Kirjoittaja Aihe: Vihaamasi sarjakuva?  (Luettu 136405 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Esa

• Jäsen
Re:Vihaamasi sarjakuva?
« Vastaus #30 : 13.04.2004 klo 17:55:45 »
Nykyisen sarjakuvan rappiota edustaa mielestäni kaikkein vahviten
 >:(
Mika Mokanen

Totta, löysit hyvän. Se Mikan naamakin on niin ällöttävä irvistyksellään ja sylki roiskuu vain. Heimo on ehkä ihan hyvä piirtäjä, mutta huonot hahmot valinnut sarjakuvaan. Ja se "huumori" on niitä  sarjakuvan alkukauden juttuja. Jopa yhdessä albumissa on viisi samaa strippiä vähän eri tavalla kerrottuna.

Mutta en mä voisi sanoa tätäkään sarjakuvaa vihaavani. Voisin sanoa, etten pidä tästä sarjasta. :P

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #31 : 13.04.2004 klo 18:37:49 »
Hyvä Justus! Rip Kirby on peestä. Uskomatonta jöötiä´ja muka sarjakuvan helmiä. my ass!

Pienempänä vihasin verisesti Taika Jimiä.  Typerä hahmo ja kamalan huonoja tarinoita. Nyt olen jo oppinut patoamaan vihaani syvälle syvälle syvälle syvälle sisälleni. (vähän niinkuin Marge Simpson:)

No ei kun totta puhuen ajattelin että minkähän takia sitä oikein tosissaan vihaa/inhoaa jotain sarjakuvaa ? Eihän niitä ole pakko lukea.  Silti puistattaa kun  ajattelen että miten monta hienoa sarjakuvaa olisi voitu julkaista suomeksi niiden tuhansien Rip Kirby tarinoiden sijaan.

Paalujuntta-Simo

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #32 : 13.04.2004 klo 19:15:33 »
Mika Mokanen on kyllä minunkin ykkösvalintani listassa "Sarjakuvahahmoiset rikokset ihmiskuntaa vastaan". Siis hyi s---tana!

Nuorempana Ratsupoliisi King tuotti vakavia ahdistustiloja, samaten kaikki Hevoshullun sarjikset paitsi Polle. Myös Korak oli hirveä.

Olen kova P.A. Mannisen fani, mutta Toinen ristiretki on silti ehkä eniten vihaamani albumi. Mutta Kalervo Palsa oli nero.

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #33 : 13.04.2004 klo 20:27:50 »
Ulkomaisista ainakin Titeuf ja Kid Paddle nostaa verenpainetta. Kotimaasta taas Sissi ja siviilipalvelushenkilö & jatko-osat ovat ihan kammottavia.
Ja tämä, jonka nimeä en muista, kuitenkin kovakantinen, sivunkokoiset kuvat, valokuvantarkkaa piirrostyötä, sijoittuu lähitulevaisuuden Suomeen, niin loputtoman tylsä ja tekotaiteellinen, että muerte!
« Viimeksi muokattu: 13.04.2004 klo 20:29:57 kirjoittanut Canardo »

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #34 : 14.04.2004 klo 03:27:31 »
Johan se nyt on kumma, kun Rip Kirpyä aletaan haukkumaan. Alex Raymond on kumminkin piirtäjänä sen tason kaveri, ettei toista samanlaista ole tänäkään päivänä. Täydellistä viivaa, sanoisin. Jos taas haukutaan Prenticeä, niin se on jo hieman ymmärrettävämpää.

Tarinathan ovat aikamoista huttua välistä, mutta alkuaikoina mukana oli hienoa film noir-henkeä. Myöhemmin 50-luvulla amerikkalainen moraalikäsitys muuttui konservatiivisemmaksi ja Kirpystäkin tuli tylsempi hahmo.

Luulen, että Jukka on oikeassa kommentissaan, ettei nykyään enää osata lukea jatkosarjoja.

Mitään sarjakuvaa sen sijaan en osaa erityisemmin vihata. Jos en pidä jostain, en lue. Tai, jos oikein pitää pinnistää, niin inhokkilistalle voisi laittaa nykyisen Masin. Se vanha versio 50-luvulta sen sijaan toimii edelleen.

