Kirjoittaja Aihe: Väritys  (Luettu 30532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
Vs: Väritys
« Vastaus #15 : 10.03.2009 klo 14:56:40 »
Täytyy siis varmaan warettaa tuo, vaikken kyl tietokoneella osaa mitään. Lähinnä oikeilla vesiväreillä osaan :)
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #16 : 10.03.2009 klo 15:32:59 »
Täytyy siis varmaan warettaa tuo, vaikken kyl tietokoneella osaa mitään. Lähinnä oikeilla vesiväreillä osaan :)

Ei tarvitse warettaa.
Jos ei  trial piisaa on lukuisia ilmaissoftia joilla pääsee samankaltaisiin tuloksiin. Osa jopa pääsee parempiin tuloksiin ihan riippuu siitä paljonko vaivaa jaksat nähdä.

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #17 : 10.03.2009 klo 16:02:34 »
Niinno, sitten taas kestää kun täytyy opetella hallitsemaan hiirtä värittäessä.. Voi tietty kysyä pikkuserkkua kun sillä olis kaikenmaailman vehkeitä koneella värittämiseen/piirtämiseen ja osaa kanssa tehdäkin.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #18 : 10.03.2009 klo 16:05:24 »

Kuka tahansa osaa koneella söhrätä. Kovat kundit maalaa vesiväreillä.

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #19 : 10.03.2009 klo 16:11:23 »

:D

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #20 : 25.05.2009 klo 15:50:23 »
Lewis Tein tällasen nopean tutoriaalin kuinka fotarilla voi emuloida vesivärien käyttöä (ainakin tiettyyn pisteeseen asti ;)) toivottavasti siitä on jotain apua.

Avasin uuden dokumentin photoshopissa  300x300px ja resoluutioksi laitoin 72 dpi.
-väsäilin uudelle layerille nopeasti muotoja joidenka kuvittelin muistuttavan lattapäistä sivellintä (karkeasti) tarkka muotoilu ei ole tarpeen.

-kun olet valmis  valitse tarkista että dokumentin tausta on näkymätön ja valitse Edit > Define brush Preset...

-nimeä uusi tekemäsi brushi niin että löydät sen myöhemmin :)

-avaa brushivalikkosi oikealla hiiren näppäimellä ja valitse juuri tekemäsi brushi ja syötä seuraavat arvot Brushes tabista

Huom! kokeile itse mitkä arvot tuntuvat sinulle sopivilta, kannattaa esim. kokeilla alhaisempaa spacingiä jolloin pensseli toistuu vedon aikana useammin.

-kun olet valmis tallenna valmis brushisi painamalla brushi-valinta laatikon oikeassa ylälaidassa olevaa nuolta ja sieltä New Brush Preset...

-ei kun kokeilemaan uutta brushia, avaa uusi dokumentti (vaikka 800x600) ja laita taustaksi joku simppeli tekstuuri, paperi voi näyttää luonnolliselta, mutta kannattaa tehdä kokeiluja.

-kuten kuvasta näkyy brushi ei ole täydellinen, esim. vedenkertymiä jne ei tule eikä värin kylläisyys juurikaan vaihtele. Jos haluat tarkempia tuloksia kannattaa kokeilla säädellä Color Dynamics tabista löytyviä säätimiä, esim. saturation jitter ja hue jitter vivuista on varmasti hyötyä. Layereiden blending optioilla (overlay, multiply jne.) kannattaa myös kokeilla!

-mikäli haluat simuloida kuivempaa sivellintä, kannatta kokeilla dual brush asetuksia tai scattering säädintä, ylläolevassa kuvassa on kikkailtu myös niillä, sekä tekstuureilla. sekä brushin fill ja opacity säätimillä.

-jatkoin lopuksi vielä kikkailua, luonnostelemalla uudelle layerille muutaman sutun ja "tussaamalla" siihen päälle perus brushilla ja värittelin luonnokset nopeasti juuri tehdyllä brushilla. jos haluaa luonnosmaisempaa jälkeä kannattaa jättää luonnosteluviivat näkymään omalle layerille (opacityllä kannattaa leikkiä, mikä näyttää hyvälle omaan silmään.) ja rakentaa väripintoja useilla vedoilla.

-samalla tekniikalla voi tehdä myös muunlaisia brusheja, suosittelen kokeilemaan!

Toimiikos tuo idea myös kevyt versiossa?

AnttiV

• Jäsen
« Vastaus #21 : 11.06.2009 klo 15:25:59 »
Toimiikos tuo idea myös kevyt versiossa?

