Äänestys

Hankitko sarjakuvaa joka  julkaistaan kovissa kansissa

Tätä trendiä olen odottanut, ei se hankintapäätös ole meikäläisellä rahasta kiinni.
9 (4.5%)
Kunnon kirja on kaunis, hankinta vaan tekee vähän kipeää
34 (17.2%)
Ostan lempisarjikseni sisällön vuoksi, vaikka se sitten olisi kovissakin kansissa.
82 (41.4%)
Sopii joihinkin sarjakuviin, mahdollisuutta pitäisi käyttää harkiten
41 (20.7%)
Ostan, mutta vain harvoin ja vaikka lahjaksi.
10 (5.1%)
Turhaa meininkiä, hankin kovakantiset sitten alennusmyynnistä, jos hankin
22 (11.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 172

Kirjoittaja Aihe: Ostatko kovat kannet  (Luettu 47456 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaanta

• Jäsen
  • Supercalifragi...
Re:Ostatko kovat kannet
« Vastaus #15 : 19.09.2003 klo 09:38:07 »
Omasta mielestäni kovat kannet ovat loistava ajatus, siis jos sarjakuvan sisältö on hyvää, muuten kovat kannet saisi jättää laittamatta.
Itse en omista kovin paljoa kovakantisia sarjakuvia, mutta jos vastaan sattuisi tulla hyvä sarjis jossa on kovat kannet niin varmaankin ostaisin sen.
Sopisivat paremmin kirjahyllyynkin jos olisi
kovat kannet.  ;D
Täytyy olla hieman hullu, että pärjää elämässä

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #16 : 25.09.2003 klo 13:58:29 »
Kovakantinen on mielestäni paremmin säilyvä ja tyylikkäämpi, mutta toisaalta yleensä kalliimpi. Jos on ylimääräistä rahaa (mitähän hittoa semmoinenkin on??  ??? ), niin ehdottomasti kovakantinen versio.

Nytkin päätin tilata Jeff Smithin sarjakuvasta Rose nimenomaan kalliimman, mutta hienomman Hardcover-version.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Ilona

• Uusi jäsen
« Vastaus #17 : 08.10.2003 klo 18:53:52 »
Minusta sarjakuvat kuuluu olla pehmeäkantisia, koska minä luen niitä "kevyempänä" (ei huonompana) lukemisena ja jos ne laitetaan koviin kansiin, koko idea menee minun osalta hukkaan.

Nidotuissa painoksissa on vain se huono puoli, että nykyään ne ovat aina vain huonomman laatuisia. Monista kansista puuttuu taittoura, jolloin kansi aukeaa selkämykseen saakka. Ja hupsista - ensimmäisen lukukerran jälkeen kannet ovat jo irti.

Yleensä vannon kovien kansien nimeen, mutta sarjakuvissa teen poikkeuksen.
Ne tibi quid desit, quod quaesisti, utere parce; utque, quod est, serves, semper tibi deesse putato.

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #18 : 08.10.2003 klo 19:12:42 »
Miten ne kannet liittyvät siihen lukemiseen? Sisällön ei luulisi muuttuvan mihinkään.
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #19 : 09.07.2004 klo 11:05:39 »
Nyt näitä (kotimaisia) olisi jo sitten alessa. Mämmilää, Kungfupoliiseja yms. "huokeaan noin 5-10" euron hintaan. Eipä tule (ainakaan meikän) heräteostoksia tehtyä vielä tuolla hinnalla, vaikka se oliskin vaan puolet tai alle ovh:sta...
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #20 : 09.07.2004 klo 20:25:20 »
Miten ne kannet liittyvät siihen lukemiseen? Sisällön ei luulisi muuttuvan mihinkään.

