Kirjoittaja Aihe: Barksin koottujen kunto ja painatuksen laatu  (Luettu 164244 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Vs: Barksin koottujen kunto ja painatuksen laatu
« Vastaus #480 : 20.05.2009 klo 16:41:57 »
Miten homma olisi pitänyt hoitaa! Ja miten se tuli ulos, hyvistä aikomuksista huolimatta.
Hyvät asiantuntijajäsenet, tuokaa tänne se tieto, miten jäljestä/viivasta saadaan kunnollinen. Ja lähetämme sen sitten Sanomille ja Perälälle muistioksi.
Sitä voi sitten käyttää vaikkapa liitteenä kuluttaja-asiamiehelle...
Kuten jo mainittiin, niin ainakin tuon Sanomilta tulleen vastauksen mukaan Suomen ankkatoimitus ei voi asialle tehdä mitään. Eli käytännössä jäljen pitäisi olla samaa kuin Norjan laitoksessa (kuten siinä viestissä sanotaan). Mahdollinen virhe on siis sattunut joskus kauan sitten kaukaisessa...no, jossain.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #481 : 20.05.2009 klo 16:53:19 »
Niin eipä Sanoma näille mitään voi JOS ongelma ollut ulkomaisessa materiaalissa, taitaa korvaukset jäädä saamatta.
Je suis alle kuuden euron pizza!

tertsi

• Vieras
« Vastaus #482 : 20.05.2009 klo 17:00:18 »
Ovat silti luvanneet huippupainojälkeä.
Asiakas ei ole saanut, mitä on luvattu.

Asiakkaan kannaltahan se on ihan sama,
missä vaiheessa ja milloin moka on tapahtunut.

El Reijo

• Jäsen
« Vastaus #483 : 20.05.2009 klo 17:13:10 »
Kyllähän jonkun tahon pitää tarkistaa lähdemateriaalin kelpoisuus ja jos on näyttänyt siltä ettei taso riitä myytyyn laatuun nähden olisi joko pitänyt vaatia parempaa materiaalia tai laittaa koko projekti jäihin ja ottaa yhteyttä sarjan tilaajiin ja neuvotella asiasta mitä tehdään. Maksavaa asiakasta ei pidä milloinkaan aliarvioida tai ylenkatsoa, niinkuin sanoman yleisvastikkeessa surkeasti tapahtui...

En nyt lähde bokseja palauttelemaan mutta aika monta kertaa funtsaan ennen kuin lähden mukaan johonkin vastaavaan...

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #484 : 20.05.2009 klo 17:16:46 »
Ovat silti luvanneet huippupainojälkeä.
En usko, että liittyy tähän, mutta toisinaanhan vanhoissa sarjoissa nykystandardien mukaista huippupainojälkeä on mahdoton saada, koska lähdemateriaali on niin heikkotasoista (jäljellä on esimerkiksi vain kulunut lehti tms.).
Toisaalta, hiuksia halkoen, ihan näkemättäkin uskoisin, että painojälki on noissa aivan laadukasta. Ongelmat ovat muualla.

Makkari

• Jäsen
« Vastaus #485 : 20.05.2009 klo 17:43:58 »
Lainaus
Eli käytännössä jäljen pitäisi olla samaa kuin Norjan laitoksessa (kuten siinä viestissä sanotaan).

Onko tosiaan näin? Eikö moka olisi kuitenkin voinut sattua Sanoman päässä? Oleellistahan koko sotkussa ei ole lähdeaineisto, vaan se miltä kirjat näyttävät! Se näytti unohtuneen tuossa puron saamassa vastauksessa. Ihmettelen kovasti miten tällainen voi olla mahdollista, missä on laaduntarkkailu? Luulisi olevan itsestään selvää, että asiantuntijat lukevat kirjat läpi ennen julkaisua, mutta tämähän näyttää siltä, kuin kukaan ei olisi sitä tehnyt. Ei tuo Hukka Hallavan hirveä jälki ole voinut jäädä alan ammattilaiselta huomaamatta. Se on muuten mielestäni selvästi pahempi kuin Akuiitti. XXVIII-boksin sivu 270 esimerkiksi on aivan järkyttävä. Lähetin nyt sitten itsekin aiheesta meilin, saas nähdä saanko tuon saman vastauksen. Hinnanalennusta vaadin, mutta ei mulla taida olla "munaa" peruuttaa tilausta.

