Minua jäi tuossa Tolvasen aloitusviestissä nyppimään tämä:
"Noissa maissa on myös "kaupallista sarjakuvaa" - jolla ilmaisulla minä ymmärrän laskelmoiden tehtyä hengetöntä rahantekoyritystä,"
Allekirjoittaisin tuon, ilman tuota lihavoitua sanaa. Ei Barks niin kovin hengetöntä ole.
Varmaan Tolvanen tarkoittikin niitä, jotka
on hengettömiä (hänen mielestään). Joka on taas lukijasta kiinni. Rohkenen arvella, että Barks aika harvan kirjoissa menisi siihen hengettömän kastiin. Sun taide on mun viihde, niinkuin Kaltsu sanoi joskus jossain ketjussa. Tässä tapauksessa sanoisin jopa: sun viihde on mun taide!
Curtvilelle: voihan termit olla muutakin kuin arvottavia. Kuvailevia, vaikka. Neutraaleja. Sellaisia täällä voisi yrittää haarukoida.
Ja aion jatkossakin osallistua täällä vain itseäni kiinnostaviin keskusteluihin, joten joo, siinä mielessä määrittelen itse itselleni sopivan matalaotsaisuuden tason. Ainakin esitän toiveen. Muista keskustelijoista osallistuu ne jotka haluaa sellaisella panostuksella kuin haluaa. Vähän välillä turhauttaa sellainen asiaanliittymätön, perusteeton huutelu.
Esimerkiksi ajatusleikkinä voisin olettaa, että tämä keskustelu sarjakuvan termistöstä ei kiinnosta*, mutta mahdollisesti henkilöni ärsyttää, joten sitten pitää heittää välihuutoja, jotka eivät vie keskustelua eteenpäin aiheeseen liittyen. Pitääkö tähän sitten todeta, että huutelijat ovat kateellisia ja kyynisiä katkerikkoja? Minusta se olisi aika vahva
oletus, joka ei johtaisi mihinkään hyödylliseen. Varmasti keskustelijoilla on järkeviä syitä toimia niinkuin toimivat ja he uskovat tekevänsä niinkuin oikein on. Mikäli arvelisin muuta, maailmani muuttuisi irrationaaliksi ja paranoidiksi. Ja liian arvailupohjaiseksi. Lähden mieluummin siitä, että ihmiset kertovat itse parhaansa mukaan, tarvittaessa tarkentaen, mitä mieltä ovat eikä minun tarvitse olettaa heidän puolestaan. Luultavasti arvaisin väärin. Pyrin toimimaan näin itsekin: kertomaan mahdollisimman selkeästi omat näkemykseni (joskus kärkevälläkin tyylillä ketjun aiheesta ja luonteesta riippuen) ja korjaamaan, jos minua on mielestäni tulkittu väärin. Hyväksyen sen, että viestinnässä vastaanottaja luo toki oman totuutensa.
Ymmärrän, että kanssaihmisten rationaalisuudesta hyvää uskova suhtautumistapani voi kyynikosta näyttää naivilta, mutta se on tietoinen riski.
Kiteytettynä, haluaisin silloin tällöin keskustella Kvaakissa tietyistä itseäni kiinnostavista aiheista muiden kanssa joita kulloinenkin aihe kiinnostaa. En minäkään mene esim. Tex Willer- tai akkari- tai mangaketjuihin selittämään, miten väärässä ne on kun lukevat semmoista. Mutta tämänkin esimerkin olen esittänyt jo tsiljoona tsiljardia kertaa. (Täällähän eräässä ketjussa hiljattain taivastellen esiteltiin "turhimman lehden turhin sarjakuvakilpailu" ylläpidon jäsenen toimesta. Mutta kukas kohderyhmään kuulumaton keski-ikäinen mies on arvioimaan mangasarjakuvan mielekkyyttä SinäMInä-lehden oletettavasti nuorille tyttölukijoille? Ja varmaan tuli tervetullut olo Kvaakkiin nuorille mangasta kiinnostuneille lukijoille.)
*ja koska itse asiassa kyse ei ole minun aloittamastani ketjusta eikä otsikon aihe ole "Sarjakuvan lajityypittely ja sen tarpeellisuus" tms. vaan jotain ihan muuta, ehkä ylläpito voi erottaa tämän omaksi säikeekseen mikäli katsoo tarpeelliseksi.