Kirjoittaja Aihe: Mitä on vaikea piirtää?  (Luettu 158016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Vs: Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #360 : 05.08.2009 klo 17:51:48 »
Suosittelen jalustaa ja kameraa jolla otat kuvan itsestäsi ja jäljennät tätä valokuvaa niin pitkään että se tulee ulkomuistista oikein paperille. Toista tarvittaessa asennon vaihtuessa.

Heips jampura,

Aika jännä idea tuo, että voisi ottaa kameralla kuvia....eipä ole noin hyvä idea tullut mieleen koskaan. Tattista ideasta. Kun saisi vain kameran....jostain. Raha tilanne ei mikään hyvä. Hauskaa syksyn alkua!

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #361 : 06.08.2009 klo 18:23:12 »
Noh jos omistaa edes kännykän missä on kamera niin käy kai sekin?
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

janne luokkanen

• Jäsen
« Vastaus #362 : 07.08.2009 klo 14:34:56 »
Tai sitten tutkii anatomiakirjoja kirjastossa ja internetissä, sitä kautta ymmärtää mikä lihas kuuluu yhtyä minkä kanssa. Luutkin on kieroja ja nekin asettuu eri asentoihin ihmisen liikkuessa. Samalla pitäisi ymmärtää perspektiivin päälle ja tajuta että ei ihmissilmä näe tarkasti koko vartaloa kerralla. Tämän takia on suotavaa piirtää osa vartaloa tarkemmin ja loput karrikoida maksimoidakseen liikkeen tunnun.

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #363 : 09.08.2009 klo 11:52:47 »
PIirrä valokuvasta ja katso anatomiankirjoja -neuvot on sillai vaarallisia, että pelkästään mallista piirtäessä koulu on pitkä, ja tosi monet anatomiakirjat taas ovat aika paskoja - etenkin ne, joissa hypätään suoraan ruumiinavauskuviin ja käsketään alkaa jäljentään lihaksia ja luita. Mä olen piirtänyt jo aika pitkään, ja ainoa lihakset, joita olen jaksanut opetella, ovat reiden, ja luitakin osaan about tasan poskien ja hampaiden verran.

Anatomiankirjoja on monia ja joukossa hyviäkin, suurin osa tuntuu kuitenkin nopean selailun perusteella olevan aika suuritöisiä. Mulle ovat riittäneet noi Burne Hogarthin kirjat, lähinnä Dynamical Anatomy ja Dynamical Figure Drawing, joista jälkimmäinen on se, jota kanzii selata läpi paljon tarkemmin. Siinä toki käydään lihaksiakin läpi, muttei niitä ole pakko opetella, koska suurin anti on nimenomaan paljon yleisluontoisemmissa muistisäännöissä.

Kyllä nopeiten oppii kun seuraa osaavien oikoreittejä.

Moni piirtää aivan tikkuisia tikku-ukkoja, mikä on huono idea, koska siitä on hankalaa rakentaa ihmistä. Paksummat, kolmiuloitteiset geometriset muodot (ovaalit, putket, laatikot) toimii paljon paremmin..

janne luokkanen

• Jäsen
« Vastaus #364 : 26.08.2009 klo 10:33:43 »
Mä olen piirtänyt jo aika pitkään, ja ainoa lihakset, joita olen jaksanut opetella...

Niinpä.

Realistista piirtämistä haluavan pitää jaksaa panostaa normaalia paljon enemmän. Itse en sitä jaksa tai halua tehdä, koska mielestäni luonteva asento ja dynaaminen liike on tärkeämpää. Jos haluaa piirtää ulkomuistista "oikean" ihmisen niin silloin pitää muistaa miten luut ja lihakset liittyy ja pitää miten läski kertyy. Sinun ehdottamasi keino antaa toki helpommin massan tuntua piirroksiin mutta ei ratkaise alkuperäistä ongelmaa joka oli miten piirtää realistisia ihmisiä.

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #365 : 26.08.2009 klo 23:23:26 »
Kyllä mä silti väitän, että vaikka aikoiskin kehittyä enemmän realismiin päin, kannattaa se lihasten ja luiden tarkka opettelu jättää aluksi ja aika pitkäänkiin sivualalle, koska on paljon perustavanlaatuisempiakin asioita opeteltavana. Lihasten kiinnityskohdat esimerkiks on isolta osalta niin piilossa, ettei niitä tarvitse oikeasti osata, jos pitää hahmoilla nahat päällä.
Anatomiakirjoa nopeammin alkuun auttaa todennäköisesti kuntosaliharjoittelu, siinä tulee ihan eri tavalla tajunneeksi, että mitkä lihakset aiheuttaa minkäkinlaisen liikkeen, ja jos ei nyt liian ylipainoinen ole, niin näkee niiden toimintaakin nimenomaan nahka päällä sillai, kun niitä pitäis piirtääkin. Ja salaa siinä samalla tulee parempi olokin.

Juho

• Tadaa
  • Jäsen
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
« Vastaus #366 : 27.08.2009 klo 18:09:21 »
Vaikeinta piirtää on minulla ainakin ihmisen kasvot ja hiukset. Aina ne vaan näyttää ihan pöljiltä.

