Kirjoittaja Aihe: Kokoelmiesi ylpeydet  (Luettu 39856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Kokoelmiesi ylpeydet
« Vastaus #45 : 08.05.2007 klo 13:38:50 »
Uusi Suomi julkaisi Prinssi Rohkeaa ainakin viikkoliitteessään aikanaan värillisenä. Alppari kuitenkin m/v? Mitkä ovat sen koko ja muoto?
Arktinen Banaani jälleen uusintapainosta tekemään!  ;D

Timo

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #46 : 08.05.2007 klo 13:44:48 »
Uusi Suomi julkaisi Prinssi Rohkeaa ainakin viikkoliitteessään aikanaan värillisenä. Alppari kuitenkin m/v? Mitkä ovat sen koko ja muoto?
Arktinen Banaani jälleen uusintapainosta tekemään!  ;D

Muistelen joskus kun olin nyrkillätapettava, että Savon Sanomat julkaisi Prinssi Rohkeaa tai puolikkaita sivuja. Harmi vain, kun ei silloin vielä ymmärtänyt suuruuden päälle. Luultavasti oli jälki melkoista puuroa.

Ehdottomasti uusintapainosta ilmoille mutta mustavalkeana.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #47 : 08.05.2007 klo 14:03:30 »

Minuakin kiinnostaa vanhana Valiant-addiktina.
Itselläni on kaksi sarjakuva-albumia (pikemminkin vihkosta), joiden kannet ovat oheisella sivulla:
http://rocbo.lautre.net/illus/foster/valiant.htm
Neljäs kohti ratsastava kuva on prinssimme alkuvaiheita kuvaavassa albumissa ja myös kuvakirjassa.
Paljon harvemmin on näkynyt tuota, jossa kannessa on tuon ekan vinjettikuvan Arthur lyömässä häntä ritariksi.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

MTT

• Jäsen
« Vastaus #48 : 08.05.2007 klo 14:55:14 »

Uudessa suomessa parikymmentä vuotta sitten julkaistut värilliset Prinssi Rohkeat olivat myöhempiä John Cullen Myrphyn piirtämiä sarjoja. Painojälki oli yleensä varsin hyvää ja paperi oli kiiltävää koska taisi olla painettu takasivulle.

Tämä Prinssi Rohkea mustavalkoalbumi on vuodelta 1948 joten se on vähän vanhempaa sukupolvea.
Sinänsä ko albumi ei ehkä suoraan vaadi uusintapainosta mutta Prinssi Rohkeaa pitäisi julkaista uudelleen laajemmaltikin ja alusta alkaen.

Tarkemmin oon koonnut nää Fosterin Valiantit webbisivulleni:
http://www.kolumbus.fi/tyynela/comics/foster/foster.html

Kuvia en oo jaksanut tallettaa mutta contributoin yhtä hyvää PV sivua jonne ottamani kuvat on talletettu.
http://www.princevaliant.net/
Valitse sivusta "All Books"
Valitse ylhäältä "Material from Finland" nimikkeen alta nimien perusteella ja katso kansikuvia.

-MTT

Asko AA

• Jäsen
« Vastaus #49 : 08.05.2007 klo 15:17:06 »
Kiitos! Kiehtovia tietolähteitä!

Vaan puutttuvatkos sieltä nuo:

FOSTER, Harold
Prinssi Peloton :
1. Prinssi Peloton : Tarina kuningas Arthurin ajoilta
JALAVA 1987
2. Prinssi Peloton : Taistelu hunneja vastaan
JALAVA 1988
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos

MTT

• Jäsen
« Vastaus #50 : 08.05.2007 klo 15:28:43 »
Ei puutu, on mulla noikin mutta en laske niitä sarjakuviksi :-)

Asko AA

• Jäsen
« Vastaus #51 : 08.05.2007 klo 15:40:59 »
Niinhän se olikin.
Puuttuvathan ne aiemmatkin kuvakirjapainokset.
Itselläni noita Jalavia ei olekaan.

Hämäsi vain ohikiitävän hetken tuo ilmaisusi:
"On myös huomionarvoista mainita ettei Prinssi Rohkeaa ole suomessa julkaistu sitten vuoden 1978."

Onko tietoa, mistä nuo kuvakirjataitot ovat peräisin?
Amerikkalaista, eurooppalaista vai peräti suomalaista "mestarointia"...
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos

MTT

• Jäsen
« Vastaus #52 : 08.05.2007 klo 15:54:21 »
En ole vertaillut koska en kyseisiä kirjoja omista mutta luulen että kuvakirjat on alunperin noita Hastings Housen kirjoja. Usassa noita taisi ilmestyä seitsemisen kappaletta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #53 : 08.05.2007 klo 16:26:02 »
En mene vannomaan, mutta jos oikein muistan joku Karjalan Maa saattoi julkaista lyhyen aikaa Murphyn Rohkeaa.

Timo

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #54 : 08.05.2007 klo 16:34:55 »
En mene vannomaan, mutta jos oikein muistan joku Karjalan Maa saattoi julkaista lyhyen aikaa Murphyn Rohkeaa.

Satakunnan kansa julkaisi Murphyn Prinssi Rohkeaa koko sivun levyisenä (!) ainakin vielä silloin kun olin ko. maakunnassa armeijassa 1997-98. Kyllä sarjan näkeminen tuossa koossa vielä tänä päivänä herkisti sarjakuvaharrastajan mieltä kovasti.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #55 : 08.05.2007 klo 16:53:39 »
Aku Ankka, Näköispainos vuosikerroista 1951-1952, nahkakantinen ja nimmaroitu.
Tarzan in Colour osat 1-18, NBM (englanninkielinen), niin ja tietty sarjasta kaikki Hogarthin kirjat nimmaroituna.
Prince Valiant An American Epic, Manuscript Press, erikoispainos joka kokoaa yhteen koko 3-osaisen sarjan, 15 kappaleen erikoispainos O/O (elikkäs numero 15/15), (englanninkielinen).
The Complete Far Side, nimmaroitu nahkakantinen painos, (englanninkielinen).

