Kirjoittaja Aihe: KEMIn kisa 2004 - missä mennään?  (Luettu 64415 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Re:KEMIn kisa 2004 - missä mennään?
« Vastaus #15 : 09.02.2004 klo 21:33:02 »
Mä just mietin tänään et minkäköhänlaiset jutut siellä on kovaa valuuttaa. Mulla ei oo niin taiteellista, eikä niin puhuttelevaakaan kamaa tulossa, että varmaan ne tekee siitä vessapaperia. Ihan vain huvin vuoksi otan osaa. On mukavampi olla mukana, jos ei odota liikoja. Kuitenkin sen albumin saa ja kokemusta. On sekin jotain...

Toistaiseksi ekasta luonnosvaiheesta 5/27 ruutua valmiina...

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #16 : 10.02.2004 klo 00:24:34 »

Joo. Jos tekee laadukkaan sarjakuvan, jolla voisi olla jotakin toivoa jopa kaupallisesti, niin ei varmasti pääse mihinkään.

Oma tyylini on selkeää ja tarina vetoista... ei siis mitään toivoa.

Mikään ei ole niin hienoa, kun päästä näpäyttämään sobbailijoita nenille oikein kunnolla, kun he ensin suu vaahdossa kehuvat teosta mestarilliseksi. Sitten taiteilija sanoo, että "tein tahallani surkean sarjakuvan, missä ei ole mitään järkeä... se musta juttu siellä ruudun nurkassa ei muuten kuvaa yhteiskunnastamme syrjäytyneitä  vaan on ihan vain huuliharppua soittava kakkapökäle".

Toi loppu veti taas tipat linssiin. Hauska heppu tuo Wilpuri... Tuollai on muuten käynyki yhelle mun kaiffalle, et sen kuvismaikka aikoinaan esitelmöi ja analysoi koko luokalle sen kaiffan maalausta, jonka se oli tunnilla tehny ja selitti ummet ja lammet, kuinka tuossa oli sitä ja tätä ja tuo tarkoittanee sitä sun tätä ja tässä taiteilija ilmaisee tuollaisia angsteja jne., kunnes kaikki oli vakuuttuneita, et se on jokin taiteellinen läpimurto... Sit se kaiffa keskeytti sen open ja sano, et ei se kyl tarkota paskaakaan ja ei hän mitään sellasta siinä ite näe, et kunhan vaan veteli värejä suoraan purkista pelkin sormin ympäri ämpäri kangasta, ku ei ollu muutakaan tekemistä... Opella oli ollu vähän aikaa monttu auki ja sen jälkeen se raivostu ja haukku sen taulun kumoon... Että tällanen tapaus... Nolo ope...

Mutta toi... mitä Wilpuri sanoo ensimmäisessä lainauskappaleessa (en ottanu turhaan kaikkea...), on asia, jota pitäisi monien miettiä. Ennen muuta kilpailun tuomareiden. Olen itsekin miettinyt tätä todella paljon ja ihmetellyt, minkälaista sarjakuvaa me haluamme Suomessa tukea. Se on kysymys, joka kaikkien pitäisi kysyä myös itseltään. Olen miettinyt, miksi Kemin raati haluaa tukea juuri niitä sarjakuvia, joille on vaikea nähdä tulevaisuutta. Erityisesti, kun puhutaan kaupallisesta tulevaisuudesta. Se ei tule elättämään taiteilijaansa, mutta silti raati haluaa kannustaa tekijää, joka tekee työtä tavalla, joka todennäköisesti sulkee häneltä tulevaisuudessa kaikki mahdolliset rahahanat. Paitsi Kemin kilpailun hanat. Palkinnonhan tulisi olla tekijälle tunnustus. Raadin sanoma siitä, että jatka samaan malliin. Tällaista me haluamme lisää ja haluamme sinun tekevän sitä lisää... Haluammeko me todella sitä?

En tiedä, miten Egmontin ja sarjakuvaseuran sarjakuvakilpailussa (kilpailu, jossa pyritään löytämään uusi "kassamagneetti"sarjakuva lapsille) kävi ja millaisia töitä sinne on tarjottu (itse en osallistunut ajan puutteen takia), mutta valmistautukaa antamaan mulle tekohengitystä, jos siellä on pärjänny samantyyppinen materiaali, mitä Kemissä usein nostetaan yläilmoihin. Tämä olisi nimittäin perin outoa, sillä kyseisessä kilpailussa etsitään nimenomaan sarjakuvaa, jolla olisi kaupallista käyttöä. Juuri siksi siinä on mukana yksi kustannusyhtiö. Tuloksia vielä odotellaan ja kai sen kilpailun toinen vaihekin on vasta käynnistymässä, mutta minä toivon hartaasti, että siellä pärjäävä matsku on kaupallisestikin käyttökelpoista.

