Kirjoittaja Aihe: Väritys  (Luettu 30482 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mastermind

• Jäsen
Väritys
« : 22.11.2007 klo 18:23:44 »
Miten yleisesti ottaen sarjakuvat, etenkin strippisarjakuvat väritetään?
Värittävätkö piirtäjät itse vai jääkö se kustantajan harteille/värittämiseen erikoistuneille?

Entä mikä on yleisin sarjakuvien väritystapa? Käsin? Tietokoneella?

Mitkä ovat teidän kokemuksenne värittämisestä?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Väritys
« Vastaus #1 : 22.11.2007 klo 18:52:07 »
Suuressa maailmassa ammattipuolella värittäminen jää siihen erikoistuneille ihmisille. Pienemmissä ympyröissä eli mm. Suomessa sen tekee useimmiten piirtäjä itse. Värittämisen voi tehdä ainakin parilla tusinalla eri tavalla. Ennenvanhaan käsin, vesiväreillä, peiteväreillä, tuubista, napista jne. yms. Nykyisin on yhä yleisempää että se tehdään tietokoneella (=painovalmis samantien).

Timo

mastermind

• Jäsen
« Vastaus #2 : 23.11.2007 klo 18:37:44 »
Miten Disney-piirtäjät yleensä toimii, värittävätkö he itse omat sarjansa vai tekeekö sen joku muu?

Entäs miten on värittämisen laita strippisarjakuvien puolella, vaikkapa Juba?
Yleensähän hänen stripinsä ovat mustavalkoisia, mutta esim. Aamulehdessä on värillisiä strippejä. Värittääkö hän itse omat sarjansa?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #3 : 23.11.2007 klo 18:54:26 »
Miten Disney-piirtäjät yleensä toimii, värittävätkö he itse omat sarjansa vai tekeekö sen joku muu?

Egmont värittää. Joko joku/jotkut talon sisällä tai joku espanjalainen studio niitä tekee.

Entäs miten on värittämisen laita strippisarjakuvien puolella, vaikkapa Juba?
Yleensähän hänen stripinsä ovat mustavalkoisia, mutta esim. Aamulehdessä on värillisiä strippejä. Värittääkö hän itse omat sarjansa?

Ei väritä itse. Syndikaatti hoitaa sen alihankkijoilla.

Timo

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #4 : 23.11.2007 klo 18:56:20 »
En ole asiasta varma, mutta epäilen että digitaalisen naputtelun ammattilainen värittää Viivin ja Wagnerin: näin tehdään ainakin Aamulehdessä ilmestyville Fingerporeille, antamani väripaletin pohjalta.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Johannes

• Jäsen
« Vastaus #5 : 23.11.2007 klo 21:33:02 »
Itse hoidin Ilta-Sanomien Akujen, jotka olivat 2-rivisiä, värityksen -01 alkaen. Sain useammanlaisia väärikoodi -ohjeita (CMYK). Jopa kielelle on omansa, vaikka itse Aku Ankka -lehdessä se on sama kuin rusetin ja auton väri.

Ohjeissa annetaan kuitenkin värittäjälle erilaisia vapauksia ja vaihtoehtoja. Itse en ole laittanut Akun silmien pohjaan sinertävää sävyä tai värjännyt nokan sisäosia tummemmalla kuin nokka tai räpylät. Pienessä julkaisukoossa semmoinen antaisi tahraisen vaikutelman.

Kun värittää toisen työtä, väritys on tietenkin alisteinen piirrokselle. Taliaferron Ankan kohdalla kuvaan sopii pienet häivytykset tai irrallisuudet, koska hänen piirrostyylinsä oli varsin ilmavaa; viivat eivät ole aina viivasta toiseen kiinni varsinkaan taustoissa.

Ohessa näyte, joka on sarjasta vuodelta 1940 ja julkaistu I-S:ssa 29.9.07, ja joka kuuluu niin sanottuihin omahankintaisiin Aku -töihin (tulostettu sarjakuvien originaalien aarreaitasta eli heritagecomics.comin huutokauppa-arkistosta).

« Viimeksi muokattu: 24.11.2007 klo 20:06:02 kirjoittanut Johannes »

mastermind

• Jäsen
« Vastaus #6 : 24.11.2007 klo 19:47:35 »
Ei väritä itse. Syndikaatti hoitaa sen alihankkijoilla.

Syndikaattia en ollutkaan ottanut huomioon. Sehän homman taitaa useimmiten hoitaa kun kyseessä on sanomalehtisarjakuva.

Paitasi jos kyseessä on kirja/albumi niin taitaa jäädä kustantajalle.
Niin, tai sitten piirtäjälle joissain tapauksissa.

Anton303

• Vieras
« Vastaus #7 : 01.01.2008 klo 14:30:53 »
Minun sarjakuvani ovat mustavalkoisia, mutta kannet/prologit/epilogit sun muut semmoiset möhnät väritän koneella.

Paras ohjelma värittämiseen on tietenkin Adobe Photoshop.

