Toivottavasti tilalle löytyy taas joku omapäinen visionääri jonka kustannusintoa
Ei ei ei ei. Juuri päinvastoin. Me eletään niin pienellä kielialueella ja harrastajia on niin vähän että mitä vähemmän kustantajia ja mitä vähemmän kirjoja vuosittain, sen paremmat mahdollisuudet olisi muutamilla saada touhu kannattavaksi.
Pienten "marginaali"sarjiskustantajien määrää minäkin olen vähän ihmetellyt. Että olisiko voimien yhdistäminen sitten niin vaikeaa?
Ei ei ei ei. Juuri päinvastoin. Me eletään niin pienellä kielialueella ja harrastajia on niin vähän että mitä vähemmän kustantajia ja mitä vähemmän kirjoja vuosittain, sen paremmat mahdollisuudet olisi muutamilla saada touhu kannattavaksi.
Kustantamon puolella pyrkimykseni ovat samantyyppisiä kuin Hansilla, saada kustanteet pois marginaalista. Joskin tuskin lopettaisin puuhastelua vaikkei niin koskaan tapahtuisikaan.
Hyvä. Hyvä. Nurin vaan kaikki suttu-töhrö kustantajat. Jos seuraavaksi tekisi konkan vaikka Asema...
Nurin vaan kaikki kustantajat. Jos seuraavaksi tekisi konkan vaikka...
Univajeiset valvojat ovat yöllä näköjään saaneet valvojanaivoihinsa ajatuksen että aiempi saman otsikon aihetta käsittelevä ketju on syytä lyödä lukkoon, koska siinä kirjoitellaan vallan perättömiä "sisäpiirin huumoripläjäyksiä". Sisäpiirin huumoria saa viljellä silloin kun valvojat ovat juonessa mukana (esim. Mikko Komun tapaus) mutta ei muulloin. Näinhän se menee.
Valittu tyylilaji oli ehkä väärä mutta perimmäinen sisältö kuitenkin piti paikkansa eli Daada lopettaa kustannustoimintansa. Avaanpa tämän toisen ketjun jossa voi aihetta puida asiallisesti. Huumoria on syytä välttää, sillä se johtaa tämänkin ketjun sulkemiseen.
Kustantamon kannattamattomuus tuli tuskin uutisena kenellekään. Marko Turusen visioima Daada julkaisi huolella suunniteltuja taidesarjakuvakirjoja, joiden kerronta ja toteutus olivat lähes poikkeuksetta liian haastavia helppoa viihdesarjakuvaa alelaareista ostamaan tottuneille alan harrastajille. Daada kärräsi pitkälti omalla kustannuksellaan Suomeen ulkomaiset artistinsa, järjesti näyttelyitä ja puuhasi monenlaista muuta virkistävää tänne pohjoiseen.
Sen sijaan Kreegah Bundololta tuli taas paketti (Rubber Blanket ja Canicola) jossa oli kiehtovaa ulukolaista härökamaa josta on kiva tyrkyttää vaikutteita omille opiskelijoille. Mutta tiedän että samantasoista tehdään Suomessakin, ei vaan pääse julki edes näiden "vaihtoehtokustantajien" kautta.
Asenne "suuri yleisö on tyhmä" on varmasti tosi raju kaveripiirissä ja antaa uskottavuutta.
Ei niitä edes kiinnosta. Niillä on niin oma makunsa. Siks kai pitää jokaisen perustaa oma kustantamo murheekseen.
Mutta en kyllä jaksa uskoa, että Suomesta löytyisi huippulahjakkaita tekijöitä, jotka eivät pääsisi esiin mitään kautta.
On kymmenkunta todella hyvää tekijää,Curtvilelle vaan lähettämään työnäytettä. Hänen sekametelilehteensä sopinee aika erilaisia sarjakuvia. Uskoisin.
On kymmenkunta todella hyvää tekijää, jotka tekee ikäluokkansa mielestä mielenkiintoisempaa sarjakuvaa kuin yksikään tämän hetken ammattilainen. Jokainen on eri tavalla hyvä. Jokainen haluaisi kaikin mokomin julkaista. Mitä tehdä?