Mutta yleisesti ottaen... Kemin aiemmat alpparit on täynnä sellasta matskua, jota ei ole helppo kuvitella julkaistavan missään normaalissa julkaisussa. Pari vuotta sitten strippisarjan voitti sarja, jolle en vieläkään ole keksinyt normaalia populäärilehteä, joka sellaisen suostuisi julkaisemaan.

Näin se kuitenkin näyttäisi Wilpuri menevän. Mitä parempi kaupallinen arvo, sen surkeampi menestys, enkä hitto vie tiedä, miksi näin on... se vain on näin... Minun on vaikea uskoa, että nämä voittajatyöt joka vuosi olisivat myös parhaiten kaupaksi menevät...  :'(
« Viimeksi muokattu: 10.02.2004 klo 01:22:27 kirjoittanut Axuz »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #17 : 10.02.2004 klo 00:51:05 »
Ja lisää... edellisistä syistä johtuen ja vahvistaakseni käsityksiäni, haluaisinkin kaikkien vielä joskus kesällä laittavan niitä töitä tänne näytille vaikka jollekin omalle Kemisäikeelle. Siis tietenkin näin, jos ette syystä tai toisesta sijoitu Kemin kilpailussa. Sijoittuneiden työthän me lopulta näemme albumista, mutta voi olla, että myös muut Kvaakkailijat haluaisivat niitä nähdä. Nekin, jotka eivät koskaan tule pääsemään käsiksi tuohon alppariin. Joten menestytte tai ette, laittakaatten työt näytille jonnekin... joohan?

On ikävää, ettei alpparissa ole yleensä muita kuin palkintopalli- ja kunniamainintatöitä. On ikävää, ettei raadin poisraakkaamia töitä pääse missään näkemään. Raadin työtä on siksi vaikea arvostella näin jälkikäteenkään... Toki niihin pitäisi pyytää lupa jokaiselta osallistuneelta, mutta ainakin niiden osalta, jotka ovat lupansa antaneet, ne pitäisi saada nähdä jostakin. Uskon vahvasti, että jotkut hylätyt työt voisivat monen muun mittarin mukaan tulkita paremmiksi tai ainakin kaupallisesti paremmin hyödynnettävissä oleviksi kuin moni kilpailussa pärjännyt työ.  Joka vuosi ärsyttää, kun ei saa vertailla sijoittuneita töitä pois raakattuihin... Ilta-Sanomien kuukauden kotimaiseen ne kai sitten kaikki lopulta päätyy...

PS. Viime vuonna järjestetyssä HYY:n sarjakuvakilpailussa oli vähän sama meininki. Täysin käsittämätöntä oli se, että yksi palkintosijoille päässyistä töistä ei edes liittynyt millään tavalla annettuun aiheeseen (yritin etsiä tätä yhteyttä kyseisestä sarjakuvasta tuntitolkulla...), toinen liittyi aiheeseen hädin tuskin, mutta ei omannut sisältöä sen enempää kuin tyhjä kookospähkinäkään ja kolmaskin oli mun kategoriassani jotain tahmeaa kuraa (ai että mä sitten tykkään tuosta sanasta!), mutta vihdoin ja viimein liittyi sentään edes annettuun aiheeseen...  :o

« Viimeksi muokattu: 10.02.2004 klo 03:17:05 kirjoittanut Axuz »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #18 : 10.02.2004 klo 00:58:27 »
Kemin voittajatöiden tasosta ja kisojen yleisestä linjasta on kautta aikain keskusteltu kiivasti eivätkä kriittiset äänenpainot ole millään muotoa mitään uutta mutta täällä on läppä taas niin köykäsellä tasolla että hohhoijakkaa sentään poijjaat.

Kemin raadissa on lähes poikkeuksetta alansa varsin hyvin osaavia ja tuntevia ihmisiä. Omat makunsa on kuitenkin heilläkin eikä voittajatöistä varmasti koskaan tulla olemaan yksimielisiä. Se nyt silti on melkoisen salettia että hyvät työt pääsevät varmasti parhaiden joukkoon eikä raadissa takuulla sorsita esimerkiksi "kaupallisia" tai viihteellisiä sarjakuvia.

Jos sinä hyvä Wilpuri esimerkiksi osallistut kisaan "laadukkaalla sarjakuvalla, jolla voisi olla jotakin toivia jopa kaupallisesti", etkä menesty, minä lupaan syödä hatullisen paskaa.

Voisi tyhjänpäiväsen ruikutuksen sijaan ajatella positiivisemmin. Ehkäpä sinne Kemiin ei vaan lähetetä parempia töitä. Teillä on siis mestarikertojina ja -kuvittajina loistavat mahdollisuudet menestyä kisassa.