Enpä osaa sanoa, kannattaa kokeilla jos koneelta löytyy se elements. Ainakin CS2 ja sitä uudemmisa versioissa pitäisi onnistua :)

Ami

• Jäsen
« Vastaus #22 : 19.06.2009 klo 22:33:44 »
Mulla väritys ei ole alisteinen piirrokselle, vaan keskeinen osa esim hahmojen tunnistettavuutta (sukulaisilla on saman tapainen ihon ja hiusten väritys), miljöötä (ollaanko ulkona vai sisällä, mikä vuodenaika ja valo) ja sarjan tunnelmaa. Teen väritykset photarilla, elementskin riittää. Hankalinta on, kun pidän himmeistä väreistä, ettei tausta nouse hahmoja hallitsevammaksi.

heli

• Uusi jäsen
« Vastaus #23 : 27.07.2009 klo 18:41:22 »
Noh värittämiseenhän tämä liittyy joten kysäisen asiasta täällä.. Eli siis, omistan Photshop Elements öh.. seiskan? Noh sen uusimman elementsin ja hämmästyin toden teolla, kun en löytänyt mistään wet-edges toimintoa brusheille. Paaaaaljon vanhemmassa elements versiossanikin kyseinen toiminto oli joten ärsyttää kovasti jos tätä ominaisuutta ei ole lainkaan uusimmassa elementsissä.

Tietääkö kukaan löytyykö tätä toimintoa jostain mistä vain en ole osannut etsiä?

AnttiV

• Jäsen
« Vastaus #24 : 07.08.2009 klo 19:09:56 »

hieno asenne :P mitäs sitä nyt uusilla tekniikoilla tekisi kun konehan tekee kaiken valmiiksi?

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #25 : 09.08.2009 klo 11:46:27 »
On siinä pointtiakin, koneellä värittäessä täytyy olla tosi taitava, jotta sais yhtään elävää jälkeä aikaan. Mulla ei ainakaan riitä taito ja aika. Koneella on liian helppo tyytyä kliiniseen "tuotteistukseen", siis silleen, et väritys palvelee funktionaalisuutta - kuvasta saa paremmin selvää ja se näyttää viimeistellymmältä tuotteelta, taiteellisten arvojen jäädessä huomiotta tai pahimmillan miinuxille. Mä oon värittänyt "manuaalisesti" viimeeks lukiossa 10 vuotta sitten, jolloin en edes osannut oikeesti piirtää, mutta silti voisin kuvitella, että sillai tekemällä taidon karttuessa oppii tekemään nätimpää ja elävämpää jälkeä riittävän nopeasti, että saa myös valmista siihen tahtiin, mitä sarjakuvan tekeminen edellyttää. Kattelisin mielelläni enemmänkin vesiväreillä väritettyä matskua tällä aikakaudella, jossa jokaisella työssäkäyvällä rupiaa olemaan rahalliset mahikset riittävään tietokonelaitteistoon.

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #26 : 09.08.2009 klo 12:41:57 »
Olen itse tyytynyt loppujen lopuksi käyttämään puuvärejä + vesivärejä. Sillä mennään jotenkin :D

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #27 : 16.09.2009 klo 14:01:21 »
Kun mä olin snadi ja sain läjän sellasia kyniä, tuli mukana sellanen VHS-kasetti, jossa joku setä näytti kaks miljoonaa eri kikkaa.

Aivan saleen nykyään sama on saatavilla youtubesta. En nyt niin pitkälle mene, että ettisin sun puolesta, mut silti.

Yleensä karsastan video-oppimista, mutta tässä tapauksessa menee varmaan kaikkein nopeiten perille.

Tärkeintä on tietty muistaa, että ne ei ole sääntöjä, ne on ohjeita. Teet niillä kynillä ihan mitä lystäät, jos tuntuu hyvältä.

Lewis

• Jäsen
« Vastaus #28 : 12.07.2011 klo 09:05:31 »
Kyselen uudelleen liittyen edelliseen kysymykseeni skannauksesta.
Töissä minulla on käytössä Corelin Photo-Paint X3 ja se toimii hieman eri tavalla kuin Photoshop elements.

Väritys on onnistunut ihan hyvin, mutta muuttaessa TIFF-muotoon, värit toistuvat eri tavalla kuin näytöllä. PDF ja JPEG toistaa värit samalla tavalla. Missäköhän vika?:S

-Joonas

Arzi

• Jäsen
« Vastaus #29 : 12.07.2011 klo 10:05:08 »
Jotain manga tusseja oon käyttäny mitä ne oli... Copic ciao.