Kirjoittaja Aihe: Apollo kustannus esittää  (Luettu 180393 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #60 : 20.04.2008 klo 20:50:14 »
Lehtipisteessä myyntihän merkitsi sitä, ettei kirjaa myydä kirjakaupoissa (ei myymälöissä eikä netissä), ellei siitä oteta toista painosta tätä varten.
Paitsi tietenkin sellaisissa kirjakaupoissa, joissa on myös lehtipiste. Esim. käsittääkseni useimmat Akateemiset ja Suomalaiset ovat tällaisia.

Lainaus
Lehtipisteen kautta myytyjä sarjakuviahan ei löydy edes kirjastoista. Esimerkiksi Pauna Median kustantamaa mangaa, joita myydään vain lehtipisteen kautta, ei löydy kirjastoista (lähde: www.helmet.fi).
No kyllä löytyy. Moni kirjastohan tilaa esim. lehtiä ja tämän lisäksi tuntuvat tilaavan muutakin. Myös Paunan sarjoja löytyy pari kappaletta ainakin Pirkanmaan kirjastoista.

Lainaus
Miten muuten valitaan ne myyntipisteet, joihin lehteä levitetään?
Mä oon ymmärtänyt niin, että myyntipiste tilaa itse myytävät lehdet.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #61 : 21.04.2008 klo 10:44:33 »
Mitä muuta voisi tehdä kuin makkeloida, suurin osa lehtipisteessä myynnissä olevista julkaisuista ei kiinnosta ostajia enää myyntiajan jälkeen. Ketä kiinnostaa viime viikon Seiska? Lehtipistemyynnin konseptiinhan kuuluu, että osa painoksessa makkeloidaan. Ja ei kai kukaan kustantaja toivo, että oma julkaisu myytäisiin lehtipisteissä loppuun, sehän merkitsee, että ostajia olisi vielä riittänyt. Eikä julkaisusta voi ottaa uutta painosta, sisältö on jo vanhentunut ja seuraava numero pukkaa päälle.

Nyt ei ole kyse Seiskasta tai edes Aku Ankasta, vaan sarjakuva-albumeista joiden on tarkoitus "elää" vuosikymmeniä. Noilla esimerkeillä lehtipistemyynti on lähinnä vain marginaalista, parituhatta lehteä. Suurin osa levikistä (n. 300.000 kpl) perustuu tilauksiin.
Pienellä kustantajalla taas julkaisun koko painos voi olla tuo 2000 kpl. Siitä jos 1600 kpl menee makkeliksi niin milläs rahalla otat toista, kirjakauppapainosta jota ei ehkä mene kaupaksi senkään vertaa. 

Lainaus
Koskiko tämä muutakin kuin sarjakuvaa. Olisiko syynä, että painotyöt on pakko teettää omassa (oman konsernin) painossa, jossa ei ole kannattavaa painaa pikku painoksia.

Ei. Isoilla firmoilla on hyvin tarkat kustannuslaskelmat julkaisuistaan. Mieluummin kirja saisi tuottaa lisää rahaa kuin olisi "kulttuurityötä". Siksi isot painokset.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

sivullinen

  • Vieras
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #62 : 22.04.2008 klo 21:18:49 »
Kiintoisaa... onnea pienkustantamiseen! Ja courage, sanoisivat ranskalaiset.

Mutta miksi tuo kielipuoli muoto nimelle: Apollo Kustannus? Ajatus Kirjat on jo aivan tarpeeksi hirveä... Kustantaminen on vastuullista hommaa, ei vain debetin ja kreditin, vaan myös kielen ja kulttuurin suhteen. ;)

pappa-sami

  • Bedevore
  • Jäsen
  • Viestejä: 845
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #63 : 23.04.2008 klo 07:19:47 »
Mutta miksi tuo kielipuoli muoto nimelle: Apollo Kustannus?

