukija saa päättää vapaasti. Siinä ei osoitella parisuhdeongelmia eikä miestä/naista sormella. Mun sika on oikeasti älykäs ja tarina/vitsien aiheet vaihtelevat, eivätkä jauha samaa koko ajan. Olen saanut lukijoilta palautetta että tykkäävät just siitä yllätyksellisyydestä ja siitä, että on lupa käyttää omia aivojaankin, eikä tulla vain valmiiseen pöytään. En tiedä sitten mitä ne lukijat tuumivat jotka inhoavat mun possuja. Tervetuloa sanomaan, mielelläni otan infoa vastaan.

Sika syntyi siten, että eräs hyvä ystäväni halusi possuaiheisen piirroksen lahjaksi miehelleen. (Heillä oli jonkinlainen possu-insidevitsisysteemi) No, piirsin kuva jossa oli kaksi huonopiirrettyä sikaa ja siinä luki:

Olipa kerran sika

ja sika.

Hänen ystävänsä alkoivat kysellä saako noita piirroksia mistään, niin aloin tekemään eri aiheisia.. kuten Iik, minähän olen sika tms  nollahuumoria. Piirroksia kyseltiin lisää ja aloin tekemään niistä kortteja joita laitoin myyntiin erääseen taidegalleriaan. Kortteja meni kivasti kaupaksi ja tein lisää. Sitten hoksasin että otanpa ja osallistun Kemin kilpailuun.. ja possut sijoittuvat jollekin palkinnolle. Taidemuseot kiinnostuivat possuista ja kortteja alkoi menemään kaupaksi enemmänkin, koostin niistä eka kirjan... joka myytiin Kiasmassa loippuun suht pian... sitten kustantaja tuli kysymään että tuu meille. Se siitä sian synnystä eikä Wagnerilla ole sen kanssa mitn tekemistä. Vaan Piitulla, tällä ystävällä joka eka kerran sian tilasi, sitä ennen  olin vain piirtänyt söpöjä elukoita, kuten siilejä ja kettuja. Jos piirtäisin kissaa, se tietenkin muistuttaisi Karvista, jos ankkaa/sorsaa, se oisi sitten Akuankka, jos norsua, se olisi Pellefantti, jos mörköjä, ne olisivat Muumeja, jos ihmisiä, ne olisivat Maisaa ja Kaarinaa.... Ihan sama mitä piirtää, vertailukohtia löytyy.