Eikun töihin vaan ja lykkyä matkaan.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2004 klo 01:00:44 kirjoittanut kaltsu »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #19 : 10.02.2004 klo 00:59:15 »
Hyvä Axuz!!!!! Asiaa!!!
Itse osallistuin kerran sata vuotta sitten Kemin kisaan hirveällä tekeleellä, joka ei pärjännyt. En ole katkera.
Mutta Kemin palkittuja silmäillessä ei voi kuin ihmetellä, tässäkö olivat muka parhaat. Tosi syvällä vissiin ollaan.

Mutta kaupallisuushan on joillekin kirosana, ei voi mitään. En viitsi kiroilla, kun sensuuri sen kuitenkin jyrää.

Pitääkin tsekata jostain ketkä niitä Puupäähattuja ovat saaneet. kun niistäkin on vähän samanlainen tuntuma.
Lahjattomia palkitaan.
Pieni piiri pyörii.
Voi Voi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

« Viimeksi muokattu: 10.02.2004 klo 01:00:15 kirjoittanut tertsi »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #20 : 10.02.2004 klo 01:06:41 »
Mun mielestä Axuz kuulostat vähän ylimieliseltä haukkuessas kaikki Kemin voittoduunit ja muutkin. Respektiä vähän kehiin. Ei siellä kukaan oo ilman jonkinlaisia ansioita pärjännyt. Ehkä sä et vaan tajua niitä sitten. Oletko ajatellut sitä? Aattelin vaan mainita, kun niitä "roskan" tekijöitä näilläkin foorumeilla pyörii... Omat meriitit on tällä hetkellä sen verran mitättömät, että ei oo varaa paljon pullistella.

Tai sitten minä ymmärsin sinua väärin...

Olet hyvä sälli Axuz :)

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #21 : 10.02.2004 klo 01:16:25 »
Kemin voittajatöiden tasosta ja kisojen yleisestä linjasta on kautta aikain keskusteltu kiivasti eivätkä kriittiset äänenpainot ole millään muotoa mitään uutta mutta täällä on läppä taas niin köykäsellä tasolla että hohhoijakkaa sentään poijjaat.

Se on muuten hyvä, että Kaltsu viisaampana palauttaa meidät aina ruotuun. Haluankin siksi poistaa osan tuosta "köykäsestä" tasosta pois ja menenkin tästä pian korjailemaan jo kirjoitettua. On se kiva, että sen voi tässä tehdä...

Lainaus
Jos sinä hyvä Wilpuri esimerkiksi osallistut kisaan "laadukkaalla sarjakuvalla, jolla voisi olla jotakin toivia jopa kaupallisesti", etkä menesty, minä lupaan syödä hatullisen paskaa.

Varovasti...älähän Kaltsu nyt lupaile liikoja. Saanko päättää, mitä laatua syöt, jos syöt?

Lainaus
Voisi tyhjänpäiväsen ruikutuksen sijaan ajatella positiivisemmin. Ehkäpä sinne Kemiin ei vaan lähetetä parempia töitä. Teillä on siis mestarikertojina ja -kuvittajina loistavat mahdollisuudet menestyä kisassa.

Jos tyhjänpäiväisestä ruikutuksesta puhutaan, näkökenttää vähän laajentamalla ymmärtäisit koko Kvaakin keskustelun olevan lopulta aika tyhjänpäiväistä ruikuttamista... Mieti äsken sanottua tarkkaan, ennen kuin vastaat. Joka tapauksessa, kun nyt sanoit noin ja epäilit niitä töitä mitä sinne kilpailuun saapuu... juuri siksi haluaisinkin nähdä jälkeenpäin niitä tuomariston hylkäämiä töitä, jotta voisin yhtyä tuohon epäilyysi. Muussa tapauksessa en voi muuta kuin todeta, etten todellakaan tiedä...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #22 : 10.02.2004 klo 01:21:04 »
Ei ne Kemin kisat sentään mitään Euroviisut ole, joiden Suomen esikarsinnassa aiemmin asiantuntijaraati ja nyttemmin kansa aina valitsee väärän voittajan. Joka häviää siis. Vaikka kuinka olisi kansainvälistä biittiä.

Se on tietenkin väärin ja ikävää kun on viikkotolkulla yöunet unohtaen raapustanut paperille maailman hienoimman sarjakuvanTM eikä raati sitten ymmärrä. Oliko lahjottu raatia, kysyn vaan, valittaa artistiparka ja ryömii rotkonsa rauhaan kuolemaan henkisesti.