Mutta sisältö pysyy yleensä paremmin kansien välissä kovakantisissa.  ;D

Ainakin minulla tuppaa Dilberteistä lähteä liimaselkäkannet irti vaikka kuinka siivosti pitäisi... (suurin osa liimaselkäisistä on kyllä ihan hyvässä kuosissa... taitavat jotkut käyttää jotakin halppisliimaa).
« Viimeksi muokattu: 09.07.2004 klo 20:25:39 kirjoittanut Wilpuri »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #21 : 09.07.2004 klo 21:03:26 »
Minähän vast'ikään ostin MAUSin kovissa kansissa. Kun oli aikanaan jäänyt se ykkösosa hankkimatta (opiskelijan budjetti).

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #22 : 09.07.2004 klo 21:07:59 »
Kun noita Reiman mainitsemia alennuksia pohdin, niin täytyy todeta se, minkä jo alussa sanoin, että kyllä se sisältö mulla ratkaisee. Alle viiden euron Kung fu-poliisejakin olen useammin kuin kerran kattonu kaupassa, mutta ei ole heräteostoksena lähtenyt mukaan.

Wilpuri,
Kovakantisissakin voi usein olla liimaselkä ja se kun rupee ratkeilemaan, niin näyttää vielä pahemmalta kuin pehmeäkantisessa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #23 : 10.07.2004 klo 14:26:09 »
Ainakin minulla tuppaa Dilberteistä lähteä liimaselkäkannet irti vaikka kuinka siivosti pitäisi... (suurin osa liimaselkäisistä on kyllä ihan hyvässä kuosissa... taitavat jotkut käyttää jotakin halppisliimaa).
Sama vika  >:( Syyksi olen itse pohtinut kirjan ikää. Alesta ostin ja on tiettävästi istunut kaupan hyllyllä vuosikausia. Sama ongelma vaivaa myös SinCity- kaiken takana on nainen- kirjaani, jonka ostin vaivaisella kolmella eurolla (!) Olen muuten onnistunut hankkimaan kaikki kolme SinCity- alpparia alennuksesta alle kuudella eurolla kipale. Laatusarjakuvaa ei erityisemmin arvosteta  :-\

Preacher: Dead or Alive -kansikokoelman, koska sen sai n. 8e:n pilkkahintaan Aleksanterinkadun Suomalaisesta (niitä saattaa olla vielä jäljellä...).
Minä sain omani vajaalla neljällä eurolla Lappeenrannan suomalaisesta ;D Kyllä hra Fabry nyt tuntee itsensä arvostetuksi  ::)

Mutta kyllähän se kovakantinen on komeampi ja kestävämpi. Sandman- endless nights on jo oikeasti kaunis kirja.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2004 klo 14:31:14 kirjoittanut Tuukka »
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

terhie

• Vieras
« Vastaus #24 : 10.07.2004 klo 15:49:46 »
Pehmeät kannet, varsinkin päällystämättömälle paksulle paperille painetut, ovat mielestäni sympaattisempia kuin kovat kannet.

Lisäksi tykkään vielä "höttöpaperille" (kevyt, huokoinen) painetuista sisäsivuista.

Ei siksi että haluan sarjakuvani "kevyenä", tai että odottaisin sarjakuvalta vähemmän kuin muulta kirjallisuudelta, päinvastoin.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #25 : 10.07.2004 klo 17:02:13 »

Mutta sisältö pysyy yleensä paremmin kansien välissä kovakantisissa.  ;D

Mut eihän niitä kansia lueta vaan sitä, mitä on niiden välissä. Oon kyllä samoilla linjoilla niiden kanssa, joiden mielestä pehmeät on parempia. Sarjakuva on ennen muuta kulutushyödyke ja hyvän sarjakuvan kuuluu olla parin vuoden päästä kuin kissan raiskaama, koska sitä on luettu niin paljon. Pehmeäkantinen on jotenkin simppelimpi kuljeteltava ja käsiteltävä sekä myös luettava, koska kannet taipuu sivujen mukana.

