Äänestys

Hankitko sarjakuvaa joka  julkaistaan kovissa kansissa

Tätä trendiä olen odottanut, ei se hankintapäätös ole meikäläisellä rahasta kiinni.
9 (4.5%)
Kunnon kirja on kaunis, hankinta vaan tekee vähän kipeää
34 (17.2%)
Ostan lempisarjikseni sisällön vuoksi, vaikka se sitten olisi kovissakin kansissa.
82 (41.4%)
Sopii joihinkin sarjakuviin, mahdollisuutta pitäisi käyttää harkiten
41 (20.7%)
Ostan, mutta vain harvoin ja vaikka lahjaksi.
10 (5.1%)
Turhaa meininkiä, hankin kovakantiset sitten alennusmyynnistä, jos hankin
22 (11.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 172

Kirjoittaja Aihe: Ostatko kovat kannet  (Luettu 47365 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

larskan

• Jäsen
Re: Ostatko kovat kannet
« Vastaus #45 : 07.03.2005 klo 20:40:26 »
Aluksi heti tuumasin ettei kansilla ole mitään väliä. Sitten tuumasin tarkemmin. Olisiko esim. Kekkonen ollut niin superiorturbo pehmeillä kansilla? HYI!
Jotenkin sitten kun lukee jotain tinttiä ja ajattelisi sitä kovilla kansilla. Ei sekään tunnu minulle oikein luontevalta.
Nyt kun yritän tuumata niin ei tästä tule mitään. Tulen siihen johtopäätökseen että riippuu ihan julkaisusta, mutta se taas on niin ympäripyöreästi sanottu että ARGH!

Olisin voinut jättää kyllä melkein kirjoittamatta, mutta en nyt vaan pysty olemaan hiljaa kun tätä sentään vartin ajan mietin.

KH

• Vieras
« Vastaus #46 : 04.08.2005 klo 16:44:20 »
Tulipa vanha topikki mieleen tällä viikolla kirjakaupassa:

Olin nimittäin melkoisen - vaan en ylivoimaisen - kiinnostunut tsekkaamaan Jyrki Heikkisen uuden Asema-alpparin -- mutta kahdenkympin hinta 50 paksusta sivusta sinänsä tyylikkäissä kovissa kansissa sai ratkaisevasti epäröimään...

Toivottavasti tämä johtuu vain lompakkoni laihuudesta eikä edusta kansakunnan saati fanikunnan yleisiä tuntoja?

Itseni kaltaisten saitureiden pelossahan jouduin aikanaan tekemään päinvastaisia ratkaisuja tuon mainitun Ghost Worldinkin suhteen: ohutta paperia ja pehmeät kannet, jotta saa 80 kaksiväristä sivua myyntiin 14 eurolla...  Mutta auttoikohan se sittenkään ratkaisevasti kenenkään ostopäätöksessä?

Pahus kun osaakin yhä olla hankala dilemma.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #47 : 04.08.2005 klo 18:01:43 »
Hyvästä maksaa mielellään. Heikkinen on ostoslistalla vaikka tuplahintaan tuosta, kunhan vaan kesän palkaton kausi loppuu ja alkaa normaali pätkätyö. Tosin neljäänkymppiin saisi olla kyllä jo väriäkin.

Edit: niin joo ja ikävä sanoa, mutta suomenkielisen Ghost Worldin editio häviää kyllä jenkkiversiolle esim. paperin laadussa, joka taas muuttaa lisävärin sävyn aivan toiseksi...
« Viimeksi muokattu: 04.08.2005 klo 18:03:47 kirjoittanut roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

KH

• Vieras
« Vastaus #48 : 04.08.2005 klo 18:35:31 »
Tru, tru... mutta siltikin asioita jää auki:

- Totta kai fanit ostavat Heikkisen hinnalla millä hyvänsä -- nyt olinkin huolissani itseni kaltaisista potentiaalisista lisäostajista. Siis meistä, jotka olemme aina olleet kiinnostuneita mutta aina jääneet toivomaan vielä suurempaa vaikutusta. Ja nyt ei enää uskaltanut ottaa noin kallista riskiä, pahoittelen.