Hoo! Sieltähän löytyi asenneäijä! (Vai pitäisikö huudahtaa "hoo-cee"...)
Ei varmaan noita signeerattuja Complete Far Sideja ole Suomeen kovin montaa päätynyt. Itse retkahdin ensin hankkimaan perussetin, sitten vielä pahemmin hankkimaan tuon dlx-version. (Kyllä - minulla on siis Complete Far Sideja kaksi. Joskus varmasti kun saan aikaiseksi voin pistää tuon perusversion myyntiin).

Eräs suuri amerikkalainen piirroskeräilijä esitteli minulle noita jättikokoisia Foster-kokoelmia. Mikä onkaan sivunumeroltaan se kuuluisa ison ruudun sisältävä sivu "The Bridge"? Se kai oli jossain noista kirjoista.
Tällä keräilijällä oli varmasti yksi USA:n merkittävimpiä sarjakuvaoriginaalikokoelmia: useampia Prinssi Rohkeita, Tarzaneita, Raymondin Flash Gordon ja jopa Ray Mooren Mustanaamio (=yksi harvinaisimpia keräilykohteita mitä kuvitella saattaa).
Hassua kyllä, siinä missä sinä olet innostunut seikkailusarjakuvien Suuresta Kolmesta erityisesti Tarzanista ja Prinssi Rohkeasta, minulle jäi tuosta tapaamisesta erityisesti mieleen se kolmas, eli Flash Gordon, ja otin onkeeni kirjanhankintavinkkinä etsiä käsiini Nostalgia Pressin vuonna 1967 julkaiseman mustavalkoisen kokoomakirjan. Niin teinkin - ja kyseessä todella on erittäin laadukkaasti painettu mustavalkoinen, sangen suurikokoinen mutta ei jättimäinen, laitos upeasti piirretystä klassikosta. Aivan kuten tämä keräilijä oli minulle suositellutkin, se on varmasti paras saatavilla oleva teos Alex Raymondin kauniiden viivojen tutkiskeluun.
Mitenkäs Prinssi Rohkean kanssa, onko noiden jättikokoisten kirjojen lisäksi tullut jotain muuta julkaisua sarjasta, jonka painojälki tekisi Fosterin viivalle oikeutta? Minun näkemissäni laitoksissa (joiden olettaisin olevan vastaavia kuin Fantagraphicsin alpparit) on jälki ollut kovin nuhjuista, niin kuin kuvat olisi ensin pienennetty vielä enemmän ja sitten uudelleen suurennettu albumiin.

MTT

• Jäsen
« Vastaus #56 : 09.05.2007 klo 08:38:16 »
Niin no on mullakin tuosta Far Sidesta myös se normaaliversio (ja eka painos tottakai).

Tuo Nostalgia Pressin julkaisu on arvostettu ja kuulemma upea kirja mutta mulle ei sitä ole valitettavasti "eksynyt".

Noiden jo mainittujen Prinssi Rohkeiden lisäksi on käytännössä yksi sarja joka saanee arvosanan 10. Kyseessä 9-osainen Splitter Verlagin julkaisu (ja sen eri julkaisumuodot: englanti/saksa, väri/mv). Valitettavasti edesmennyt kustantaja ei kerennyt enempää julkaisemaan. Tuon lisäksi on viime vuonna alettu saksassa julkaisemaan uutta edukasta sarjaa (pari osaa nyt ilmestynyt) mutta en ole yhtään osaa nähnyt joten en osanne kommentoida vielä tuota.

-MTT
« Viimeksi muokattu: 14.01.2013 klo 08:51:42 kirjoittanut MTT »

Konsuli

• Jäsen
« Vastaus #57 : 19.05.2007 klo 17:53:24 »
Eipä oikeastaan muita kuin Sandmanien ekat kovakantiset painokset. Ja tätä hieman hävettää myöntää mutta ne on kaikenlisäksi vielä avaamattomina muovikelmuissa.

No toinen ylpeys voisi olla kovakantinen Bone One Volume Edition. Parit Sandmanit on vielä Gaimanin nimmarilla.

Urosliftari

• UrL
  • Jäsen
« Vastaus #58 : 19.05.2007 klo 18:15:41 »
... Sandmaneista kelpaa ja voi olla aina ylpeä. On se vaan niin jumalainen teossarja.

Ai niin, mulla on myös Snarfquest, ehdoton helmi. Jos joskus ilmestyisi suomeksi niin eipä olis pähee juttu.
- > http://www.larryelmore.com/popups/misc/snarfProduct01.htm
« Viimeksi muokattu: 19.05.2007 klo 21:42:17 kirjoittanut Urosliftari »
"We are such stuff
As dreams are made on;
and our little life Is rounded with a sleep."  (Shakespeare, the Tempest)

MTT

• Jäsen
« Vastaus #59 : 21.05.2007 klo 15:54:57 »
Lainaus
Eipä oikeastaan muita kuin Sandmanien ekat kovakantiset painokset. Ja tätä hieman hävettää myöntää mutta ne on kaikenlisäksi vielä avaamattomina muovikelmuissa.

Mulla on noi avattuina mutta "season of mist":ssä on kyllä Gaimanin nimmari ja Sandman luonnos.

Nii ja on mulla muutamia (4-5) settiä ekaa Death lehtisarjaakin joissa jokainen lehti on Gaimanin nimmaroima...

-MTT