PIirrä valokuvasta ja katso anatomiankirjoja -neuvot on sillai vaarallisia, että pelkästään mallista piirtäessä koulu on pitkä, ja tosi monet anatomiakirjat taas ovat aika paskoja - etenkin ne, joissa hypätään suoraan ruumiinavauskuviin ja käsketään alkaa jäljentään lihaksia ja luita. Mä olen piirtänyt jo aika pitkään, ja ainoa lihakset, joita olen jaksanut opetella, ovat reiden, ja luitakin osaan about tasan poskien ja hampaiden verran.
Anatomiankirjoja on monia ja joukossa hyviäkin, suurin osa tuntuu kuitenkin nopean selailun perusteella olevan aika suuritöisiä. Mulle ovat riittäneet noi Burne Hogarthin kirjat, lähinnä Dynamical Anatomy ja Dynamical Figure Drawing, joista jälkimmäinen on se, jota kanzii selata läpi paljon tarkemmin. Siinä toki käydään lihaksiakin läpi, muttei niitä ole pakko opetella, koska suurin anti on nimenomaan paljon yleisluontoisemmissa muistisäännöissä.
Kyllä nopeiten oppii kun seuraa osaavien oikoreittejä.
Moni piirtää aivan tikkuisia tikku-ukkoja, mikä on huono idea, koska siitä on hankalaa rakentaa ihmistä. Paksummat, kolmiuloitteiset geometriset muodot (ovaalit, putket, laatikot) toimii paljon paremmin..