Olin ja olen Makkarin kanssa samoilla linjoilla siitä, että syy pikselöitymiseen on ehdottomasti Suomessa. Jos Suomessa ja Norjassa on sama materiaali käytössä, ja Norjassa ei ole tullut valituksia, niin silloinhan on selvää, että Suomessa on jossain vaiheessa ryssitty. Veli Loposen kommenttiin, että alkuperäismateriaali on voinut olla huonoa, totean, ettei Jippesin piirtämässä Hukka Hallavassa ainakaan näin ole.
Sanoma sanoi, että lahdemateriaali on skannattu 600 dpi:n tarkkuudella. Olen joskus antanut itselleni kertoa, että 300 dpi:n tarkkuus riittää kelvolliseen painojälkeen. Hiljattain juttelin erään taittajan kanssa, ja hän sanoi, että nykyään jopa 260 dpi:n tarkkuus on ainakin joissakin tapauksissa riittävä. Tiedän, että esim. paperin laatu vaikuttaa merkittävästi lopulliseen painojälkeen, mutta silti uskaltaisin väittää, että varmuuskerroin lähdemateriaalissa on riittävä, jotta kelvollista painojälkeä pitäisi saada aikaan. Ainoa johtopäätös: Suomessa on ryssitty!
Se, missä ja miten ryssiminen on Suomessa voinut sattua, on minulle täysi arvoitus. Ja pelkään, että se on sitä myös Sanomien henkilökunnalle. Harmittaa, ei sarjakuvien digipainatuksen pitäisi mitään salatiedettä olla.