- Totta kai GW:n jenkkiversio voittaa suomalaisen -- mutta koskapa tiedossa oli, että sarjisfriikit olivat hankkineet sen jo aikoja sitten alkuperäisenä, piti härmäversiolle yrittää houkutella uutta yleisöä kaikin keinoin..  (itse en esim ole jättänyt koskaan ostamatta loistosarjista paperin ohuuden tai huonomman painojäljen takia)

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #49 : 04.08.2005 klo 19:46:39 »
Itseni kaltaisten saitureiden pelossahan jouduin aikanaan tekemään päinvastaisia ratkaisuja tuon mainitun Ghost Worldinkin suhteen: ohutta paperia ja pehmeät kannet, jotta saa 80 kaksiväristä sivua myyntiin 14 eurolla... Mutta auttoikohan se sittenkään ratkaisevasti kenenkään ostopäätöksessä?

No menikö se kaupaksi?

(itse en esim ole jättänyt koskaan ostamatta loistosarjista paperin ohuuden tai huonomman painojäljen takia)

En oo minäkään. Ja samaten jos oikeasti haluan jonkun albumin, olen siitä valmis maksamaankin. Ghost Worldin olisin ostanut kalliimmallakin.

Mutta kun puhuit niistä rajatapauksista... Aika paljon on sellaisia albumeita, joita pähkäilee kaupassa ja sitten joko ostaa tai jättää ostamatta juuri hinnan takia. XII:t ostin kun hinta oli kympin, mutta paljoa kalliimmalla en olisi ostanut. Jeanin elämät ja Jussi Jänikset ovat jääneet hyllyyn sillä kympillä, niitä oon hankkinut alennusmyynneistä. Aseman paksut albumit olen ostanut uutena, niissä hinta on mielestäni ollut kohdallaan, siinä 15 euron molemmin puolin. Punajäkälää en ole ostanut, mutta se johtuu siitä etten voi sietää Heikkisen sarjakuvia, Lietzenin tai Rannan samantyyppisen kirjan olisin voinut ostaa. Jos olisin varoissani.

Kyllä sekin aika paljon ratkaisee mikä on lompakon tila. Välttämättömyyksiä on kuitenkin niin paljon että niistä rajatapauksista täytyy monesti tinkiä.

Aluksi heti tuumasin ettei kansilla ole mitään väliä. Sitten tuumasin tarkemmin. Olisiko esim. Kekkonen ollut niin superiorturbo pehmeillä kansilla? HYI!
Jotenkin sitten kun lukee jotain tinttiä ja ajattelisi sitä kovilla kansilla. Ei sekään tunnu minulle oikein luontevalta.
Nyt kun yritän tuumata niin ei tästä tule mitään. Tulen siihen johtopäätökseen että riippuu ihan julkaisusta, mutta se taas on niin ympäripyöreästi sanottu että ARGH!

Sama olo.  ;D

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #50 : 05.08.2005 klo 00:04:04 »
- Totta kai GW:n jenkkiversio voittaa suomalaisen -- mutta koskapa tiedossa oli, että sarjisfriikit olivat hankkineet sen jo aikoja sitten alkuperäisenä, piti härmäversiolle yrittää houkutella uutta yleisöä kaikin keinoin..  (itse en esim ole jättänyt koskaan ostamatta loistosarjista paperin ohuuden tai huonomman painojäljen takia)

Voi mä olen, monestikin... jopa vain ruman kannen takia.

- Totta kai GW:n jenkkiversio voittaa suomalaisen -- mutta koskapa tiedossa oli, että sarjisfriikit olivat hankkineet sen jo aikoja sitten alkuperäisenä, piti härmäversiolle yrittää houkutella uutta yleisöä kaikin keinoin.. 

Ja ajattelin sanalleen samaa mutta olin jo postannut enkä jaksanut alkaa modaa uudelleen... niin minä aattelin että sitä härmäekstraa ois ollu just joku tosi hieno ulkoasu, sellanen pakko-saada-vaikka-on-jo-englanniks -paketti. (Niinkuin vaikka Julie Doucetin Kurpitsasuomennoksen hieno kansi. Sisäosahan oli kopiokonetasoa!) Sä vissiin aattelit että se ois hinta. No, tää on vaan jälkiviisastelua.

