Kirjoittaja Aihe: Vetoomus lisäjulkaisuiksi  (Luettu 12617 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
Re: Vetoomus lisäjulkaisuiksi
« Vastaus #30 : 19.06.2007 klo 21:49:12 »
Ei kuulkaa, mitä tässä maassa tarvitaan lisää käännettäväksi on Lobo ja Dirty Pair. Net on sentään sitä sarjakuvan korkeinta kastia joka tekee sarjakuvasta taidetta naiivin lastenviihteen sijaan.
Myös muu Adam Warrenin tuotanto on esimerkillisen sivistynyttä ja hienovaraista filosofista pohdintaa elämän vääjäämättömistä faktoista.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2007 klo 21:52:56 kirjoittanut Tuuk42 »
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Aukustus

• Jäsen
  • Jos mykkä kiroilee, peseekö äiti sen kädet?
« Vastaus #31 : 19.06.2007 klo 22:06:25 »
EHDOTTOMASTI Largo Winchiä!!! Loistavaa sarjakuvaa, jota on julkaistu ainoastaan kaksi osaa suomeksi...
Jos taivaassa ei ole sarjakuvia, en ole menossa

Wade

• Jäsen
« Vastaus #32 : 19.06.2007 klo 22:50:18 »
Jep, oikeudettomia kaivataan.
Wade Koivurinne

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #33 : 19.06.2007 klo 23:24:20 »
Hellboy ja Preacher eivät ilmeisesti nekään tässä maassa menestyneet.

Nämä perinteiset ranskalaiset, belgialaiset ym. eurooppalaiset sarjakuvat vaatisivat joko täysin uuden kanavan tai jotain mullistavaa, että se saisi massamarkkinoilla edes jonkinlaista lisäjalansijaa.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #34 : 19.06.2007 klo 23:53:14 »
Bourgeonin Tuulen matkustajat 1-5  on sellainen eurooppalaisen sarjakuvan monumentti että harmittaa ettei sitä ole suomeksi. En ole lukenut Yves Chalandin Budapest-albumia mutta kaikki sitä ovat kehuneet ja kuvat on hienonnäköisiä
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #35 : 20.06.2007 klo 07:32:52 »
Hämärän matkamiehille olisin mieluusti nähnyt jatkoa, mutta en jaksa oikein uskoa sellaisen julkaisemiseen Suomessa.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #36 : 20.06.2007 klo 08:51:21 »
Mä en ymmärrä tätä ja muita vastaavia ketjuja, tai tarkemmin, en ymmärrä tätä asennetta. Kustantantajat sitä ja kustantajat tätä. Kaupallisesti toimivat kustantajat - joita Suomessa on maan pienuudesta johtuen todella vähän - julkaisevat sellaisia juttuja joiden olettavat kannattavan taloudellisesti edes jollain lailla. Ei siinä adressit auta. Mikä sitten auttaa? Vastaus: julkaiskaa itse niitä sarjakuvia joita haluatte lukea, muttei löydy suomeksi. Duh.

PS. paitsi sittenhän teistä tulee niitä OMAKUSTANTAJIA ja kuka nyt haluaisi ostaa OMAKUSTANTEITA  ;D
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #37 : 20.06.2007 klo 09:25:42 »
<snip...>julkaiskaa itse niitä sarjakuvia joita haluatte lukea, muttei löydy suomeksi. Duh.

Kommentistasi tulee mielee vanha taiteilijatarvikemainos: "Maalaa itse omat taulusi. Voit säästää tuhansia markkoja."

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #38 : 20.06.2007 klo 09:33:36 »
Ei toki tarvitse mennä niin pitkälle että itse piirtää kustantamansa sarjakuvat. Itse asiassa yllättävän monet kustantajat jopa kääntävät ulkomaista materiaalia!
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #39 : 20.06.2007 klo 09:43:54 »
Blacksadkin taisi tulla esille ensin Kvaakissa.
Tuskin adresseista mitään haittaakaan on.

Kustantajat on ihan yössä. Olleet jo parikymmentä vuotta.

EDIT:
Jotain voisikin vaikka kustannella, mutta taloyhtiöön tulee putkiremontti. Säästöt hupenee siihen.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2007 klo 10:13:22 kirjoittanut Tertsi »

pappa-sami

• Bedevore
  • Jäsen
« Vastaus #40 : 20.06.2007 klo 09:48:36 »
Joo, kustantajat julkaisevat juttuja joiden OLETTAVAT kannattavan. Mutta kun kustantajilta puuttuu a) näkemystä ja b) munaa. Vaan en heitä tämän enempää nyt ruoski. On Suomi pieni ja siksi jää.

Olen miettinyt, että miten luvallista olis väsätä itse omat käännökset erilliselle paperille, kierrättää pienessä piirissä, hioa saadun palautteen perusteella ja sitten laittaa jakoon. Itse käänsin 80-luvulla muutaman albumin pöytälaatikkoon.

EDIT: Täytyy hieman lieventää ja todeta, että Arktisella ja WSOY:llä on ollut lupaavasti yritystä.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2007 klo 14:50:11 kirjoittanut pappa-sami »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #41 : 20.06.2007 klo 09:53:11 »
Tarkoitatko, että käännettäisiin esim. kymmenen ihmisen ringissä yksi albbu kukin? Sitten tietsikassa pantaisiin käännökset puhekupliin, printattaisiin, monistettaisiin ja kukin saisi yhdeksän uutta, harvinaista albumia suomeksi.

Tämä olisi aika mahtava idea. Sehän voisi olla ikään kuin "ranskan kielen kurssi".

Eiköhän täältä kymmenen tyyppiä löytyisi, joilla on edes jollain lailla samanlainen maku.

Aventure en jaune suomeksi...    ::)
EDIT: Tai jotain ihan muuta.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2007 klo 10:10:54 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #42 : 20.06.2007 klo 10:02:23 »
Mulla tuo ranskan kieli taipuu sen verran heikosti, että olisi tosi hienoa, jos vain yhden albumin kääntämisellä saisi luettavakseen useita albumeita suomeksi.

pappa-sami

• Bedevore
  • Jäsen
« Vastaus #43 : 20.06.2007 klo 10:13:42 »
Ei kun ennemmin siihen tyyliin kuin Villimmässä Pohjolassa oli laitettu ne englannin kieliset tekstit erikseen. (Heh, Mikko Leppilammesta oli tullut Brad Pitt.)

Printtausta ja monistusta en kannata kun se olisi jo piratismia mielestäni ja tosi pienen piirin hommaa. Ideana olisi, että kuka vaan voi ostaa vaikka Soda-albumin Ranskan Amazonilta ja sitten ladata verkosta tekstitiedoston jossa on käännökset ruutuviitteineen.

Ja rahaa ei tietenkään saisi liikkua vaan homma toimisi wikipedian malliin. Mutta olisiko tuo laillista?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #44 : 20.06.2007 klo 10:20:07 »
Ideana olisi, että kuka vaan voi ostaa vaikka Soda-albumin Ranskan Amazonilta ja sitten ladata verkosta tekstitiedoston jossa on käännökset ruutuviitteineen.

Luulen, että ei ole laillista. Jos tuo olisi pienen piirin juttu, niin se  olisi ihan OK. Ymmärtääkseni "omaan käyttöön" saa Suomessa tehdä aika paljon, mutta julkisessa levityksessä (kuka tahansa voisi ladata) tulee heti tiukat rajat vastaan.