Kirjoittaja Aihe: Barksin koottujen kunto ja painatuksen laatu  (Luettu 164163 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
Re: Barksin koottujen kunto ja painatuksen laatu
« Vastaus #135 : 01.05.2007 klo 13:42:47 »
Aika rajua tekstiä. Tulihan korvauksena kuitenkin nahkakantinen Rota!

Tai sitten en vain ymmärrä...
Mitäpä jos hankkisit Ferrarin, ja huomaisit kuitenkin, että siinä onkin Ladan moottori. Hyvitykseksi tarjottaisiin upeat ajohanskat. Moottoria ei kuitenkaan vaihdettaisi, vaikka maksoit täyden hinnan.

Illodiini
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #136 : 01.05.2007 klo 13:57:58 »
Aika rajua tekstiä.
Ihan asiallista tekstiä. Noille (= kaiken maailman pomontapaisille)  on sanottava asiat selvästi tai ne ei ole ymmärtävinään.

Nytkin tuo tyyppi yrittää selitellä pikseleitä vanhoilla painofilmeillä ja muka huolellisella skannauksella. Hohhoijaa.
Avutonta meininkiä.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2007 klo 14:00:30 kirjoittanut Tertsi »

VesaH

• Jäsen
« Vastaus #137 : 01.05.2007 klo 14:11:50 »
Olen lueskellut viime päivinä amerikkalaisia Carl Barks Library -albumeja, ja huomasin että niissäkin on ruudun reunaviiva joskus sahalaitainen ja välillä viiva puuttuu kokonaan.

Ruutujen sisällä olevassa piirrosviivassa en ole huomannut mitään vikaa. En ole aiemmin kiinnittänyt huomiota viivojen epätasaisuuteen, mutta tämän keskustelun luettuani tutkin niitä tarkemmin.

Piber

• Sopuli
  • Jäsen
  • yuubervärkki
« Vastaus #138 : 01.05.2007 klo 15:00:24 »

Tuollainen selittely pistää harmittamaan entistä enemmän. Myöntäisivät nyt reilusti virheensä. Sanan painoksi ohessa ankkamestarin "roskainen" Aku Rival Boatmenistä. Commodore 64 -tason grafiikkaa.

Tällaistako se nyt on!?
Perun kaikki sanani, siitä kuinka te valitatte turhaan ja siitä kuinka minulle kelpaisi.
Ihan kauheata paskaa hintaan verrattuna!
Anteeksi huono kielenkäyttöni, mutta suorastaan vituttaa vaikken sarjaa olekkaan tilannut.

« Viimeksi muokattu: 01.05.2007 klo 15:02:32 kirjoittanut SinintheCity »

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #139 : 01.05.2007 klo 17:33:06 »
Minäkin sain samanlaisen, lähes identtisen viestin Perälältä kuin muutkin täällä. Ei voi kuin ihmetellä Sanoman toimintaa. Selitykset vanhojen painofilmien huonosta kunnosta on hatara, sillä miten on sitten mahdollista, että Juhlasarjoissa ja muissakin aiemmissa julkaisuissa on nähty mallikkaan terävää viivaa (ainakin terävämpää kuin kootuissa)? Ja olihan ruotsalaisillakin kaikki paitsi väritys kunnossa. Todettava on, että Sanoma on ihan itse möheltänyt laadun suhteen kahdessa ekassa boksissa eikä nyt edes halua myöntää sitä.

Parasta tietenkin olisi, jos pahimmin runneltuja osia painettaisiin uusiksi kaikille halukkaille, mutta epäilen ettei näin tule tapahtumaan. Tuskin Sanoma on saanut niin huomattavaa määrää vihaista palautetta tästä asiasta, että sen tarvitsisi ruveta mihinkään järeisiin toimiin jo julkaistujen boksien suhteen. Kunhan lupaavat ainakin näennäisesti yrittää tehdä parannuksia tuleviin osiin. No, kaipa tuo Painajainen paratiisitiellä lämmittää vähän mieltä, mutta tokihan olisin mieluummin ottanut teräväviivaista Barksia kuin nahkapäällysteistä Rotaa. Aion kuitenkin jatkaa koottujen tilaamista.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2007 klo 17:34:54 kirjoittanut Cheyenne »

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #140 : 01.05.2007 klo 20:01:20 »
Voi rähmä, snpp:n skannaus vetää kyllä hiljaiseksi.