Kemin voitto/palkintosijameriitti on hyvä olemassa, mutta ei sillä vielä King Featuresin tai DiiCiin leipiin päästä. Tuskin riittää edes vekselin takaukseen. Hyvässä lykyssä ehkä Kylmölahden Tienoon sivuille. Kaupallinen realismi sivaltaa piiskansiimalla vasten näköä jo ennen kuin on juna Kemistä kotiasemalle kolkuttanut.

Tilanne on pikkasen sama kuin että koulussa paras ainekirjoittaja saisi aikaiseksi novellin, joka suuressa Pohjoismaisessa kirjallisuuskilvassa laakeroidaan. Kirjoittaja saa vakipalstan paikallislehteen ja ensimmäistä romaania odotellaan, Noobelin patsaalle on palkintotalon takanreunukselta jo paikka varattuna. Sitten... ei mitään. Kynä ei juokse, ei sana luista, muste kuivuu printterin patruunaan. Kirjailijalupaus ratkeaa ryyppäämään, tekee levyn ja yhtä puhdasta juhlaa alamäkeen... viimein ikuinen lupaus saa muistelmansa julki haamukirjoittajan avulla ja paikalliskirjapainon tuella. Niistä paljastuu, että vika, syy ja juuri kaikkeen oli suuren pohjoismaisen novellikilvan asiantuntemattomassa raadissa, joka ei ymmärtänyt haukkua ajoissa.  

Pitkäjännitteisyyttä vaatii sarjakuvanteko, niinkuin kaikki muukin ammattiin tai ainakin sivutoimeen tähtäävä. Jos katsotte muutaman vuoden taakse ketkä ovat Kemissä menestyneet (Petteri Tikkanen, Kati Kovacs, Pauli Kallio, Juha Vuorma, Johanna Sinisalo, Kivi Larmola, Maria Björklund...), huomaatte että eivät siellä juuri tähdenlennot pärjää. Sarjakuva-alallakaan ei luonnonlahjakkuuksia sikiä kuin pari kappaletta vuosisataan.
Viimeisin Suomessa kilpailun (ei Kemin vaan Uuden Suomen+Bullsin) perusteella menestynyt ja elämään jäänyt sarjakuva on B. Virtanen. Joka täyttää kohtapuoliin 15 vuotta.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2004 klo 01:37:57 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Holle

• Jäsen
« Vastaus #23 : 10.02.2004 klo 01:24:02 »
Monessa viestissä on arvosteltu Kemin kilpailua ja varsinkin tuomareita. Jos kilpailu ja sen tuomarit ovat huonotasoisia ja ammattitaidottomia , kannattako siihen ottaa osaa. Turhaan sinne haikailee jos etukäteen tietää että huonot pärjää ja hyvät karsitaan. Osanoton perusteella joillakin on luottamusta kilpailun järjestäjiin. Hyvä sarjakuva etsii tiensä ihmisten ilmoille joka tapauksessa jotakin kautta.
Itse en ole koskaan Kemin kisoihin osallistunut, tuskin koskaan osallistunkaan, en ole edes koskaan käynyt festivaaleilla, joten tuomareiden tasosta ja muusta kilpailuun liittyvästä en tiedä yhtään mitään.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #24 : 10.02.2004 klo 01:37:09 »
Varovasti...älähän Kaltsu nyt lupaile liikoja. Saanko päättää, mitä laatua syöt, jos syöt?

Jos minä saan päättää hatusta. Ehheh.

Jos tyhjänpäiväisestä ruikutuksesta puhutaan, näkökenttää vähän laajentamalla ymmärtäisit koko Kvaakin keskustelun olevan lopulta aika tyhjänpäiväistä ruikuttamista... Mieti äsken sanottua tarkkaan, ennen kuin vastaat.

Jään mietiskelemään 8)

Hyviä öitä. Ottakaa lunkisti.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #25 : 10.02.2004 klo 01:57:05 »
Mun mielestä Axuz kuulostat vähän ylimieliseltä haukkuessas kaikki Kemin voittoduunit ja muutkin. Respektiä vähän kehiin. Ei siellä kukaan oo ilman jonkinlaisia ansioita pärjännyt. Ehkä sä et vaan tajua niitä sitten. Oletko ajatellut sitä? Aattelin vaan mainita, kun niitä "roskan" tekijöitä näilläkin foorumeilla pyörii... Omat meriitit on tällä hetkellä sen verran mitättömät, että ei oo varaa paljon pullistella.

Tai sitten minä ymmärsin sinua väärin...

