Salla ei pitänyt sarjakuvaa itselleen sopivana, toisin kuin esimerkiksi raskaina oleville ja jo synnyttäneille. Hyvä näin. Ei sarjakuvaa tarvitse rakastaa tai vihata. Se ei välttämättä koske itseään.
Minusta raskaana oleminen ja synnyttäminen on noin yleisesti ottaen kiinnostava aihe ja olen lukenut hyviä kuvauksia aiheesta. Taiteessa haasteena lienee aina, voiko laajentaa omaa yksityistä kokemustaan yleisellä tasolla kiinnostavaksi. Esimerkiksi sota on hyvä esimerkki. On sotakuvauksia, joihin kuka tahansa voi samaistua, vaikkei olisi sodassa ollutkaan. Sitten on sotakuvauksia, jotka ovat vain sotaveteraanien mielestä kiinnostavia.
Mutta taideteokselle lienee aina ansioksi, että se herättää lukijassaan voimakkaita tunteita ja saa tämän pohtimaan asioita ja muodostamaan erilaisia ajatusketjuja. Sydänääniä vaikutti minuun tässä suhteessa erittäin voimakkaasti, harvoin olen moisen tunnereaktion vallassa ollut ensilukeman jälkeen. Mietin jo saamani palautteen perusteella, että pitäisikö minun käydä täydentämässä tuohon juttuuni lisää näitä pohdintojani, mutta ehkä se kuuluisi enemmän jo tuolle kolumniosastolle, tai sitten sinne Vauva-lehteen, mikä lienee jo melkoinen "oikean äitiyden" taistelutanner jo nyt.
Arvostelunahan tuo todellakin on huono, onko sitten huonokin "arvostelu" parempi kuin ei arvostelua ollenkaan, sitä voi jokainen taiteilija pohtia tykönään. Itse ajattelin, että parempi nostaa naispuolisen tekijän intiimiä aihetta käsittelevä omakustanne esille edes tällä tavalla. Ja paras tapa osoittaa mieltään lienee se, että pistää Annelle yksityisviestiä ja tilaa tämän omakustanteen oman mielipiteensä muodostamista varten.

Ja kuten tulikin sanottua, lahjakirjaksi sopinee useimmille odottajille hyvin, poislukien ehkä ne vahinkolaakista paksuksi pamahtaneet, aborttia harkitsevat naiset...
Olisipa muuten mielenkiintoista lukea ihan vaan vertailun vuoksi 48 sivua miehen tarinaa siittämisen, hedelmöittämisen ja uuden elämän luomisen riemusta. Vastahan lehdessäkin oli 79-vuotias isäksi tullut mies. Ei moiseen kukaan nainen pysty!