En ole sarjan tilaajia, mutta haluaisin tässä kumota sen myytin, että pikselöitymisasia oli muka ruotsalaisessa versiossa hoidettu asiallisesti: ei pidä paikkaansa. Niistähän oli näytesetti kirjamessuilla, kun sarjaa kaupattiin tilattavaksi. Olin muiden suomalaisten Disney-kirjojen perusteella arvellut, että pikseleiksi varmaan menee ja tämä ruotsalaiskirja vakuutti minut siitä, että olin oikeassa: siinä oli ihan samanlaista pistemössöä kuin muissakin Disney-kirjoissa nykyään. Siis myös Ankantekijöissä ja Rosan kirjoissa.

Another Rainbow'n mustavalkoisessa Carl Barks Libraryssa viiva taas on täysin moitteetonta. Siksi onkin täyttä pötyä, että materiaalia olisi mahdotonta saada. Tuossahan nuo ovat, pari vuotta sitten tehtyinä. Eikö niiden materiaali sitten ole missään tallessa? Herranen aika, skannatkaa vaikka nuo mustavalkoiset sivut noista painetuista kirjoista (kun ne kuitenkin väritetään nyt uudelleen) - tulos olisi silti parempaa kuin tuo mitä nyt puskette ulos!

Vertailun vuoksi voin sanoa, että silmäilin juuri uutta ranskalaista Piko ja Fantasio -sarjaa. Siinä oli ensimmäistä kertaa koottu yksin kansiin ihan kaikki Franquinin Pikot, ensimmäisiä myöten. Niissä oli viiva aivan kunnossa - se on siis tänäkin päivänä vielä mahdollista. Ainoastaan aivan ensimmäinen tarina 40-luvulta oli pikselöitynyt: se oli selvästi skannattu väreissä painetusta lehdestä. (Sen suhteen voin aidosti uskoa, että siitä ei ollut mitään muuta materiaalia tarjolla).
Mutta - ja tämä on huomion arvoista - siinäkin puhekuplien tekstit olivat täysin skarpit, vaikkakin käsin tekstatut (ei siis vektorigrafiikkaa). Siitä näki, että ne oli skannattu erikseen 1200 dpin bitmapina, kun kuvat muuten olivat 300 dpi värikuvia. Sillä ei ollut tuloksen kannalta kovin suurta merkitystä, mutta (huom!) se kertoi jotain olennaista tekijöiden asenteesta: tämä on se ainut asia, jota voimme tässä hiukkasen parantaa, joten nähdään nyt kuitenkin se ekstra vaiva, että skannataan tekstit erikseen ja yhdistellään ne kuviin, niin saadaan siitä nyt edes sentään niin hyvä kuin vain mahdollista.
Siitä TODELLA näki, että oli nähty vaivaa parhaan mahdollisen lopputuloksen aikaan saamiseksi. Ei ehkä täydellistä, mutta aidosti niin hyvää kuin vain voidaan.
Sellaista asennetta näihin deluxe-laitoksiin kaivataan! Myös tänne meillekin.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #141 : 01.05.2007 klo 20:27:14 »
Todellakin surullinen todistus siitä, miten leväperäisesti nykyään painojälkeen suhtaudutaan. Jotenkin olisi olettanut, että asian laita olisi ollut näin silloin, kun koneita otettiin käyttöön vuosia sitten mutta jostain syystä tuntuu, että huonompaan suuntaan ollaan koko ajan menossa.

Toivottavasti tunarointiin syyllistyneet tahot lukevat näitä kommentteja ja ottavat onkeensa. Epäilen kyllä.

Olen tyytyväinen, etten itse lähtenyt hankkimaan kirjasarjaa mutta pahoillani sen tilanneiden puolesta. Lisäksi on kuulunut mutinaa siitä, etteivät uudet käännökset yllä vanhojen klassikoiden tasolle. Toivottavasti "höpsismi" ja "Pim! Olet hypnotisoitu!" säilyvät.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #142 : 01.05.2007 klo 20:43:02 »
Mistä tämä pikselöityminen edes johtuu? Jossain vaiheessa kuvia on käsitelty ihan liian pienellä resoluutiolla? On Macin muisti nykyään liian kallista?

