Kirjoittaja Aihe: Ken Parker ratsastaa jälleen!  (Luettu 403338 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vekka_of_savo

• Jäsen
Vs: Ken Parker ratsastaa jälleen!
« Vastaus #915 : 04.04.2013 klo 13:20:14 »
Suurimmalle osalle Ken Parkerin fanikunnalle ei ole merkitystä sillä, kuinka tarina on piirretty. Etupäässä he eivät keskity lainkaan itse kuvaan,  vaan heidän silmänsä seuraa intensiivisesti tekstiä ja dramatiikka ruudussa sivuutetaan nopeasti. Kuvat ovat heille ikäänkuin tekstin jatkumo jolla ei ole maailmaakaatavaa merkitystä.

Ja höpö höpö, tämä on vain sinun omaa rajoittunutta näkökantaasi. Itse uskon, että suurimmalle osalle Ken Parkerin ystävistä Milazzon mahtava kuvitus on erittäin tärkeä osa ko. sarjakuvan viehätysvoimaa.

Muutama numero sitten Parkerissa oli puoli pokkarillista Milazzo-herkkua, jossa ei ollut käytetty tekstiä lainkaan, vaan tarinaa kuljetettiin loisteliaasti ainoastaan upean kuvituksen voimalla.

Toki makuasioitahan nämä ovat, joten sinällään turhaa kiistelyä. Joku varmaan voisi yhtä hyvin väittää, että Hugo Pratt on surkea kasvopiirtäjä, mutta silti Corto Maltese sattuu olemaan yksi sarjakuvan klassikoita.

J.T.Chance

• Jäsen
« Vastaus #916 : 04.04.2013 klo 13:29:01 »
Naulankantaan Janne! Ilman Milazzoa Berardin tarinat eivät oli päässeet oikeutuksiinsa. Milazzon kuvissa on elokuvallista liikkeellisyyttä. Vain toinen samantasoinen mestari, eli Ticci, pystyy mielestäni luomaan samanlaista eloisuutta tekstiin. Sama kun pitäisi filmnoir-klassikoita huonoina, kun kuvat ovat mustanpuhuvia  ja sumuisia. Ne olivat sitä (pääasiallisesti) tarkoituksella, tunnelman ja taide-efektin takia.

Myös minä olen valmis (aina sinne hautaan asti) puolustamaan Milazzon kuvittamaa Kaivoskahakka-texiä. Juoni ei kaksinen, mutta se kuvitus hivelee aisteja.

OM

• Jäsen
« Vastaus #917 : 04.04.2013 klo 14:06:45 »
Ei ei veljet, olette harhauskoisia :laugh:... uskotte sarjakuvalliseen harhaan, joka on taittovika.

Mutta nöyrryn nuolemaan haavani varsinkin, kun Tex tietäjä Janne puolustaa mestari Milazzoa ja muutama uusi kvaak-klaanilainen. Minä en voi muuta kuin vaieta ja kuunnella tuulen vinkunaa preerialla. ;)
« Viimeksi muokattu: 04.04.2013 klo 14:09:10 kirjoittanut Orjan May »

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #918 : 04.04.2013 klo 15:36:07 »
Orjan, tiedän, että et ole ainoa, joka ei voi Milazzoa sietää, joten puolla vaan kantaasi samalla raivolla kuin tähänkin asti. ;)
"Tex-tieteen yli-morisco"

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #919 : 04.04.2013 klo 20:48:24 »
Nivalassa kahdessa myyntipisteessä kolmesta mahdollisesta Parkeria löytyy, eli R-kioskista ja S-Marketista, K-kauppias on jättänyt tämän välistä, tuntuu olevan herkemmin näin heillä, sillä myöskään Nick Raideria tai Die Hardia ei heidän hyllystään löydy.
Ja Halpa-Halli myy vain Jebus-kirjallisuutta, Siwan lehtipiste on n. 1m X 1,5m laajuinen ja Lidl myy vain uusimpia Disney-pokkareita.

OM

• Jäsen
« Vastaus #920 : 04.04.2013 klo 21:01:18 »

Hakaniemen Sokoksessa Hesas oli vielä 2 kpl jos et oo löytäny mistään.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #921 : 04.04.2013 klo 21:05:51 »
Mutta sitten jos piirrojälki on minusta hyvää, silmäni viipyvät itse ruudussa enemmän ja saan ruudusta enemmän elämyksiä. En tiedä osaanxs selittää tätä oikein nyt.
Osasit. Erittäin hyvin sanottu.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #922 : 04.04.2013 klo 21:37:31 »
On sarjakuvapiirtäjiä ja sarjakuvataiteilijoita.  ;)

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #923 : 04.04.2013 klo 22:52:43 »
Erittäin hyvin sanottu.

"minä olen vain sarjakuvapiirtäjä, HÄN on suuri taiteilija".