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #367 : 05.09.2009 klo 14:22:21 »
Vaikeinta piirtää on minulla ainakin ihmisen kasvot ja hiukset. Aina ne vaan näyttää ihan pöljiltä.

Riippuu haluatko piirtää aivan realistisiä hiuksia vai cartoon tyylisiä, http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?action=dlattach;topic=4263.0;attach=12950;image esimerkki cartoon hiuksistani...

Saini-ötökkä

• Uusi jäsen
« Vastaus #368 : 13.09.2009 klo 18:38:04 »
Mulle oli aikoinaan täysi mysteeri miten miehen lantio toimii. Se ei oo semmoinen rasvakudoksesta muodostunut kaari, niin kuin naisella, vaan siinä on niin ku, luita ja lihaksia.

Mutta se että opetteli miten lantioluu näkyy ihmisen eri asennoissa on auttanut myöhemmin naistenkin piirtämisessä.

Käsiä ja jalkoja(kenkiä) kannattaa vaan piirtää niin paljon että ne sisäistää, saa semmoisen sabloonan päähänsä niin kuin aikaisemmin puhuttiin.

Perspektiivit osaavat kyllä välillä olla hankalia, varsinkin tuolin, ihmisen ja pöydän epäpyhä kolminaisuus. Ja ne autot, pitäis varmaan joo ostaa pikkuautoja että sais pyöritellä miten haluaa.

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #369 : 15.09.2009 klo 17:02:57 »
Perspektiivit osaavat kyllä välillä olla hankalia, varsinkin tuolin, ihmisen ja pöydän epäpyhä kolminaisuus. Ja ne autot, pitäis varmaan joo ostaa pikkuautoja että sais pyöritellä miten haluaa.

Jep :P

Juho

• Tadaa
  • Jäsen
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
« Vastaus #370 : 18.09.2009 klo 21:27:16 »
Minulle on vaikeata piirtää mitään ihmistä. Tai esimerkiksi kaksi samankokoista ja näköistä esinettä vierekkäin.

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #371 : 22.09.2009 klo 15:14:46 »
Minulle on vaikeata piirtää mitään ihmistä. Tai esimerkiksi kaksi samankokoista ja näköistä esinettä vierekkäin.

Samankokoisiin ja näköisiin esineisiin auttaa hieman ehkä tietokone? copy paste :D

kitabu

• Uusi jäsen
« Vastaus #372 : 06.11.2009 klo 21:53:18 »
En oikeastaan piirrä muita kuin ihmisiä, mutta eläinten piirtäminen on vaikeaa, varsinkin kissojen, koirien ym. piirtäminen. Ne on aina ihan epämuodostuneita olentoja.

Ihmisessä vaikeinta on sormet, jotka kaikki tahtovat olla erimuotoisia, osa sormista on paksuja ja osa sitten luurangonlaihoja. Jos jollakin ihmeellä saan sormet oikean paksuisiksi, ne ovat taittuneet luonnottomasti. Ei onnistu sitten millään.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #373 : 07.11.2009 klo 18:51:14 »

Varmaan motoriikka kaipaisi harjoitusta.

Toisaalta, vasta 12-13 -vuotiaana ihminen alkaa hahmottaa kolmiuloitteisen tilan sillä tavalla että perspektiivit ovat muutakin kuin sääntöjä joilla saa mukamas "oikean" näköistä jälkeä, eli vasta sen jälkeen oppii arvioimaan esimerkiksi sitä milloin perspektiivisäännöt eivät toimi (aika usein eivät), joten nuorena helposti turhautuu kun haluaisi mutta ei osaa.

Oikean näköisten ihmisten piirtäminen on kuin muotokuvamaalausta sillä erotuksella että se malli pitää osata kuvitella jonnekin pään sisälle leijumaan. Eli ensin kun opettelet elävästä mallista tekemään täysin näköistä, ja sitten opit näkemään kaiken niin että pystyt palauttamaan sen mieleesi kaikilta olennaisilta osiltaan, homma on helppoa.
:-D

Ei ne (hyvät) pilapiirtäjätkään katsele mallinsa kuvaa piirtäessään, koska sellainen tekee pilapiirroksesta jäykän. Ensin omaksutaan kuva ja käännetään se nurin, sitten piirretään ja lopuksi tarkistetaan yksityiskohdat.

On myös todella tärkeää, mistä kulmasta paperia katsoo.

Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, oon samaa mieltä kuin Koiviston Tape, polkupyöriä on todella vaikea piirtää heti jos vaaditaan vähänkin erikoisempi kulma. Kyllä se tietysti onnistuu, muttei oo helppoa. Vauvat ja pienet lapset on kans hankalia tehdä näköisiä, kun niihin latautuu niin paljon tunteita ettei näköinen kuva varmastikaan miellytä lapsen vanhempia - oikeastihan lapset on pääsääntöisesti aika rumia jos sivuuttaa sen ajatuksen että niitä kuuluu pitää kauniina.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #374 : 14.12.2009 klo 15:20:49 »
Hymyilevä joulupukki on hankala piirtää (tai maalata), kun pitää pelata niin paljon silmillä, kulmakarvoilla ja poskipäillä, parran ja viiksien peittäessä suun.