Niin, eli kyllä minunkin kirjoissani on selvää sahalaitaa. Muita ongelmia minulla ei ole CBK:n kanssa ollut. En ole lukenut kuin murto-osan näistä enkä käynyt niitä sivu sivulta läpi, sillä en voinut kuvitellakaan, että moinen olisi tarpeen. Lukemisen aloitin järjestyksessä 1,2,3,4... mutta nyt kesällä aion kyllä yrittää lukea kaiken boksi boksilta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #486 : 20.05.2009 klo 17:59:32 »
Onko tosiaan näin? Eikö moka olisi kuitenkin voinut sattua Sanoman päässä?
Siinä viestissähän sanotaan, että toimitus tarkisti asian sekä omalta että painon puolelta ja vielä ulkomailtakin. Tietenkin moka on voinut tapahtua Sanoman päässä, mutta käsitin siitä viestistä, että tiedostoihin ei pahemmin ole koskettu. Eli ne on saatu ulkomailta ja sellaisina toimitettu eteenpäin painoon.

Tietenkin parasta olisi, jos jollain olisi se ko. viestissä mainittu norjalainen laitos, jota voisi verrata suomalaiseen laitokseen.

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #487 : 20.05.2009 klo 18:21:14 »
Siinä viestissähän sanotaan, että toimitus tarkisti asian sekä omalta että painon puolelta ja vielä ulkomailtakin. Tietenkin moka on voinut tapahtua Sanoman päässä, mutta käsitin siitä viestistä, että tiedostoihin ei pahemmin ole koskettu. Eli ne on saatu ulkomailta ja sellaisina toimitettu eteenpäin painoon.

Tietenkin parasta olisi, jos jollain olisi se ko. viestissä mainittu norjalainen laitos, jota voisi verrata suomalaiseen laitokseen.

On hieman arveluttavaa puolustaa Sanomien toimintaa tältä osin vetoamalla ja tulkitsemalla omalla tavallaan heidän lähettämäänsä vastausviestiä, joka on jo osaltaan osoitettu epäilyksenalaiseksi (esim. väite, ettei kukaan toimituksen jäsen yrittämälläkään löydä kirjoista mitään viallista jälkeä).
« Viimeksi muokattu: 14.06.2009 klo 13:34:56 kirjoittanut Toni »
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #488 : 20.05.2009 klo 18:29:11 »
On tosiaan hieman arveluttavaa puolustaa Sanomien toimintaa tältä osin vetoamalla ja tulkitsemalla omalla tavallaan heidän lähettämäänsä vastausviestiä, joka on jo osaltaan osoitettu perättömäksi (esim. väite, ettei kukaan toimituksen jäsen yrittämälläkään löydä kirjoista mitään viallista jälkeä - sokeita he tuskin kuitenkaan ovat).
Joo, siis koska itse en ole nähnyt kyseisiä kirjoja, niin en voi mitään sanoa siitä, miltä ne näyttävät. Tässä olen taipuvainen uskomaan Kvaakissa esitettyjä näkemyksiä asiasta. Mutta viestissä kuitenkin "puolustellaan" huonoa jälkeä (jota siinä ei siis kuitenkaan tunnusteta) sillä, että syy ei ole Suomen toimituksen eikä se voi välttämättä asialle tehdä mitään. Eli syy huonolle jäljellä on jossakin kauempana tuotantoprosessissa. Tarkoitukseni ei ole niinkään puolustella Sanomia, vaan ilmaista jollakin omituisella tavalla, että valituksista huolimatta parempaa jälkeä ei luultavasti ole luvassa aiemman korjauspainoksen tapaisesti.

Mutta onko jollain oikeasti mahdollisuus saada siitä Norjan laitoksesta vertailukuvia (yhteyksiä foorumeille tai paikallisiin harrastajiin)? Jos pääsisi vertaamaan niitä ja eroa ei löydykään, niin se ainakin todistaisi sen puolesta, että moka on tapahtunut Suomen puolella.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #489 : 20.05.2009 klo 19:53:01 »
Tähän väliin pieni OFF-TOPIC!