Valitsimme tarkoituksella perinteitä kunnioittavan nimen. Vertaa Like Kustannus Oy.

Asko AA

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 677
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #64 : 23.04.2008 klo 09:11:42 »
On se ihan hyvä.
Sitten kun sanotaan tuttavallisesti Apollo vaan.
Niin kuin Otava tai Tammi, joiden taakkana taitaa olla vielä pitempi ja mahottomampi Kustannusosakeyhtiö -määrite.
Noin se toimii. Toisin kuin Ajatus Kirjoilla tai joillakin yhdysnimisillä.

Toisaalta meillä kaksikin ulkomaista materiaalintoimittajaa sinnikkäästi osoittaa postin pelkällä Kustannus -nimellä. Jos katuosoite on hiukankin huolimaton (eli lähes aina), kuriirin täytyy Finlaysonilla hakea oikeaa muutamankin Kustannuksen seasta.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

sivullinen

  • Vieras
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #65 : 23.04.2008 klo 12:04:57 »
Joojoo, mutta Otava onkin kustannusosakeyhtiö Otava, ei Otava Kustannus. Siellä on suomi hallussa.

Mikä oikeoppisessa muodossa Apollo-kustannus olisi vikana? Ikävää anglismi-mainostoimisto-vesakeskistelyä tuo valitsemanne muotoilu.

Siitä huolimatta edelleen kaikkea hyvää toiminnan käynnistämiseen!

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #66 : 24.04.2008 klo 13:44:26 »
Ei tullu itselläni mieleenkään laittaa Zum Teufel Kustannus -nimeen väliviivaa, vaikka muuten oikeakielisyyttä kannatan. Ei se vaan kuulu tuommoisiin nimiin.

xml

  • Jäsen
  • Viestejä: 179
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #67 : 27.04.2008 klo 21:11:41 »
Paitsi tietenkin sellaisissa kirjakaupoissa, joissa on myös lehtipiste. Esim. käsittääkseni useimmat Akateemiset ja Suomalaiset ovat tällaisia.

Ongelmanahan tuossa on, että noita lehtiosastolla myytäviä julkaisuja ei ole ko. kirjakauppojen verkkokaupoissa. Lisäksi julkaisu on lehtiosastolla myynnissä vain lyhyen aikaa, kirjaosastolla selvästi pidempään.

Sarjakuvakaupoissa ja uusia sarjakuvia myyvissä antikvariaateissa, joista kai monet mielellään ostavat sarjakuvia, ei lehtipistettä ole. No antikvariaateihin yleensä tulee sitten käytettynä noita vain lehtipistemyynnissä olevia sarjakuvia.


No kyllä löytyy. Moni kirjastohan tilaa esim. lehtiä ja tämän lisäksi tuntuvat tilaavan muutakin. Myös Paunan sarjoja löytyy pari kappaletta ainakin Pirkanmaan kirjastoista.

Lehtitilaukset ja irtonumeromyynti lehtipisteessä ovat kaksi eri myyntikanavaa. Kirjastoissa on yleensä sellaisia julkaisuja, joita voi tilata tai jotka ovat myynnissä kirjakauppojen kautta. Miten kirjastot saisivat sellaisia julkaisuja, joiden ainoa levityskanava on lehtipiste? Se, että Paunan sarjoja ei kirjastoista löyty, tuskin johtuu mistään boikotista, kirjastoilla vain ei ole kanavaa, josta niitä hankkia.

Tosiaan, Akaan kaupungin kirjastosta löytyy kaksi nimikettä, kumpaakin yksi kappale. Tuo on kyllä käytännössä sama kuin ei lainkaan.


Mä oon ymmärtänyt niin, että myyntipiste tilaa itse myytävät lehdet.

Siis, jos uusi nimeke tulee myyntiin, jokainen myyntipiste päättäisi itsenäisesti tilaanko vai en?