Olet hyvä sälli Axuz :)

AAAAHHHH!!!! Onnistuinko mä taas tässä?! Jo toinen kerta, kun onnistun saamaan Hazartin näistä jutuistani jaloilleen!  :D  

Olen aika väsynyt ja ottanut pari siideriä. Kirjoitan mitä kirjoitan ja sitten kadun jälkeenpäin. En asioita, mitä kirjoitan, vaan tapaa millä ne toisinaan kirjoitan ja ilmaisen. Huomasin sen kyllä jälkeenpäin, että viestini oli totta tosiaan vähän provosoivia ja yliampuvia. En kuitenkaan halua, että täällä on hirveät takaisinampumiset mun suuntaan ilman että muut eivät tajua huomenna, mistä kaikki puhuu ja koska mulla ei ole mitään hävettävää sen suhteen mitä jo olen sanonut, en ottanut omia viestejäni kokonaan poiskaan. Sen sijaan kävin kyllä niitä muokkaamassa sen verran, että niissä on periaatteessa kaikki samat asiat, mutta vähän siistitymmässä muodossa. Niille tiedoksi, jotka eivät ehtineet niitä lukea, että ne olivat vain pienessä sievässä ja univelassa olleen sarjakuvien piirtämistä yrittelevän yksinäisen ja murskatun jannun katkeraa tilitystä...  ::) Onks ne nyt paremmin...? Hazart? HAAZAARTT?!! Nukutsä jo? Herää! Onko?  :-[

Minä tein sen virheen, että unohdin risujen antamisen ohella antaa myös ruusuja. Kemissä on ollut monia palkintotöitä, joista olen itsekin tykännyt. Unohdin vain mainita tämän, kun enemmistö töistä ei miellytä ainakaan minun käsitystäni hyvästä sarjakuvasta. Ja muistakaa: Huom! Huom! Se, mitä MINÄ piirrän, ei edusta kuin pientä osaa siitä, mitä minä haluan nähdä hyvänä sarjakuvana. Enkä silti osaa tehdä itsekään edes niin hyvin. Minulla on siitä selkeä kuva, mutta vielä niin kovin kovin pitkä matka kuljettavanani. Minä teen sarjakuvia miten osaan ja lukuisat muut tekevät niitä minua paremmin. Ei siitä pääse mihinkään...

Edelleen silti haluan korostaa sitä, että kyllä minä respektiä tunnen kaikkiin kilpailussa menestyvien suuntaan. Olet oikeassa siinä, että onnistun sen usein pulputtamisellani hautaamaan jonnekin näkymättömiin, mutta väärässä siinä, että ei ole varaa pullistella ilman meriittejä. Tarkoitan väärässä olemista siinä mielessä, että mun mielestä kenelläkään, joka "pullistelee" omilla osaamisillaan, ei pitäisi olla siihen varaa, oli meriittiä tai ei. Ei meriitti oikeuta "pullisteluun", mutta mielipiteensä voi sanoa, oli meriittiä tai ei. Jokainen pullisteleva ihminen tulee pomminvarmasti menettämään mahdollisesti olemassa olevasta kunnioituksestani melkoisen osan, oli hänellä meriittejä tai ei...

Mutta kyllä mun on myönnettävä, että katsoin kerran... ei, kaksi kertaa peiliin, kun Hazart veti jälleen tämän ylimielisyysjutun esille. Ja juuri päinvastaisena itse itseäni pidän. Innostun ilmeisesti joistakin asioista liikaa. Vaatimattomuus on kaunista ja pitäisi joskus munkin osata pitää lärvini ummessa. Joten vastaukseni Hazardin viestiin on pakosti jälleen kerran... sait väärän kuvan. Kuvan, jota en halunnut ihmisille välittää... Tää alkaa olla ilmeisesti vähän vaarallista hommaa... Pitää rauhoittua hetkeksi. Miettiä vähäsen...