Olisi mielenkiintoista tietää missä nämä suurten julkaisujen päätökset oikeesti tehdään, itse olen saanut sen kuvan, että Sanomilla on pelkkä julkaisuoikeus Disney-sarjiksiin Suomessa ja he eivät voi juurikaan vaikuttaa siihen mitä saavat julkaista, vaan päätökset tehdään Pohjoismaiden "pääkonttorissa" joka lienee Tanskassa (?) eli siis Egmont.

Sanoma Oy on siis julkaisuasioissa siis pelkkä sivukonttori. Olen pariinkin otteeseen kyselly Mikki Hiiri-sarjiksista ja Gottfredsonin Mikkiä lisää, ilman vastausta, ja se vahvistaa käsitystäni Sanomien filiaaliluonneesta. Eli ei "ne" päätä mitään tuolla Sanomissa, kun kysessä on nämä isot julkaisut vaan päätös tehdään huitisin-Nevadassa. Tämä ei tietenkään ole mikään selitys huonolle painojäljelle, vaan sille missä se oikea sylttytehdas on!

Sitten tuohon pääasiaan, kyllä tästä olisi pitänyt saada kompensaatiota ja anteeksipyyntö.
Je suis alle kuuden euron pizza!

zen heikkinen

• Uusi jäsen
« Vastaus #490 : 20.05.2009 klo 21:59:12 »
On tosiaan hieman arveluttavaa puolustaa Sanomien toimintaa tältä osin vetoamalla ja tulkitsemalla omalla tavallaan heidän lähettämäänsä vastausviestiä, joka on jo osaltaan osoitettu perättömäksi (esim. väite, ettei kukaan toimituksen jäsen yrittämälläkään löydä kirjoista mitään viallista jälkeä - sokeita he tuskin kuitenkaan ovat).

Välillä tosiaan ihmetyttää täällä ilmenevä Sanoman puolustelut ja selittelyt. Ymmärrettäväksi sen tekee vain jos kirjoittaja on itse Sanoman palveluksessa ja näin puolustelee työpaikkaansa. Barksin koottujen tapauksessa hommahan on hyvin yksinkertainen; Sanoma on myynyt viallisen tuotteen ja siihen pitää löytyä korvaava ratkaisu. Syy, miksi virhe on tapahtunut, ei kuulu kuluttajalle. Eihän kukaan sääli ruokakauppiasta, joka myy homeista leipää. Ei kukaan sano, että "no mä ostan se joka tapauksessa, koska sulla on varmaan ollut tosi paska päivä. Vaimo ehkä jätti tai jotain"

No joo, asiaan. Sanoman käytös alkaa olla todella epäilyttävää. Pari päivää olen yrittänyt keskustella asikaspalvelun kanssa ja saada vastaavaa henkilöä langan päähän. Minua on palloteltu (hermostuneesti) eri osastolta toiselle, kunnes viimein puhelu ohjataan Riku Perälälle. Perälä ei vastaa, eikä soita takaisin vaikka olen jättänyt lukemattomia soittopyyntöjä. Se mikä fiilis minulle on jäänyt on, että Sanoma yrittää nyt tosissaan painaa tätä asiaa villasella. Ilmeisesti täytyy ottaa pitkän viikolopun jälkeen suoraan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, koska myyjä osapuoli ei suostu keskustelemaan korvaavista toimenpiteistä.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #491 : 20.05.2009 klo 23:11:00 »
Olin ja olen Makkarin kanssa samoilla linjoilla siitä, että syy pikselöitymiseen on ehdottomasti Suomessa. Jos Suomessa ja Norjassa on sama materiaali käytössä, ja Norjassa ei ole tullut valituksia, niin silloinhan on selvää, että Suomessa on jossain vaiheessa ryssitty. Veli Loposen kommenttiin, että alkuperäismateriaali on voinut olla huonoa, totean, ettei Jippesin piirtämässä Hukka Hallavassa ainakaan näin ole.

Sanoma sanoi, että lahdemateriaali on skannattu 600 dpi:n tarkkuudella. Olen joskus antanut itselleni kertoa, että 300 dpi:n tarkkuus riittää kelvolliseen painojälkeen. Hiljattain juttelin erään taittajan kanssa, ja hän sanoi, että nykyään jopa 260 dpi:n tarkkuus on ainakin joissakin tapauksissa riittävä. Tiedän, että esim. paperin laatu vaikuttaa merkittävästi lopulliseen painojälkeen, mutta silti uskaltaisin väittää, että varmuuskerroin lähdemateriaalissa on riittävä, jotta kelvollista painojälkeä pitäisi saada aikaan. Ainoa johtopäätös: Suomessa on ryssitty!