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #35 : 14.04.2004 klo 08:47:03 »
Minä vihaan. Minä vihaan ihan oikeasti Aku Ankkaa.
Sori kaikille erityisesti epulle ja muille akkari faneille, mutta se on ainoa lehti jota en siedä.
Luin lapsena paljonkin akkaria, mutta jossain vaiheessa olin saanut tarpeekseni. Don Rosa on tällä hetkellä inhokki listani kärjessä (luultavasti sen taki kun en muita kirjoittajia tiedä nimeltä). Kaveria omahyväisempi on vain Claremont viimeisimmässä x-menissä.
Että jotkut osaavatkin olla niin itserakkaita. Kummankin kaverin haastatteluista ei löydy mitään muuta kun omassa sädekehässään piehtarointi ja tarinat eivät ole olleet vuosiin mainitsemisten arvoisia.
Viihaani Aku Ankkaan kasvattaa päivittäin lehtikasat kotona. Pikku siskolleni tulee lehti ja niitä on pitkinpoikin lattioita, tuoleilla, pöydillä, sängyssäni >:( ja kaikilla mihin hän jättää niitä. Joskus kiusaus hakea jäte säkki ja heittää kaikki lehdet roskiin on ylitsepääsemätön ja muutaman kerran niin on käynytkin.
Toinen lehti josta en pidä on Hämähäkkimies, sitä ei tarvtse nähdäkkään joka päivä korkeitaan kaupan lehtihyllyssä.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #36 : 14.04.2004 klo 09:29:38 »
Johan se nyt on kumma, kun Rip Kirpyä aletaan haukkumaan. Alex Raymond on kumminkin piirtäjänä sen tason kaveri, ettei toista samanlaista ole tänäkään päivänä. Täydellistä viivaa, sanoisin. Jos taas haukutaan Prenticeä, niin se on jo hieman ymmärrettävämpää.

Piirrosjälki on hienoa ja tarinatkin varmasti - en ole koskaan seurannut oikeastaan, mutta ei Rip Kirbyn paikka hesarissa ainaisvaivan paikalla ole. Kun se ei ole hauska! Siinä ei ole komediaa juurikaan ja minä luen sellaista ennemmin sarjakuva-albumista, en kolme ruutua kerrallaan kerran pari viikossa.

Luulen, että Jukka on oikeassa kommentissaan, ettei nykyään enää osata lukea jatkosarjoja.

Kuinkas vanhoja taatoja ja mummoja täällä sitten on kun minäkin olen 30 ja täten siis taidan olla Kvaakkilaisten senioriklubissa. Olen kaltsuakin vanhempi, se on hurjaa se! Enkä minä ole koskaan osannut lukea kolmiruutuisia tylsiä jatkotarinoita sanomalehdestä. *grin*

tertsi

• Vieras
« Vastaus #37 : 14.04.2004 klo 10:13:35 »
30-vuotiaat ovat minulle junioreita.

Mutta jos meinaatte John Prenticeä haukkua, ne kamalimmat ovat Hesarissa vasta tulossa. Joskus 15 vuotta sitten sarja oli niin onneton että Hesari päätti aloittaa sarjan ihan alusta.
Joo 30-vuotiaat on junnuja!! Vaikkei junnuissa mitään vikaa oo.

On se Prenticekin tehnyt hyviä juttuja. Ja eikös sillä ollut käsikirjoittajana joku Dickinson tai joku?
Harmi, ettei Kirbystä ole saatavana albumeita à la Jag  Modesty Blaise.

Monet Raymondin stripit ovat aika hutaisten tehtyjä, vaikka Parhaimmillaan onkin loistava piirtäjä.

Mattipekka

• Jäsen
« Vastaus #38 : 14.04.2004 klo 11:58:38 »
Kuinkas vanhoja taatoja ja mummoja täällä sitten on kun minäkin olen 30 --- Enkä minä ole koskaan osannut lukea kolmiruutuisia tylsiä jatkotarinoita sanomalehdestä.