Hazart on oikeassa epäillessään, etten minä ehkä tajua niitä töitä. En niin. En tajuakaan... Ja siksi minun on vaikea sanoa... Mutta sen verran voin sanoa, että ne täytyy tajuta jollakin tavalla tai tasolla, jotta niistä on mahdollista pitää. Ja minulle monet niistä eivät kolahda ja mun on vaikea uskoa, että nämäkö ovat oikeasti kisan parhaita töitä... Mutta olen minä sitäkin miettinyt, että vika on vain mussa ja että teen sarjakuvia väärässä maassa. En kuitenkaan oikein usko, että olen ainoa, joka näin ajattelee Kemin monista palkintotöistä. Olen näyttänyt näitä kisa-albumeita sadoille ihmisille, joista suurin osa ei ole sarjakuvaharrastajia millään tasolla, paitsi sanomalehtien lukupuolella. Poikkeuksetta jokainen heistä on sanonut, että enemmistö on "kuraa" ja he eivät ikinä lukisi tällaista mistään ellei ole aivan pakko. Ja tähän juttuun tämä enemmänkin liittyy. Siihen, onko nämä sarjakuvat kaupallistettavissa. Kaupallisuus tarkoittaa, että tavalliset taatelintallaajat tykkää, tajuaa ja ostaa. Jos näin ei käy, kaupallisia elementtejä ei ole. Ei toki kaikkea tarvitsekaan aina kaupallistaa, taide ja kaupallinen taide on asia erikseen, mutta ainakin minua se osittain kiinnostaa, koska olen kiinnostunut itseni elättämisestä sarjakuvien, kuvitusten yms. avulla. En siksi, että tekisin sarjakuvia saadakseni paljon rahaa. Jos haluaisin näin, muuttaisin Japaniin. Olen kiinnostunut siksi, että haluan tehdä sarjakuvia ja haluan tehdä niitä kokopäiväisesti. Päätyökseni. Se on mahdollista vain, jos joko olen valmiiksi älyttömän rikas, tai vaihtoehtoisesti saan sarjakuvistani sen verran rahaa, että pystyn suoriutumaan yhteiskunnallisista velvoitteistani ja muista kuluistani ongelmitta. Toisin sanoen... elättämään itseni ja mahdollisesti vielä perheenikin... Silti, ei kaikki sarjakuva, joka Kemissä menestyy, ole mun käsityskyvyn ulkopuolella vain siksi, etten näe niille kaupallista käyttöä. Osa on siksi, että ne ovat kyllä hyviä sarjakuvia, mutta mun on vaikea nähdä, missä niitä voi myöhemmin julkaista. Ja yhdyn aika pitkälle jonkun "gurun" (en muista nyt tähän hätään) aikoinaan sanomaan väittämään, että sarjakuva on todella valmis... vasta julkaistuna...  
« Viimeksi muokattu: 10.02.2004 klo 03:27:03 kirjoittanut Axuz »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #26 : 10.02.2004 klo 02:11:03 »
Kemin voitto/palkintosijameriitti on hyvä olemassa, mutta ei sillä vielä King Featuresin tai DiiCiin leipiin päästä.

Eikä hiisi vie kuulukaan päästä! Minä vedän varmaan ranteet auki jos näin käy... Minun mielestäni sitä ei pitäisi pitää minään ponnahduslautana mihinkään kaupalliseen toimintaan, sillä sitä se ei missään tapauksessa edusta. Mun mielestä...

Lainaus
Pitkäjännitteisyyttä vaatii sarjakuvanteko, niinkuin kaikki muukin ammattiin tai ainakin sivutoimeen tähtäävä. Jos katsotte muutaman vuoden taakse ketkä ovat Kemissä menestyneet (Petteri Tikkanen, Kati Kovacs, Pauli Kallio, Juha Vuorma, Johanna Sinisalo, Kivi Larmola, Maria Björklund...), huomaatte että eivät siellä juuri tähdenlennot pärjää.

Ilmeisesti juuri nämä sitten olivat juuri niitä, joita en haukkutekstissäni muistanut vastavuoroisesti kehua... Tuo Vesan kommentti on kyllä aivan totta. Olisi pitänyt ottaa kaikki albumit käteen ennen kuin meikäpoika alkaa kirjoittelemaan. Silmiin iskee ja muistiin jää kuitenkin yleensä vain ne, jotka onnistuu tavalla tai toisella shokeeraamaan ja juuri ne jyvät eivät välltämättä ole juuri niitä. Kaikki muistavat lapsuuden rumimmat, oksettavimmat ja kuvottavimmat kokemukset kuin eilisen päivän. Ei niitä muistellessa helposti tule mieleen se mummun tekemä kuningatarhillopiirakka, jota mussuttamalla oli mahdollista hetkeksi lentää tästä viheliäisestä maailmasta jonnekin, missä kaikki rakastavat lämmöllä kaikkia... Kaikki noista Vesan mainitsemista sälleistä on enemmän tai vähemmän pitkän linjan sarjakuvavaikuttajia omilla tahoillaan. Kyllä... perun osan haukuistani... en muistanut kaikkea...

Täällä alkaa Kvaakissa olla tietty osa porukasta, jonka kanssa on tullut jutskattua jo sen verran, että haluaisin ehdottomasti joitakin lähitulevaisuudessa tavata. Pääkaupunkiseudun porukasta osan jo tiedänkin, mutta ainakin tuonne Turkkuseenkin pitäis vielä jonakin lähikuukautena varmaan suunnistaa. Pitää kai järkätä viimeistään tän vuoden loppupuolelle jokin todellinen Kvaakin pikkujoulu, että pääsis näkemään suurimman osan.

Ei... kyl mä nyt menen nukkumaan. Olen ainoa, joka täällä vielä kukkuu...
« Viimeksi muokattu: 10.02.2004 klo 03:13:20 kirjoittanut Axuz »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #27 : 10.02.2004 klo 07:35:15 »

Mut ku väsyttää ja pissattaa ja noi muut ja sitten määkin ja...  :-\

Lainaus
Kemin raadissa on lähes poikkeuksetta alansa varsin hyvin osaavia ja tuntevia ihmisiä.