Lisäksi on muistettava, että lähes poikkeuksetta kovat kannet saattavat lisätä hintaa jopa yli 50%, joskus hinta saattaa olla jopa tuplat. Lasten kuvakirjoissa ymmärrän niiden käytön, koska lapset laittavat kirjan kuin kirjan tuhannen p....n päreiks ja niitä luetaan lapselle tuhansia kertoja, mut voi niitä äitejä ja isiä, jotka niitä kaupasta ostavat. Kannet ovat usein paksummat kuin koko sisältö. Ite ostan lasten kovakantiset kuvakirjat kirpparilta, jossa ne alkavat olla oikeissa hinnoissa. No okei... ostin kerran yhden kovakantisen Mauri Kunnaksen japanin kielellä ja senkin lahjaksi. Menin automaattiin itkien, kaivoin rahat itkien ja maksoin itkien ja kävelin vielä kaupasta uloskin itkien... oli se sen verran kallis...

Kovat kannet on mun mielestä lähes aina täysin turhia sarjakuvissa. Ne aiheuttavat juuri sen, minkä vuoksi sarjakuvia (hyviäkään) on vaikea myydä maassa, jossa sarjakuvan arvostus on muutenkin mitä on. Niistä tulee yksinkertaisesti aivan liian kalliita. Joidenkin suosittujen sarjakuvien kokoomateokset ja ns. juhlakirjat ovat ehkä ainoita todella perusteltuja kohteita, jotka voisivat kovat kuorensa ansaita. Näistäkin kirjoista suurin osa menee nimenomaan lahjaksi. Siitäkin voidaan toki keskustella, että missä vaiheessa sarjakuva on sellaista taidetta, että se taiteellisen panostuksensa vuoksi ansaitsee kovat kannet. Suurin osa sarjakuvasta on kuitenkin puhdasta kulutusviihdettä... mun mielestä...

Eli vastasin, että ostan joskus todella harvoin. Todella harvoin ja nekin yleensä alennuksesta...
« Viimeksi muokattu: 10.07.2004 klo 17:04:07 kirjoittanut Axuz »

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #26 : 11.07.2004 klo 00:57:14 »
Minä lainaan aina kirjastostakin pehmeäkantisen version, kymmenen pehmeäkantista on mukavampi kantaa valmiiksi täydessä repussa kuin sama määrä kovakantisia...

Jotenkin tuollaisessa perusalbumissa paksut tuhkerokannet tuntuu hieman hätävarjelun liioittelulta, eivätkä itseasiassa erityisemmin puhuttele omaa esteettistä silmääni, saati helpota teoksen lukemista. Esim. sänkylukemisena pehmeäkantinen on paljon mukavampi ja turvallisempi vaihtoehto, kun läpyskää saa väännellä ja taivutella kylkeä vaihtaessaan... Ja hyvää luettavaa haluan toki lukea, enkä ihailla komeita selkämyksiä hyllyn täytteenä. Kestää siihen asti kun kestää. So Not.

KH

• Vieras
« Vastaus #27 : 30.11.2004 klo 14:52:53 »
Haa, tämä aihehan on käynyt Joonas- ja Persepolis-säikeiden myötä taas ajankohtaiseksi. Aika moni (itseni lisäksi) tuntuu yhä karsastavan kovakantisuutta juuri hinnannousun takia - mutta jopa tämä äänestystulos taitaa osoittaa aikojen muuttuneen? Lisäksi Arktisen Banaanin Harto Pasonenkin vakuutti kovakantisuuden päinvastoin lisänneen myyntejä.

Täytyy myöntää, että itse alan olla aika ymmälläni. Aikoinaan tein Ghost Worldin suomenlaitoksen kansipäätökset tältä pohjalta: pehmeillä kansilla sitä pystyi myymään 13-15 eurolla, kovakantisena olisi mennyt lähes 25 euroon. Toki asiaan vaikutti suhteessa pikkuruinen tuhannen kappaleen painos - sekä se että erityisen tärkeänä taktiikkana oli houkutella nykyisiä lukioikäisiä laatusarjakuvan pariin, ja siellä on eurot vielä tiukemmassa.