Googlella löytyi kuitenkin jotain tietoja, mainosluonteisia tosin, Lehtipisteen toiminnasta:

http://www.sanomawsoy.fi/viewFile.aspx?id=1879

Puolueettomuus ja läpinäkyvyys ovat Lehtipisteen avainperiaatteet ja toiminnan perusedellytys:
- Yhtäläinen komissiotaulukko kaikille kustantajille
- Läpinäkyvä vähittäispalkkiotaulukko kaupalle
- Selkeät kriteerit lehden valikoimiin tulolle
- Selkeä lisäpalvelujen hinnoittelu


Noita tietoja ei kyllä Lehtipisteen sivuilta löytynyt.


http://www.sanomawsoy.fi/viewFile.aspx?id=1541

Lehtipiste kustantajan näkökulmasta:
- Lehtipiste on kaikille kustantajille avoin irtonumeroiden jakelu- ja markkinointiorganisaatio.
- Lehtipiste tarjoaa lehtikohtaisesti räätälöidyn jakeluja markkinointipalvelun irtonumeroina myytäville lehdille/tuotteille.
- Lehtipiste toimittaa lehdet myytäväksi kaikkiin Suomen päivittäistavarakaupan ketjuihin, kioskikauppaan, huoltoasemaketjuihin sekä asiakasmäärältään merkittävimpiin erikoiskaupan ketjuihin.
- Pitkäaikainen ja kiinteä yhteistyö kaupan ketjujen kanssa on luonut Lehtipisteelle valmiudet edustaa vähittäiskaupan asiantuntemusta kustantajiin päin.

Lehtipiste kaupan näkökulmasta:
- Lehtipiste toimii kauppaan päin lehtituoteryhmän tavarantoimittajana ja asiantuntijana.
- Lehtipiste tuntee kaupan eri ketjujen konseptit ja tarjoaa niihin soveltuvan, kannattavan ja kilpailukykyisen tuoteryhmän.

Lehtipisteen tarjoamat palvelut kustantajalle:
- Uuden tuotteen myyntimahdollisuuksien kartoitus ja jakelu-, esittelypaikka- ja kampanjasuunnitelman käynnistys.
- Uutuustuotteen sisäänmyynti ketjuille ja tuotekohtaisesti räätälöity jakelupeitto, jossa hyödynnetään tietovarastoja.
- Tuotetietojen välitys kaupan ketjuille, omalle organisaatiolle, kuluttajien www-sivuille ja asiakaslehteen.
- Myyntipistekohtainen lähettämökeräys ja lehden jakelu koko maassa.
- Myymättömien lehtien takaisin keräily palautusajan jälkeen.
- Myyntipisteiden laskutus, reskontra ja jakelusopimukseen perustuva tilitys kustantajalle.
- Myyntitulosten raportointi.
- Kysyntäennusteeseen ja myyntipisteidenmyyntihistoriaan perustuva automaattinen lähetysmäärien ohjailu.
- Ohjailun pohjalta suoritettu numerokohtainen tilaus kustantajalle.


Tuosta voi kyllä päätellä, ettei myyntipisteen tai kustantajan tarvitse päättää mistään, Lehtipiste hoitaa kaikki päätökset kummankin puolesta. Tarkoittaisiko tietovarastojen hyödyntäminen todella, että jos tuo myyntiin uuden nimikkeen, saa hyödyntää tietoja kilpailevien kustantajien nimikkeiden myynnistä. Tehdäänköhän tuo kysyntäennustekin kilpailevien tuotteiden pohjalta.

Siis esim. Alix varmaan jaeltaisiin myyntipisteisiin samoilla periaateilla kuin Asterix.
   