Jotka ovat ilmeisesti leipääntyneet jo ns. "tavalliseen" sarjakuvaan. Monet (eivät kaikki) Kemin voittajista on sellaisia teoksia, että kun niitä näyttää henkilölle, joka ei ole PEREHTYNYT sarjakuvaan, niin henkilö toteaa, että "mitä ihmeen tavaraa tämä on? Miten päin tätä luetaan?". Aika pieni ohderyhmä sellaisilla. Sehän tosin ei ole välttämättä huono asia...

Lainaus

Minä olen vielä aika kyvytön toteuttamaan tarpeeksi hiottua ja laadukasta teosta...

Kerran Kemissä palkittiin sellainen aivan tavattoman komeasti taiteiltu Zombi-sarjakuva. Juttu oli muuten hyvä, mutta juoni oli unohtunut. Kuvitus oli kuitenkin niin upeaa, että se oli pakko palkita.

Lainaus
Ehkäpä sinne Kemiin ei vaan lähetetä parempia töitä. Teillä on siis mestarikertojina ja -kuvittajina loistavat mahdollisuudet menestyä kisassa.

Varmasti lähetetään, mutta se mikä on minun mielestäni parempaa ei tarkoita sitä, että se olisi parempaa toisten mielestä.

Aion kuitenkin lähettää jonkin teoksen, ihan vain siksi, että onhan se osallistuminen aina kivaa.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 10.02.2004 klo 10:37:49 »
No kai sekin jo jotain kertoo Kemiin lähetettävistä töistä, että eihän sinne muuten mitään... mutku tekeminen on hauskaa ja saa siitä ilmasen albumin. Ja että tekelettä lähtee tekemään viimeisenä kuukautena.

Toisaalta jos kilpailun maine on se, että siellä pärjää tekotaiteellisella roskalla ja sinne ei muuta kannata lähettää koska joku vuonna papu kilpailuun osallistunut suuri taiteilija oli tehnyt maailman parhaan sarjakuvan(TM) omasta mielestään ja sitten katkeroitunut kun kilpailun voittikin joku innovatiivinen ja raikkaasti toteuttu työ niin totta kai sitä tulee sitte kapakoissa kaljan ääressä valitettua asiaa nuorille (no sarjakuva alalla) sarjakuvan tekijöille jotka koittavat saada aikaan sen hienon ja upean ja parhaan sarjakuvan koskaan. Sitä sitten uskoo että joo, ei kai siellä tämmöisellä myyttishenkisellä kauhusarjakuvalla pärjää ja jättää työn siihen. Tosin enemmän sen takia, että siihen aikaan ei vielä ollut saanut mitään valmiiksi asti eikä sitten tuo Kemi työ 2002 - vai olisko ollut 2001 - sitten koskaan valmistunut. Enhän edes tiedä minkälaiset työt siellä menestyy mutta tietääkseni ainakin muutama arvostamani piirtäjän työt ovat siellä joskus menestyneet jotka enemmän viittaisivat siihen, että pitäisi osata tehdä laadukasta sarjakuvaa tosielämän pienistä asioista. Tai no olenhan minä muutaman ilmeisesti novelli työn sieltä nähnyt ja kyllä niistä ymmärtää miksi ne ovat pärjänneet. Strippi puolelta on joskus nähnyt niin käsittämätöntä roskaa että ei sitä mielellään lue, mutta on sitä saman tasoista työtä lehdissäkin julkaistu. En sitten tiedä tarjotaanko sinne parempaa. Toisaalta on ihan ymmärrettävää että ihan puhtaasti kaupallinen laadukas sarjatuotettu strippi sarjakuva ei edes pärjäisi. Kai ne tuomaritkin ovat liikaa lukeneen Karvis sarjiksia jotka ovat jo miljoonannen kerran toistaneet samat vitsinsä. Mielummin sitten antaa sen palkkion jollekin joka edes yrittää keksiä jotain uutta.

Joten jos keskustelun taso Kemin tuomareista ja heidän valinnoistaan tuntuu aika köyhältä jutustelulta, niin se johtuu vain siitä, että tiedot perustuvat katkeroituneisiin lausunteihin kapakoissa henkilöiltä joiden maailman paras sarjakuva ei olekaan menestynyt halutulla tavalla. Ehkä siksi pitää vetää se suojavaate päälle, että hei ei se ole niin vakavaa. Saapa ainakin albumin ja tekeminen on kivaa ja ehkä jopa saisi kunniamaininna ja saisi yhden painetun sarjakuvani lisää tälle vuodelle.