Kirjoittakaa näistä ensimerkkien kera edes tulikivenkatkuinen Viha Sivu ja pastetaan sen urli muutamalla irc-kanavalle.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #143 : 01.05.2007 klo 21:04:47 »
Kun näitä tietäjiä täällä liikkuu, niin olisiko mahdollista kerätä yhteen paikkaan sellainen tietopaketti, jonka voisi lähettää esim. Riku Perälälle? Sellainen paketti, joka sisältäisi pomminvarman metodin puhtaaseen jälkeen ja siloiseen viivaan. Kun en ole ekspertti, niin ainakin minulta osa näistä bitmapeista ja vektorigrafiikoista menee ohi.
Eli mikä olisi hyvä resoluutio väreihin/mustaan? Miten vältetään rasterisuttu? Ja niin edelleen! Kertokaa!!

Illodiini
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #144 : 01.05.2007 klo 21:07:09 »
Eli mikä olisi hyvä resoluutio väreihin/mustaan? Miten vältetään rasterisuttu? Ja niin edelleen! Kertokaa!!

Illodiini

Tämän kun lukee kokonaan ja ajatuksella läpi, moni asia selkenee:

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=6187.0

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #145 : 01.05.2007 klo 21:08:52 »
En ole sarjan tilaajia, mutta haluaisin tässä kumota sen myytin, että pikselöitymisasia oli muka ruotsalaisessa versiossa hoidettu asiallisesti: ei pidä paikkaansa.

Häh. Minä olen itse katsonut vierekkäin ja millin päästä suomalaisen ja ruotsalaisen ykkösboksin sarjoja. Ruotsalaisessa ei näkynyt pikseliä.

Timo

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #146 : 01.05.2007 klo 21:25:45 »
Häh. Minä olen itse katsonut vierekkäin ja millin päästä suomalaisen ja ruotsalaisen ykkösboksin sarjoja. Ruotsalaisessa ei näkynyt pikseliä.

En osaa sanoa, en ole nähnyt näitä suomalaisia, enkä etenkään ole moista vertailua tehnyt. Olin pettynyt pikselöitymiseen jo aiemmissa tuotteissa ja totesin tämän vain jatkavan samaa linjaa. Valitettavasti.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #147 : 01.05.2007 klo 22:30:56 »
snpp:n skannauksen kohde on julkaisukoossa noin 1,5cm jolloin se ei ihan noin pahalta näytä, mutta pikselimössöähän se on, siitä ei pääse mihinkään.

Tuskin Sanoma on saanut niin huomattavaa määrää vihaista palautetta tästä asiasta, että sen tarvitsisi ruveta mihinkään järeisiin toimiin jo julkaistujen boksien suhteen. Kunhan lupaavat ainakin näennäisesti yrittää tehdä parannuksia tuleviin osiin.

Uhraan tilauksen irtisanomalla itseni täten paremman laadun alttarille, jos mitään ei vaadi eikä ultimatumia toteuta niin mitään ei saa. Voi olla että seuraavassa osassa laatu on parempaa, omassa lasissa vaan tuli reunat vastaan jo nyt.
Olisi kiva tietää sitten kolmen vuoden päästä että montako settiä saatiin myytyä kokonaisuudessaan.

But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Fantom

• Jäsen
« Vastaus #148 : 01.05.2007 klo 22:39:15 »
Kun näitä tietäjiä täällä liikkuu, niin olisiko mahdollista kerätä yhteen paikkaan sellainen tietopaketti, jonka voisi lähettää esim. Riku Perälälle?

Öh... juu. Minäkin olen kantanut korteni kekoon ja kirjoittanut Herra Perälälle kakkosboksin pikselöitymisresoluutiorasterointilinja tiheusdbibittiongelmasta tai jotain siihen suuntaan ainakin, että kuvan viivan jälki ei ole kovin hyvää.  ;D

marko70

• Vieras
« Vastaus #149 : 02.05.2007 klo 08:15:34 »
Katselin 2 kirjaa eilen ja löysin omastakin noi tuplalyöntisivut jotka ovat 259 ja 262.Onko noitakin tullut kirjanverran sekaan kun olen jo 3. joka noi havaitsee.    =(
Toi pikseli hyppäs pahiten silmille siinä onkimiskohdassa jossa siima oli karmeannäköistä kai se oli ylivuotista jos viisaammilta kysyy.

Q=<>