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #924 : 04.04.2013 klo 23:06:48 »
Itse nuorena kloppina totuin siihen jälkeen, mitä oli Tex Willerissä ja Lännentiessä, kuten moni muukin tuttuni. Ensimmäinen Ken Parker oli monille sellainen, että yksi vilkaisu riitti tuomitsemaan kaiken siinä olevan huonosti tehdyksi. Minä taas olen aina ollut sellainen, joka lukee mitä vain, joten vaikka vierastinkin aluksi Milazzon tyyliä, niin perehtymisen jälkeen se mielestäni sopi saumattomasti Berardin teksteihin. Kun Milazzo sitten piirsi sen yhden Texin, niin siitä en pitänyt, jostain syystä hänen tyylinsä ei sopinut minusta siihen yhtään. Jos esitän syvällisen teorian, niin Texin selväpiirteiseen maailmaan sopii selväpiirteinen piirrostyyli ( Letteri on suosikkini... ), mutta KP:n häilyvämpiin arvoihin sopii Milazzon ( ja Trevisanin ) epämääräisempi tyyli. ???

Vaikka Milazzo olisikin jonkun mielestä huono piirtäjä ( muistaakseni eräs Kvaakkaaja muinoin toivoi, että hänet nyljettäisiin ruoskimalla afganistanilaisella torilla  :o ), niin käsikirjoitus voi silti saada tyylin toimimaan omissa puitteissaan, jos ne vain sopivat yhteen. Vastakkaisena esimerkkinä voisi vaikka esittää kiistämättömän piirtäjämestari Franquinin -  hänen piirtämänsä Ken Parker olisi varmasti sarjan pohjanoteeraus, siinä ei toimisi mikään.

Itse en ole hirvittävän tarkka piirrosten suhteen ainakaan ensilukemalta, koska yleensä tarina vie minut mukanaan. Jos jään ihailemaan yksittäisiä kuvia, niin se yleensä kertoo siitä, että tarinassa on jotain vikaa.
( Tähän väliin pitää haukkua Alessandrinia. Hänen viivatekniikkansa tekee kaikista juoponnenäisiä ryppynaamoja.  Marraffa ei taas varsinaisesti ole huono, mutta jostain syystä en vain pidä hänenkään tyylistään. )

( Tästä voisi jo saada lohkaistua oman ketjun 'taiteilija vai sarjakuvataiteilija' ...  :sleepy: )

"minä olen vain sarjakuvapiirtäjä, HÄN on suuri taiteilija".

Kuka olikaan se suomalainen taidemaalari, joka teki Suomen huonoimman sarjakuvan...?

OM

• Jäsen
« Vastaus #925 : 04.04.2013 klo 23:08:47 »
Ei nyt oikaista ja aloiteta  mitään uusia ketjuja tästä.  Kvaakissa on niin paljon kaikkea että on joskus tuskaa löytää jotain, kun ei muista missä se on.

Hyviä pointteja sinulla Secos-Bill. Tuota en oo kuullutkaan, että joku kvaakkilainen toivoi Milazzon ruoskittavaksi...tuo nylkeminen hieman kirpaisi jopa minua  ::) No. Makunsa kullakin.

Italiassa ainakin Ken Parker on suosittu ja meillä.  Mutta ilmestyyköhän Ken Parker missään muualla maailmassa luin Italiassa ja Suomessa?  Kiinnostavaa tietää. Ainakin Lännentie on ilmestynyt Ranskassa mutta kuinka on Ken Parkerin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2013 klo 23:19:12 kirjoittanut Orjan May »

J.T.Chance

• Jäsen
« Vastaus #926 : 05.04.2013 klo 10:09:45 »
Minäkin liityn tähän keskinäisen kehun kryptiseen kerhoon ja totean kaikille edellisille, että erittäin hyvin sanottu.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #927 : 05.04.2013 klo 10:44:30 »
Italiassa ainakin Ken Parker on suosittu ja meillä.  Mutta ilmestyyköhän Ken Parker missään muualla maailmassa luin Italiassa ja Suomessa?

Ainakin Italian itänaapureissa Balkanilla Ken Parker tunnetaan ja sitä on julkaistukin ainakin kroatiaksi, jota vissiin naapurimaissakin ymmärretään.

vekka_of_savo

• Jäsen
« Vastaus #928 : 05.04.2013 klo 12:56:51 »
Ainakin Italian itänaapureissa Balkanilla Ken Parker tunnetaan ja sitä on julkaistukin ainakin kroatiaksi, jota vissiin naapurimaissakin ymmärretään.

Myös Brasiliassa ainakin.

Ken Parker-tarina Ballad of  Pat O'Shane oli päässyt mukaan akateemisessa selailemaani Paul Gravettin "1001 comics you must  read before you die"-opukseenkin. Onko Parkeria joskus tullut englanniksikin?

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #929 : 10.04.2013 klo 13:31:21 »
Löytyihän se uusi Pan Kerkeri...mutta kyllä hyvin osataan noissa Suomalaisissa kurjakaupoissa piilottaa sarjikset...