Mutta toki nyt ollaan myös testaamassa mitkä legendat noista Kemin sarjakuva kilpailun tekotaide voittaa linjassa pitää paikkansa ja miten paljon kyse on katkeroituneiden sarjakuvatuhertajien valituksesta kaljalasin äärellä. Tätä lähdetään testaamaan ihan omannäköisellä ja makuisella sarjakuvalla jossa on tietysti omasta mielestäni hyvä tarina, kummat kulissit (sijoitan tarinani mielummin johonkin muualle kun tosielämään vaikka tämäkin tarina olisi toiminut yhtä hyvin vaikka kulissina olisi ollut Turku.) ja pieni annos toimintaa ja viihdettä. Yritetty kirjoittaa parhaalla mahdollisella Eisneriltä ja McCloudilta opituilta sarjakuvakerronnallisin opein (samoin muutamalla manga opilla) ja yrittää saada kuvat näyttämään edes 10% siltä millaiseksi ne alunperin olen kuvitellut.

Ps. Yhden Kemissä menestyneen henkilön ... tiettävästi animaattoriksikin opiskelleen ... sarjakuva löytyy Aninkaistenakadun ja yliopistonkadun kulmassa olevan gallerian seinältä. Turkulaisten jotka ohi kävelevät kannattaa käydä vilkaisemassa. En tiedä edustaako tyypillistä Kemissä menestyvää työtä vai ei (ja tiettävästi teos itsessään ei ole Kemissä käynyt vaan kertoo enemmän taitelijan yleisestä tyylistä). Kyllä minä sen teoksen muuksin julistan kuin tekotaiteeksi vaikka ei ihan minun makuuni olekkaan.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #29 : 10.02.2004 klo 10:54:36 »
En siksi, että tekisin sarjakuvia saadakseni paljon rahaa. Jos haluaisin näin, muuttaisin Japaniin.

Ei taida se paljon rahan tekeminen Japanissakaan onnistua vain menemällä sinne. Kyllä siellä sarjakuvan tekemisen saralta varmasti leipänsä saa ja rikastuu jos on oikeasti lahjakas ja valmis tekemään paljon työtä. Varmasti se leipä suomessakin irtoaa jos on lahjakas ja valmis tekemään paljon työtä. Yleisön löytäminen vain vie enemmän aikaa ja tie on paljon mutkikkaampi mutta eipä ole vaaraa että hautautuisi jonkun gurun assintentiksi piirtämään taustuja ja ruutujen viivoja. Ja taitaa ne Japaninkin rikkaat sarjakuvan tekijät olla niitä, joiden teoksia julkaistaan ympäri maailmaa ja jotka ovat saaneet monen vuoden ajan julkaistua teoksiaan jossain... sanotaan kuukausittain ilmestyvässä lehdessä. Antologioita yms. suomessa ei paljoa ole. Kovasti olen sellaista koittanut aloittaa muutaman vuoden, mutta ei ole saanut aikaiseksi. Kun ensin pitäisi saada oma fantasialehtikin jollain tavoin markkinoitua. Mutta jos täällä on joku joka tahtoo saada sarjakuvansa julkaistua ja ei vierasta manga inspiroitua sarjakuvaa, niin tiettävästi FinnManga kaipaa edelleen vajaa 20 sivua täytettä. Ei siitä kukaan mitään maksa. Tai sitten voi piirtää yhden numeron Alainiaa valmiista käsikirjoituksesta. Siitä saattaa jopa saada nimellisen korvauksen.

Minusta suomalaisen sarjakuvan ongelma vain on se, että liian monet tuntuvat odottavat että isot tekisivät jotain mutta eiköhän esim. Egmont pyöri ihan hyvin sen nykyisellä julkaisupolitiikalla.

Edit: Eikä tällä ole tarkoitus loukata niitä jotka oikeasti tässä maassa tekevät jotain. Onhan meillä täällä paljot jotka yrittävät tehdä hyvää työtä sarjakuvan eteen. Hyvänä esimerkkinä Asema. Yritän vain provosoida ihmiset vielä enemmän tekemään itse jotain itse eikä valittamaan että kyllä minä tekisin sarjakuvaa mutta kun mä oon väärässä maassa ja kun mä julkaisin mun ekan huippuhienon ja maailman parhaan sarjakuvan niin mulle ei heti tultu toimittamaan Eisner palkintoa ja ferrarin avaimia ja miljuunan palkkashekkiä (Ok. Menee vähän kärjistetyksi ja eihän näitä ihmisiä tietty Kvaakista löydy mutta ehkä muualta).
« Viimeksi muokattu: 10.02.2004 klo 11:05:14 kirjoittanut Tero Mäntylä »