Minä olen 38 ja kasvanut jatkosarjojen parissa. Lapsena seurasin Johnny Hazardia, Mustanaamiota, Modesty Blaisea, Muumeja, Juliet Jonesin sydäntä, Tri Kildradea, Mandrakea, Ratsupoliisi kingiä, mikäs sen Uuden Suomen puhekuplattoman Nallesarjan nimi olikaan ja tietysti Rip Kirbyä. Ei mitään ongelmaa. Lehdetkin olivat silloin jatkosarjoja: Zoom, Ruutu ja Non Stop.

Olen oppinut mieltämään kunnollisen sanomalehden sarjakuvasivun sellaiseksi, että siinä on yksi tai kaksi jatkosarjaa ja loput (yleensä enemmistö) ovat huumorisarjoja. Se vakavampi sarja on vähän niinkuin uutiset televisiossa, se tuo uskottavuutta.

Vihaan myös Laihonen & Ludwig vai mikä *ttu se nyt on mikä Länsiväylässä korvasi Radio Oton. Yleensä näitä ei-hauskoja sarjoja sanomalehdissä. Sanomalehdessä pitäisi julkaista hauskoja STRIPPEJÄ eikä mitään "oikeaa" sarjakuvaa.

Laihosen ja Ludvigin laadusta puhuttaessa joudun jääväämään itseni, koska olen sen piirtäjä. Kerron kuitenkin hieman sarjan taustasta, koska Länsiväylän sarjakuvapolitiikka ansaitsee yleisempääkin huomiota ja sillä voisi olla esimerkillistä arvoa muillekin suomalaisille lehdille.

Länsiväylä on espoolainen ilmaisjakelulehti, joka julkaisee sivuillaan neljää espoolaisten ammattilaisten tekemää sarjakuvaa (+ yhtä poliittista pilakuvaa). Siinä missä muut lehdet luopuvat jatkosarjoista, koska "lukijauskollisuus on kuollut käsite" Länsiväylä otti valikoimiinsa jatkosarjan nimenomaan sitouttamaan lukijoita.

Laihoselle ja Ludvigille on asetettu paikallinen tehtävä. Seikkailut tapahtuvat Espoossa oikeissa paikoissa, esittelevät espoolaisia ilmiöitä ja pohdiskelevat espoolaisuuden syvintä olemusta. Espoolaisen identiteetin ollessa todella sirpaleinen ja jopa anti-espoolainen tämä onkin haastava tehtävä. Vaikka sarja onkin fiktiivinen satiiri, sen yhteydessä voisi puhua (lainausmerkeissä?) myös reportaasisarjakuvasta tai sarjakuvajournalismista. Painotan kuitenkin sitä, että sarja on tietoisesti paikallinen, kun sarjakuvien yleinen julkaisupolitiikka on yleismaailmallista ja sen myötä yhdenmukaistunutta. Yleisesti ottaen sarjakuvasivuja lukemalla ei pysty arvaamaan missä kaupungissa sanomalehti ilmestyy. Laihosta ja Ludvigia saa vihata, mutta Länsiväylää on syytä kunnioittaa.

Sarjan verkkainen ilmestymistahti 2 strippiä viikossa tuo toki omat ongelmansa tarinankerrontaan ja tarinoiden oikea mitta on vielä hakusessa. Seuraavan vuoden aikana on tarkoitus pudottaa tarinoiden kestot noin kahteen kuukauteen, eli alle 20 strippiin, kun tähän asti ne ovat olleet miltei tuplasti pidempiä. Ensimmäinen lyhyempi tarina alkaa 25.4. ja olisin todella kiitollinen jos espoossa asuvat lukijat (sinäkin Justukseni) kommentoisivat minulle sähköpostitse laihonen@isihei.fi (osoite on myös jokaisen stripin katuojassa) josko sarjan seuraaminen helpottuu muutoksen myötä. Tätä on nimittäin piirtäjänä miltei mahdoton arvioida, koska itse elää koko ajan muutamia strippejä lehteä edellä. Olen jo nykyisessä tarinassa pudottanut strippien ruutumäärän keskimäärin alle neljään, kun se välillä taisi olla lähempänä kuutta. Tähän astisistakin lukijakokemuksista olen erittäin kiinnostunut, mieluummin yksityisesti kuin tässä säikeessä.

ei Rip Kirbyn paikka hesarissa ainaisvaivan paikalla ole. Kun se ei ole hauska! Siinä ei ole komediaa juurikaan ja minä luen sellaista ennemmin sarjakuva-albumista, en kolme ruutua kerrallaan kerran pari viikossa.

