Luultavasti Uroskanakin tulisi uudestaan kunhan voisi olla varma ettei olisi lähes ainut (ja puoleensavetävä) miespuolinen uusi opiskelija leikkisien tyttöjen keskellä. Viime vuonna alkoi sarjakuva taas jätkiäkin kiinnostaa...
Tule vaa
No perkele, kyllähän minä tulisin, mutta kun on lopulta tajuttava se kylmä tosiasia että itse on itsensä elätettävä, varsinkin mikäli haluaa elintasoa pramean kattohuoneiston, elektroniikan ja paremman ruuan muodossa. Mutta mutta, kassellaan sitten kun pääsykoetulokset saapuvat (eli aivan pian) ja jos opiskelupaikka jääpi saamatta niin en pitäisi aivan mahdottomuutena että päätyisin Liminkaan, ainakin joksikin aikaa.
Itselleni voi tulla vielä mielenkiintoinen vuosi, en nimittäin muista/tunnusta koskaan tehneeni yhtään sarjakuvaa, enemmän olen ollut kuvittamisesta kiinnostunut.
Ei ole mitään väliä sillä ettei ole kokemusta sarjakuvan tekemisestä ole. Ehkä enemmänkin etua, olet nyt mahdollisesti paljon avarakatseisempi muiden ajatuksille, ideoille, toimintatavoille ja ehdotuksille, toisin sanoen et ole omien maneereitesi ja toimintatapojesi sokaisema jääräpää. Ja koska kuvittaminen on yksi suomalaisten sarjakuvapiirtäjien yleisimmistä toimeentuloista, on tämä läsnä sarjislinjalla, tai ainakin silloin oli kun minä sarjislinjalla olin.
Mutta... Älä missään nimessä tee samaa virhettä kuin minä. Älä erakoidu, älä ole epäsosiaalinen. Niin hyvin kuin on mahdollista, tutustu ihmisiin, solmi kontakteja, käytä sosiaalisia taitojasi mahdollisimman paljon, tai jos niitä ei ole, opettele ne. Keskustele, vaihda ajatuksiasi muiden kanssa niin sarjakuvista, piirtämisestä kuin mistä tahansa muustakin. Ja mikä tärkeintä, piirrä. Piirrä niin saatanasti kuin voit, kokeile erilaisia tekniikoita, työvälineitä ja tyylejä. Kokeile, tunnustele ja haistele.
Elä elämääsi, niin kauan kuin se sinulla vielä on! Kehitä itseäsi ja kasva ihmisenä.
Eittämättä liminkavuoteni on paras vuoteni, mutta se olisi voinut olla todella paljon parempi. Ja tästä en voi syyttää kuin vain ja ainoastaan itseäni. Limingan taidekoulu on hieno paikka ja
taidekoulu sanan varsinaisessa merkityksessään.