Eli money makes money? Jos myyntiä pystyy lisäämään vain kalliilla kovakansisatsauksilla, pienkustantajat alkavat olla entistä tiukemmassa jamassa. Mitenkähän Asema on asiaa pähkäillyt?

Tai entäpä jos äänestystulokseen vaikuttikin osaksi ajankohta? Äänet oli varmaankin suurimmaksi osaksi annettu ennen kahden viimeisimmän syksyn huikeaa laatujulkaisubuumia. Miten ovat mahtaneet äänestäjien suut mennä esim tänä syksynä, kun kaikki rahat on satsattu Kekkoseen ja Persepolikseen ja Roomaan? Vai onko tiukassa paikassa sittenkin päädytty tuplamäärään Jussi Jäniksiä, Jeanin elämiä, Königejä, Luupäitä, Daada-Turusia ja Asema-kirjoja?

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 30.11.2004 klo 15:04:52 »
Minusta tärkeintä on huoliteltu ulkoasu ylipäätään. Pehmeistäkin kansista saa tyylikkäät ja tukevat esim. hyvällä sidonnalla ja taittuvilla "läpäreillä". Perusteltua varsinkin paksumpien opusten oleessa kyseeessä. Siis sellaisissa arsusarjiksissa mitä mä nyt ostan. Like/Jalava-tyylistä ala-arvoista ulkoasua inhoan ja jätän kirjat ostamatta sen takia (esim. Helvetistä, mitä ois kyllä ollut kiva kannattaa. Se suomenkileinen vaan on NIIN rumasti tehty!). Vähän niinkuin tehtäisiin valokuvakirja valokopiokoneella.

Sisällön mukaanhan sen logiikan pitäisi mennä: Suomessa alput on perinteisesti olleet halpoja ja pehmeäkantisia. (Toisin kuin keski-Euroopassa jossa mainstreamkin pakataan koviin kansiin - tai Japani, toinen ääripää...) Mutta ei kaikki sarjakuvat ole sellaisia. Ja V&W:a myydään molempina versioina. Eri yleisölle, oletan. Sarjakuvan graafinen suunnittelu on asia joka herättää ihan ihme tunteita: eihän kaikkia sarjakuvia voi niputtaa.

Glorian vai Rumban lukijoille, kas siinä kysymys. Glorian lukijoilla on enemmän rahaa...  8)
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

mlietzen

• Vieras
« Vastaus #29 : 30.11.2004 klo 15:52:20 »
Eli money makes money? Jos myyntiä pystyy lisäämään vain kalliilla kovakansisatsauksilla, pienkustantajat alkavat olla entistä tiukemmassa jamassa. Mitenkähän Asema on asiaa pähkäillyt?

Kovat kannet on näillä näkymin tulossa Aseman uusiin kotimaisiin albumeihin, ensimmäinen toukokuussa. Ei se ole merkittävästi suurempi satsaus sillä lankasidonta, laminointi ja kääntölipareet (esim. Minä Lewis Trondheimissa) ovat jo nyt melko kalliita ratkaisuja. Hyvä materiaali ansaitsee kunnon puitteet ja kovat kannet voivat olla fiksusti tehtynä erittäin tyylikkäät. Vaikka en tiedä nostaako ne myyntiä, no, ehkä ihmiset pistävät mielummin 20 euroa kovakantiseen, arvokkaan näköiseen teokseen kuin 17 euroa pehmeäkantiseen, halvan näköiseen teokseen. Mutta meillä kyse on kuitenkin lähinnä tuotteiden laadun parantamisesta, kun albuemita ei ole monta per vuosi eikä niitä nyt mitenkään ihmeen paljon edes myydä niin pyritään tekemään ne sitten hyvin.