KH

• Vieras
« Vastaus #51 : 05.08.2005 klo 09:39:47 »
Mutta kun puhuit niistä rajatapauksista... Aika paljon on sellaisia albumeita, joita pähkäilee kaupassa ja sitten joko ostaa tai jättää ostamatta juuri hinnan takia.
Juu, siinä se dilemman ydin onkin: onko meitä liikaa? Toivottavasti ei.
Väkisinkin tuli  siinä kaupan hyllyllä vertailleeksi, että kylläpä enemmän houkuttelisi tuo paljon paksumpi ja puolet halvempi Tyhmä tyttö -albumi, vaikka siinä onkin pehmeät kannet...

Voi mä olen, monestikin [jättänyt ostamatta]... jopa vain ruman kannen takia.
Heei, tuohan on vielä huolestuttavampaa sarjakuvan kannalta... Mihin unehtui sisältö?   ;)

sitä härmäekstraa ois ollu just joku tosi hieno ulkoasu, sellanen pakko-saada-vaikka-on-jo-englanniks -paketti. (Niinkuin vaikka Julie Doucetin Kurpitsasuomennoksen hieno kansi. Sisäosahan oli kopiokonetasoa!) Sä vissiin aattelit että se ois hinta.
Joo, hinta - etenkin kun sitä uutta yleisöä haettiin just nuorisosta, jo aihepiirinkin takia. Ainakin se sai mukavasti näkyvyyttä teinilehdissä.

No menikö se kaupaksi?
No juu, tappiota ei tullut  (mutta 700 kappaleen myynnillä ei vielä palkoille päästy). Vaikea tietysti sanoa, auttoiko se hinta ja kuinka ratkaisevasti.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #52 : 05.08.2005 klo 09:44:06 »
Itseni kaltaisten saitureiden pelossahan jouduin aikanaan tekemään päinvastaisia ratkaisuja tuon mainitun Ghost Worldinkin suhteen: ohutta paperia ja pehmeät kannet, jotta saa 80 kaksiväristä sivua myyntiin 14 eurolla...  Mutta auttoikohan se sittenkään ratkaisevasti kenenkään ostopäätöksessä?

No paljonko olis maksanu hyvälä paperilla ja kovilla tai puolikovilla kansilla?

Asiaa vähän pohdittuani, sanoisin etten hahmota hinnoissa kuin täysiä kymppejä.
Alle 10e hintaiset voi napsaista mukaan ilman harkintaa, 10-19e hintainen pitää jo oikein haluta omistaa.Yli 20e on jo kallis. Tai jotenkin noin se menee.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #53 : 05.08.2005 klo 11:57:26 »
Meillä Ghost Worldin ostopäätös syntyi vaimon päässä. Se halusi sen ja koska se haluaa niin harvoin ostaa sarjakuvia (kirjojen suurkuluttaja kyllä on), niin pitihän sitä sitten se ostaa. Muuten olisi kyllä jäänyt ostamatta, mutta se johtuukin siitä, että minä en ylipäätään ostele albumeita, ellei ne ole sitten tosi kiinnostavia. Ei auta siinä edes kovat kannet tai hyvä paperi.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #54 : 05.08.2005 klo 15:22:49 »
Meillä Ghost Worldin ostopäätös syntyi vaimon päässä. Se halusi sen ja koska se haluaa niin harvoin ostaa sarjakuvia (kirjojen suurkuluttaja kyllä on), niin pitihän sitä sitten se ostaa. Muuten olisi kyllä jäänyt ostamatta, mutta se johtuukin siitä, että minä en ylipäätään ostele albumeita, ellei ne ole sitten tosi kiinnostavia. Ei auta siinä edes kovat kannet tai hyvä paperi.

Naiset - sarjakuvan unohdettu kohdeyleisö! Ja me halutaan nättiä. Ne rumat voi lainaa kirjastosta.