Neuvotaan lähettämään "rohkeesti vaa". Mutta valmiina on vain jotain, mistä itse ja kaverit tykkää, joten pitäisi tehdä semmoista, joka varta vasten kelpaisi olemassaoleville julkaisijoille. Mitä tehdä Musturille? Mitä tehdä Ojalle? Mitä tehdä Turuselle (ei nyt enää mitään)? Mitä tehdä Ranta-Lietzenille? Ei niille mikään kelpaa, niitten oma maku on niin rajoittunut ääritaiteelliseen ylihenkevään tahallisrujouteen, ettei heidän tuotoksiaan ostakaan kuin noin 30 asianharrastajaa Suomessa + kirjastot + ne jotka teeskentelee tykkäävänsä semmoisesta.
Mitä tehdä Musturille? Mitä tehdä Ojalle? Mitä tehdä Turuselle (ei nyt enää mitään)? Mitä tehdä Ranta-Lietzenille? Ei niille mikään kelpaa, niitten oma maku on niin rajoittunut ääritaiteelliseen ylihenkevään tahallisrujouteen, ettei heidän tuotoksiaan ostakaan kuin noin 30 asianharrastajaa Suomessa + kirjastot + ne jotka teeskentelee tykkäävänsä semmoisesta.
Hassua, minä luin Hansin viestin ihan toisin: faktana. Osa Daadan julkaisuista on liian vaikeaa luettavaa minullekin, joka sentään pyrin lukemaan kaikkea mahdollista sarjakuvaa. Lisäksi lainauksessa puhuttiin alan harrastajista eikä suuresta yleisöstä.
Enkä ihan ymmärrä sitä, että jonkun nuoren lahjakkaan tekijän pitäisi heti ensimmäisenä alkaa tehdä pitkää albumia. Toivottavasti tämä ei ole sitä, mitä opetat Limingassa.Tänne tullaan toiseksi vuodeksi tekemään just pitkä tarina. Kun lukijoitakaan ei kiinnosta pätkät.
Mitä listaan tulee, kyllä noista osa löytyy jo 7 veljeksestä, Draamatusta ja Maailmanhistoriasta, ihan oma mau mukkaa.
Ja Egmont on yhtenä harvoista julkaissut myös fennomaanimangaa.
Kyllä Asema ainakin on ilmoittanut yhdelle sunkin suursuosikillesi, että jos teet albumin, julkaistaan. En ole vielä kuullut mitään suunnitelmia.En o tietoinen suursuosikistani. ???
Enkä sitten tiedä, "suttu-töhröä" ja "ylihenkevää tahallisrujoutta" sekin varmaan olisi. Mistä nämä ennakkoluulot oikein sikiää? Luulin Keijo että pidit Villen jutuista. :)
Kyllä me varmaan mitä vaan julkaistaisiin jos matsku on hyvää.
Ehkä manga-antologian tai Keijon haikaileman sarjisjutun vois kuitenkin toteuttaa omakustanteena? Ainoa on vain se ikuinen raha-ongelma, joka taitaa olla hankalin este opiskelijapuolella. Mutta jos useampi yhdistää voimansa? Faktahan on että painettu alppari huomataan helpommin, nettiin kaikki hukkuu.
Kokeelliselle ja taidesarjakuvalle taitaa löytyä julkaisukanavia paremmin, ja mitä oon nähnyt niin moni liminkalainenkin istuu ihan hyvin siihen porukkaan.
Siitähän puhe alkoi. Kun ei olemassaolevat kustantajat koske esmers nyt sitten manga-tyyliseen kepilläkään (vaikka ei sitä hirveästi ole tyrkyllä)
Toinen kysymys, joka tulee mieleen on se, että eikö taidekustantamonkin kannattaisi kaikin voimin yrittää kehittää edes yksihyvinkohtuullisesti myyvä työhevonen, joka maksaisi juoksevat kulut?
No, ainakin itse harkitsen vakavasti suoraa nettijulkaisua jos ja kun saan pitkän tarinan tehtyä. (Siitä huolimatta että nettiin hukkuu.) Ainakin se on helpompaa ja nopeampaa. Ja halvempaa kuin paperinen omakustanne, joka pitäisi vielä itse levittää.