Nyt ei ole kyse Seiskasta tai edes Aku Ankasta, vaan sarjakuva-albumeista joiden on tarkoitus "elää" vuosikymmeniä. Noilla esimerkeillä lehtipistemyynti on lähinnä vain marginaalista, parituhatta lehteä. Suurin osa levikistä (n. 300.000 kpl) perustuu tilauksiin. Pienellä kustantajalla taas julkaisun koko painos voi olla tuo 2000 kpl. Siitä jos 1600 kpl menee makkeliksi niin milläs rahalla otat toista, kirjakauppapainosta jota ei ehkä mene kaupaksi senkään vertaa.

Seiska on kuitenkin sarjansa (kotimaiset perhelehdet) myydyin lehti lehtipisteissä (lähde: www.lehtipiste.fi).

Sarjakuva-albumi todellakin "elää" vuosikymmeniä, mutta suurin osa muista lehtipisteessä myynnissä olevista julkaisuista ei, sanomalehti on vanha jo huomenna ja viikkolehti ensiviikolla. Miksi sarjakuva-albumeita yritetään myydään sellaisella konseptilla, joka on tarkoitettu ihan toisen tyyppisille julkaisuille?

Myymättömien lehtien makkelointi kuitenkin kuuluu lehtipistemyynnin konseptiin. Paljonko tuosta 2000:sta saisi mennä makkeliksi, alle 50 prosenttia olisi kai jo hyvä tulos?

Oliko tuo 2000, josta makkeliksi 1600, todellinen esimerkki?
- Kannattaako pienellä, 2000 kpl:een painoksella edes lähteä lehtipistemyyntiin? Miten noin pieni painos levitettiin lehtipisteen n. 8000 myyntipisteeseen, valituissa myyntipisteissä varmaan oli vain yksi kappale myynnissä?
- Oliko myyntiajaksi valittu pitkä aika, esim. 8 viikkoa? Jos myyntipisteessä olevaa julkaisua kukaan ei ole parin ensimmäisen viikon aikana ostanut, julkaisu onkin jo selattu niin rispaantuneeksi, että jäljellä olevalla kuuden viikon myyntiajalla se ei varmasti mene kaupaksi. Lehtipisteen tietojärjestelmä siis näyttää, että myyntipisteessä on myytävissä oleva julkaisu, ostajalle kelpaavaa julkaisua ei kuitenkaan ole myynnissä.
- Mikä osa tuosta 1600:sta oli enään myyntikelpoista silloin kun julkaisu poistui myynnistä?
- Myytiinkö julkaisu kuitenkin loppuun jossain myyntipisteessä? Olisiko niissä mennyt kaupaksi vielä useampikin kappale? Menikö julkaisun kaikki kappaleet heti suoraan myyntipisteisiin vai jäikö osa varastoon, jotta voidaan toimittaa lisää sinne, mistä tuote loppui?

Ydin kysymys tietysti on, miksi vain 400 kappaletta meni kaupaksi? Kai sitä on yritetty analysoida, jotta seuraavalla kerralla onnistuttaisiin paremmin. Oliko vika tuotteessa vai siinä että tuote ja ostaja eivät kohdanneet?


Miksi kustantaja valitsee mielummin lehtipiste- kuin kirjakauppajakelun. Onko siis näin:
- Lehtipistehän on monopoliyhtiö, se ei voi kieltäytyä ottamasta jakeluun uutta tuotetta, vaikka olisi selvää, että sitä ei osteta ja tappiota tulee.
- Kirjakaupoilla sen sijaan ei ole mitään pakkoa ottaa myyntiin tuotetta, joka ei tule menemään kaupaksi.
- Lehtipisteissä myynnissä olevat tuotteet ovat kustantajan omaisuutta, kustantaja kantaa riskin myymättömästä tuotteesta. Lehtipisteelle tulee tappiota vain jakelukustannuksista.
- Kirjakaupassa olevat tuotteet, näytevarastokappaleita lukuunottamatta, ovat kirjakaupan omaisuutta. Kun kirjakauppa ottaa tuotteen myyntiin, kustantaja on rahansa saanut ja riski mahdollisesta myymättömästä tuotteesta on kirjakaupalla. 
Tuotteen saaminen kirjakauppohin vaatisi siis kustantajalta huomattavasti enemmän myyntityötä.