Ei joku Naisen kanssakaan ole unohtumaton mestariteos, mut näyttää hyvältä kirjahyllyssä... no okei, mulla on tässä snobismissa vielä tää kraafikkolisä. Mut luulenpa et Glorian lukijoille on kannattavampaa tehdä kuin Satasen lukijoille. Jää isompi marginaali.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #55 : 05.08.2005 klo 17:46:40 »
Naiset - sarjakuvan unohdettu kohdeyleisö!<snip>

Kuten aikaisemminkin on ollut puhetta, tyttöjen sarjakuva on alkanut myydä hyvin. Kyllä he sitten naisinakin sarjakuvaa ostavat, kunhan kasvavat. Odota vain.

Roju, tuo sinun avatar-kätesi on jotenkin tosi naisellinen, positiivisessa mielessä. Ihan erilainen kuin meidän miesten. Vive la Difference!

Chemo

• Jäsen
« Vastaus #56 : 11.07.2007 klo 09:56:29 »
Muistelinkin että tästä oli jo olemassa vanha ketju... nostetaan nyt, kun tässä välillä on tullut mielenkiintoista tavaraa kovissa(kin) kansissa.

Mun mielipiteeni kansista on muuttunut vuosien saatossa. Olen lukenut sarjiksia 70-luvulta lähtien, ja mulle oli käytännön syistä iskostunut päähän tietynlainen asenne: sarjakuva, ansiokaskin sellainen, on pehmeäkantinen. Nyt kun kovakantisiakin on julkaistu vähän laajemmin, ajatukset ovat kääntyneet siihen että haluaisin mieluummin kovakantisia.

Päällimmäinen syy tähän on se, että mulle sarjakuva on kestohyödyke, eikä kulutustavaraa, kuten joillekin muille tässä ketjussa. Mä nautin niistä, kuten muistakin ostamistani kulttuurituotteista, vuosikymmeniä. Ja mä inhoan sitä että niin monet liimaselkäiset sarjakuvat hajoavat käsiin (tää ongelma on lähinnä koskenut Suomi-julkaisuja, ulkomaiset TPB:t ovat kestäneet aikaa ihan toisella tavalla).

...eli vastaan ton ylimmän vaihtoehdon. Vaikka on kiva löytää hyvää halvalla, maksan kyllä laadusta - yli kolmekymppiä ei tunnu yhtään pahalta hinnalta (esim. Vartijoista ja Alan Moore-kokiksesta).
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #57 : 11.07.2007 klo 16:31:48 »
Kovat kannet sopivat, kun sisältö on laadukasta. V niin kuin Verikosto, Vartijat ja 300 ansaitsivat kaikki kovat kannet ja ne näyttävät hyvältä.

Heikkotasoiseen sarjakuvaan en kuitenkaan panosta, jos formaatti tekee siitä kalliin.

Erityisen ilolla otan vastaan välimuodon, jollainen viimevuotinen Hämähäkkimies ja Musta Kissa: Pahat työmme eloon jäävät ja ilmeisesti tällä viikolla ilmestyvä Ihmeneloset: Loppu myös on.

Myös Hellblazer: Savua ja tulta tai Valon prikaati olivat laadukasta jälkeä kumpikin, vaikkeivat varsinaisesti aivan ym. tasoa ollutkaan. Tämä sopisi suurimpaan osaan kioskisarjakuvaan kompromissina hinnan ja laadun suhteen.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #58 : 11.07.2007 klo 17:26:44 »
Äänestyksestä puuttui haluamani vaihtoehto, nimittäin
'En tykkää kovista kansista, ja ostan pehmytkantisia aina kun vain voin'.
Suojakannet sen sijaan pitää olla ;D

Jiksi: Millainen on tuo mainitsemasi välimuoto?
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #59 : 11.07.2007 klo 19:05:50 »
Äänestyksestä puuttui haluamani vaihtoehto, nimittäin
Jiksi: Millainen on tuo mainitsemasi välimuoto?

Kannet ovat kiiltävät, käytännössä ohutta pahvia, johon tuskin herkästi tulee vahingossa taitoksia.