Ylihenkeviä ja tahallisrujoja juttuja olen nähnyt Kutissa ja Glömpissä enkä pidä niistä, varsinkin kun olen havainnut niidenkin olevan kopsattu jostain Kramers Ergotista tai Ganzfeldista. Suttaisivat edes omaperäisesti.
Kiitos nyt tästäkin.
Vois tulla sanomaan päin naamaa. Pari viikkoa sitten oltiin taas niin kivaa miestä ja täällä aletaan sitten aukomaan.
V**** mikä äijä.
Keltaiset Neekerit on siitä hyvä esimerkki. Jos te vaan jaksatte avata sen kirjan ja lukea pari sivua, niin pian huomaatte että se on todella hyvä, syvä mutta samalla "helppo" kirja.
Enkä sitten tiedä, "suttu-töhröä" ja "ylihenkevää tahallisrujoutta" sekin varmaan olisi.
Ylihenkeviä ja tahallisrujoja juttuja... ...Suttaisivat edes omaperäisesti.
Siis pitääkö pitää kaikesta mitä Glömpissä ja Kutissa julkaistaan ja eikö saa sanoa jos ei pidä?
Mites nää fanipojat, jotka lukevat Marveleitaan?
Keijo näköjään vain lainasi Mikaa.
Hyvä. Hyvä. Nurin vaan kaikki suttu-töhrö kustantajat.
Ei niille mikään kelpaa, niitten oma maku on niin rajoittunut ääritaiteelliseen ylihenkevään tahallisrujouteen
Noin idioottina en sinua tietenkään pidä.
Makuja on monenlaisia. Jos kuitenkin syytät jotain kopioinnista niin olisi rehtiä sitten mainita tekijä ja kopioinnin kohde ihan nimeltä.
Vai ovatko kaikki tekijät, joista et pidä, kopioineet teoksensa jostain muualta? Mites nää fanipojat, jotka lukevat Marveleitaan?
Sun opetusmetodeissakin kopioinnilla taitaa olla merkittävä osa.
(muokkasin aiempaa viestiäni ylempänä, siellä lisää)
Ylihenkeviä ja tahallisrujoja juttuja olen nähnyt Kutissa ja Glömpissä enkä pidä niistä, varsinkin kun olen havainnut niidenkin olevan kopsattu jostain Kramers Ergotista tai Ganzfeldista. Suttaisivat edes omaperäisesti.
Tuo tapa muokata aiempia viestejä noin ratkaisevasti tekee myöhemmät vastaukset käsittämättömiksi.
Tähän viestiin:
- Ei tänne Kutit leviä joten mielikuva perustuu siihen että ostin hiljan Ganzfeldin ja näin siellä juttuja joita joku suomalainen on mukaillut Kutissa ja Glömpissä. En pysty tarkistamaan kun en osta kaikkea.
- Täällä ei ole vuosiin ollut yhtäkää marvel-fanipoikaa.
- Mun "opetusmetodeissa" ei kopioida ikinä mitään. Mä mitään edes opeta vaan toimin huonona esimerkkinä.
Ilmeisesti täällä ei päde että "asiat riitelee, ei ihmiset" vaan pitää luimuilla tavatessaankin jos ei ole kaikesta samaa mieltä.
- Täällä ei ole vuosiin ollut yhtäkää marvel-fanipoikaa.
Joka lainasi trollia ja Keijoa:Mikä osoittaa että keskustelu on vain läpänheittoa ja retoriikkaa, ei niinkään vakavaa ajatusten vaihtoa.
Eikös Sarjakuva-Wikin arvosteluissa pyritä kopioimaan tekijän tyyli?Kyllä, se on ohje. Ja valitsen arvosteltavat teokset mahdollisimman etäältä siitä tyylistä mitä arvostelijalla on alun perin taipumus "kopioida".
Uusia sävyjä keskustelu saa vielä siitäkin kun käy katsomassa millaisia kuvia tämä "trolli", herra Draw itse, kaikessa töhryjen vastaisuudessaan tutottaa Kvaakin ketjuihin. :)???
