Lyijykynäluonnoksilla on paha tapa suttaantua piirtämisvaiheessa, kun kämmen nojaa paperiin. Se taas johtaa turhaan kumitukseen, jolloin on vaarana, että tulee pyyhittyä samalla jotain mitä ei olisi pitänyt. Ratkaisu tähän ongelmaan on käyttää puuvillahansikasta piirtäessä.
Ettei tuntuma kynään vähentyisi, leikkaan hansikkaasta peukalon, etusormen ja keskisormen pois. Huom! Siis hanskasta, ei kädestä! Myös toisessa kädessä voi pitää hansikasta, mutta teen niin vain tussatessa.
Käytän aina valopöytää sarjakuvieni puhtaaksitussaamiseen, joten minun ei tarvitse enää kumittaa originaaleja (onneksi). Tussaan pinnoitetulle painopaperille, sillä siinä hiusterä liukuu tasaisesti eikä takerru paperinkuituihin. Nestemäinen tussi ottaa tietysti aikansa kuivuakseen, mutta se pysyy siinä, eikä paperi kupruile pahemmin isoissakaan tussipinnoissa. Tärkeintä on kuitenkin se, että musta todella säilyy mustana mikä on hyvä skannausta ajatellen.
Minulla on tapana tussata ensin ruuturajat valmiiksi Sanfordin Sharpie kynällä (joka ei leviä nuolemallakaan) ja sen jälkeen vetää kuvissa olevat suorat linjat Rapidograf-tussipiirtimellä. (Käytän Rapidoa, koska se nopeuttaa työskentelyä ja kaikki mikä nopeuttaa työskentelyä on vain hyvä juttu meikäläisen tapauksessa. Olen näet melkoinen nyhrääjä.) Rapidojen ongelma on kuitenkin siinä, että kun ryhdyn tussaamaan hahmoja yms. hiusterällä, rapidojen viivat leviävät ja suttaantuvat jos kämmen osuu niihin. Myös tähän ongelmaan puuvillahansikkaat ovat tuoneet ratkaisun ja tuhrujen määrä on vähentynyt.
Toivottavasti tästä niksistä on apua jollekin.