En koskaan ole ajatellut, että Rip Kirby pyrkisi olemaan erityisesti "hauska". Joillekin Alex Raymondin sydämellisille jutuille olen kyllä naureskellut makeasti, mutta kyllä sanomalehtisarjakuvallakin on saatava olla muitakin funktiota kuin naurattaminen. Varsinkin kun suurin osa "huumorisarjakuvista" on lähinnä harmittomia, mutta harvoin hauskoja. Kuka televisiotakaan jaksaisi katsoa jos sieltä tulisi pelkkiä komedioita.

Ilmestyykö Suomessa muuten mitään toista kotimaista jatkosarjaa kuin L & L. Ei nyt lasketa V & W:n muutaman stripin mittaisia stooreja.

« Viimeksi muokattu: 14.04.2004 klo 12:17:50 kirjoittanut Mattipekka »
Hemmetti, tässähän menee koko työpäivä, en enää ikinä kirjoita Kvaakkiin:(

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #39 : 14.04.2004 klo 13:28:46 »
Olen Mattipekan kanssa vahvasti samaa mieltä siitä, että vaikka monien teksteistä täällä saakin käsityksen, että Länsiväylän sarjakuvien ohella "viha" ja "inhotus" tuntuu kohdistuvan myös itseensä Länsiväylään, niin tämä lehti jos mikä ansaitsee mitä suurimman kunnioituksen ja hatunnoston. Se, joka avoimesti uskaltaa lyödä lehteä lyttyyn, ei tiedä mitä tekee ja sietää mennä häpeänurkkaan hetkeksi miettimään. Kuinka monen suomalaisen sanomalehden sarjakuvat ovat 100% peräisin sen levikkialueelta? Hyvä, jos muilla 20% sarjakuvasta on edes kotimaista!

Itse yritin kerran tuputtaa yhtä sarjakuvaa viidesti viikossa ilmestyvään Päijät-Hämäläiseen lehteen, johon minulla oli ollut jo useiden vuosien toimittajasuhde, mutta konservatiivinen päätoimittaja kuittasi kaikki yritykseni toteamalla vain, että he mieluummin käyttävät syndikaattien "turvallisiksi" ja "varmoiksi" (ja edullisiksi) kokemiaan strippejä. Ei auttanut, vaikka olin valmis tekemään huumoristrippejä paikallisista aiheista. Sen sijaan hän halusi ennemmin julkaista aku ankkaa ja muumeja. Ja olihan siellä nyt sentään vielä B. Virtanen ja Baby Blues...

Voisin kuitenkin heittää ilmaan pari kriittistä ajatusta ja todeta, että mielestäni mitä paikallisemmasta lehdestä on kysymys, sen tarkempaa ja kohdistetumpaa sarjakuvien valinnan tulisi olla. Paikallissanomalehtien merkitys paikallisena vaikuttajana on melkoinen ja paikallisuus ja paikallinen ajankohtaisuus sekä näissä ansioituminen ovat yksi paikallissanomalehtien tärkeimpiä olemassaolon mahdollistajia. Artikkeli- ja uutisointipuolella tämä on ymmärretty jo hyvin pitkään ja jokainen freelance-toimittaja tietää tämän. Jos haluat myydä jutun paikallissanomalehteen, sen on oltava paikallistasolla kiinnostava ja jotenkin siihen kiinteästi kytkeytyvä. Kaikki muu materiaali tulee joko toimituksen oman väen tuotteena tai suoraan STT:ltä tai muilta vastaavilta kansallisilta ja kansainvälisiltä tieto- ja uutistoimistoilta. Paikalliset uutiset ja artikkelit sitouttavat lukijaa ja kertovat asioista, joilla on juuri levikkialueen lukijoille merkitystä. Esim. Hesari puolestaan on valtakunnallinen ja oikeastaan mitä kauemmaksi pääkaupunkiseudulta mennään, sitä useammin ihmiset tilaavat Hesarin lisäksi jotain alueensa paikallislehteä. Koska Hesari ei kerro peräkylien kuumimmista uutisista... Lukijat arvoistavat materiaalia, johon voi samaistua jollakin tasolla ja jos tämä taso on vieläpä paikallinen tuttuus eikä vain pelkästään tuttu ilmiö, sitä parempaa ja kohdistetumpaa materiaali mielestäni on. Se, jos mikä on lukijakuntansa huomioon ottamista. Monet samaistuvat jopa niin, että leikkaavat stripin talteen...  