Tohtori

• Sarjakuvien röhvessöhri
  • Jäsen
  • työssään
« Vastaus #8 : 04.01.2008 klo 22:06:40 »
 Minä tota noin mulla on sarjakuva valmistumassa, ja väritysvaihe lähestyy uhkaavasti. Minä en siitä vaiheesta kovin perusta. Koneella värittämisestä minulla tulee hiukan liian syyllinen ja laiska olo. Sitä paitsi, minulla on koneella vain ja ainoastaan vi][un paint, joka tulee jokaisen koneen kylkiäisenä, eikä sillä voi värittää hyvin paskaakaan. Sarjiksessani on synkkä, pimeä ja sateinen ilma. Ajattelin käyttää pastellivärejä, mutta     
minusta tuntuu, että sotken koko kuvan. Puuväri kynillähän se ei onnistu. Niistä minulle aivan liian vaivautunut olo. Vesivärit, sanotaanko, että kun kuvistunnilla teen hienon lyijykynäpiirroksen johon tulee paljon värejä, ja sitten teen siihen vesiväreillä värit, siitä tuelee sellainen $&&][&#&# ruskea paperi. Siis, mitä väritystekniikkaa suosittelette. Olisiko sellaista Puuvärin ja pastellivärin sekoitusta, joka ei sotkisi kovin kuvaa. Siis sellainen puuväri, jonka jälkeä voisi sormella sekoittaa.
Kalansilmät näkevät kaiken väärin ja vääristyneenä. Ne eivät huomioi mitään oikeasti tärkeää, vaan vaeltavat kylmyydessä.

ezuli

• Vieras
« Vastaus #9 : 04.01.2008 klo 22:17:12 »
...
Olisiko sellaista Puuvärin ja pastellivärin sekoitusta, joka ei sotkisi kovin kuvaa. Siis sellainen puuväri, jonka jälkeä voisi sormella sekoittaa.
Akvarellikynä. Sellainen vesiliukoinen puuväri.

Lewis

• Jäsen
« Vastaus #10 : 01.08.2008 klo 12:20:42 »
Miten saa samanlaisen värityksen aikaiseksi kuin Pätkittäin käy kateeksi ja Alppien Nerossa on? Tavallaan se on kuin tussia, joskus vesiväriä, pastelliliitua(?)? Vai värillistä tussia mitä on käytetty sarjakuvien värittämiseen.

Pätkittäin:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,6763.msg122005.html#msg122005
Alppien:
http://multimedia.fnac.com/multimedia/images_produits/zoom_planche_bd/3/2/2/9782205019223_1.jpg

Joonas

Siirsinkin tähän ketjuun

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #11 : 20.08.2008 klo 19:47:46 »
Mä väritän itse omilla sarjakuvatusseillani jotka sain lahjaksi joskus vuonna nakki ja perunat. (eli kaksi vuotta sitten)
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #12 : 09.03.2009 klo 15:45:02 »
Mietin vain tuota että toimisiko oikeasti jos värittäisi vesiväreillä? Ajattelin kokeilla sillee että kopioin sarjakuvan ja eri tyyleillä ja vehkeillä kokeilen värittää.

Vesiväreissä tietysti täytyy tehdä useampi kerros, ei yhtä aikaa kaikkia värejä siihen märkänä (tiesin siis sen :))
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #13 : 09.03.2009 klo 16:00:00 »
Kyllähän vesiväreillä sarjakuvansa voi värittää. Paperin pitää vain olla suht paksua, kartonkimaista.

AnttiV

• Jäsen
« Vastaus #14 : 10.03.2009 klo 00:27:16 »
Lewis Tein tällasen nopean tutoriaalin kuinka fotarilla voi emuloida vesivärien käyttöä (ainakin tiettyyn pisteeseen asti ;)) toivottavasti siitä on jotain apua.

Avasin uuden dokumentin photoshopissa  300x300px ja resoluutioksi laitoin 72 dpi.
-väsäilin uudelle layerille nopeasti muotoja joidenka kuvittelin muistuttavan lattapäistä sivellintä (karkeasti) tarkka muotoilu ei ole tarpeen.

-kun olet valmis  valitse tarkista että dokumentin tausta on näkymätön ja valitse Edit > Define brush Preset...

-nimeä uusi tekemäsi brushi niin että löydät sen myöhemmin :)

-avaa brushivalikkosi oikealla hiiren näppäimellä ja valitse juuri tekemäsi brushi ja syötä seuraavat arvot Brushes tabista

Huom! kokeile itse mitkä arvot tuntuvat sinulle sopivilta, kannattaa esim. kokeilla alhaisempaa spacingiä jolloin pensseli toistuu vedon aikana useammin.

-kun olet valmis tallenna valmis brushisi painamalla brushi-valinta laatikon oikeassa ylälaidassa olevaa nuolta ja sieltä New Brush Preset...

-ei kun kokeilemaan uutta brushia, avaa uusi dokumentti (vaikka 800x600) ja laita taustaksi joku simppeli tekstuuri, paperi voi näyttää luonnolliselta, mutta kannattaa tehdä kokeiluja.

-kuten kuvasta näkyy brushi ei ole täydellinen, esim. vedenkertymiä jne ei tule eikä värin kylläisyys juurikaan vaihtele. Jos haluat tarkempia tuloksia kannattaa kokeilla säädellä Color Dynamics tabista löytyviä säätimiä, esim. saturation jitter ja hue jitter vivuista on varmasti hyötyä. Layereiden blending optioilla (overlay, multiply jne.) kannattaa myös kokeilla!

-mikäli haluat simuloida kuivempaa sivellintä, kannatta kokeilla dual brush asetuksia tai scattering säädintä, ylläolevassa kuvassa on kikkailtu myös niillä, sekä tekstuureilla. sekä brushin fill ja opacity säätimillä.

-jatkoin lopuksi vielä kikkailua, luonnostelemalla uudelle layerille muutaman sutun ja "tussaamalla" siihen päälle perus brushilla ja värittelin luonnokset nopeasti juuri tehdyllä brushilla. jos haluaa luonnosmaisempaa jälkeä kannattaa jättää luonnosteluviivat näkymään omalle layerille (opacityllä kannattaa leikkiä, mikä näyttää hyvälle omaan silmään.) ja rakentaa väripintoja useilla vedoilla.

-samalla tekniikalla voi tehdä myös muunlaisia brusheja, suosittelen kokeilemaan!