Se, missä ja miten ryssiminen on Suomessa voinut sattua, on minulle täysi arvoitus. Ja pelkään, että se on sitä myös Sanomien henkilökunnalle. Harmittaa, ei sarjakuvien digipainatuksen pitäisi mitään salatiedettä olla.

"Tex-tieteen yli-morisco"

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #492 : 21.05.2009 klo 00:01:14 »
Olin ja olen Makkarin kanssa samoilla linjoilla siitä, että syy pikselöitymiseen on ehdottomasti Suomessa.
Jos asia on, kuten he sanovat, käytetty materiaali on samaa kuin Norjassa. Siksi olisi hyvä, jos voisi jotenkin verrata Norjan laitosta suomalaiseen. Se, että valituksia ei ole tullut ei merkitse välttämättä mitään muuta kuin sitä, että valituksia ei ole tullut.

Lainaus
Veli Loposen kommenttiin, että alkuperäismateriaali on voinut olla huonoa, totean, ettei Jippesin piirtämässä Hukka Hallavassa ainakaan näin ole.
Kuten kirjoitin, niin en usko, että tämän kohdalla on kyse siitä.

Lainaus
Sanoma sanoi, että lahdemateriaali on skannattu 600 dpi:n tarkkuudella. Olen joskus antanut itselleni kertoa, että 300 dpi:n tarkkuus riittää kelvolliseen painojälkeen.
300 dpi riittää sävykuviin, mutta ei viivapiirrokseen. Tuo 600 dpikin on siinä rajoilla, kun puhutaan laadukkaasta offset-jäljestä hyvälle paperille.

Lainaus
Hiljattain juttelin erään taittajan kanssa, ja hän sanoi, että nykyään jopa 260 dpi:n tarkkuus on ainakin joissakin tapauksissa riittävä.
Sävykuvissa saattaa ollakin. Myös sanomalehdissä voi mennä läpi kuten myös digipainossa. Mutta ei tämänkaltaisessa painotuotteessa, kun puhutaan 1-bittisestä viivapiirroksesta.

Lainaus
Harmittaa, ei sarjakuvien digipainatuksen pitäisi mitään salatiedettä olla.
Ei se olekaan, mutta toisaalta eipä tätä sarjaa ole digipainossa tehtykään. Toisaalta etenkin sähköisesti toimiessa virheiden mahdollisuus moninkertaistuu. Kun mukaan ympätään vielä eri maiden toimitukset ja tiedonsiirrot ja kaikki, niin olisi aika ihme, jos ei mokia osuisi sinne väliin.

Makkari

• Jäsen
« Vastaus #493 : 21.05.2009 klo 01:34:58 »
Lainaus
Kun mukaan ympätään vielä eri maiden toimitukset ja tiedonsiirrot ja kaikki, niin olisi aika ihme, jos ei mokia osuisi sinne väliin.

Totta, ja mokia saakin tulla. Jutun juju on, että mokat pitää huomata ajoissa ja korjata.

K.I.P

• Jäsen
  • Kyseenalaisia™ näkemyksiä
« Vastaus #494 : 21.05.2009 klo 11:18:48 »
Komppaan jäsen Zen Heikkistä.

Loppupeleissä ei kuluttajan kärsimää vahinkoa arvioitaessa ole merkitystä sillä, missä kohtaa tuotantoketjussa virhe on tapahtunut, tai johtuuko se esim. alihankkijasta.

Koska Carl Barks ei tiettävästi piirtänyt pikseliviivaa ja tuotetta on myyty erittäin korkealaatuisena, Barksin työtä kunnioittavana, ei tuote näin olleen vastaa luvattua.

Sillä onko virhe tapahtunut painossa, tai ollut digimateriaalissa, ei ole kuluttajan ja kuluttajansuojan kannalta merkitystä.
Myyjä vastaa tuotteen virheettömyydestä, piste.

Toki me kaikki haluamme tietää, mistä vika johtui, mutta saatavaan korvaukseen/hyvitykseen sillä ei voi, eikä saa olla vaikutusta.
Tuotetta mainostanut ja sen myynyt Sanoma Magazines Finland Oy on yksin vastuussa kuluttajan suuntaan.