Miten ne kannet liittyvät siihen lukemiseen? Sisällön ei luulisi muuttuvan mihinkään.
Mutta sisältö pysyy yleensä paremmin kansien välissä kovakantisissa. 
Mut eihän niitä kansia lueta vaan sitä, mitä on niiden välissä. Oon kyllä samoilla linjoilla niiden kanssa, joiden mielestä pehmeät on parempia. Sarjakuva on ennen muuta kulutushyödyke ja hyvän sarjakuvan kuuluu olla parin vuoden päästä kuin kissan raiskaama, koska sitä on luettu niin paljon. Pehmeäkantinen on jotenkin simppelimpi kuljeteltava ja käsiteltävä sekä myös luettava, koska kannet taipuu sivujen mukana.
Lisäksi on muistettava, että lähes poikkeuksetta kovat kannet saattavat lisätä hintaa jopa yli 50%, joskus hinta saattaa olla jopa tuplat. Lasten kuvakirjoissa ymmärrän niiden käytön, koska lapset laittavat kirjan kuin kirjan tuhannen p....n päreiks ja niitä luetaan lapselle tuhansia kertoja, mut voi niitä äitejä ja isiä, jotka niitä kaupasta ostavat. Kannet ovat usein paksummat kuin koko sisältö. Ite ostan lasten kovakantiset kuvakirjat kirpparilta, jossa ne alkavat olla oikeissa hinnoissa. No okei... ostin kerran yhden kovakantisen Mauri Kunnaksen japanin kielellä ja senkin lahjaksi. Menin automaattiin itkien, kaivoin rahat itkien ja maksoin itkien ja kävelin vielä kaupasta uloskin itkien... oli se sen verran kallis...
Kovat kannet on mun mielestä lähes aina täysin turhia sarjakuvissa. Ne aiheuttavat juuri sen, minkä vuoksi sarjakuvia (hyviäkään) on vaikea myydä maassa, jossa sarjakuvan arvostus on muutenkin mitä on. Niistä tulee yksinkertaisesti aivan liian kalliita. Joidenkin suosittujen sarjakuvien kokoomateokset ja ns. juhlakirjat ovat ehkä ainoita todella perusteltuja kohteita, jotka voisivat kovat kuorensa ansaita. Näistäkin kirjoista suurin osa menee nimenomaan lahjaksi. Siitäkin voidaan toki keskustella, että missä vaiheessa sarjakuva on sellaista taidetta, että se taiteellisen panostuksensa vuoksi ansaitsee kovat kannet. Suurin osa sarjakuvasta on kuitenkin puhdasta kulutusviihdettä... mun mielestä...
Eli vastasin, että ostan joskus todella harvoin. Todella harvoin ja nekin yleensä alennuksesta...