Normaaleista kirjoista tulee ensin kovakantinen painos ja sitten myöhemmin pokkari, jota voidaan myydä lehtipisteessäkin. Miksi sarjakuvakirjojen kohdalla halutaan toimia toisin: ensin myyntiin lehtipisteeseen ja sitten vasta kirjakauppaan?


hansswahn

  • Vieras
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #68 : 28.04.2008 klo 06:47:22 »
Kirjaston hankinnoista voin sanoa sen verran, että esim. Espoon kaupunginkirjastolla on sopimus erään kirjavälittäjän kanssa. Pääosa suomenkielisesta kirjallisuudesta valitaan välittäjän lähettämiltä valintalistoilta ja ns. suurten kustantajien lähettämistä ennakkoluetteloista. Suoraan kaupoista, netistä tms. kirjasto ei voi byrokraattisista syistä juurikaan hankkia. Vaatisi jonkun yksilön omaa harrastuneisuutta ja omilla rahoillaan ostamista. Rahoja voi sitten jälkikäteen yrittää periä kaupungilta, mutta siihenkin tarvitaan esimiehen hyväksyntä jne.

Kannattaa ottaa yhteyttä BTJ-kirjavälitykseen ja kysyä miten saisi julkaisunsa heidän listoilleen.

wilpå

  • Jäsen
  • Viestejä: 188
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #69 : 08.06.2008 klo 18:58:52 »
Asiaan.. Koskako tämä Alix & kumpp. Pelmahtaa lähimpään lehtipisteeseen ja hintakin olisi kiva tietää? Tosin ostan sen vaikka joutuisin asuntoni myymään..

Maltan toki odottaa vaikka syksyyn, mutta kyselen nyt vain kyselemisen ilosta.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #70 : 09.06.2008 klo 00:53:24 »
Vaikka kaikki toki tiedämme että Apollo kustannuksen ja muiden kustantamoiden tuotteita saakin pääosin kirjakaupoista, niin ketjuista kuin harvalukuisista yksittäisistä sissiliikkeistä, niin selkeyden vuoksi olis mieluisaa että tämä ketjukin toimisi.

Vaikka myös Apollon kohdalla voinee väittää että kannattaa tulla sarjakuvafestivaaleille 12. - 14.9.2008.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #71 : 09.06.2008 klo 19:33:31 »
Hienolta näyttää... tuskin tässä malttaa odottaa.

wilpå

  • Jäsen
  • Viestejä: 188
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #72 : 11.06.2008 klo 17:46:59 »
Mistä päättelet että sitä tullaan myymään lehtipisteissä? Hinta näkyy olevan 13,50 euroa.

Voi hyvän tähden!! No okei, Siirtomaatavarakaupoissa tai vähittäismyymälöissä tai... MItä väliä?!! Pointti oli koska sitä saa?

Mutta asiasta toiseen, hinta on melkein liiankin alhainen. Onko koko ja kansi (kiiiltävä) sama kuin vanhoissa Allun julkaisuissa?

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #73 : 12.06.2008 klo 01:35:51 »
Mutta asiasta toiseen, hinta on melkein liiankin alhainen. Onko koko ja kansi (kiiiltävä) sama kuin vanhoissa Allun julkaisuissa?

Koko on 220 x 295 mm ja kanteen tulee kiiltävä laminointi.

Timo

EetuT

  • Jäsen
  • Viestejä: 390
Vs: Apollo kustannus esittää
« Vastaus #74 : 12.06.2008 klo 04:08:34 »
Näyttää erittäin hienolta. Onhan siinä huono liimaus, että siitä tulee keräily harvinaisuus.  ??? Anteeksi, huono vitsi.
E.T