Tietääkö kukaan miten harottavia siveltimiä saisi korjattua? Uittamalla niitä esimerkiksi jossain?
Harottavilla siveltimillä tarkoitan sellaisia, mistä karvat lähtevät sojottamaan omille teilleen, eikä ne asetu vaikka kuinka manailisi tai yrittäisi vaan antaa mennä.
Kyllä harottavan siveltimen saa korjattua. Aikaa se tosin vie, mutta jos karvat ei suorastaan irtoile, kokeile seuraavaa.
-Pese sivellin huolellisesti marseillensaippualla (sellaista lisäaineetonta köntsää, myydään kemikaliosastolla).
-Putsaa erityisesti tyvipuolesta varovasti kaikki värihituset, mitä sinne on tarttunut. Varovasti, myötäkarvaan kynsien. Älä nyhdä. Jos siellä on tussia, se ei lähdekään kokonaan pois, mutta koeta katsoa, että se vain tukee tyveä eivätkä tussihituset roiku karvoissa kuin satiaislauma:-)
-Hankaa sivellintä märkään marseillensaippuaan kuten vesivärinappiin, kunnes sivellin on kauttaaltaan saippuassa.
-Muotoile sormin teräväksi, ja laita kuivumaan. Viikon päästä voit varovasti haalealla vedellä liottaa saippuan pois - tosin sivellintä kannattaa aina säilyttää saippuoituna, varsinkin jos aiot kuljettaa sitä mukana.
Ja nyt ne ennaltaehkäisevät ohjeet:
-Siveltimen pesussa ei koskaan käytetä kuumaa vettä, vaan työn aikana viileää ja loppupesussa kädenlämpöistä.
-Siveltimen kärki ei saa koskaan nojata mihinkään. Sivellintä ei siis lasketa vesipyttyyn, vaan vain huljautetaan siinä ja jätetään esim pytyn päälle niin että kärki on ilmassa. (Itse asiassa - sivellin ei saa koskaan koskea mihinkään sillai, että se on paikoillaan. Kun sivellintä ei liikuta, harjasten pitää olla ilmassa.)
-Siveltimen kuivaaminen tehdään varovasti, pyyhkäisten eikä hangaten. (Mä en edes pyyhi, huljutan vain joka välissä, sivellintä ei muutenkaan koskaan lasketa kädestä muuta kuin vesikupin kautta. Kun lopetan tai pidän tauon, pesen siveltimen kraanan alla.)
Mulla ei oo koskaan siveltimet lähteneet harittamaan...