Samalla tavalla luulisi paikallisuuden ja paikallisen ajankohtaisuuden olevan samanlainen arvoa ja merkitystä nostattava tekijä myös sanomalehdistön sarjakuvamateriaalin puolella. Koska ne ovat yleensä uniikkeja ja vaikeasti eteenpäin myytävissä, ne ovat siksi usein myös kalliimpia... valitettavasti. Paikallisuus antaa kuitenkin monia etulyöntiasemia niin lehdelle kuin sarjakuvan tekijällekin. Sarjakuvan tekijä voi käyttää sisältöönsä materiaalia, ns. inside-materiaalia, joka aukeaa vain lehden levikkialueen lukijoille. Tekijä voi puuttua ajankohtaisiin paikallisasioihin ja hauskuuttaa tai ottaa kantaa asioista, jotka ovat juuri levikkialueen lukijoita lähimpänä. Ja ainakin minä mieluiten lukisin vaikkapa Länsiväylästä sarjakuvaa Espoon asioista kuin vaikkapa jonkun eurooppalaisen piirtäjän poliittista strippiä aiheista, jotka vain välillisesti ja satunnaisesti edes raapaisevat suomalaisten asioita, ja silloinkin heikonlaisesti...

Länsiväylän sarjakuvista L & L on ainoa, jonka sisältö keskittyy Espoon alueeseen. Muut stripit ovat kuitenkin myös espoolaisten tekemiä (käsittääkseni) ja tämä jos mikä on lehdeltä sellainen kädenojennus suomalaiselle sarjakuvalle, etten nyt äkkiseltään edes toista vastaavaa löydä. Ennen muuta se kertoo jotain merkittävää Länsiväylän päätoimittajan, toimitussihteerin ja muun toimituksen asenteista ja arvoista. Tällaisia sanomalehtiä toivoisi olevan maassamme enemmänkin. Muutenkin on sanottava, että Länsiväylä on suurin, kaunein ja onnistunein ilmaisjakelusanomalehti, mitä maassamme on koskaan julkaistu tai mitä minä ainakin olen nähnyt, ja mielestäni päihittää tasollaan monen maksullisen ja kooltaan jopa isommankin alueellisen lehden mennen tullen. Se on jotain se...
« Viimeksi muokattu: 14.04.2004 klo 13:39:08 kirjoittanut Axuz »

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #40 : 14.04.2004 klo 13:34:19 »
, mikäs sen Uuden Suomen puhekuplattoman Nallesarjan nimi olikaan

Taisi olla nimeltänsä "Panda".

Monta kertaa on vastaan kävellyt sarjakuvia, joista en pitä, voipa jopa sanoa että olen niitä vihannut.
Mutta en kuormita itseäni muistelemalla niitä jatkuvasti ja miettimällä koko ajan että "olipas tuokin huono, voi voi, sais tuonkin tekijät laittaa pensselit naulaan".

Pitänee kuitenkin nyt jotakin negatiivistäkin sanoa... Mika Mokanen onkin jo ketjussa mainittu ja kyllä, se ansaitsee mielestäni kaikki haukut mitä vain voi saada.

Seura- lehdessä ilmestyvä nykymuotoinen Kippari-Kalle on surkea varjo loistonsa päivistä eikä Baby Bluesissa ole hurraamista siinäkään.
Yleensäkin nykymuotoinen sanoma- ja aikakauslehtisarjakuva on mielestäni tasoltaan aika heikkoa, missä lienee syy?

Sitten on eräs keskieurooppalainen lastensarjakuva (mikä ihmeen fiksaatio minulla oikein niihin on?? :P) Pikku-Piko, joka vetää kyllä alkuperäisen Franquinin Pikon nimen lokaan kyllä oikein urakalla. Ehkä joku pitää siitä "pojat-on-poikia-ja-niitä-kiinnostaa-tissit-ja-keppostelu" - sävyisestä huumorista.