Mikko Luostarinen! Päivitetty ja nuorennettu versio Jyrki Nissisestä. Suomen sarjakuvapiireihin tulee niin harvoin uusia tuulahduksia ja tuoreita, mielenkiintoisia tekijöitä että Luostarisen Slaagia kuumottelen etukäteen melko huolella.
Paha väittää vastaan. Jokusen Slaagin jutuista muistin lukeneeni aiemmin, en kylläkään muista mistä.
Daada on nykyisin blogi http://daada.wordpress.com/
Jotenkin nihkeä ja luvattoman lyhytsanainen arvostelu. Näin sitä taas ansaittiin muutamalla toteavalla virkkeellä ilmaiset painotuotteet. No, onhan sekin jotain. Monien isoimpien lehtien arvostelijat eivät vaivaudu edes tutustumaan kaikkiin lähetettyihin kirjoihin vaan kantavat ne lähimpään antikvariaattiin tai kirpputorille suoraan kirjekuoresta tai paketista.
Joo, nykyään näkee mukavasti myös käytettyjen kirjojen antia netistä hakemalla - lähes tarkalleen pari päivää lehdistökappaleiden lähetyksen jälkeen muutamaan divariin ilmestyy säännöllisesti koko Huuda Huudan uusi julkaisukatalogi. Mikään näistä paikoista ei meiltä ikinä ole kirjoja tilannut. Pitäisi ehkä käydä "kytiksellä" ja painaa nämä moraalittomat naamat mieleen.
Miksi ihmeessä jollakin lehden toimittajalla olisi velvollisuus pitää "vapaakappalekirjastoa" kotonaan kirjoista, joita tulee tyrkylle vuodessa varmaan satoja?
Kvaakissahan arvostelukappaleet yleensä pyydetään. Miksi ihmeessä jollakin lehden toimittajalla olisi velvollisuus pitää "vapaakappalekirjastoa" kotonaan kirjoista, joita tulee tyrkylle vuodessa varmaan satoja?
Mitään yhteisiä kehyksiä arvosteluille ei ole, eikä mielestäni saa olla. Kukin tekee, kuten itte tykkää. Niin se on paras. Kvaak ei ole mikään pönötysmedia vaan vapaaehtoisten ja vapaa-aikansa hyväntekeväisyysmielessä sarjakuvalle uhraavien ihmisten yhteisö.
Huuda Huuda sai kirjansa Kvaakin etusivulle ainakin vähäksi aikaa.
Mun mielestä se pitäisi nähdä enemmänkin mahdollisuutena - ilmaiseksi kun tekee, niin yleensä ei ole kukaan sanomassa, mitä pitää tehdä. Eli: hanat auki.
Toisaalta juuri kukaan ei ole ammattikirjoittaja; arvostelun kirjoittaminen on työläs rupeama. Ei se teksti aina synny synnyttämättä. Pitää vääntää joskus.
Mun mielestä Kvaak voisi hyvin toimia jonkinlaisena kriitikkokouluna, jonka jälkeen arvioita tekevät voisivat alkaa tarjota niitä myös muualle. Toimitus voisi sparrata toisiaan.Mikä saa sinut kuvittelemaan että näin ei olisi jo tapahtunut?
Mikä saa sinut kuvittelemaan että näin ei olisi jo tapahtunut?
Viralliset nettisivut joihin arvostelussa linkitetään, lakkasivat olemasta jo vuosi sitten.
Sarjakuvakritiikkiä koskevat viestit siirretty asianmukaiseen ketjuun
Sinänsä tylsää aina tämä aiheessa pysyminen ja sen mukaan keskustelujen uudelleenjärjesteleminen että itseäni kiinnosti keskustella sarjakuvakritiikistä TÄSSÄ asiayhteydessä, muttei millään tavoin tuolla yksinomaan kyseiselle aiheelle omistetussa ketjussa.Jep. Mikäs sen tylsempää kuin aiheessa pysyminen. Tässä ketjussa voi kuitenkin mainiosti keskustella Daadan kirjoille Kvaakissa annetusta kritiikistä. Se on jopa suotavaa ja siksi arvosteluista linkitetään aiheen mukaisiin ketjuihin.