Osuuskunta olisi kai järkevä ratkaisu. Tai palkkiopalvelu. Silloin olisi joku ulkopuolinen taho joka runnoo laskuun YELit sun muut asiakkaan maksettavaksi. Välillä todella toivoo että joku viisaampi hoitaisi nämä asiat.Tonni on aika iso paukku kun tulot ovat mitättömät.
Joo,
osuuskunnassahan olet työsuhteessa. Vain yrittäjätyyppisestä työstä tekijä maksaa itse YELliä. Työsuhteessa on joku muu eläkemuoto (oiskohan sun tapauksessa TaEL tai normi TyEL (joka on tänä vuonna 22,5%).
Se kuka maksaa eläkemaksut riippuu myös siitä missä teet työn. Jos vaikka friikunakin työskentelet työnantajan tiloissa se laskettiin ainakin ennen työsuhteeksi ja siksi työnantajan piti huolehtia noista maksuista.
Verottajassa on se hauska piirre, että ne ei vastaa "mitäs jos" -kysymyksin. Ainoastaan "olen tehnyt näin, miten verotatte?"-kysymykseen.
Osuuskuntatapauksessa eläkemaksut menee koko palkasta (prosenttiosuus on SUURIN PIIRTEIN sama kuin YELlissä), riippumatta montako tonnia vuodessa saat palkkaa. (Palkkasummasta kuitenkin vähennetään ensin kulusi täysimääräisenä) Frekuna et saa yhtä paljon kuluja yhtä helposti vähennyksiin.
Yrittäjänä taas pitää itse määrätä se mistä tulosta maksaa, eikä sitäkään pysty joustavasti muuttamaan. Eli kannattaa ottaa se minimi jos ottaa (ks. Jannen viesti). Osuuskunnan työntekijänä tosin taitaa mennä myös työttömyysvakuutusmaksu ja joku sotumaksu eli siitä tulee yhteensä liki 30 pinnaa.
Yrittäjäeläkkeeseen ei ole niin hirveä kiire kuin kuvittelet. Ihan hyvin voit minusta alkaa maksaa sitä vasta ensi vuonna jos näyttää että hommia piisaa. (Sitä paitsi jos sulla on kuitteja ammattikirjallisuudesta ja laitat työhuonevähennyksen, niin eihän sun tulot vielä sitten ole yli sitä seittemää tonnia!) Liian pitkälle ei päätöstä kuitenkaan kannata lykätä kuten tuli todettua.
YELLiä voi muistaakseni maksaa kuukausittain, neljännesvuosittain tai puolivuosittain tai vuosittain. Eli ei se välttämättä ole niin iso kakku kerralla.
Saamapuolella YEL on muistaakseni jotenkin parempi kuin TyEL. Eli se karttuu jotenkin paremmin, ei kuitenkaan yhtä hyvin kuin joku fiksu sijoitus, koska eläkeyhtiö höylää aina päältä mukavan siivun.