Niin, mainittakoon etten sentään ole vähiä rahojani noihin painotuotteisiin laittanut vaan jo lapsesta asti olen lukenut kaikki uutuudet mitä vain kirjaston sarjakuvahyllyn ilmestyykään.
Siinä pääsee lukemaan välillä helmiä, välillä ihan uskomatonta roskaa.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #41 : 14.04.2004 klo 13:46:53 »
(mikä ihmeen fiksaatio minulla oikein niihin on?? :P) Pikku-Piko, joka vetää kyllä alkuperäisen Franquinin Pikon nimen lokaan kyllä oikein urakalla.

On se kyllä paljon parempi mitä esmes Ville Vallaton on koko olemassaolonsa aikana ollut. Eikä Piko ole edes Franquinin sarja. Ei sen enempää kuin Aku Ankka on Barksin.
En minä viitti vihata mitään sarjakuvaa. Jätän huomiotta ja sillä sipuli. Kaikelle löytyy kannattajansa jne. Saatan ehkä tulla turhautuneeksi, että mitä tollekin ennen niin hyvälle sarjalle on menty tekemään (esim. Kippari-Kalle).

Timo

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #42 : 14.04.2004 klo 13:54:02 »
En minä ainakaan Länsiväylää vihaa, arvostan sitä nimenomaan sarjakuvien takia. Kilpaileva Alueuutiset on minusta aina ollut tympeä junttilehti jonka nakkaan suoraan makkelipaperien joukkoon kuten vaimolle tulevan Essenkin.

Oli aikamoisen väärin sanoa että _vihaan_ Laihosta ja Ludwigia, pikemminkin vihaan sen esitystapaa. Kun ei ole alusta asti seurannut tai on jäänyt strippejä väliin, ei ole mielenkiintoa alkaa seuraamaan koko sarjaa. Siksi se ylitti ärsytyskynnyksen. Piirrosjälki ja Espoo-genre ovat tietysti plussaa.

Länsiväylä on siis Espoolainen paikallislehti, jaetaan kaksi kertaa viikossa talouksiin ilmaiseksi ja on mainosrahoitteinen. Siksi ihmeteltävää ja ihailtavaa että pystyvät julkaisemaan sarjakuvia.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #43 : 14.04.2004 klo 14:08:20 »
Alueuutiset "junttilehti"? Ahaa. No, mieluummin minä olen juntti sitten. Nimittäin Länsiväylä on aivan turha lehti. Jutut on NIIN espoolaisen sisäänpäinkääntyneitä juppijuttuja että ex-espoolainen melkein yrjöää. Inhosin koko sen ajan asuinpaikkaani kun Espoossa asuin. Hyi. Kirjastot tosin ovat hyviä.

Palatakseni aiheeseen ne Länsiväylän sarjakuvat, vaikka kuinka olisivat ammattilaisten tekemiä, eivät ole kovinkaan hauskoja tai edes mielenkiintoisia. Piirrosjälkikin jo vieroittaa.

Mutta muistakaamme aina että mielipiteet ovat kuin...noh, muistelkaa itse sitä sanontaa, liian rumaa kieltä tänne  ;D mutta pätee jokaiikkaan.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #44 : 14.04.2004 klo 14:13:45 »

On se kyllä paljon parempi mitä esmes Ville Vallaton on koko olemassaolonsa aikana ollut. Eikä Piko ole edes Franquinin sarja. Ei sen enempää kuin Aku Ankka on Barksin.

Joo, taisinpa erehtyä tuossa Franquinin kohdalla.
Tuon lähteen mukaan hän olisi ollut jo sarjan kolmas piirtäjä... no, tekevälle sattuu.

Ville Vallaton ei tosiaankaan ole koskaan ollut kovinkaan häikäisevä, mutta ikävä kyllä näköjään on sekin onnistunut heikkenemään takavuosista.
En muista nyt millään tähän hätään että julkaistaanko sitä enää Seurassa tai onko sillä nykyään jopa omaa lehteään, mutta kyllä mielestäni ne 70-luvun jutut hahmon omassa nimikkolehdessä olivat parempia kuin Seurassa julkaistavat kökköilyt.
Tietysti voi olla vaan kyseessä "aika kultaa muistot" -syndrooma...
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari